Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tre hönor och en tupp i julklapp!  (läst 9888 gånger)

sunnemarkus

• Värmland
Tre hönor och en tupp i julklapp!
« skrivet: 27 dec-12 kl 22:00 »
Har pratat om höns en längre tid, läst på och förberett mig men så har jag aldrig kommit till skott. Det är ju än det ena, än det andra, ni vet.
Men så på julafton så ändrades allt i ett kast. Tre höns och en tupp var min julklapp från sambon(!).
Så istället för att sitta inne vid brasan, prata med släkten och tömma Alladin-asken på de bästa bitarna blev det att iförd finbyxor och skjorta bygga om den stora ute-kaninburen till hönsbur istället...

Nu står den i garaget, med hönsen i. Där är frostfritt och dagsljus, förstärker med el-belysning. Gott om strö att sprätta i på golvet, mat och vatten. Sittpinnen har fått godkänt.
Men vad har jag missat? Även om de verkar att trivas?
De värper inte än, födda i somras. Snäckskal först när de värper har jag fått höra. Hur är det med sandbad?

En utmaning jag har är belysning på/av. I böckerna jag läst så står det mycket om att man inte bara skall släcka på kvällen för att de skall hinna göra sig iordning för natten.

Det bästa skulle vara om man dimrade ljuset för att efterlikna en normal solnedgång står det.
Hur löser ni detta? Har sökt lite på nätet efter någon grej dit man kan koppla en lampa och som vid klockslag X dimrar upp ljuset sakta och sedan vid klockslag Y dimrar ner igen.
Eller är detta överkurs?

rosita51

• Skåne
SV: Tre hönor och en tupp i julklapp!
« Svar #1 skrivet: 27 dec-12 kl 22:15 »
Grattis till hönsen!
Om du har dagsljus, så kan du tända tidigt på morgonen och släcka när det blivit ljust ute. Då blir det en naturlig skymning för hönsen och de hinner göra sig i ordning till kvällen.

Hos mig har hönsen tänt 06.00 - 08.30. Då har det blivit ljust ute och mina går fritt ute i trädgården. Vid 14-tiden drar de sig tillbaka och hitta upp på sina pinnar för natten. Långa nätter och korta dagar blir det vintertid, men det ska räcka med 8 timmar ljus för att de ska hinna äta tillräckligt.

Lycka till med dina höns!
MVH Rosita zon 1

Kelpie

• Västergötland
    • 'Höna Hem'  hönshus inredning
« Svar #2 skrivet: 27 dec-12 kl 22:30 »

Vilket underbart julklapp!  ;D
Hönshus inredning
Höna Hem
www.honahem.com

skogsbonne

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 27 dec-12 kl 22:40 »
kul med höns :) det är bara en överdrift att ha dimmer men det är säkert bättre. Man får göra sånt som är rimligt och ta allt med en nypa salt så blir det bra :)

sunnemarkus

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 28 dec-12 kl 07:54 »
Stort tack för era svar!

Det blir till att bygga en bättre boning nu under den närmaste tiden, även om de inte verkar allt för ledsna i sin provisoriska lösning som de lever i nu.
Första dygnen var de väldigt försynta men nu vågar de vara kvar och sprätta runt och småprata lite även när man är i garaget och grejar.
Skall se om jag kan få till en bild på de små liven.

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #5 skrivet: 28 dec-12 kl 09:06 »
Vad roligt att du fick hjälp på traven av din sambo att skaffa höns!! Jag har haft höns nu i 1½ år nu och tycker att det är fantastiskt roligt!
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

sunnemarkus

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 28 dec-12 kl 12:54 »
En fråga till er här på forumet - hur många höns har ni? Och hur bor de?
Har ni några tips på bra saker som hönsen kan få för att roa sig med.

Såg att någon hade en "hönskamera" och att det i hönshuset hängde en granriskvist - är det något som hönsen gillar att roa sig med?

Vilken typ av matrester gillar era höns?

skogsbonne

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 28 dec-12 kl 13:32 »
jag har just nu 59 st inkl 20 kycklingar och jag har 3 gårdar i ladugården men olika höns i varje.
Jag ger dom matrester som bli och alla höns äter allt och idag fick värpgruppen en rådjurs rygg att hacka på.
Annars så går dom väll runt och äter lite eller sitter på pinnen och jag har ingen speciell sysselsättning

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #8 skrivet: 28 dec-12 kl 13:35 »
jag har just nu 59 st inkl 20 kycklingar och jag har 3 gårdar i ladugården men olika höns i varje.
Jag ger dom matrester som bli och alla höns äter allt och idag fick värpgruppen en rådjurs rygg att hacka på.
Annars så går dom väll runt och äter lite eller sitter på pinnen och jag har ingen speciell sysselsättning
Jag hoppas att du inte berättar det för någon, och att du inte säljer matägg. Det är förbjudet att ge kött till livsmedelsproducerande djur, och får myndigheterna reda på det får du stora problem.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

skogsbonne

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 28 dec-12 kl 13:44 »
så du har inte gett lite skinka till hönsen någon gång? var är världen på väg får inte ens ge kött till höns som är all ätare

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #10 skrivet: 28 dec-12 kl 13:47 »
så du har inte gett lite skinka till hönsen någon gång? var är världen på väg får inte ens ge kött till höns som är all ätare
Nej, jag har aldrig gett kött till hönsen. Kött är en lyxprodukt som ska hanteras med omsorg. Det blir inga köttrester till djuren hos mig, de äter jag upp själv.

Javisst, hönsen är allätare i det vilda. Det innebär inte att reglerna inte fyller en funktion. Felaktigt hanterat kött är en stor riskfaktor för smittspridning.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

skogsbonne

• Värmland
« Svar #11 skrivet: 28 dec-12 kl 13:50 »
så du slänger skinkan som inte luktar så gott istället för att ge det till hönsen. Det är mycket som inte är lagligt längre om man har höns.... för det är tydligen inte bara att skaffa och ha dom på sin gård utan man måste vara anmäld mm

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #12 skrivet: 28 dec-12 kl 13:56 »
så du slänger skinkan som inte luktar så gott istället för att ge det till hönsen. Det är mycket som inte är lagligt längre om man har höns.... för det är tydligen inte bara att skaffa och ha dom på sin gård utan man måste vara anmäld mm
Nej, skinkan börjar aldrig lukta illa här, det är dålig hushållning att inte ta hand om maten i tid.

Det finns många regler. Man bör känna till reglerna. Om man inte följer reglerna bör man vara klok nog att inte berätta det för någon.

Och anmäld till fjäderfäregistret måste man bara vara om man säljer matägg. Avsikten med registret är att kunna spåra smittor och att kunna sätta karantänsgränser om sjukdomsutbrott uppstår. Det kostar inget, så det är klokt att vara anmäld dit.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #13 skrivet: 28 dec-12 kl 14:08 »
det är iaf inte farligt att ge kött för jag har inte dött än...
Ditt uttalande är inte logiskt och inte sant. Bara för att du hittills inte blivit sjuk av att äta ägg från dina hönor som får kött, så innebär det inte att det är ofarligt att ge höns kött. Det finns mycket forskning i ämnet. Många sjukdomar smittar via kött.

Om man har tillräcklig kunskap och hanterar köttet väl är riskerna små, men inte obefintliga. Eftersom du beskriver att du ger kött som luktar illa till hönsen bedömer jag inte att din kunskap är stor nog, och att riskerna med att äta ägg och kött från dina hönor inte är obefintliga. Hoppas dina kunder är upplysta om hur du utfodrar dina fåglar, så att de själva kan bedöma om de vill ta risken att köpa ägg från dig.

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
Sv: Tre hönor och en tupp i julklapp!
« Svar #14 skrivet: 28 dec-12 kl 16:15 »
Vad roligt att höra om någon som fått djur i present som VILL HA DET!!

Är så trött på presentdjur som vandrar runt olika ägare!
Grattis till hönsen:-D
Bor på min lilla gård med min stora familj!

trassla

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 28 dec-12 kl 16:15 »
Man får inte ge sina höns kött odylikt enligt jordbruksverket. Jag skulle inte ge dem kött annars heller, för jag har hört att om man ger hönsen kött, kan man öka på kannabalism, et inte om det stämmer, men skulle faktiskt inte testa. Sedan skall man ju aldrig ge djuren härsken mat, utan den skall vara "färsk"

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #16 skrivet: 28 dec-12 kl 16:25 »
Man får inte ge sina höns kött odylikt enligt jordbruksverket. Jag skulle inte ge dem kött annars heller, för jag har hört att om man ger hönsen kött, kan man öka på kannabalism, et inte om det stämmer, men skulle faktiskt inte testa. Sedan skall man ju aldrig ge djuren härsken mat, utan den skall vara "färsk"

Jag ger mina höns blåmusslor och det är uppskattat. Är det oxå olagligt enligt jordbruksverket?
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #17 skrivet: 28 dec-12 kl 17:08 »
Jag ger mina höns blåmusslor och det är uppskattat. Är det oxå olagligt enligt jordbruksverket?
Ja. Så berätta det inte för någon  ;). Om man tvunget vill ge dem det är det lämpligt att tillaga musslorna, så att ev salmonella och andra otrevligheter försvinner. Och att bara ge dem fräscha animalier, skämd mat är farligt för både folk och fä.

trassla

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 28 dec-12 kl 17:14 »
Stellan, har ingen aning om det, får nog fråga "storebror" ;).
Om man säljer eller ger bort ägg så klassas de som produktionsdjur o får ej ges matrester. Så om man bara har ägg/kött till sig själv, kan man väl ge kött, men har som sagt hört att det ökar risken för kannibalism.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #19 skrivet: 28 dec-12 kl 17:17 »
Det spelar ingen roll om man säljer äggen eller äter dem själv. Hönsen räknas som livsmedelsproducerande djur och får därmed inte äta andra djur. Och matresterna måste värmas, finns massor av bestämmelser kring detta.

Dela detta:

* Inloggade just nu

494 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser