Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Traktorfritt men mekaniserat jordbruk  (läst 18879 gånger)

Skogsola

• Gäst
SV: Traktorfritt men mekaniserat jordbruk
« Svar #80 skrivet: 17 feb-13 kl 19:55 »
 Stirlingmotor? Verkar smartare än ångmaskin. o:)

mwson

• Dalsland
    • Storuddens Gård
« Svar #81 skrivet: 17 feb-13 kl 21:04 »
Rena elbilar är ju ingen direkt hit, och då tar man ändå inte ut mer än så där 10 hk vid normal drift. Inte ens en tidsoptimist som jag vill ha en 10 hk traktor...
Det vill du nog gärna när du plöjt med vinchen en stund ;D

Håller med Existenas!, måste va enklast att bygga om traktorn, det fins ju eltruckar som går ett helt skift på en laddning och jag antar att vi inte snackar om 100-tals ha utan 1-2 ha för att överleva själv och då behöver det ju inte gå så fort heller :)
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #82 skrivet: 17 feb-13 kl 21:09 »
Stirlingmotorer kan nog vara bra i vissa sammanhang, men ett stort problem med dem är att det är svårt att ändra effektuttaget plötsligt (tänk er en bil där det dröjer 20 sekunder från att man trampar ner gaspedalen tills det händer något, och minst lika lång tid innan effektutvecklingen upphör när man släpper gasen). Det var svårigheterna att bli av med den olägenheten som gjorde att det i slutänden inte blev något av t ex Volvos stirlingmotorprojekt på 70- och 80-talet.

Idag skulle dock en stirlingmotor fungera bra som komponent i ett hybriddrivsystem där ett batteri eller supercap får ta hand om de plötsliga effektändringarna och stirlingmotorn kan gå på i stort sett konstant effekt med bara långsamma ändringar.

Sen ska man ju komma ihåg att både en stirlingmotor och en ångmaskinsanläggning räknas som tryckkärl, med allt vad det innebär av besiktningstvång, krav på intyg om materialkvaliteter och svetsares kompetenser mm. Risken för svårartade explosioner och liknande haverier är många gånger större än för t ex en gengasanläggning där det bara är i motorns cylindrar som nämnvärda övertryck förekommer.

vindensbonig

• Gäst
« Svar #83 skrivet: 17 feb-13 kl 21:17 »
Det vore ju  intressant om få reda på om någon räkna på va det skulle kosta för att bygga el traktor eller vinks ja tror hästen är mer använd bar  vad ni än bygger i längden dess utom så får man ju gödsel till odlingarna.

mwson

• Dalsland
    • Storuddens Gård
« Svar #84 skrivet: 17 feb-13 kl 21:32 »
Jo hästen är ju bra men den har ju en del nackdelar den med, den kostar ju foder och skötsel när den växer upp och när den inte används, den ska läras upp
och kan vara väl så nyckfull som en traktor ;)

vindensbonig

• Gäst
« Svar #85 skrivet: 17 feb-13 kl 21:42 »
Jo hästen är ju bra men den har ju en del nackdelar den med, den kostar ju foder och skötsel när den växer upp och när den inte används, den ska läras upp
och kan vara väl så nyckfull som en traktor ;)
Inte behöver fodret kosta något om man bärgar skälv  och har man andra djur så ska ju dom födas med och då funkar ju hästen ypperligt allt lära sig sko är inte så himla svårt häller  sen kan man ju förkovra sig i smide och smida sina egna skor .  Ja för somliga kan hästen va nyckfull :)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #86 skrivet: 19 feb-13 kl 13:15 »
Citera
På 50 talet med de första traktorerna, var det svenska jordbruket som mest energieffektiv förhållande till mängd producerad mat.
Det var väl det jag trodde.  o:) Men vem vill tuffa med en BM Viktor eller 30 hp DB? Att de sen går nästan gratis och kan plockas sönder och ihop med vad som helst lockar väl ingen självverksam?

Så när som på ett fåtal inlägg är denhär tråden bland det mest fullspäckade frosseri jag sett betr. sakfel och svammel. T. ex. att man kör en 25 hästars elmotor på 25A. På hur många volt då?  :o

Annars är nog kineserna på god väg att lösa det mobila energibehovet. T ex för 3,5 tusen spänn får du en scooter som två pers åker åtta mil med på en laddningt. Vill minnas det går undan rätt bra också.
Så när de 4-hjulsdrivna lokomotiven stannar på fälten p.g.a. diesel-törst, då gissar jag att små raska eldrivna kineser susar omkring som bålgetingar istället.

Den som inte har en gruva i form av dieselmonster att byta bort och mer mark att sätta i pant, kanske ändå ska lära sig köra häst. (och då menar jag riktig minst-700-kg-häst) För när en västerländsk krämare fått hit Kinagetingarna så kostar de inte 3,5 tusen spänn längre.
« Senast ändrad: 19 feb-13 kl 13:21 av TiB »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

vindensbonig

• Gäst
« Svar #87 skrivet: 19 feb-13 kl 13:20 »
Det var väl det jag trodde.  o:) Men vem vill tuffa med en BM Viktor eller 30 hp DB? Att de sen går nästan gratis och kan plockas sönder och ihop med vad som helst lockar väl ingen självverksam?

Så när som på ett fåtal inlägg är denhär tråden bland det mest fullspäckade frosseri jag sett betr. sakfel och svammel. T. ex. att man kör en 25 hästars elmotor på 25A. På hur många volt då?  :o

Annars är nog kineserna på god väg att lösa det mobila energibehovet. T ex för 3,5 tusen spänn får du en scooter som två pers åker åtta mil med på en laddningt. Vill minnas det går undan rätt bra också.
Så när de 4-hjulsdrivna lokomotiven stannar på fälten p.g.a. diesel-törst, då gissar jag att små raska eldrivna kineser susar omkring som bålgetingar istället.

Den som inte har en gruva i form av dieselmonster att byta bort och mer mark att sätta i pant, kanske ändå ska lära sig köra häst. (och då menar jag riktig häst) För när en västerländsk krämare fått hit Kinagetingarna så kostar de inte 3,5 tusen spänn längre.
Ja du Tib så är det nog så ja håller mig till hästar även om ja nu mera sadla om till små dragare  men domräcker till för mitt behov har inge behov av stor dragare längre .

Existens!

• Gäst
« Svar #88 skrivet: 19 feb-13 kl 13:33 »

1320 volt om jag inte räknar helt fel... :)

astrojensen

• Danmark
« Svar #89 skrivet: 19 feb-13 kl 13:56 »
1 HK = 736 Watt

25HK = 18400 Watt

18400 Watt / 25A = 736 Volt

*

Ang. elmotorer i traktorer, då får man komma i håg, att en elmotor är ganska mycket starkare än en diesel eller benzinmotor med samma antal hästar. En tio hästars elmotor motsvarar 18 - 20 hk diesel. Då plöjer man lätt med en enskärig 14" plog i styv lera. Det har jag gjort med en 15hk encylindrig dieseltraktor. Plöjningsdjupet var 22cm, farten ungefär fyra kilometer i timmen. Inga rekorder, men snygt så det ut. Det gick åt cirka en liter diesel i timmen...

Thomas, Bornholm

Existens!

• Gäst
« Svar #90 skrivet: 19 feb-13 kl 14:00 »
1 HK = 736 Watt

25HK = 18400 Watt

18400 Watt / 25A = 736 Volt

*

Ang. elmotorer i traktorer, då får man komma i håg, att en elmotor är ganska mycket starkare än en diesel eller benzinmotor med samma antal hästar. En tio hästars elmotor motsvarar 18 - 20 hk diesel. Då plöjer man lätt med en enskärig 14" plog i styv lera. Det har jag gjort med en 15hk encylindrig dieseltraktor. Plöjningsdjupet var 22cm, farten ungefär fyra kilometer i timmen. Inga rekorder, men snygt så det ut. Det gick åt cirka en liter diesel i timmen...

Thomas, Bornholm

Ja, visst i katten.. jag vände på det.. tog 1 hk som 1.34 kw.

Jag tror heller inte att man ska räkna bort elmotorn.  Men det får ju till lite utväxlingar förstås.

astrojensen

• Danmark
« Svar #91 skrivet: 19 feb-13 kl 14:03 »
Men i all denna diskussion om gengas,  dieselfritt lantbruk och så vidare, är det ingen som tänkt på rapsolja? Det går jo utmärkt att köra vanlig dieselmotor på rapsolja. I USA har militären börjad satsa massivt på biobränsle från olja från en inhemsk ogrässort, någon sorts ryps, om jag minns rätt. Även stridsflygplan med jetmotor funkar utmärkt på detta, till militärens stora förtjusning och belåtenhet. Dessutom är det inte giftigt och innehåller inga ämnen som kan irritera hud och andedräktsorgan, vilket gör hanteringen enormt mycket enklare och billigare.

Måste hitta länkar.

Thomas, Bornholm

Existens!

• Gäst
« Svar #92 skrivet: 19 feb-13 kl 14:29 »
Så är det ju naturligtvis, och det är ju den enklaste lösningen. Om det inte funkar perfekt just nu, så borde det väl gå att bygga om motorerna med enkla medel för att få det att fungera.

Man man har väl kanske hakat upp sig lite på ordet 'traktorfritt' i rubriken.  Och då blir det ju lite knöligare.

vindensbonig

• Gäst
« Svar #93 skrivet: 19 feb-13 kl 14:39 »
Vi har knappast så mycket mark så vi kan köra på rapps diesel fullt ut misstänker ja  det blir nog väldigt mycket mindre odlat på nuvarande marker.

jörmundur

• Medelpad
« Svar #94 skrivet: 19 feb-13 kl 16:33 »
Vi har knappast så mycket mark så vi kan köra på rapps diesel fullt ut misstänker ja  det blir nog väldigt mycket mindre odlat på nuvarande marker.

precis, sen ska den väll processas också på något vis?
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

vindensbonig

• Gäst
« Svar #95 skrivet: 19 feb-13 kl 16:40 »
precis, sen ska den väll processas också på något vis?
Jo vist ska det  men har man låt oss säga tio ht hur många ht går åt att driva fordonen va blir över till djuren man vill ha  det skulle vara intressant att veta tycker  ja ? Ja är inte den som kan räkna på sådant .

astrojensen

• Danmark
« Svar #96 skrivet: 19 feb-13 kl 17:01 »
Här på Bornholm odlas mycket raps till olja. Något säljs som finaste matoljan, medan annat pressas och eldas upp som vanlig eldningsolja. Man får ungefär en tredjedel så mycket olja som vikten i rapsfrö, altså om skörden är tre ton per hektar (vanligt, oftast mer, fyra-fem ton är rätt vanligt), då får man ut tusen liter olja.

Odlar man med äldre och snåla maskiner, då kommer man altså ganska långt med en - två hektar. Normalt kalkuleras med ett arealbehov på 10 - 20% av den totala odlade areal för självförsörjning med rapsolja till odling av hela arealet. Tyvärr har danska staten alldeles förstört möjligheterne för bönderna at bli självförsörjande på bränsle med avgifter och skatter och förbud. Årsaken är busenkelt den, att försäjlningen av vanlig diesel skulle rasa totalt och staten förlora miljarder, om alla bönder skulle tanka egenproducerat rapsolja istället för diesel. Konverteringen af en dieselmotor till rensat, men i övrigt vanlig rapsolja, är enkel och genomprovat och kostar omkring 25000 för en vanlig traktor. Inga stora summor, så hindringarna är uteslutande rent politiska.

Resterna från pressningen av rapsoljan kan pressas till bränslepillets, blandas med flis eller annat och eldas, eller användas till kreaturkraftfoder. Inget värdelöst avfall precis, altså.

Thomas, Bornholm

vindensbonig

• Gäst
« Svar #97 skrivet: 19 feb-13 kl 17:06 »
Ja värkar ju bra men hu funkar det i Norrlands inland  i jämförelse det är ju intressant i alla fall här ilandet .

mwson

• Dalsland
    • Storuddens Gård
« Svar #98 skrivet: 19 feb-13 kl 20:02 »
Jag tror inte det geografiska läget spelar stor roll :)

astrojensen

• Danmark
« Svar #99 skrivet: 19 feb-13 kl 20:15 »
Jag tror inte det geografiska läget spelar stor roll :)

Nja, rapsen måstte ju bli mogen i alla fall... Jag vet inte om det kan lyckas i norra Sverige.

Thomas, Bornholm

Dela detta:

* Inloggade just nu

392 gäster, 1 användare
Tli

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser