Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tre hönor och en tupp i julklapp!  (läst 9845 gånger)

sunnemarkus

• Värmland
SV: Tre hönor och en tupp i julklapp!
« Svar #40 skrivet: 04 jan-13 kl 23:06 »
Jo, det är fantastiskt roligt att finna ägg - särskilt som det skulle ta ett tag innan dessa började att värpa.
Helsäd är nu ordnad och det verkade uppskattas.

Jag har även hört tuppen gala för första gången - något han får öva mer på för det lät som en hes tonåring :)

Med inspiration från annan tråd här på forumet letade jag fram en gammal webbkamera så nu kan jag ha koll på dem vart jag än befinner mig också.
Lite roligt för de är mycket "kaxigare" när man inte är i närheten.

Tack för alla hjälpande svar så här långt!

Megasen

• Skåne
« Svar #41 skrivet: 06 jan-13 kl 11:42 »
Sandbadet är jätteviktigt för dem. En liten sandlåda är lagom, så ett par stycken får plats om du ska ha dem inne i vinter. Har du svårt att få tag i riktig sand nu, så funkar det med vanlig torv. När jag har haft slut så har jag köpt blomjord - den billiga som är som torv - tills jag fått tag i vanlig sand.
Sandbadet är hönornas dusch, så det är verkligen viktigt.
Äggskalen sparar du och torkar och sen ger du dem tillbaka och kompletterar med kalk eller snäckskal. Går de ute så räcker det med äggskalen, går de inne så komplettera. Ute hittar de sniglar med skal - det är rena kalciumkällan!
Beroend på ras så värper de vid 4-12 månaders ålder. Oftast börjar de på våren, så du har säkert färska ägg till påsk. Om du inte gör av med alla, så lägg dem i fack i kylen, vänd på dem en gång i veckan, så håller de minst tre månader. Så gjorde man förr till sjöss...
Bor mitt i stan med familj, hund, katter och höns.

skogsbonne

• Värmland
« Svar #42 skrivet: 06 jan-13 kl 13:06 »
är det verkligen så viktigt med bad för när vi hade höns förr så hade vi inte sandbad på vintern för då var dom i ladugården och det hände inget med dom (det var inte jag som hade hönsen då) jag har sandbad till dom

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #43 skrivet: 06 jan-13 kl 13:08 »
Ja, det är viktigt med sandbad/jordbad. Men det måste inte vara i en låda, till nöds går det bra med en hög med torv/spån/sand också.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #44 skrivet: 06 jan-13 kl 13:13 »
Brukar det räcka med fint spån att sandbada i?

Våra brukar föredra att sandbada i en myrstack. :P Men det vore bra att veta om de kan sandbada inomhus också...
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #45 skrivet: 06 jan-13 kl 13:16 »
Brukar det räcka med fint spån att sandbada i?

Våra brukar föredra att sandbada i en myrstack. :P Men det vore bra att veta om de kan sandbada inomhus också...
Jag har nu, som många andra, provat eldningspelets som strö. Det blir ett fint spån när pelletsarna lösts upp, och hönsen sprätter ihop högar som de badar i. Funderade på att göra ett experiment, med tre "sandbad", ett med torv, ett med sand och ett med fint spån från eldningspelletsen, och se vilket hönsen verkade föredra.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #46 skrivet: 06 jan-13 kl 15:34 »
är det verkligen så viktigt med bad för när vi hade höns förr så hade vi inte sandbad på vintern för då var dom i ladugården och det hände inget med dom (det var inte jag som hade hönsen då) jag har sandbad till dom
De dör inte om de inte får bada, men de tycker om att bada. Det är väl det minsta man kan kräva att vi ger dem allt de behöver för att må bra. När de ruvar och tar paus en gång om dagen är de naturligtvis väldigt hungriga, törstiga och skitnödiga, men det första de gör är att sandbada! Det visar hur viktigt det är för dem.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #47 skrivet: 06 jan-13 kl 15:36 »
sand
Fast torr jord är bättre än sand.

sunnemarkus

• Värmland
« Svar #48 skrivet: 11 feb-13 kl 19:20 »
Som tack för att alla tre hönor nu värper så fick det bli Rådasand i present.

Jag fyllde en sån här plastlåda från IKEA (ca 30 cm lång, 20cm bred och 10cm hög) till hälften med sand och ställde in den i buren.
Blir det bra eller vad tror ni?

Skogsstjärna

• Västergötland
« Svar #49 skrivet: 27 feb-15 kl 17:55 »
Kul julklapp att få! :) Men angående kadaver inne hos hönsen; Höns är allätare,inte asätare. Höns i vilt tillstånd äter insektslarver och maskar och får i sig proteiner på det viset.Asen äts upp av andra djur.

Dela detta:

* Inloggade just nu

551 gäster, 2 användare
Numera, Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser