Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  permakultur  (läst 10251 gånger)

hånung

• Gäst
SV: permakultur
« Svar #60 skrivet: 07 maj-13 kl 12:14 »
Uppenbart är att man ska nog göra efter en eget huvud så får det bli permakultur eller ej det funka  i all hastighet ifjol så då ska det nog reda sig i år med  :D

Bullerybo

• Närke
« Svar #61 skrivet: 19 jun-13 kl 17:55 »
Jag livar upp denna gamla tråd för att make a statement: JAG ÄNDRAR MIG!

När jag mitt naiva fanskap hävdade att "det här tankesättet är väl redan etablerat inom helt vanlig ekologisk trädgårdsodling och bland hobbyodling" SÅ HADE JAG FEL!

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #62 skrivet: 19 jun-13 kl 18:28 »
Jag livar upp denna gamla tråd för att make a statement: JAG ÄNDRAR MIG!

När jag mitt naiva fanskap hävdade att "det här tankesättet är väl redan etablerat inom helt vanlig ekologisk trädgårdsodling och bland hobbyodling" SÅ HADE JAG FEL!

Det vore intressant om du vill utveckla det där. Vad har du upptäckt?

Själv tycker jag att permakulturtänket är intressant. Framför allt är "permakultur" ett mycket bra sökord, när man söker odlingsrelaterat.. Jag kan inte kalla mina odlingar för permakultur, men kanske permakulturinpirerade? Tanken är i vart fall att försöka jobba med naturen istället för mot, och bygga så arbetsbesparande odlingar som möjligt...

Bullerybo

• Närke
« Svar #63 skrivet: 21 jun-13 kl 10:36 »
Det vore intressant om du vill utveckla det där. Vad har du upptäckt?

Själv tycker jag att permakulturtänket är intressant. Framför allt är "permakultur" ett mycket bra sökord, när man söker odlingsrelaterat.. Jag kan inte kalla mina odlingar för permakultur, men kanske permakulturinpirerade? Tanken är i vart fall att försöka jobba med naturen istället för mot, och bygga så arbetsbesparande odlingar som möjligt...

Det är ju det jag tycker är självklart o trodde alla andra också tycker...men på senaste tiden har jag stött å så mycket folk som tycker att odling = köpa torv på säck och hälla på växtnäring...ekologisk odling = köpa ekologisk torv och hälla på ekologisk växtnäring. Punkt.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #64 skrivet: 21 jun-13 kl 11:26 »
Man behöver inte ens köpa torv, det ska gå att köpa stenull (finns det KRAV?) och köpa växtnäring och blanda med köpt kommunalvatten.
Snart ska man väl va så förbannat ekologisk att man vattnar med flaskvatten från Nestle´ Hur ekologiskt kan det va? Nej, här gräver vi inte i onödan ens, hackar, spekar eller jävlas med jorden. Och igår fick jag ihop lite slangar till regnvattenuppsamlingen på taket, så det fungerar.......systemet som jag under stundom fått mottaga spe för att det skulle va rena gifthärden av radioaktivitet och surt nedfall.

*fy Zatan* :P             

Och du Bullerbybon har missuppfattat allt ihop. Från det tjälen gått ur marken tills det är en halvmeter snö ska man slita och släpa i sin örtagård. Mäta så att alla raderna blir minst lika långa, inga morotsrader som girar av mot rabarberna till kan tolereras. 

Eller........ ja I varje fall ska man TÄNKA  på det, FUNDERA över det och PRATA om vad man SKULLE kunna göra. I alla fall tills det garanterat är försent.......
« Senast ändrad: 21 jun-13 kl 14:24 av TiB »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Bullerybo

• Närke
« Svar #65 skrivet: 22 jun-13 kl 16:44 »
Jag har väl gått på den niten att om man bara umgås med folk som anser att himlen är blå då tror man att alla vet det. Jag har bara umgåtts med människor som tycker det mesta i permakulturtänket är helt självklart och alltid har tyckt det (befriande nog då utan hela den här grejjen med dyra pyramidspelskurser och folk som planerar men aldrig odlar något...).

Nu har jag gått med i en allmän grupp på Facebook för folk som odlar mat och det är lite av ett uppvaknande... Många härliga människor absolut men också en stor rädsla för ogräs, småkryp och att tänka utanför lådan i allmänhet.

Jag har nog redan gjort mig lite omöjlig eftersom jag inte besitter förmågan att hålla käft för att passa in. Vi får se hur länge det håller.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #66 skrivet: 22 jun-13 kl 16:49 »
Du Bullerby bo......ang. hålla käft; Skulle jag platsa i dendär gruppen?  ;D

« Senast ändrad: 22 jun-13 kl 16:54 av TiB »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Dagen

• I skogens trädgård höra vi hemma.
    • Småland
« Svar #67 skrivet: 22 jul-13 kl 11:13 »
Hej alla. Jag har inte läst igenom hela denna tråden, men skriver ändå hur jag ser på det lite kort. Permakultur betyder Permanent kultur. Det handlar om hur vi kan skapa ett långsiktigt hållbart samhälle. Det handlar om mycket annat än bara odling, egentligen kan man använda designprinciperna för att utforma precis vad som helst. Permakultur är ett redskap man kan använda för att formge och driva alla slags projekt.

Såg att någon tyckte att det var för mycket fokus på planering och för fyrkantiga principer men så upplever jag det absolut inte. Det finns oändliga sätt att komma fram till hållbara system, var och en får vara sin egen domare. Permakultur kan däremot hjälpa oss att undvika misstag från början och se till att vi bygger bra med en gång. Kunskap och erfarenhet tycker jag ska gå hand i hand och enligt mig ska man prova nya saker och experimentera. Det viktigtaste är att allt vi gör utgår ifrån de etiska grunderna i PK: Omsorg om jorden, omsorg om människorna och rättvis fördelning av jordens resurser.

Vill man lära sig mer om permakultur och hur man anlägger en skogsträdgård, vilket är en långsiktig skötselextensiv odlingsmetod som bygger upp en livskraftig jord och mångfaldig fauna, kan man gå en kurs hos oss i sommar i slutet av augusti.

Läs mer här: http://skogstradgard.blogspot.se

hånung

• Gäst
« Svar #68 skrivet: 22 jul-13 kl 12:20 »
Tack för infon Dagar

Dela detta:

* Inloggade just nu

634 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser