Traktorfritt men mekaniserat jordbruk

Startat av tidsoptimisten, 19 Jan-13 kl 22:59

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

vindensbonig

Vist är det så ett spel är ju starkt begränsat i sin användning  men det ökas ju på i viss mån om det då är miljöförstörande bensindrivet . Hästen kan man ju inte bara ställa men den är otroligt flexibel det finns nästan inga begränsningar   som ja ser det .

TiB

Vad är nackdelarna och begränsningarna med en stor tvåhjuling?  ::) Jo, i skogen är den lite otymplig om man skulle behöva använda domänsax men ett spel är ju till noll hjälp där. Ja såvida ens tid inte är totalt värdelös förståss.

Och visst kan man leja bort skogskörningen för vi vill väl inte dithän, att ALLA blir självhushållare? Ett väl fungerande samhälle behöver alla sorters människor, ungefär som ieenilorac beskriver.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

vindensbonig

Men skulle det inte va miljövänligt  och eldrivet? ja undrar ja om det inte svänger lite  ;). Det kan man säkert TiB men det beror nog lite på var man bor med

astrojensen

Citat från: mummrick skrivet 24 Mar-13 kl 17:24
Hästen kan man ju inte bara ställa men den är otroligt flexibel det finns nästan inga begränsningar   som ja ser det .
Har du provat montera frontlastare på häst? Ganska knepigt, lovar jag dig.  ;D

Thomas, Bornholm

vindensbonig

Citat från: astrojensen skrivet 25 Mar-13 kl 01:38
Har du provat montera frontlastare på häst? Ganska knepigt, lovar jag dig.  ;D

Thomas, Bornholm
Kan du det då på ett spel ?

astrojensen

krikav

Jag tror att lösningen snarare ligger i annorlunda jordbruksystem, som inte kräver så tung jordbearbetning.

vindensbonig

Citat från: krikav skrivet 07 Apr-13 kl 23:42
Jag tror att lösningen snarare ligger i annorlunda jordbruksystem, som inte kräver så tung jordbearbetning.
På vilket vis då menar du ?

krikav

Permakultur!

Involvera djur mer i produktionen som markberedare, grisar som bökar upp, höns som rensar ogräs.

Det bästa för vårt svenska klimat vore att ytnyttja våra enorma landytor, och hitta någon bra "bro" mellan cellulosa och kolhydrater.
Glömma bort potatislandet och istället köra storskalig odling av någon kolhydratrik svamp ute i skogen.

vindensbonig

Citat från: krikav skrivet 09 Apr-13 kl 10:47
Permakultur!

Involvera djur mer i produktionen som markberedare, grisar som bökar upp, höns som rensar ogräs.

Det bästa för vårt svenska klimat vore att ytnyttja våra enorma landytor, och hitta någon bra "bro" mellan cellulosa och kolhydrater.
Glömma bort potatislandet och istället köra storskalig odling av någon kolhydratrik svamp ute i skogen.
Skulle va intressant att se det i storskalighet på låt oss säga 6-7oo ht kan du hantera det ?

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

467 Gäster, 5 användare
Hantverkaren, torpjens, Anders Flix, Galaxie, Gnu