Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Traktorfritt men mekaniserat jordbruk  (läst 18906 gånger)

vindensbonig

• Gäst
SV: Traktorfritt men mekaniserat jordbruk
« Svar #120 skrivet: 20 feb-13 kl 08:08 »
Då är problemet att kunna förvärma var du än är  och hur löses det i 20-25 graders kyla eller mera   göra som ryssen gör elda under då  eller aldrig stänga av . Någon ide på problemet ?

Existens!

• Gäst
« Svar #121 skrivet: 20 feb-13 kl 09:59 »
Blir min traktor stående ute i skogen i 25 graders kyla så lär jag inte få igång den heller.

Man får väl göra lite mer modifieringar än att bara hälla i ett annat bränsle. Och till dom hör ju då att få till förvärmning. Borde väl rimligen gå att bygga en brännare av nåt slag. Även om oljan tagit slut i det stora hela, så kanske det finns en skvätt kvar så folk kan förvärma sina traktorer som fått motorstopp mitt i skogen i 25 graders kyla  :)

vindensbonig

• Gäst
« Svar #122 skrivet: 20 feb-13 kl 10:06 »
Blir min traktor stående ute i skogen i 25 graders kyla så lär jag inte få igång den heller.

Man får väl göra lite mer modifieringar än att bara hälla i ett annat bränsle. Och till dom hör ju då att få till förvärmning. Borde väl rimligen gå att bygga en brännare av nåt slag. Även om oljan tagit slut i det stora hela, så kanske det finns en skvätt kvar så folk kan förvärma sina traktorer som fått motorstopp mitt i skogen i 25 graders kyla  :)
Låt oss hoppas :)

Skogsola

• Gäst
« Svar #123 skrivet: 20 feb-13 kl 10:46 »
 Blir min rapsoljeskogstraktor stående i 25 graders kyla så kör jag Webastovärmaren på samma bränsle som jag normalt startar den på. Blir min bonntraktor stående så sätter jag i elmotorvärmaren.,

Redan med 5% rapsolja som det ofta är idag så börjar dieselvärmarna att konstra så det är snart dags för separat tank till dem i vilket fall.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #124 skrivet: 20 feb-13 kl 11:32 »
Visst har jag eldat under någon gammal traktor nångång när det var kallt och inte gick runt tillräckligt.
Har hört om en häst som en dag stannade och inte ville gå längre. Minns jag rätt så hjälpte det inte att elda med näver runt hovarna. Det skulle väl va den enda nackdelen med häst i s f.  ;)

Finns en länk i Marias permakultur tråd. En film där det sägs att 40% av maten kommer från oljefälten. Å sånt finns det bidrag till. Vilket samhälle vi skapat oss!
« Senast ändrad: 20 feb-13 kl 11:35 av TiB »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

vindensbonig

• Gäst
« Svar #125 skrivet: 20 feb-13 kl 11:37 »
Visst har jag eldat under någon gammal traktor nångång när det var kallt och inte gick runt tillräckligt.
Har hört om en häst som en dag stannade och inte ville gå längre. Minns jag rätt så hjälpte det inte att elda med näver runt hovarna. Det skulle väl va den enda nackdelen med häst i s f.  ;)

Finns en länk i Marias permakultur tråd. En film där det sägs att 40% av maten kommer från oljefälten. Å sånt finns det bidrag till. Vilket samhälle vi skapat oss!
Han hade väll frusit ihjäl i så fall annars så var han nog uppstoppad  :)

Existens!

• Gäst
« Svar #126 skrivet: 20 feb-13 kl 11:50 »
En film där det sägs att 40% av maten kommer från oljefälten. Å sånt finns det bidrag till. Vilket samhälle vi skapat oss!

Vad betyder det?

astrojensen

• Danmark
« Svar #127 skrivet: 20 feb-13 kl 15:45 »
Vad betyder det?

Vad som menas är att det i dag används otroligt mycket bränsle i nutidig västlig livsmedelproduktion.

Dock anser jag frasen "maten kommer från oljefälten" eller som det också ofta ses "vi äter olja i västvärlden" eller liknande uttryk som inte helt lyckade. Sanningen är ju den att vi inte använder oljan direkt till produktion av livsmedel (omvandlar den inte direkt till mat, som en ko förvandlar gräs till mjölk...), men som ersättning för mänsklig arbetskraft.

Sedan kommer produktionen av enorma mängder konstgödsel. Denna beror dock för största delen på naturgas och vattenkraft.

I båda kann oljan/naturgasen direkt ersättas av andra energiformer (rapsolja, methanol, elektricitet från vatten- och vindkraftverk, etc), men oljan och gasen är i dag suveränt dom främsta energikällorna inom lantbruket.

Och att vi använder dom alldeles för mycket får ses som ett faktum. Att pressa dom stackars korna till att ge 10000 liter mjölk om året med kraftfoder från Brasiliansk soja, odlat på skövlad regnskog, seglat över atlanten och transporterad med lastbil till norrland, är ju helt sjukt. Att mjölken sedan torkas till mjölkpulver i en mycket energiintensiv process och fraktas till Kina med lastbil, båt och tåg, får en att tveka på människans förnuft.

Thomas, Bornholm

jörmundur

• Medelpad
« Svar #128 skrivet: 21 feb-13 kl 22:18 »
här kan vi väll köra med raps under de varma månaderna så långt det går ock resten på vanlig diesel.

på varmare breddgrader borde de köra året om, då skulle det nog bli ordentliga miljöbesparingar hoppas man...
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

vindensbonig

• Gäst
« Svar #129 skrivet: 21 feb-13 kl 22:26 »
här kan vi väll köra med raps under de varma månaderna så långt det går ock resten på vanlig diesel.

på varmare breddgrader borde de köra året om, då skulle det nog bli ordentliga miljöbesparingar hoppas man...
Intressant att höra i från  en medlpadin  kan du  specificera ?
för  ni har ju rickig kyla.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #130 skrivet: 21 feb-13 kl 22:28 »
Om man förestrar rapsoljan så går den att använda som dieselbränsle även på vintern.  Men då gäller det att hitta någon avsättning för den glycerol man får ut som biprodukt också. Lite förenklat kan man säga att man tillför 85 % rapsolja och 15 % metanol till förestringen, och ut får man 85 % RME (alltså s k biodiesel) och 15 % glycerol (förr i tiden kallat glycerin).

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #131 skrivet: 21 feb-13 kl 22:32 »

Om man ordnar en bränsleförvärmare (t ex låter motorns kylvatten passera genom en rörslinga i tanken och eventuellt isolerar bränsleledningar mm) så bör det gå bra att köra på rapsolja hur kallt det än är. Det är bara kallstarter som det gäller att undvika. Men har man motorn/maskinen stående i uppvärmt utrymme när den inte används, eller använder effektiv motorvärmare, så är det inga problem.
Kallstarter bör ju med tanke på motorslitage och avgasutsläpp undvikas även om man har en motor och ett bränsle som faktiskt medger svåra kallstarter.

jörmundur

• Medelpad
« Svar #132 skrivet: 21 feb-13 kl 22:44 »

mjo jag menar mer internationellt över hela världen ock inte bara sverige.

förstår absolut att det går att köra med på vintern bara man vill.

hehe kylan är det inget fel på ock det bästa av allt är att den är gratis!! ;D
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....

vindensbonig

• Gäst
« Svar #133 skrivet: 21 feb-13 kl 23:27 »
<Tror ja säkert  men  det som ja vill ha reda på hur det kan fungera för den mindre bemedlade om man säger så? Det är ju gaska vickigt för alternartivare misstänker ja.
 .
« Senast ändrad: 21 feb-13 kl 23:32 av mummrick »

jörmundur

• Medelpad
« Svar #134 skrivet: 22 feb-13 kl 08:27 »
kanske man odlar sin raps ock sen åker med den till en storbonde där man antingen kan pressa den själv eller byter in den mot redan färdigpressad olja.
men allt det där andra vad man ska göra med restprodukterna kan inte jag sia om...elda kanske??

vindensbonig

• Gäst
« Svar #135 skrivet: 22 feb-13 kl 08:31 »
Trodde alternativare ville va självgående  :)

Existens!

• Gäst
« Svar #136 skrivet: 22 feb-13 kl 08:32 »
Restprodukterna vid själva pressningen är ju ett utmärkt foder.. Så det är bara win-win hela vägen.

Men det är klart.. blir man stående en vinternatt i skogen i sibirien så får man ju inte igång den sen  :). Men det kanske kan lösas.
Förr startade man ju fotogenmotorerna på bensin, och tyckte det funkade bra.. så varför inte nåt sånt nu..

vindensbonig

• Gäst
« Svar #137 skrivet: 22 feb-13 kl 08:34 »
Får väll bli sprit då för den skälv verksamme.

jörmundur

• Medelpad
« Svar #138 skrivet: 22 feb-13 kl 08:39 »
Trodde alternativare ville va självgående  :)

skulle vara kul att veta vad en sån anläggning skulle kosta.

här är ju ett exempel, men inget pris...
http://www.croplandbiodiesel.com/biodiesel-process.html

vindensbonig

• Gäst
« Svar #139 skrivet: 22 feb-13 kl 08:44 »
Tja du den är nog inte så värst billig i vart fall.

Dela detta:

* Inloggade just nu

341 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser