Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Traktorfritt men mekaniserat jordbruk  (läst 18891 gånger)

Halte

• Gäst
SV: Traktorfritt men mekaniserat jordbruk
« Svar #140 skrivet: 22 feb-13 kl 08:46 »
skulle vara kul att veta vad en sån anläggning skulle kosta.

här är ju ett exempel, men inget pris...
http://www.croplandbiodiesel.com/biodiesel-process.html

Minsta modellen kostar 5 400 dollar.
http://www.croplandbiodiesel.com/products/extruders_motor/clb-500-em.html

astrojensen

• Danmark
« Svar #141 skrivet: 22 feb-13 kl 10:04 »
skulle vara kul att veta vad en sån anläggning skulle kosta.

här är ju ett exempel, men inget pris...
http://www.croplandbiodiesel.com/biodiesel-process.html

Den minsta press jag hittade på sajtet kostade $2000, inklusive motor. En komplett anläggning kostar säkert det femdubbla, misstänker jag.

Inga billiga grejer, alltså, men om man tänker på kostnaden av diesel kontra hemmaodlat raps (i alla fall i dom södra delarna av SVerige), då ser kalkylen kanske inte så dålig ut på längre sikt?

Thomas, Bornholm

jörmundur

• Medelpad
« Svar #142 skrivet: 22 feb-13 kl 19:50 »
jo det priset på  pressen såg jag med:)
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

tidsoptimisten

• Västergötland
« Svar #143 skrivet: 23 feb-13 kl 09:43 »
Lite tråkigt med nedlåtande inlägg här på Alternativ.

TiB tycket tydligen det är helt ok att svepande döma ut andras åsikter som svammel, och sen göra sig lustig över beräkningar - vilka han uppenbarligen inte begriper.

Så när som på ett fåtal inlägg är denhär tråden bland det mest fullspäckade frosseri jag sett betr. sakfel och svammel. T. ex. att man kör en 25 hästars elmotor på 25A. På hur många volt då?  :o

Effekten i ett trefassystem är:
 1) 3 * fasström * fasspänning, eller
 2) Roten_ur(3) * fasström * huvudspänning

För 25 A, blir det då 3*25A*235V eller sqr(3)*25A*400V = 17,625 kW eller 24 hk

------

memori kör med ännu mer svepande kritik, vilken då blir svårare att värja sig ifrån.

tidsoptimisten bör kanske göra sin läxa angående elbilar och kika in tesla model s eller tesla model x.
förträffliga bilar tycker jag och många andra.
ifall tidsoptimisten hade en sådan hade du kunnat bli TIDSOPTIMISTEN för du hade ändå hunnit i tid =) se och inspireras =)

Tror denne inte på att bilar drar effekt motsvarande ca 10 hk vid normal drift eller vad är problemet. Tesla uppger för Tesla S en räckvidd på 300 miles vid 55mph och ett 85 kWh batteri. Dvs 85 kWh tömt efter 300/55 timmars körning, eller 85kWh/5,45h = 15,6 kW <> 21 hk i genomsnitt (inkluderande acceleration). I jämn landsvägsfart behövs mindre - lite slarvigt 10 hk!

Utan att vilja verka för dryg (vilket jag säkert ändå kommer få skit för) så har jag jobbat centralt inom bilutveckling under väl 10 år och har god koll på elbilars förutsättningar och begränsningar.

Det stora problemet för batteridrivna fordon är att diesel är så energikompakt. Tanka 100 liter i din traktor och du har ca 1000 kWh i tanken. Mitsubishis elbil i-MiEV har ett batteri på 16 kWh - eller en spott i havet - fast priset för batteriet är tyvärr svindlande, men livslängden är inte lika svindlande.....

-------

Men, diskussionen på tråden har nu mycket fokus på rapsolja.

Kan inte någon proffsigare bonde än jag utreda möjligheterna med storskalig rapsoljekonvertering, och då med fokus på framställning av rapsolja för motordrift. En sådan analys borde för att vara uttömmande innefatta:
 - möjlig brukningsareal - och därmed minskad matproduktion
 - odlingsintervall - gäller max vart 7:e år eller går det med tätare intervall
 - rapsbaggarnas resistensutveckling och därmed härjningar
 - konstgödselbehov (framställt av fossil-gas)
 - energiförbrukning av traktorn

Mina överslag har gett att vi kan köra jordbruket på rapsolja, men det lär finnas MÅNGA andra som kommer rycka i oljan (alla bilister, åkerier, mm).

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #144 skrivet: 23 feb-13 kl 21:15 »
För ungefär 15 år sedan var jag på ett alternativbränsleseminarium i Östersund, och en siffra som nämndes där och som har fastnat i mitt minne är att om man skulle odla raps på all åkermark i Sverige där det överhuvudtaget är möjligt att få raps att växa, så skulle det räcka till att täcka 4 % av Sveriges dåtida behov av dieselbränsle.

astrojensen

• Danmark
« Svar #145 skrivet: 24 feb-13 kl 12:20 »
För ungefär 15 år sedan var jag på ett alternativbränsleseminarium i Östersund, och en siffra som nämndes där och som har fastnat i mitt minne är att om man skulle odla raps på all åkermark i Sverige där det överhuvudtaget är möjligt att få raps att växa, så skulle det räcka till att täcka 4 % av Sveriges dåtida behov av dieselbränsle.
Detta kan nog vara korrekt. Det används ju enorma mängder bränsle till transport av allt möjligt inom det moderna samhället, mycket mer än det används till odling. 

Om vi antar att vi får ut ett ton rapsolja per hektar och bara använder rapsoljan inom lantbrukets produktion, altså inte transport och liknande, då krävs det vid en genomsnittlig bränsleförbrukning på 100 liter/ha, att 10% av den totala odlingsbara ytan odlas med raps. Stiger bränsleförbrukningen til 200 liter/ha, då krävs det en yta på 20% av den totala, för odling av raps.

Thomas, Bornholm

jörmundur

• Medelpad
« Svar #146 skrivet: 24 feb-13 kl 22:46 »
Detta kan nog vara korrekt. Det används ju enorma mängder bränsle till transport av allt möjligt inom det moderna samhället, mycket mer än det används till odling. 

Om vi antar att vi får ut ett ton rapsolja per hektar och bara använder rapsoljan inom lantbrukets produktion, altså inte transport och liknande, då krävs det vid en genomsnittlig bränsleförbrukning på 100 liter/ha, att 10% av den totala odlingsbara ytan odlas med raps. Stiger bränsleförbrukningen til 200 liter/ha, då krävs det en yta på 20% av den totala, för odling av raps.

Thomas, Bornholm

en annan sak man kanske också bör tänka på. är en liter raps lika med en liter diesel?
hur är det med det? 
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....

astrojensen

• Danmark
« Svar #147 skrivet: 25 feb-13 kl 09:03 »
en annan sak man kanske också bör tänka på. är en liter raps lika med en liter diesel?
hur är det med det?
Ja, dom skulle vara lika, energiinnehållet det samma per liter (eller mycket nära).

Thomas, Bornholm

Maria C S

• Småland
« Svar #148 skrivet: 08 mar-13 kl 19:36 »
Trodde alternativare ville va självgående  :)

Jepp det vill vi  ;) Så det gäller att hitta formeln för hur man gör den mest effektiva oljan som kan odlas på höjden.
Vissa alger fördubblar sin massa 7 ggr per dygn. innehåller mest olja och kan odlas på höjden, dom behöver syre och näring vatten och värme.
Något att fundera kring för dom som vill vara självförsörjande på RIKTIGT  :)

Next Big Bio-Fuel - ALGAE

Avfallet kan användas som gröngödsling i odlingarna.

Sen är det ju så att olika oljor har olika egenskaper ta ex linolja som ju kan själv antändas i papperskorgen till cocos olja som måste upp i +25 grader för att ändra form från fast till flytande.

*vafför har jag ingen diesel  ::) får nog hitta mej nån gammal häck att testa med eller nåt  ::)*

Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

jörmundur

• Medelpad
« Svar #149 skrivet: 21 mar-13 kl 07:24 »
Jepp det vill vi  ;) Så det gäller att hitta formeln för hur man gör den mest effektiva oljan som kan odlas på höjden.
Vissa alger fördubblar sin massa 7 ggr per dygn. innehåller mest olja och kan odlas på höjden, dom behöver syre och näring vatten och värme.
Något att fundera kring för dom som vill vara självförsörjande på RIKTIGT  :)

Next Big Bio-Fuel - ALGAE

Avfallet kan användas som gröngödsling i odlingarna.

Sen är det ju så att olika oljor har olika egenskaper ta ex linolja som ju kan själv antändas i papperskorgen till cocos olja som måste upp i +25 grader för att ändra form från fast till flytande.

*vafför har jag ingen diesel  ::) får nog hitta mej nån gammal häck att testa med eller nåt  ::)*

Det där är ju långt in i framtiden, jag vill nog hellre att vi forskar fram något som är klimatneutralt istället...

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #150 skrivet: 21 mar-13 kl 17:22 »
Ska man använda vegetabiliska oljor som dieselbränsle så ska man nog undvika sådana som har tendens att oxidera och torka (t ex linolja).

astrojensen

• Danmark
« Svar #151 skrivet: 21 mar-13 kl 18:18 »
I början på denna tråd, pratades det om att dra plogen eller harven över fältet med vajer. Rysska småbrukare nöjer sig inte med att prata:

МОТОЛЕБЕДКА_новый.mp4

16042011.mp4

"ЛесПромсервис" - Мотолебедки

Мотолебедка дача (Приставка к бензопиле) 180+250.avi

Пашем сами огород...

Å sen går det ju alltid att göra det på det gamla hederliga viset...:

Как в деревне пашут (Embedding disabled, limit reached)  :D

Protip: Det finns en ohygglig mängd rysska småbrukarfilmer på youtube, då dom fortfarande har en enorm mängd aktiva småbruk och utbredd självförsörjning. Det finns mängder av små redskap och maskiner i handeln där. Titta i länkarna ute till höger vid varje film jag har länkat här (öppna filmen i youtube).

Thomas, Bornholm

jörmundur

• Medelpad
« Svar #152 skrivet: 22 mar-13 kl 22:00 »
wow! det där gillar jag! särskilt den med motorsågen. är ju mycket snabbare än en jordfräs t e x ock billigare...

astrojensen

• Danmark
« Svar #153 skrivet: 23 mar-13 kl 02:19 »
En så enkel sak som dessa vajerspel skulle det jo gå hur bra som helst att bygga själv med enkla medel. En gammal hästplog, et par hjul och vips! Så har man en vajerdriven plog till sina minifält.

Trodde faktisk inte det funkade så bra, som det faktisk gör här i filmerna.

En enorm fördel är, att motorn inte behöver vara skärskilt kraftig för att klara en redig plog, då utvekslingen är enorm och det inte flyttas runt på en massa död vikt, utan det är bara plogen som flyttas.

Nackdelen är att det krävs två man till arbetet.

Thomas, Bornholm

Neon Knight

• -
« Svar #154 skrivet: 23 mar-13 kl 12:11 »
I början på denna tråd, pratades det om att dra plogen eller harven över fältet med vajer. Rysska småbrukare nöjer sig inte med att prata:

Vilken enkel idé, man blir alldeles glad.

Existens!

• Gäst
« Svar #155 skrivet: 23 mar-13 kl 12:22 »
Tämligen ineffektiv tyckte jag.  Blir ju rätt jobbigt om det är lite längre fält, att hålla på och släpa plogen för hand tillbaka hela tiden.  Kunde ju kostat på sig nån ställning med ett block i andra änden, och en vändbar plog, så hade det åtminstone sett lite effektivare ut.

astrojensen

• Danmark
« Svar #156 skrivet: 23 mar-13 kl 14:28 »
Tämligen ineffektiv tyckte jag.  Blir ju rätt jobbigt om det är lite längre fält, att hålla på och släpa plogen för hand tillbaka hela tiden.  Kunde ju kostat på sig nån ställning med ett block i andra änden, och en vändbar plog, så hade det åtminstone sett lite effektivare ut.
Det är ju ingenting för stora lantbruk, men till ett stort potatisland eller liknande, typ uppemot ett halvt tusen kvadratmeter per fält, där funkar det ju bra. 

Sen kan man debatera om det är bättre med en minitraktor, då den också kan allt möjligt annat, men den är ju bevisligt också mycket dyrare.

Thomas, Bornholm

vindensbonig

• Gäst
« Svar #157 skrivet: 23 mar-13 kl 14:55 »
Ja fattar inte var för ni ska ha motorisera skaffa er ett russ typ dom drar allt för era behov  å inte är du beroende de av någon motor täcker allt för era behov även att ta sitt eget foder som att plöja hämta ved i skogen  dom klarar dom flesta sysslor som en storhäst kan men inte i den omfattningen  för vad gör ni en och bränsle tar slut ?

jörmundur

• Medelpad
« Svar #158 skrivet: 23 mar-13 kl 15:20 »
Ja fattar inte var för ni ska ha motorisera skaffa er ett russ typ dom drar allt för era behov  å inte är du beroende de av någon motor täcker allt för era behov även att ta sitt eget foder som att plöja hämta ved i skogen  dom klarar dom flesta sysslor som en storhäst kan men inte i den omfattningen  för vad gör ni en och bränsle tar slut ?

därför att jag inte är någon hästkarl. inte någon stans å då har jag ju ändå både ridit ock kört...

när soppan tar slut har jag förhoppningsvis en hög med ungar som kan hjälpa till, eller så får grisarna böka upp landet åt oss.

jörmundur

• Medelpad
« Svar #159 skrivet: 23 mar-13 kl 15:25 »
En så enkel sak som dessa vajerspel skulle det jo gå hur bra som helst att bygga själv med enkla medel. En gammal hästplog, et par hjul och vips! Så har man en vajerdriven plog till sina minifält.

Trodde faktisk inte det funkade så bra, som det faktisk gör här i filmerna.

En enorm fördel är, att motorn inte behöver vara skärskilt kraftig för att klara en redig plog, då utvekslingen är enorm och det inte flyttas runt på en massa död vikt, utan det är bara plogen som flyttas.

Nackdelen är att det krävs två man till arbetet.

Thomas, Bornholm

jag skulle nog hellre ha en så lätt plog som möjligt, hästplogarna väger ju en hel del ock det blir mycket som ska släpas i längden.

sen skulle jag sätta dit en stark elsåg istället, för vi har nära till landet:)

Dela detta:

* Inloggade just nu

342 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser