Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Se gärna denna om världsekonomin lång men fruktansvärt bra!  (läst 5821 gånger)

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
Hur fungerar egentligen vårt samhällssystem? Bankerna tjänar stora pengar samtidigt som vanliga människor lever på lånade medel. Vi möter tänkare som ger oss sin bild av världsekonomin och människans situation i vårt globala samhälle. Många som kommer till tals är övertygade kapitalister som kritiserar kapitalismen. Hur kan lösningar inför framtiden se ut?
http://urplay.se/Produkter/174829-Systemfel-som-hotar-varlden

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
Tycker mig känna igen den, har sänts tidigare också väl? Hursom är den bra. Inte utan att jag blir lite störd när jag ser sådant.

Jag undrar varje gång jag ser eller läser om konstiga samhällsfenomen vad jag kan göra åt det.

/Torpjens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
Som jag ser det så bör man låna mindre, konsumera mindre och värdesätta nära och kära mer  :)

torpjens

• Södermanland
Javisst! Men hur ska man få till sitt boende? Har man inte turen att kunna lägga upp den (åtminstone) ungefärliga halvmiljon som krävs för att skaffa ett torp med lite mark i något glesbefolkat landskap så måste man ju hyra eller låna och då måste man jobba och då måste man ta sig till jobbet och då måste man ha bil och då måste man jobba mer och då... Ja, hur kommer man ur den snurran?

/Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
Jo man måste låna till bostad men oftast inte till bilen. Jobba behöver man naturligtvis göra. Men man behöver inte ha den dyraste bilen eller de häftigaste sakerna förutsatt att man inte sparat ihop till dem innan. Och man bör ju amortera på sitt hus även om pengarna från början är lånade. Sedan kan man välja en bank där vinsten delvis går tillbaka till låntagarna osv. Många bäckar små  :) Sen det vanliga, köpa lokalproducerat och etisk mat. Inte köpa massor av kläder och skor som inte används utan köpa det man behöver och faktiskt använder. Och inte utnyttja sin omgivning, varken i arbetslivet eller privat. Livet handlar om att ge och ta  ;D

Znibban

• Skåne
Jo man måste låna till bostad men oftast inte till bilen. Jobba behöver man naturligtvis göra. Men man behöver inte ha den dyraste bilen eller de häftigaste sakerna förutsatt att man inte sparat ihop till dem innan. Och man bör ju amortera på sitt hus även om pengarna från början är lånade. Sedan kan man välja en bank där vinsten delvis går tillbaka till låntagarna osv. Många bäckar små  :) Sen det vanliga, köpa lokalproducerat och etisk mat. Inte köpa massor av kläder och skor som inte används utan köpa det man behöver och faktiskt använder. Och inte utnyttja sin omgivning, varken i arbetslivet eller privat. Livet handlar om att ge och ta  ;D

Instämmer med dessa kloka ord  ;D

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
Köp bara det du behöver, betala bara vad du måste. Om det är du som betalar så är det du som ska kräva en motprestation. Låter du någon ta orättmätigt betalt så är du medskyldig till detta. Men gör alltid rätt för dig.

Man ska inte tjäna på andra, utan betjäna varandra!

« Senast ändrad: 20 mar-13 kl 13:58 av TiB »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

fleming

Kanske det är dags att börja köpa upp alla övergivna fastigheter i norr och annorstädes innan de har förfallit helt. Går att få en fin fastighet som fungerar för självförsörjning och ekonomisk lättnad från normerna.

Såg ett norskt program, där en amerikansk eller engelsk, kvinna gift sig med en norrman. De levde nästan helt självförsörjande på det de odlade och skapade med sina händer. Allt från tyget i kläder och annat till maten och redskap. Tror det var K-kanalen. Ett mycket fint norskt porträtt av en familj som levde på fjällsidan mot fjorden.

torpjens

• Södermanland
Kanske det är dags att börja köpa upp alla övergivna fastigheter i norr och annorstädes innan de har förfallit helt. Går att få en fin fastighet som fungerar för självförsörjning och ekonomisk lättnad från normerna.

Jag tittar lite på det. Det är ju inte gratis precis. Även om man vill ha ganska lite kostar det ju ett par hundra tusen (jo, det finns små undantag) och det är inte aldeles lätt att hosta upp. Ska man ha lite skog för ved och snickerier, lite åkermark (med svårare odling i norr) och möjlighet att fiska blir det snabbt pengar.

Men visst, drömmen vore väl att kunna köpa en hel by med övergivna stugor och en del skog och åkermark för en spottstyver och sedan dra igång en självhushållarby eller något sådant. Jag önskar att jag kunde...

/Torpjens

greenpeace

• Gäst
Jag tittar lite på det. Det är ju inte gratis precis. Även om man vill ha ganska lite kostar det ju ett par hundra tusen (jo, det finns små undantag) och det är inte aldeles lätt att hosta upp. Ska man ha lite skog för ved och snickerier, lite åkermark (med svårare odling i norr) och möjlighet att fiska blir det snabbt pengar.

Men visst, drömmen vore väl att kunna köpa en hel by med övergivna stugor och en del skog och åkermark för en spottstyver och sedan dra igång en självhushållarby eller något sådant. Jag önskar att jag kunde...

/Torpjens

förtroende är viktigare änn pengar för rörelsen

torpjens

• Södermanland
SV: Se gärna denna om världsekonomin lång men fruktansvärt bra!
« Svar #10 skrivet: 23 mar-13 kl 22:44 »
förtroende är viktigare änn pengar för rörelsen

Inte för banken. :)

För att få loss kulor till betalning krävs ett och annat. Hade jag stället var det inga problem. Det verkar finnas gott om både självhushållare och survivalists som är intresserade av att hitta ett ställe. Probemet för samtliga är att få fram pengar. Kommer det in någon som har pengar blir det direkt en fråga om avkastning och det är inte något man får av några "knasbollar" som vill odla egen spenat.  ;)

/Jens

greenpeace

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 23 mar-13 kl 23:11 »
det är (vi) som är (rörelsen) - banken har inget med det att göra - vad (vi) saknar är gemensam handlingsplan och struktur .
om vi exempelvis skulle vara 100 pers som lägger 1000 kr kan vi handla några hektar i norrland - eller 1000 pers som lägger en hundring .
kanske dax att starta en alternativ bank för befriande av mark .

det finns flera sätt att komma över mark , med viss kapital kanske kommun ochså våre mera lyhörd och samarbetsvillig , möjligvis bidra med några hetar (allmänning).

ponera att vi har mark tillgängligt och ett gäng driftiga människor med ett upplägg , planering - ulvahem gänget håller vist på med det- sen är det år av byrokrati för att en börja bebyggelse om det ens blir godkänd i den form som vi önskar (ulvahem har planerad 2 år  byrokratisk förberedelse )

kanske inte riktig så vi tänkt oss- hur ska vi göra - bygga långhus till folk å fä, ställa upp vagnar tält och liknande. det här kräver organisation , obligatoriska arbetsinsatser , dokumentation , kontakt med myndigheter .

vi burde enas om ett tillvägegångssätt , och därpå sätta in stöten .
har vi denna kapacität - det är kärnfrågan jag ställer mig , dig oss - hur ser upplägget ut ?

jag kan lova dig  att med marken under fötterna och ett tiotal självförsörjare är det som de verkliga problemen dyker upp -- men vi ska inte ge upp för det - det finns en väg att gå , men vi måste ha en karta plan att gå efter - en kodex , manifest - kalla det vad du vill - ordnung muss sein , annars blir det caos

« Senast ändrad: 23 mar-13 kl 23:19 av greenpeace »

greenpeace

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 24 mar-13 kl 10:07 »
man kan läsa om övergiven mark , gamla kulturmarker i vanhävd - utdöende byar ,med gamal befolkning , norrlands kummuner som behöver befolkning - åt andra sidan har vi unga friska , entusiastiska alternativare  utan mark eller kapital som behöver mark för bosättning och odling .

i första betraktande verkar det som om att lösningen ligger öppen till dagen som en frisk kallkälla.

en representant för en organiserad , enat grupp med handlingsplan  burde kunna gå rakt på kommunkontoret i lappland och börja förhandla fram vilkor för en återbefolkning .

teoretisk ser det ut så- men som sagd , en handlingsplan, en struktuerad organisation(med representant), ett budget- det får vi börja med .  vi måste kunna stå enat bakom en agenda och dess representant.

det finns olika beprovade och dokumenterade metoder för beslutsfattande innom ett gemenskap, (det har vi trådar om) , som bl.a. hun från amerika som kommer till ängsbacka (jag hittar inte just denna annoncering men jag har sett den /cabastian är med där). ulvahems gänget har ventilerad en del frågeställningar, tyvärr är tråden inte speciell aktiv- )
vi kan sammla den samlade kundskapen som finns , göra ett för gruppen fungerande sammanfattning och prova oss fram med det. vi har detta forum som plattform , mötesplads, syber-ting.

om det är så att det finns en vilja att gennomföra detta , så finns det en väg att gå- tillsammans , enat , lojal och i solidarisk anda . så kommer vi vara en resurs med kapacitet att återuppliva en bit av norrland och bevara en viktig del av vår kulturhistoriska arv och tradition , samt föra den samman med modern miljömedvetenhet i en framtid som vi är med om att skapa.
vi skaper med detta en social intigrerande struktur med humanistiska värderinger. vi kommer vara pioniärer som bryter ny mark , skaper livsutrymmen och förutsättning för framtida generationer att leva ett mänskligt och naturnära liv.

enighet är den avgörande faktorn- en gammal klyscha: love peace and understanding - halelulja amen

just det : kollekten - jag lägger den första hundring - ska höra med petter om vi kan göra ett alternativ konto för ändamålet

« Senast ändrad: 24 mar-13 kl 10:43 av greenpeace »

fleming

« Svar #13 skrivet: 24 mar-13 kl 13:50 »
Snart går det också att köpa mindre samhällen som avfolkats i b l a norrlands inland, inte alltför långt norrut, med butik, mack och Folketshus. En stat i staten.

Westan

« Svar #14 skrivet: 12 maj-13 kl 01:16 »
Det mesta är bra men långt ifrån allt.

Ett avgörande fel är diskussionen om penningsystemet. Filmen förespråkar en värdebaserad valuta - guldfotad - och menar att det är Fiat-money som är problemet.

Visserligen säger man också i början av filmen att riktiga pengar, skuldfria Fiat-pengar, bara kan skapas av en legitim regim inte av banker eller andra privata intressen, de kan bara skapa pengar som skuld.  Men när lösningen på penningsystemet skall adresseras släpps såkallade "guldbaggar" fram för att reda ut problemen. Men att införa guldfotad valuta är att gå100 år tillbaka i tiden. Värdebaserad valuta är ingen lösning, det kommer att ge de rika makt över valutan eftersom de kan kontrollera stora delar av guldförekomsten, tillräckligt mycket för att styra penningvärdet. Pengar måste ses som en allmänning ett allmänt intresse och skall därför kontrolleras av en demokratisk instutition. Det är som redan Aristoteles sade - pengar är en funktion av lagen inte av naturen.  Sålunda fanns det redan Fiat-pengar under Sparta c:a 500 år före K. Det var järnmynt, anlöpta i olja för att motstå rost.

Vårt nuvarande system är ett sådant där privat-intressen försöker imitera riktiga fiat-penagr, och då skapas de som skuld,  Det är därför vi är så skuldsatta och måste så vara eftersom vår penningmängd  bara kan skapas som skuld. Systemet omöjliggöra små förmögenhetsskillndar, många måste ställa upp som låneslavar.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #15 skrivet: 13 maj-13 kl 12:51 »
Nu lyckades jag smida en tanke här. Om marken inte betalas med mer än den verkligen är värd, så borde den kunna användas som guldfot.  ::)

När den överbetalats skiter det sig, och det är väl där vi är, som regel.......nån som förstår?

Existens!

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 13 maj-13 kl 13:06 »
Frågan är ju hur, och vem, som ska värdera marken till vad den 'verkligen är värd' ?

I princip görs det ju så redan nu, bara det att folk har vitt skilda meningar om vad 1 ha är värt.

Och helt okomplicerat är det ju inte. Om du köper 10 ha skånemylla och odlar den maximalt i 100 år..( inom släkten då ), så är den ju onekligen värd ganska mycket.  Och det är ju så man tänker nu, när man betalar 100 000/ha för god jord. På 100 år är det ju inte mer än 1000 kr per år, och det tjänar man ju in.

Neon Knight

• -
« Svar #17 skrivet: 13 maj-13 kl 13:26 »
Slopa arealbaserade bidrag och låt sedan marknaden sätta priset.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #18 skrivet: 13 maj-13 kl 14:34 »
Citera
Om du köper 10 ha skånemylla och odlar den maximalt i 100 år..( inom släkten då ), så är den ju onekligen värd ganska mycket.  Och det är ju så man tänker nu, när man betalar 100 000/ha för god jord. På 100 år är det ju inte mer än 1000 kr per år, och det tjänar man ju in.

Då vet vi ju direkt varför bönderna är helt utblottade och måste leva på bidrag!  >:D

Vanligen så kalkylerar man en investering på 20 år och då skulle ju priset bli nästan rätt.  Det är för BÖVFELEN inte rätt att piska in kommande generationer, att inteckna DERAS framtid också. De ska få göra sina egna val!

Citera
Slopa arealbaserade bidrag och låt sedan marknaden sätta priset.
Det är på G.
« Senast ändrad: 13 maj-13 kl 14:42 av TiB »

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #19 skrivet: 13 maj-13 kl 14:41 »
Om människan inte vart så förannat stausfixerad och avundsjuk för att grannen hade mer så skulle finansieringsinstituten inte tjäna några större pengar.
Dessutom så understödjer de flesta skattessystem lånecirkusen för att det är bra för statens kistor.
Mer handel får pengarna att föröka sig som kanindjävler. 

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Dela detta:

* Inloggade just nu

927 gäster, 1 användare
chpe21

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser