Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Urinsten:(  (läst 10399 gånger)

gnets

• Småland
Urinsten:(
« skrivet: 27 nov-12 kl 09:43 »
Sitter och väntar på distriktsvet. Som ska komma.. Verkar som att en av mina kastrerade bockar fått urinsten:( märkte igårkväll att han inte kom i hagen som han brukar utan stod bara och hängde. Tog in han i stallet i en box.. Han ville inte ha havre, vilket jag tar som ett väldigt dåligt tecken då han i vanliga fall skulle gå genom både eld och vatten för det:(

Trodde först att han blivit dålig efter avmaskningen vi gav han i förrgår. Men märkte efter stund när jag suttit i boxen med han att han inte verkar kunna kissa, bara sipprar lite och han krystar el. Krampar när han försöker kissa.. Samtidigt som han står och trycker pannan i väggen..usch, ja bara gråter för förstår ju att han har ont som bara den.. Har förstått nu är jag sökt på nätet om urinsten att det är väldigt dålig prognos.. Är hemma själv med vår ettåring och hade helst av allt suttit nere hos han i boxen men går ju inte med den lilla.. Så får jag dåligt samvete att jag inte kan vara med han och hålla sällskap då jag vet att han verkligenuppskattar det.
Givetvis är det fruktansvärt när ens djur blir dåligt, vilket av dom det än är.. Men denna dunder som han heter är väldigt speciell för mig, världens snällaste mysfarbror som kan sitta och kela med en timmar..

Usch ville bara skriva av mig lite till fler som förstår värdet i en get. Tyvärr förstår dom flesta som inte har eller haft getter deras värde eller hur personliga och underbara getter verkligen är!

Eva o Getterna

• Uppland
SV: Urinsten:(
« Svar #1 skrivet: 27 nov-12 kl 11:30 »
 :'( . Hoppas det går bra och berätta gärna hur det går.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Zadie

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 27 nov-12 kl 11:46 »
Åh nej gnets! :( Hoppas veterinären är på plats nu och att det finns något som kan göras, även om jag förstått att risken för återfall är stor. Jag känner så med dig, jag tycker om alla mina getter men har också en liten kastrat som är den mysigaste och käraste av dem alla.

Får dina kastrerade bockar kraftfoder normalt? Det råder lite delade meningar i frågan men många menar att det kan vara en bidragande faktor till urinsten. Dina getter har så klart tillgång till friskt vatten och salt & mineraler men värt att tänka på är om alla, även de som är låga i rang regelbundet kommer åt att dricka sig otörstiga.

Berätta hur det går, vi håller alla tummar och klövar här!

//Zadie
Norrlänning som återvänt hem och lite till. Liten gård med hundar, katter, hästar, höns och lappgetter.

gnets

• Småland
« Svar #3 skrivet: 27 nov-12 kl 14:50 »
Tusen tack för era svar och värmande ord!

Vetten har precis lämnat.. Fanns visst inte så mycket hon kunde göra tydligen. Hon tyckte att han var i för bra skick för avlivning och gav honom metacam ( vet inte hur det stavas ) smärtstillande iaf. Hon försökte hitta den där grejen på snoppen som dom kan klippa bort men hittade inte den:(
Vommen var stilla, men han har ju inte ätit mer än ett par äpplen och morötter sen igår så är väl kanske inte så konstigt:/

Han hade 39,1 så ingen direkt feber vilket är bra iaf så urinblåsan är väl fortfarande intakt som tur väl är..

Det enda var att försöka få i han vätska och mat och hoppas på att stenen lossnar..

Usch hatar att känna mig så maktlös, att gå och vänta och hoppas är inte riktigt min grej. Vill ju kunna göra något!! Men prognosen var ju dålig sa hon ju och det hade jag ju förstått innan:(

gnets

• Småland
« Svar #4 skrivet: 27 nov-12 kl 15:32 »
Oj missade att svara..

Nej dom får inget kraftfoder förutom lite havre eller betfor som lockmat eller godis ibland och det är inga mängder.. Mineraler och friskt vatten har dom..

Vår vanliga veterinär fälth var tyvärr iväg denna veckan.. Han är väl kanske ingen expert på getter han heller som de flesta veterinärer. Men dock så är han väldigt bra på att ta reda på saker och verkligen ringa runt och rådfråga andra, verkligen engagerar sig.. Och har hjälpt två av våra andra getter som varit väldigt dåliga och kommit. På lösningar så litar på han..

Sussilo

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 27 nov-12 kl 17:11 »
Det är bråttom om du ska rädda bocken.
Från Fias Co Farm:

"If obstruction of urine flow is not complete (animal still passing small amounts of urine) you may try withholding feed for 24 hours in conjunction with oral dosing of ammonium chloride (0.20-0.33 g/kg body weight). This may acidify the urine and help dissolve the stones. Dosing should be continued daily (you can resume feeding) for at least 1 week due to the probable presence of multiple stones in the bladder."

gnets

• Småland
« Svar #6 skrivet: 27 nov-12 kl 17:57 »
Tack svar och hjälp! Jag är lite dålig på engelska men är det, amoniumklorid , som man smaksätter lakrits med? Vart får man tag i det i så fall?

Sussilo

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 27 nov-12 kl 18:35 »
Ta bort all havre/säd. Smaksätt dricksvattnet med äppelcidervinäger eller lime. Försök få bort stenarna/gruset om det går. Ha en medhjälpare och sätt bocken på rumpan (vill han absolut inte så låt honom stå) och massera försiktigt fram bockens penis ur "fodralet." Det kan vara knepigt men det kan gå med tålamod. Försök att känna utefter penis efter små stenar eller grus, ofta sitter stenen längst ut i den smala, masklika yttersta änden. En vet kan klippa av den delen. 

Var du hittar ammoniumklorid så här dags, vet jag inte. Ring ett apotek eller en vet. Här ett recept på en blandning att ge bocken med spruta i munnen:

1-2 msk vinäger
1 tsk ammoniumklorid i pulverform
1 tsk askorbinsyra
Blanda med 0,5 liter ljummet vatten, helst också med smärtstillande, då gör det mindre ont att kissa. Ge 3 ggr/dag i 3-4 dagar för att skölja ut ev fler stenar.

OBS! Du kan bara hälla i bocken vätska om han fortfarande kan kissa litet, dvs. att urinröret inte är totalt igentäppt. I annat fall kommer urinblåsan att brista och han dör en smärtsam död.
« Senast ändrad: 27 nov-12 kl 19:04 av Sussilo »

gnets

• Småland
« Svar #8 skrivet: 27 nov-12 kl 18:42 »
Tusen tack för svar! Vi fick inte fram penisen på han innan idag med hjälp av vet tyvärr så går nog inte, vi gjorde som du skrev.. Vi kan få tag i flytande amoniumklorid idag men vet inte om det fungerar på samma sätt?

Och han är inte helt täppt utan det droppar lite urin imellåt.

gnets

• Småland
« Svar #9 skrivet: 27 nov-12 kl 19:55 »
Tack sussilo!

Sussilo

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 27 nov-12 kl 20:00 »

Vi fick inte fram penisen på han innan idag med hjälp av vet tyvärr så går nog inte, vi gjorde som du skrev.

Kastreras bockkillingar som väldigt unga har urinröret inte hunnit utvecklas. Då kan det vara svårt/omöjligt att få ut penis ordentligt ur fodralet. Även risken för urinsten är större.

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #11 skrivet: 27 nov-12 kl 20:22 »
Som Du redan fått veta är det bråttom om bocken skall kunna räddas!

Jag ställer mig frågande till veterinärens bedömning och åtgärder.  De är som om en läkare skulle konstatera blindtarmsinflammation hos ett människobarn, och sedan endast ge Alvedon, och säga: "Gossen har ju ännu inte fått bukhinneinflammation, så ännu vill jag inte ge en överdos med Morfin.  Operera vill jag inte.  Dels har jag lovat frun att vara hemma vid middagstid och dessutom har jag glömt hur man hittar blindtarmen!"

Något annat SMÄRTSILLANDE än Metacam, enligt anvisningar av veterinären skall Du INTE ge bocken.  Sussilos råd är de enda rätta och Du måste försöka massera fram PENIS!  Massera famifrån och bakåt (alltså: från "fodralets" öppning under magen, och bakåt mot bakbenen), för att om möjligt rubba stenens läge även om Du inte får fram själva penis.

I morgon bör Ni lasta bocken i bilen och åka till distriktsveterinären.  På kliniken är det ingen svår operation att öppna "fodralet" på längden med ett snitt, vika undan kanterna och fixera dem med dukklämma.  Sedan kan vet i lugn och ro antingen gå in med kateter och tömma blåsan (på samma sätt som man gör med hankatter), eller amputera så pass mycket av urinröret (och, efter särskild bedömning, kanske även delar av penis), så att förträngningen och den sten som har fastnat där, kommer bort.  Givetvis skall bocken vara sövd och smärtstillad under ingreppet!  Om veterinären är det minsta tveksam, bör han/hon kontakta Kalle Hammarberg eller, om Kalle inte svarar, ringa en kollega som har Kalles kompendium i getsjukvård - eller ringa till Veterinärhögskolan i Ultuna - de har kompendiet.

Berätta hur det går, och LYCKA TILL!

Getter är inte "bara djur".  De är personer!  :D

/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #12 skrivet: 27 nov-12 kl 20:39 »
Urinsten, fy så jobbigt!  Jag har sett det, och det gick så här:   :'( :'( :'(

Men veterinärmedicinen (Läs: Kalle Hammarberg! ;) ) har gått framåt sen dess, så vi ger inte upp hoppet!  Tips:  Genom att klappa honom där han brukar vilja bli klappad, och vara vänlig mot honom, kan ni provocera fram lite oxytocin, som hjälper till att smärtstilla, i alla fall lite GRAND!

Att frakta en tam get i en vanlig bil brukar inte vara några problem.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

gnets

• Småland
« Svar #13 skrivet: 27 nov-12 kl 20:57 »
Tack alla! Jag ska ner och massera nu ! Sambon är iväg till affären och fixar grejerna till blandningen vi ska ge honom! Hon som var här idag tänker jag inte köra honom till för hon nämnde även kateter och sa att det fanns ingen anledning att sätta för att det inte skulle hjälpa! Hon verkade inte kunna nämnvärt mycket och jag tvivlar på att hon skulle vilja göra något mer för vår Dunder än vad hon gjorde idag! Hon menade på att det var det enda hon kunde göra och skulle han bli sämre så skulle vi avliva så inga andra alternativ!
 Jag litar mer på er här inne! Vi är berädda att köra en bit med han, vi bor mitt i Småland utanför Växjö, nån som kan rekommendera en vet vi kan köra honom till?

Zadie

• Västerbotten
« Svar #14 skrivet: 27 nov-12 kl 21:55 »
Det låter jättekonstigt att veterinären gav upp så utan att i så fall rekommendera dig att vända dig vidare till någon annan. :(

Jag föreslår som någon annan också gjort distriktsveterinären. Givetvis är det inte säkert att man får en med getkompetens för det, men jag tycker de generellt är mer vana vid lantbruksdjur samt att de brukar ha ett kontaktnät distriktare emellan så de rådfrågar varandra.

Du har i så fall närmaste i Växjö:

Hjalmar Petris väg 50
352 46   VÄXJÖ
Telefon 0470-75 12 50

(Råkar du ha närmare till Alvesta eller Markaryd så finns det där med, se http://www.distriktsveterinarerna.se/dv/har-finns-vi/hitta-till-oss.html?clinic=Kronobergs+l%C3%A4n# i så fall!)

Far i morrn, lycka till! Kämpa Dunder!

Norrlänning som återvänt hem och lite till. Liten gård med hundar, katter, hästar, höns och lappgetter.

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #15 skrivet: 27 nov-12 kl 22:33 »
Tänkte på en sak:  Det är viktigt att veta om han har kissat något alls under natten.  Kan ni med lite uppfinningsrikedom sätta fast en barnblöja under "fodralets" öppning?  (Jag antar att ni har blöjor hemma!)  Elastisk binda runt hela geten?  Får ni den på plats, så kan ni väga den i morgon, under förutsättning att den sitter på hela natten, och att han inte ligger i något blött.  Det är nog klokt att byta veterinär.  Kanske till och med veterinärstation!  Okunskap och en benägenhet att vara lättsårad är två ganska vanliga tvillingar.   :(

Och, som sagt, kan jag hänvisa till Kalle Hammarberg och hans kompendium!  Det behöver inte alls vara kört, bara veterinären engagerar sig.  Men han kan inte gå så här i flera dygn.  Det är djurmisshandel, och det förstör snabbt hans njurar.

Så i morgon bestämmer ni er:
1. Forstatt kamp eller avlivining?
2. Vilken veterinär är beredd att hjälpa er?  Hur långt är ni beredda att köra?

Ni bör börja ringa redan klockan 07.55.
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

gnets

• Småland
« Svar #16 skrivet: 27 nov-12 kl 22:34 »
Har nu varit ute hos Dundergubben! Masserat enligt anvisningar men får inte fram penis, dock så har han kissat mycket mer än innan nu under tiden jag masserade. Skulle uppskatta att han fick Fram ca trefjärdedels dl ! :) det måste väl ändå vara positivt? Flödet gick mycket snabbare än innan.

Han är vid gott mod och förhållandevis ändå rättså pigg! Ska ställa klockan och gå ut till han inatt och försöka massera fram mer urin.

Blir samtidigt så ledsen och förbannad att inte en veterinär skulle kunna klämma ur sig att det är bra att massera:( att dom inte vet.. Vad skulle vi gjort utan er här inne? Vill inte ens tänka på det.

Efter att veterinären varit här så kändes det mest som att vi skulle gå och vänta på att han skulle bli sämre så att dom skulle "kunna" avliva honom :'(

Förstår att läget är väldigt allvarligt men ikväll känner jag ändå lite hopp! Ska ringa runt imorn bitti så att vi kan komma iväg med han så fort som möjligt!

gnets

• Småland
« Svar #17 skrivet: 27 nov-12 kl 22:53 »
Okej, jag ska försöka få dit en blöja på han..

Ja vi ska byta veterinärstation! Har tappat förtroendet för dom tyvärr..  Vi ska fortsätta kämpa! Jag tycker att han fortfarande är vid gott mod och verkar ändå relativt pigg ikväll! Kan bero på metacamen han fick idag kanske visserligen. Men så länge jag kan känna att han vill vara med så ska vi kämpa! Givetvis så kan han inte gå såhär i flera dygn men jag hoppas att vi får tag i någon imorn som tar emot oss.
Hur långt vi är beredda att köra? Jadu.. 15-20 mil iaf..

Försöker skicka med en bild på han som jag tog nyss ute och det blöta på golvet är en del av urinen han lyckats  få ut med hjälp av att jag masserat honom.

Sussilo

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 28 nov-12 kl 06:56 »
Jag skulle också satsa på en distriktare. Eftersom bocken nu tycks få ur sig litet kiss skulle jag försiktigt hälla i honom smaksatt vätska.

gnets

• Småland
« Svar #19 skrivet: 28 nov-12 kl 08:35 »
Jönköping djursjukhus ville. Te hjälpa oss då getter tydligen låg på en distriktarmas bord:/ ringde distriktaren granne med den vinkade ute igår och givetvis jobbade dom tillsammans och hon sa surt och otrevligt att det var inget dom hjälpte oss med, tyckte väl att jag förringade hennes kollega eller nått:/
Ringt Ljungby smådjursklinik men dom hade inte tillräckligt stora grejer, har ringt Helsingborg men ska ringa igen alldeles strax då veterinären ej hade kommit så ska  prata med han/hon.

Usch börja kännas hopplöst! Mennjag ringer vidare, men är lite rädd för att distriktarna håller varandra om ryggen? Ingen som vet någonstans dom är bra på just getter?

Dela detta:

* Inloggade just nu

620 gäster, 3 användare
karsan, Petter B, agnetha.ek22

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser