Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  blyförbud och vapenklassning  (läst 5263 gånger)

leifhh

• Gäst
blyförbud och vapenklassning
« skrivet: 05 feb-07 kl 08:56 »
Eftersom jag bestämt mig för att äntligen ta jägarexamen så har jag även börjat kika lite på potentiella vapen. Svärfar har tex lovat mig sin 6,5 mm studsare. Men när jag pratade med min granne nämnde han något om blyförbud och att denna studsare ev kommer att nedklassas till klass 2 istället för klass 1 eftersom kulorna som man får använda vid jakt from 1/1 2008 kommer att bli lättare. Redan idag är 6,5 mm ammon i gränszonen för vad som är tillåtet att använda. Hur kommer det att bli med kal 22LR? Samma problem där också, kulorna blir lättare och redan nu har åtskilliga patroner för liten krutladdnign för att få använda vid småviltjakt....

Hmmmm. Lite flummigt inlägg, men ser ni problematiken.... Någon som har en aning om vad som kommer att ske och hur klassningarna (eventuellt) är tänkta att förändras?

samsam1

• -
Re:blyförbud och vapenklassning
« Svar #1 skrivet: 05 feb-07 kl 09:16 »
Hej.Enligt jordbruksministern är det inte längre tal om att förbjuda bly ammunition i kulgevär så länge man inte hittar ett LIKVARDIGT material.Han väljer att se till djurens bästa vid jakt. således slipper ca 180000 tusen 6,5 omklassas till klass2. Har du tänkt att jaga älg med 6,5? Förslag annars .30-06 älgarna går inte långt.
Hälsningar  Samsam1
Bättre att vara ute på hal isoch ha det glatt, än att gå i lera och sörja.
Vi har en Drevrar två Dansk-svensk gårdshund fyra honkattor. Vätmlänska skogsfår och pälsfår.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #2 skrivet: 05 feb-07 kl 09:20 »
Det finns väl ingen som har en aning om vad som kommer ske, för beslutet är inte säkert. Nästan alla (rent av alla?) remissinstanser är negativa till förslaget som bara kom till för att socialdemokraterna skulle få stöd av miljöpartiet.

Det förväntas inte några positiva miljöeffekter av ett blyförbud i kulammunition, och kostnaderna för bland annat skogsbruket och lidandet för viltet överstiger eventuella positiva effekter.

Men genomförs förbudet så bör nog 6.5 klassas ner till klass 2. Fungerar ju fortfarande att jaga rådjur med alltså. Räv också, om du har problem med hönsen, Leif. Men vildsvin och älg blir det inget med.

Beroende på vad man jagar (eller tänkt jaga) så kan man alltså nöja sig med 6.5. 6.5 är visserligen tillåtet för vildsvin, men allt jag hört talar för att 6.5 är för klent för just vildsvin, även .308 kan vara för klent. .30-06 och uppåt är lämpligt för vildsvin.

Du har ju vildsvin på din sida Lygnern, Leif, men de kanske inte setts i dina trakter, och när väl åkern blivit plöjd av dem medan du sover så är detför sent att jaga. Vildsvinsjakt är oavsett inte enkelt.

Så vad är syftet med din jakt är väl frågan.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

leifhh

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 05 feb-07 kl 10:44 »
Frågan är mest av principiell art, men principiella frågor kan ju få rätt stor praktisk betydelse i tillämpningen.

Vad gäller vildsvin så finns det ännu så länge endast rapporter om enstaka strösvin i mina trakter, men så fort jag hör något mer konkret om etablering så blir det väl tid att skaffa en betydligt kraftigare bössa. Fram tills dess är det nog 6,5 som får duga även till älg (givetvis med tillräckligt tung kula), men ffa till rådjur, räv och ev gäss.

En .22lr funderar jag på för att kunna mängdträna med billig ammo samt hålla undan kråkfågel främst i lammningstid. Men det känns inte så kul om den skulle bli förbjuden för småviltjakt, jag vill ju inte ha en bössa bara för övningsskytte - så rik är jag inte.

Åter till ämnet, finns det ett regeringsbeslut om förändring av förordningen (1998:944) eller är frågan "bara" ute på remiss? Jag vet av erfarenhet från andra myndighetshåll att man i utformningen av såväl förordningar som föreskrifter och allmänna råd ofta bara lyssnar på de remissvar man är intresserad av eftersom frågan i många fall redan är politiskt förankrad. I detta fall kan det dock vara en annan femma med tanke på att vi haft ett regeringsskifte. (Ja jag har själv skrivit flera remissvar, sitter just nu och formulerar ett remissvar till de reviderade verkställighetsföreskrifterna av 2 kap 10-13 §§ KML, så jag har viss erfarenhet av hur det går till)

Förbud mot ammunition som innehåller bly!
Regeringen har beslutat om en förordning om ändring i förordningen (1998:944) om förbud m.m. i vissa fall i samband med hantering, införsel och utförsel av kemiska produkter. Avsikten är att minska tillflödet av bly till naturen.
Förbuden innebär:
- Från och med den 1 juli 2002 får ammunition som innehåller blyhagel inte användas vid skytte eller vid jakt på våtmarksområde.
- Från och med den 1 januari 2006 får ammunition som innehåller blyhagel inte användas vid jakt.
- Från och med den 1 januari 2006 får ammunition som innehåller blyhagel inte yrkesmässigt saluföras eller överlåtas.
- Från och med den 1 januari 2008 får kulammunition som innehåller bly inte användas vid jakt eller skytte.

« Senast ändrad: 05 feb-07 kl 10:47 av leifhh »

samsam1

• -
« Svar #4 skrivet: 05 feb-07 kl 11:31 »
Hej igen. Då får vi bara hoppas att vår nya blå jordbruksminister gör det han säger att han skall.
samsam1
 ;)
Vi har en Drevrar två Dansk-svensk gårdshund fyra honkattor. Vätmlänska skogsfår och pälsfår.

samsam1

• -
« Svar #5 skrivet: 05 feb-07 kl 11:55 »
Hej ...igen. Citat ur svensk jakt 2/3 07 sidan 24.
Inga alternativ- Inget blyförbud.

Jordbruksminister Eskil Erlandssonn (c) är inte beredd att genomföra något blyförbud innan det finns alternativ som kan ses som fullgod.

Han menar att blyförbudet är en etisk fråga. Under jakt ska jägarna använda ammunition som dödar effektivt.

Som sagt vi hoppas att det är sant det han säger. Vidare om blyhagel förbudet. Kan inte nu svara helt, sveriges förbud upphävdes delvis av EU sedan italien hade opponerat sig. Det som är förbjudet idag är att använda blyhagel i våtmark och vid skytte på skjutbana. skall försöka att hinna kolla dom andra delarna EXAKT.Ha det gott samsam1

Recon

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 16 feb-07 kl 09:05 »
Jag vet att vi har fått en vettig Jordbruksminister och han vet hur vi jägare tänker. Vad gäller Vildsvin, så är inte kalibern avgörande, utan det är skytten/avståndet. Visserligen, så är 30.06, min favvokaliber, men jag skjuter även med en bygelrepeter Winchester 307.

Finns det någon kvinna, som vill hänga med å jaga Vildsvin i Södertörn, så hör av dej till mej.

God Skitjakt!
Ingvar

Rosten

• Närke
« Svar #7 skrivet: 20 feb-07 kl 12:47 »
Ta du imot 6.5an. Det är en bra nybörjarkaliber med billiga skott. Vilket gör att du har en möjlighet att bli en god skytt till en billig peng. Skulle det bli blyförbud så kan du brotcha upp den till exempelvis 284 för ca 1000:- Eller behålla den som klass 2 vapen till småviltsjakt.
« Senast ändrad: 20 feb-07 kl 12:48 av Rosten »

hasteus

« Svar #8 skrivet: 27 mar-07 kl 10:34 »

Varför förslaget mot bly (i fast form) i kulam kom till kan diskuteras i evighet, det enda man är överens om är att det inte är grundat i verkligheten utan i något slags tyckande mot jakt.
Kom som förslag efter att man förbjöd hagel i våtmarker, inte för att blyhaglet isig sprider blyföroreningar (det är ju i fast form) men sjöfågel åt det som småsten för matsmältningen och magsysror kunde frigöra blyföroreningar med förgifting som resultat.

En 6,5 är ett väldigt bra vapen för många typer av jakt och framförallt den billigaste övningsammunitionen och hur mer du övar på skjutbanan ju djurvänligare är du :-)

Vad rosten menar med brotcha upp till 284 är att man kan anpassa patronläget för en modifierad patronhylsa, man kan göra halsen kortare, mer vinklad, hylsan tjockare allt för att få plats med mer krut, andra förbränningsförhållanden etc. Ibland kan man göra det till andra standardam men oftast till sk "wild-cats" lite mer ovanliga am som kanske måste handladdas.  6,5-284 är en wild-cat som vunnit stort erkännande och numer kan köpas/beställas och som förvandlar din 6,5 till en klass 1 studsare även med kopparkulor.

Sedan vad kopparkulan gör med djur och skogsbruk är ju en helt annan sak, eller kopparjoner som fälls ut i naturen (vilket bly inte gör pga av sitt mycket hårda naturliga oxidskickt i fastform)

Ta emot 6,5, bättre öva med egen billig bössa med billig am innan man köper dyr egen bösa.  Öva med billig am (och lite dyr) jaga med dyr am.

leifhh

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 28 mar-07 kl 10:13 »
Tack för alla råd här och som PM.

Jag kommer att ta emot 6,5-an (givevis). Kompletterar senare när jag behöver det med en kraftigare kaliber, funderar på 9,3x62 eftersom det finns gott om sådana på beg-marknaden till bra priser. Den lär väl ge bra förutsättningar även för vildsvin som jag bara väntar på att de skall dyka upp på min mark.

Vad gäller andra bössor så verkar svärfar överväga att ge mig sin hagelbock (12:a) också eftersom han uteslutande använder sin kombi vid den jakt han bedriver. Och jag lutar fortfarande åt att komplettera med en 22 lr för mängdträning samt avlivning av de rävar jag ämnar ta i fälla..... Ser i princip dagligen nya rävspår på tomten, såväl tassavtryck som avföring på brunnslock och uppstickande stenar. Känns lite olustigt med tanke på höns och lammungar.

Imp

« Svar #10 skrivet: 12 apr-07 kl 12:59 »
alla klass 1 kalibrar duger utmärkt till det som de ska om man har rätt ammunition och kan skjuta.

Blyförbud har förhoppningsvis stoppats någonstans på en miljöpartist där solen aldrig skiner.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1280 gäster, 2 användare (1 dolda)
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser