Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tre hönor och en tupp i julklapp!  (läst 9848 gånger)

flindra

• -
SV: Tre hönor och en tupp i julklapp!
« Svar #20 skrivet: 28 dec-12 kl 17:24 »
Mina får jätteupphettat viltkött ibland. I övrigt får de nästan aldrig kött.

Grattis till hönsen! Här finns lite foton från mitt bygge:

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=144467.0

Väderhatt

• Södermanland
« Svar #21 skrivet: 28 dec-12 kl 19:40 »
Jag är visserligen inte så mycket för att följa regler bara för att dom finns, men oftast finns dom ju ändå inte utan någon orsak, så det kan ju vara värt att undersöka varför om man inte vill följa dom. Själv tänker jag helt enkelt att om jag säkert skulle kunna äta ev. matrester själv om jag ville är det säkert även åt hönsen, eller åt mig via hönsen...

Annars vill jag bara tipsa TS om att en låda (t.ex. kattlåda) med jord funkar bra som hönsbad. Dom gillar dammig jord, men jag fyllde på med gammal torr blomjord från påse nu när det är för mycket snö, och dom verkar trivas med det också.

Mina höns är inomhus just nu med ett litet, men för litet, fönster. Då har jag en lampa som tänds på morgonen och släcks någon timme innan det skymmer, så blir det naturligt ljus för dom att lägga sig med. En nödlösning som jag hade innan min timer var att släcka ljuset och sen lysa (svagt) med en ficklampa på pinnen tills hönsen satt sig för att sova, men det rekommenderas bara om man har tålamod. ;D

flindra

• -
« Svar #22 skrivet: 28 dec-12 kl 21:50 »
Jag kör också med timer, och mina går upp och nattar sig själva på pinnen på eftermiddagen trots att lampan fortfarande är tänd. Verkar som att de lärt sig att "känna på sig" när lampan ska släckas.

sunnemarkus

• Värmland
« Svar #23 skrivet: 29 dec-12 kl 14:00 »
Hönslycka - detta är vad som mötte mig när jag fodrade imorse!

sunnemarkus

• Värmland
« Svar #24 skrivet: 29 dec-12 kl 14:03 »
Här är gänget som fått namnen Bengt, Nettan, Åsa och Inger.

skogsbonne

• Värmland
« Svar #25 skrivet: 29 dec-12 kl 19:35 »
Är det vita och en brun lohman?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #26 skrivet: 29 dec-12 kl 20:49 »
Wow vilken kul julklapp  ;D Och dessutom en som varar länge  ;D Hoppas att du njuter av ditt första hemmagjorda ägg till frukost i morgon  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

sunnemarkus

• Värmland
« Svar #27 skrivet: 29 dec-12 kl 20:57 »
Ja, det skall tillagas och ätas med andakt imorgon bitti!
Hur länge står sig ett ägg om det förvaras i kylskåp?

Vet inte vad det är för ras, mer än att det är en blandras som är avlad för att värpa bra.

Har gjort rent och gjort vissa justeringar i buren idag, skall bli spännande att se om vi har fler ägg att skörda imorgon bitti.

sunnemarkus

• Värmland
« Svar #28 skrivet: 31 dec-12 kl 17:43 »
Hur många hönor är vettigt för en familj med två vuxna och fyra barn tror ni?
Självklart beror det på hur många ägg man konsumerar, men om ni får gissa/uppskatta.
Vi lär ju få svaret så småningom menar jag :)

Är det vanligt att man säljer ägg till vänner och bekanta förresten? Många av er som har så att ni just kan sälja?
Vad tar ni för dem?

flindra

• -
« Svar #29 skrivet: 31 dec-12 kl 19:58 »
Om jag skulle sälja så skulle jag ta 20 kr för ett sexpack. De flesta här verkar sälja sina ägg för 2 kr/styck.

Men jag säljer inga ägg och kommer inte göra det heller, vi vill inte att folk ska ställa krav på att handla ägg. Dessutom är det så mycket regler kring det där.

Vi har tre barn och jag har räknat på att vi behöver cirka tjugo hönor när barnen är större. Vi gillar ägg! Om varje barn ska få ett ägg om dagen och vi föräldrar äter två ägg om dagen så går det åt 49 ägg i veckan. Varje höna lägger ungefär tre ägg i veckan. Då behövs det 16.3333 hönor. Och om man då tänker sig att en del ruvar, de ruggar och tar lite pauser, så borde 20 hönor vara ganska lagom för oss.

sunnemarkus

• Värmland
« Svar #30 skrivet: 31 dec-12 kl 23:07 »
Tack för bra info flindra!

Vad är era åsikter om att strö maten (torrfoder) i ströet så att de får gå och leta efter maten istället för att använda foderautomaten?
Är det att rekommendera eller är det bara att bjuda upp både möss och råttor till dans?

Jag har sett att foderautomaten fått röda märken som liknar blodfläckar - vad kan det bero på?
Normalt eller något som är konstigt med det?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #31 skrivet: 01 jan-13 kl 10:06 »
Pelleterat foder i ströet är ingen hit då det som du skriver bjuder in råttor och möss då det alltid blir smulor och mjöl kvar. Om man vill ge dom lite sprättterapi så kan man istället slänga till dem lite helsäd.

Att du får blod på foderautomaten kan bero på att någon av dina djur har skadat sin kam. Kammen har väldigt kraftig genomblödning och även ett mikroskopiskt sår kan blöda vansinnigt mycket. Kolla denna tråden om min Leghorntupp:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=124823.0

Kan tillägga att tuppen i slutändan kom iväg på utställningen och fick bedömning  ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

skogsbonne

• Värmland
« Svar #32 skrivet: 01 jan-13 kl 18:37 »
en höna värper mer än 3 ägg i veckan en hyfsad ras värper 4-5 ägg och en hybrid 6-7 ägg i veckan så om du har en bra ras så räcker 6-10 st en lite sämre 10-15 st

flindra

• -
« Svar #33 skrivet: 01 jan-13 kl 18:54 »
en höna värper mer än 3 ägg i veckan en hyfsad ras värper 4-5 ägg och en hybrid 6-7 ägg i veckan så om du har en bra ras så räcker 6-10 st en lite sämre 10-15 st

Nää min ras är ju inte så hyffsad...

skogsbonne

• Värmland
« Svar #34 skrivet: 01 jan-13 kl 20:00 »
ok för min enda svarthöns höna värper oftast 1 ägg om dagen och hon ska lägga ca 150 ägg på 1 år

flindra

• -
« Svar #35 skrivet: 01 jan-13 kl 20:19 »
150 ägg om året är väl ett genomsnitt. Känns som att de värper mest när de är unga? Sen när de är äldre ska det ruggas. Sedan är det vad jag förstår att lantrashönor äter mindre och värper mindre, så man får egentligen samma avkastning som med värphybrider. Man behöver ha fler individer för att få ut samma antal ägg, men foderåtgången blir samma.

skogsbonne

• Värmland
« Svar #36 skrivet: 01 jan-13 kl 20:36 »
ja det är ett genomsnitt inkl ruggning men dom värper mer när dom är mindre än ett år. DOm äter mindre och värper mindre men en värphybrid äter mindre mat för 1 kg ägg än en lantras höna äter för 1 kg ägg

flindra

• -
« Svar #37 skrivet: 01 jan-13 kl 21:00 »
en värphybrid äter mindre mat för 1 kg ägg än en lantras höna äter för 1 kg ägg

Det låter helt tvärtemot vad jag har hört. Men någon mera kunnig på lantraser får uttala sig. Nu har vi glidit från ämnet lite. ;-)

skogsbonne

• Värmland
« Svar #38 skrivet: 01 jan-13 kl 23:01 »
ja det har vi men dom har avlat så att dom äter så lite som möjligt till 1 kg ägg

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #39 skrivet: 03 jan-13 kl 07:33 »
Grattis till hönsen och välkommen till forumet. Lite havre i ströt håller hönsen syselsatta. Mösssen bjuder jag på mat i musfällor eller en atack med råttgift då och då. Att ha en extra lampa på timer som släcks lite senare gör att eftersläntrarna hinner natta sej klart innan det blir mörkt. Ett par lådor/reden som de kan värpa i kan behövas. Lägg i typ golfbollar eller nåt annat som ser ut som ägg så de förstår att de ska värpa där. De har ju inga gammeldamer som kan lära upp dom. Själv har jag mellan 10-20 hönor o tuppar men det blir dåligt med ägg då jag är kär i allihop. I våras såg räven till att flocken blev föryngrad så nu börjar äggen komma från vårens kycklingar. Blir man inte lyrisk när det ligger små ägg lite här och dör när man kommer in i hönshuset.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Dela detta:

* Inloggade just nu

501 gäster, 2 användare
Radar, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser