Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  permakultur  (läst 10257 gånger)

Helianthus

• Gäst
permakultur
« skrivet: 03 jan-13 kl 22:46 »
Jag skulle med glädje ta emot kunskap om allt man kan få reda på kring permakultur utan att gå dyra kurser.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: permakultur
« Svar #2 skrivet: 03 jan-13 kl 22:54 »
http://www.permakulturiskane.se/wordpress/

Esbjörn Wandt håller kurser i samarbete med Glokala folkhögskolan, som är typ gratis, åtminstone när jag gick.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #3 skrivet: 04 jan-13 kl 00:02 »
Här är en länk till Marias blogg

http://permakul.blogspot.se/
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #4 skrivet: 04 jan-13 kl 08:51 »
Det finns också gott om dutubfilmer, det mesta dock från USA eller Tyskland. Permakultur på våra breddgrader har inte blivit så stort ännu.

Helianthus

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 04 jan-13 kl 09:36 »
Vänta bara tills jag blir sätterkulla och skogsodlare. Om fem år kommer reultate att vara självlysande   (:)

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #6 skrivet: 04 jan-13 kl 12:21 »
Lite svenskt:

Försök med permakultur i Sverige del 1 av 2

tench

• -
    • Solrot
« Svar #7 skrivet: 06 jan-13 kl 23:41 »
De bästa jag läst i ämnet är Edible forest gardens-böckerna.
Det jag hittat på Internet är ofta ganska bristfälligt.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #8 skrivet: 07 jan-13 kl 00:10 »
Sedan finns det ju ett väldigt stort överlapp mellan de flesta ekologiska odlingstekniker och permakultur. Permakultur är ett relativt nytt begrepp, men teknikerna är gamla. Jag vet faktiskt inte riktigt om det finns något riktigt nytt vad gäller enskilda odlingstekniker inom permakultur, det som är lite speciellt är väl mest hur olika tekniker och andra tankar kombineras? Och en del är inte riktigt applicerbart i vårt klimat.

Mycket om odling på detta forum, eller på exempelvis fobo.se, hade nog platsat fint även på en permakultur-sajt.

Så om du lär dig om olika ekologiska och giftfria odlingsmetoder, täckodling, samodling, kompostering, gröngödsling och mycket annat, så lär du dig troligen också mycket som ingår i permakultur.

Jag är lite skeptisk till hela apparaten runt permakultur, certifieringar och kurser, lite frälsningsrörelse och geschäft över det. Men de grundläggande tankarna bakom är ju helt ok.

tench

• -
    • Solrot
« Svar #9 skrivet: 07 jan-13 kl 00:18 »
Anders,
men det är nog ett missförstånd. Idéerna som presenteras i Edible forest gardens skiljer sig ganska mycket från att täckodla ettåringar.
Odlingsmetodiken kan väl något orättvist beskrivas som ett woodland med funktionella växter. Många vill även låta begreppet permakultur omfatta betydligt mer än odling. Men det krånglar mest till det hela tycker jag.
Det som kanske många missar är att hitta bra genomtänkta lösningar på permakultur-principerna som bl.a. David Holmgren pratar om.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #10 skrivet: 07 jan-13 kl 07:26 »
Det finns ju många som vill tjäna pengar på kurserna, och en del kurser är därför riktigt dyra. Sen finns det de som brinner för att sprida kunskap, och som ordnar kurser som är billiga/gratis. Esbjörn Wandt, en av de mest aktiva inom permakultur i Sverige, anordnar kurser i samarbete med t ex glokala folkhögskolan, som är väldigt billiga.

Det bästa med permakultur anser jag vara planeringen och studerandet av platsen och behoven INNAN man börjar odla. Att man studerar landskapet, klimatet, rörelsemönster hos människorna osv för att sedan planera var man har sina odlingar, sin utrustning, sina djur osv för att göra skötseln effektivare. Att man planerar för vind, sol, skugga, kallras osv och placerar ut skydd där det behövs, om naturliga skydd saknas. Att man minskar antalet steg och försöker placera förvaringen där man behöver sakerna, att ens skötselrunda morgon och kväll följer en naturlig rutt, så att man inte måste springa på kors och tvärs, det är sådant som är väldigt tidsbesparande i det långa loppet.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

cebaztian

• Bohuslän
    • Hästekasen
« Svar #11 skrivet: 25 feb-13 kl 13:54 »
Hej, på en yta där det planeras skogsträdgård med bara perenner, söker jag nu lite höga växter.

Vad vet ni om:
Jättegunnera?

Om busken Officinalis?
Edit.Hyssopys lameaceae

Samt
Molinia poaceae

Alla lite högre och buskiga och fleråriga

Sebastian
« Senast ändrad: 25 feb-13 kl 16:16 av cebaztian »

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #12 skrivet: 25 feb-13 kl 14:23 »
Busken heter nog mer än bara officinalis. Artnamnet officinalis används för massor med växter, typiskt för att de används/använts medicinskt, och det gäller ju många buskar och växter. Linné började med det. Det behövs även namnet på släktet.

Citronmeliss heter exempelvis Melissa officinalis.

hånung

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 28 apr-13 kl 06:00 »
Lägger in den här länken kan nog va intressant för somliga  den inne håller så mycket fören nybörjare tycker ja . Flyta den gärna om den har hamna fel . https://www.youtube.com/watch?v=HSgSXrVWjPA&list=PL986ED0F2FC86AA3D

hånung

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 28 apr-13 kl 06:45 »
Här är en länk som appså lut passar  :)  https://www.youtube.com/watch?v=h3jFICzrN5A

Perma-Konstnär

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 28 apr-13 kl 09:02 »
Det finns flera underbar videor från Geoff Lawton här .....  http://www.geofflawton.com och nästa fridag  (2013/05/03) ska han erbjuda en online permikultur kurs från Permiculture Design Institute (Australia).

Också professor Will Hooker (North Carolina State University) erbjuder online videor av föreläsningar på hans permakultur kurs på universitetet här .... http://mediasite.online.ncsu.edu/online/Catalog/Full/f5a893e74b7c4b7980fd52dcd1ced71521/?state=BzeeGdvgJl7fE2LU1FAf
 ;)

Bullerybo

• Närke
« Svar #16 skrivet: 04 maj-13 kl 21:39 »

Det bästa med permakultur anser jag vara planeringen och studerandet av platsen och behoven INNAN man börjar odla.

Håller inte alls med om detta.

Skulle säga att det absolut SÄMSTA med permakulturtrenden är detta extrema fokus på föreberedelsestadiet, att allt ska vara genomtänkt och planerat innan man startar, och att det ska vara "på ett visst sätt" som man bestämmer sig för innan man provat.

Jag har de senaste åren träffat på en ganska stor mängd människor som gått olik kurser "certifieringar" och är fulladdade med omfattande skisser på sin perfekta trädgård och lika fullmatade med teorier om rätt och fel.

Men de odlar inte ett jota. I många fall verkar inte ens de som HÅLLER kurserna ha någon reell odlingserfarenhet. Det är mycket snack och liten verkstad, helt enkelt. Man tävlar om vem som vet mest, men ingen gör egentligen särskilt mycket.

Jag tror absolut det finns en massa gott i många av dessa idéer (dock inte skogsträdgårdsoling, det tycker jag känns helt orealistiskt/konstruerat/onaturligt det klimat och den biotop som täcker de största delarna av detta land).

Men man lär folk att börja i fel ände. Att planera den perfekta trädgården på en plats där man aldrig odlat är som att totalrenovera ett hus innan man flyttat in. Man finner sig sovande med en jävla muralmålad BABAR som tittar nyfiket ner i dubbelsängen bara för att man i teorin hade tänkt att det skulle passa bra som barnrum...tills man bodde in sig och insåg att det inte alls blev som man trott och så sitter man där med sin fula Babar och sina snygga dyrköpta designvuxentapeter som barnet glatt ritar på inne hos sig.

Nej fy katten för att teoretisera istället för att leva. Vill du odla? JUST DO IT för fanken. Du behöver INTE ha ett certifikat. Du behöver INTE gå en kurs. Du FÅR göra fel och det är bara bra. Odling är som allt annat, trial and error, man provar sig fram och ser vad som funkar. SEN kan man göra en plan...lite pö om pö. Och kunskap samlar man hela tiden genom erfarenhet, kontakter, böcker... det behöver man inte göra INNAN man börjar för då kommer man aldrig igång, det där byggs på med tiden och bir begripbart först när man har hands on erfarenheter att relatera till. Och tja... en kurs kan sitta fint den med men det är liksom en sak som kan komma en bit in på banan. Eller också struntar man i det, morötterna växer på lika bra för det helt omedvetna om att de gör "fel".

Till syvende och sist...Man måste inte ha högskolepoäng för att bli självförsörjande på egen mat (eller vad man nu vill med sitt odlande). Om så vore fallet hade människan inte överlevt som varelse.

hånung

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 04 maj-13 kl 21:49 »
Ja du DetGodaLivet  du har säkert rätt för ja har ingen aning vare sig det ena eller det andra mer än att ja har bestämt att ja ska ha höga pallkrage odling så ja slipper ligga på knä och rensa  sen ska det bli några såna där saker med  hösilars att odla under  så för min del så får det bli bäst det gitter för det är bara ett stor experiment för min del  men  roligt om ja lyckas förstås .

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #18 skrivet: 04 maj-13 kl 22:26 »
Visst måste man våga prova. Visst kan man lyckas utmärkt utan kurser eller högskolepoäng. Men vissa misstag är faktiskt dyra att göra, lite teori innan man drar igång kan spara både arbete och pengar. Sedan kan man lära mer under resans gång.

Själv är jag en människa som älskar att läsa, fundera kring teorier, förstå bakgrunden till saker och ting. Men jag gillar också att experimentera i verkligheten och har alltid valkar i nävarna av allt tungt arbete. För mig går det hand i hand.

Samtidigt har jag alltid haft ont om pengar, så jag skulle verkligen inte haft råd att göra för mycket misstag på vägen. Där har kunskap, inhämtad genom böcker, kurser, kontakter, sparat mig massor av pengar och arbete.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #19 skrivet: 04 maj-13 kl 22:27 »
Ligger mycket i DetGodaLivets inlägg tycker jag (och även i uppochneranders första inlägg).

T.ex. att man ska ha det man sköter mest närmast huset. Ja det är väl bra, men om det man sköter mest är t.ex. morötter och det är halvskugga närmast huset, eller olämplig jord för morötter? Men man har en lämplig plats 100 meter från huset? Då odlar man väl där för sjutton!?

Eller att varje växt man planterar ska ha minst två funktioner. Varför det? Om den har en viktig funktion som den är jättebra för så borde det räcka.

Det verkar liksom lite fyrkantigt med de däringa principerna.

Det finns en hel del bra svensk trädgårdsplaneringslitteratur, ofta av lite äldre datum, anpassad till svenskt klimat, som jag tycker man kan hämta minst lika mycket ur som ur permakulturböckerna.

Permakultur utvecklades i Australien som har ett annat klimat och ett mycket mer förstört landskap än Sverige. Lite andra förutsättningar. Sen har det mer eller mindre framgångsrikt anpassats till olika delar av världen, men jag är tveksam hur mycket det har att ge här. Troligen något men jag tycker det verkar överreklamerat. Sepp Holzer verkar dock bra. Honom ska jag kolla in mer när jag hinner.
« Senast ändrad: 04 maj-13 kl 22:33 av Anders S »

Dela detta:

* Inloggade just nu

667 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser