Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Se gärna denna om världsekonomin lång men fruktansvärt bra!  (läst 5818 gånger)

hånung

• Gäst
SV: Se gärna denna om världsekonomin lång men fruktansvärt bra!
« Svar #20 skrivet: 13 maj-13 kl 14:41 »

Då vet vi ju direkt varför bönderna är helt utblottade och måste leva på bidrag!  >:D

Vanligen så kalkylerar man en investering på 20 år och då skulle ju priset bli nästan rätt.  Det är för BÖVFELEN inte rätt att piska in kommande generationer, de ska få göra sina egna val!
Det är väll dom skälva som trissar upp priserna ?

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #21 skrivet: 13 maj-13 kl 14:43 »
Det är väll dom skälva som trissar upp priserna ?
Japp!!
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Existens!

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 13 maj-13 kl 15:05 »
Vanligen så kalkylerar man en investering på 20 år och då skulle ju priset bli nästan rätt.  Det är för BÖVFELEN inte rätt att piska in kommande generationer, att inteckna DERAS framtid också. De ska få göra sina egna val!

Men planerar man rätt så är väl det finaste man kan ge vidare till ett barn, en rejäl bit mark?  Men notera att jag skrev 1 barn.. för det är ju nästan så det får bli, annars hamnar man direkt i att syskon ska köpas ut för marknadspris, och då är det ju inte så kul längre.

Eller som grannen här.. han har 2 barn, och köpte på 70-talet till en extra gård, så när han ville lägga av kunde han ge barnen varsin gård. Dom sitter nu här skuldfria och har det ju faktiskt rätt bra... Enda problemet är väl vad dom ska göra med skogen som står och förväxer.. skatta har dom ju ingen lust med, så alltså avverkas inget.

hånung

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 13 maj-13 kl 15:32 »
Var för  skulle det vara det finaste att lära ungarna  lura staten på skatten av skog ? Nä alla skulle få börja från början med två tomma händer  istället för att ärva en masa så dom har lättare att sko sig på andra sen gen om att dom är kapital starkare . Arvet skulle va varan gemensamma kassa när någon har fallet i från eller inte längre orka bo hemma då kom det till verklig nytta och inte bara för några få som dess utom passar på att snika till sig bidrag .
« Senast ändrad: 13 maj-13 kl 15:42 av håning »

Existens!

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 13 maj-13 kl 16:27 »
Det finns ju allmänna arvsfonden dit pengar hamnar när ingen arvinge finns, så där kan man ju plocka det som behöver göra *verklig nytta*... vad det nu är för nånting kan man ju fråga sig.

Intressant koppling att man genom att se till så det finns nåt att ärva för barnen, lär dom att lura staten på skatt för skog...

hånung

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 13 maj-13 kl 16:52 »
Det skrev du ju skälv att dom inte ville skatta för att dom behövde ta ner skog.  Ja dit till allemansfonden skulle allt gå  så alla får bära sitt eget ok  från början .

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #26 skrivet: 13 maj-13 kl 18:34 »
Men planerar man rätt så är väl det finaste man kan ge vidare till ett barn, en rejäl bit mark?  Men notera att jag skrev 1 barn.. för det är ju nästan så det får bli, annars hamnar man direkt i att syskon ska köpas ut för marknadspris, och då är det ju inte så kul längre.

Eller som grannen här.. han har 2 barn, och köpte på 70-talet till en extra gård, så när han ville lägga av kunde han ge barnen varsin gård. Dom sitter nu här skuldfria och har det ju faktiskt rätt bra... Enda problemet är väl vad dom ska göra med skogen som står och förväxer.. skatta har dom ju ingen lust med, så alltså avverkas inget.

Vete Fan du, om det är något att ge sitt barn. En skyldighet att stoppa fötterna i fars skor. När de är urtrampade och inte passar, är de inte mycke att ha ens gratis. Hur ofta ser man inte det går åt hälvitte efter ett generationsskifte? Oavsett branch så ska inte barnen avlas in i firman. Sällan är de ämnade eller vill, men lika ofta får DE bära skulden när det sen skiter sig. Det är faenimej inget arv att sukta efter.

Men det är klart, räknar de pengar som dina grannar så har de ju bonneriet i ådrorna. Fattar de inte att ju mer skatt de betalar, ju mer har de tjänat?

::) *bönner.....*
« Senast ändrad: 13 maj-13 kl 18:44 av TiB »

Existens!

• Gäst
SV: (Ämne saknas)
« Svar #27 skrivet: 13 maj-13 kl 19:28 »
Nej jag har ju själv gått igenom det här med att vara självklar till att ta över gården, så jag vet vad du menar. Men grannen här, och nu även jag ju, bor ju bara på gården och brukar inget.  Det är ju ändå ett bestående värde och jag väljer  ju hellre en gård än en villa. För min del var det ju bara felet att jag har syskon. Att sitta här skuldfri hade ju varit rena guldsitsen och det har jag lite svårt att se problemet med.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #28 skrivet: 13 maj-13 kl 22:44 »
Ja Existens, du om någon vet ju vad jag menar. Skitsits! Det finns en del mellan en gård och en villa och bestående värde har ju ändå sina begränsningar.

Jag vet de som varit skuldfria från början men investerat ihjäl sig med lånade pengar, för att bli bönder. Fått råd från alla håll, från de som varit i andra ändan av karriären, men inte lyssnat. Bara förkastat "gamla ideer".  Lånat till byggnader och mer arealer och mer och mer och mer, i onda cirklar. Till slut har det inte gått att ta sig ur............ Värst har det gått för de som gått jordbruksgymnasium. En del har levt som kungar några år innan det brustit helt.
Och så bra de kunde haft det om de inte försökt bli så stora!

Starta smått kan man göra med lånade medel, expanderar gör man om det blir något över.
« Senast ändrad: 13 maj-13 kl 22:49 av TiB »

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #29 skrivet: 14 maj-13 kl 08:49 »
Välståndet bygger på missnöje, kan man nöja sig med vad man har så blir man lyckligare och inte skuldsatt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Maria C S

• Småland
« Svar #30 skrivet: 14 maj-13 kl 12:35 »
Tackar för denna bra film och tackar den som tagit sig tid att lägga svensk text på den.

http://urplay.se/Produkter/174829-Systemfel-som-hotar-varlden

Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

hånung

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 14 maj-13 kl 14:52 »
Ja det var en bra film som bara bekräftar mycket utav det ja redan misstänkt .

hånung

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 14 maj-13 kl 19:01 »
Här får ni en annan där dom manipulerar dom små .http://urplay.se/Produkter/172109-Why-Poverty-Kampen-om-jorden

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #33 skrivet: 14 maj-13 kl 21:29 »
Välståndet bygger på missnöje, kan man nöja sig med vad man har så blir man lyckligare och inte skuldsatt.
Du talar som om du vore riktigt klok!  ;D

Westan

« Svar #34 skrivet: 15 maj-13 kl 00:28 »
Ock så blev vi återlänkade till filmen efter diverse utvikningar, en snäll lite påminnelse kansk

Nu lyckades jag smida en tanke här. Om marken inte betalas med mer än den verkligen är värd, så borde den kunna användas som guldfot.  ::)

När den överbetalats skiter det sig, och det är väl där vi är, som regel.......nån som förstår?

Ja det var ju på denna punkt som filmen var oklar, som jag försökte fästa uppmärksamheten på i en tidigare kommentar. Och kanske var det denna oklarhet som ledde dina tankar åt galet håll. Själva idéen att fota valutor i värde är värdelös. Själva vitsen med riktiga pengar är att de inte har något intrikat värde. Problemet med pengar även om de är av äkta FIAT-slag dvs skapade av en kollektiv auktoritet utan knytning till skuld så ses de som värdebevarare, folk sparar dem istället för att använda dem som pengar som är ett cirkulationsmedel.

Under medel tiden fanns pengar dels Brakteatrar dels Tallysticks.Tyvärr finns mycket lite skrivit om dessa penningsystem. I de statsstater där de användes ledde det till ett ekonomiskt välstånd som vi fortfarnade kan se spår av i de stora katedraler som byggdes på medeltiden, inte sällan under sekler. Katedralerna byggdes huvudsakligen på frivilligt arbete. Bedömmare gör gällande att hantverkare inom skrån endast behövde arbeta 20 veckor för sin försörjning, därav möjlighjeterna till frivilligarbete.
I filem
The Secret of Oz - Winner, Best Docu of 2010 v.1.09.11
visar Bill Still upp några tallysticks 17 minuter in i filmen.

Så frågan om penningsystem är viktigare än vad man någonsin kan föreställa sig.

Existens!

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 15 maj-13 kl 01:33 »
visar Bill Still upp några tallysticks 17 minuter in i filmen.

Så frågan om penningsystem är viktigare än vad man någonsin kan föreställa sig.

Kan du inte berätta själv istället på vad sätt frågan är viktigare än man kan föreställa sig, helst utan hjälp av youtube.
Vad är det för 'tallysticks' han berättar om? Jag hinner inte sitta och glo på en film i 17 minuter..

hånung

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 15 maj-13 kl 08:56 »
Kan du inte berätta själv istället på vad sätt frågan är viktigare än man kan föreställa sig, helst utan hjälp av youtube.
Vad är det för 'tallysticks' han berättar om? Jag hinner inte sitta och glo på en film i 17 minuter..
Då är du väll häller inte tillräckligt intresserad  utan bara vill kakla i almen het  ;).

Existens!

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 15 maj-13 kl 09:01 »
Då är du väll häller inte tillräckligt intresserad  utan bara vill kakla i almen het  ;).

Nej, jag är inte speciellt intresserad av att sitta och titta på nån gubbe som berättar sin syn helt oemotsagd på en film, men jag är intresserad av att diskutera frågan med forumdeltagare.
Men det går ju inte när folk envisas med att bara visa filmer istället för att debattera.

hånung

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 15 maj-13 kl 09:48 »
Nej, jag är inte speciellt intresserad av att sitta och titta på nån gubbe som berättar sin syn helt oemotsagd på en film, men jag är intresserad av att diskutera frågan med forumdeltagare.
Men det går ju inte när folk envisas med att bara visa filmer istället för att debattera.
Klart att det går fast du får väll ge din egen version och tro i saken. Där med har du gjort din röst hörd i saken rätt eller fel  spelar ju ingen roll utan va du tror på.sen får ju forummister diskutera ut i från det .
« Senast ändrad: 15 maj-13 kl 10:32 av håning »

Existens!

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 15 maj-13 kl 10:29 »
Jag tycker det är ganska meningslöst att fundera så mycket över hur betalningssystemen fungerade på medeltiden.
Tiderna förändras, men människa förändras inte så särskilt mycket. Att tjäna en slant och se om sitt eget först och främst, tror jag är det som gäller för 98% av mänskligheten.

Jag tror inte det spelar nån roll om man betalar med mynt eller honungsburkar eller benbitar eller vad man är använder. Någon kommer snart underfund med att han kan spara på sig lite extra honungsburkar, och sen låna ut till dom som inte har kunnat spara, eller dom som vill använda dom till en investering.
Såklart vill han då ha lite betalt för sin möda att samla ihop sina burkar, så han lånar ut 10, och begär 11 när det ska betalas tillbaka, och så är räntan född.
Nästa kommer på att man kan fylla burkarna med nån milliliter mindre utan att nån märker det, och plötsligt har han skapat sig lite mer kapital.
Jag tror inte mycket mer om människans natur faktiskt.. Tycker inte historien talar emot mig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

678 gäster, 2 användare
katry, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser