Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Urinsten:(  (läst 10421 gånger)

gnets

• Småland
SV: Urinsten:(
« Svar #20 skrivet: 28 nov-12 kl 10:48 »
Väntar bara på sambon som hämtar släp sen drar vi ner till Helsingborg med honom. Tyvärr ej fått tag i någon annan som kan tänka sig att hjälpa oss:/ blir en kostsam historia men jag hoppas att det är värt det och att han blir bra.

Känns som att jag ringt överallt i södra och mellersta Sverige. Fått i han ca en halvliter vätska nu på förmiddagen iaf.

Snälla håll alla tummar, klövar och tår för att dethär ska gå vägen.

Sussilo

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 28 nov-12 kl 10:59 »
Bra! Provat ringa SLU veterinärhögskola än?

Zadie

• Västerbotten
« Svar #22 skrivet: 28 nov-12 kl 11:12 »
Väntar bara på sambon som hämtar släp sen drar vi ner till Helsingborg med honom. Tyvärr ej fått tag i någon annan som kan tänka sig att hjälpa oss:/ blir en kostsam historia men jag hoppas att det är värt det och att han blir bra.

Känns som att jag ringt överallt i södra och mellersta Sverige. Fått i han ca en halvliter vätska nu på förmiddagen iaf.

De kan inte hjälpa er hos distriktsveterinären i varken Växjö, Alvesta eller Markaryd? Det låter verkligen vansinnigt men vad bra ni är som ändå kämpar på för att hitta den hjälp Dunder behöver!

En liten påminnelse också till dig och alla andra, glöm inte påminna behandlande (distrikts)veterinär att det är ett lantbruksdjur så du får rätt taxa då det brukar vara lite billigare än för sällskapsdjur.

Lycka till nu, åh jag hoppas det går vägen!

//Zadie
Norrlänning som återvänt hem och lite till. Liten gård med hundar, katter, hästar, höns och lappgetter.

gnets

• Småland
« Svar #23 skrivet: 28 nov-12 kl 11:12 »
Har ej fått tag i nån som visste där!

Ändrade planer, fått tag i en veterinär som gjort ingreppet flertalet ggr på får och visste precis vad ni pratar om för ingrepp! Hon bor även inte mer än ca 5 mil hemifrån så vi kör honom till henne men blir efter kl 14. Åker vi till Helsingborg så är vi inte där tidigare heller då det är ganska långt att köra.

Plus att veterinären jag pratade med i Helsingborg aldrig gjort ingreppet innan och erkände att han inte kunde så mycket om getter. Så förhoppningsvis är detta det bästa alternativet! Känns bra i min mage iaf! Jag uppdaterar er när jag vet mer.

Tusen tack igen för all hjälp, tips, råd och stöttning både här i tråden och i PM!

gnets

• Småland
« Svar #24 skrivet: 28 nov-12 kl 11:16 »
De kan inte hjälpa er hos distriktsveterinären i varken Växjö, Alvesta eller Markaryd? Det låter verkligen vansinnigt men vad bra ni är som ändå kämpar på för att hitta den hjälp Dunder behöver!

En liten påminnelse också till dig och alla andra, glöm inte påminna behandlande (distrikts)veterinär att det är ett lantbruksdjur så du får rätt taxa då det brukar vara lite billigare än för sällskapsdjur.

Lycka till nu, åh jag hoppas det går vägen!

//Zadie

Det var Alvesta vi hade här ute igår... Och Växjö som jag ringde idag som var ganska så otrevliga tyvärr:/ Markaryd vågar jag knappt ringa då jag antar att även dom sammarbetar.
Tusen tack för tips och lycka tillet :)

Rossbo

• Västmanland
« Svar #25 skrivet: 28 nov-12 kl 11:50 »
För många år sedan hade jag en gammal kastrerad hund som fick njursten. Eftersom jag vet att äta kokt sparris hjälper människor med njursten så hade jag testat huskuren på hunden. Jag mixade sparrisen till en välling och gav hunden i munen med en spruta. Det visade sig att jag behövde knappast mixa nästa giva. Han åt väldigt glupskt sparris konserverad på burk som om han visste att det var bra för honom  och efter bara två dagar och 4 burkar blev han helt återställd. Redan morgonen efter första sparris måltiden kissade han igen och feber var borta. Mirakel?
Kom och tänka att det kanske fungerar också på en get men med färsk sparris istället... 

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #26 skrivet: 28 nov-12 kl 15:10 »
Ber för att detta ska gå bra med din bock! Hoppas du fått användbara tips från Sussilo, hon kan sina saker.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Sussilo

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 28 nov-12 kl 16:21 »
Tack snälla skräptanten, men du är då minst lika kunnig och alla vi getvänner hjälps åt  :)! Ni skulle bara smaka skräptantens getostkaka, gott folk! Den är också en perfekt julklapp!

Tillägg:
Ni som sett att ett par PM skickades i denna tråd, bli inte ledsna  :)! Det var privata tel.nr och det vill man inte lägga ut på nätet.

Nu undrar vi förstås hur det har gått för Dunder hos veterinären?
« Senast ändrad: 28 nov-12 kl 17:38 av Sussilo »

gnets

• Småland
« Svar #28 skrivet: 28 nov-12 kl 18:19 »
Sitter i bilen på väg hem nu.. Tyvärr har vi ingen levande dunder med oss hem :'( :'( :'( :'( :'( skriver senare, ev. Imorn om jag inte orkar ikväll och berättar hur allt gått till..

Zadie

• Västerbotten
« Svar #29 skrivet: 28 nov-12 kl 18:31 »

Åh nej gnets, det var hemskt tråkigt. :(

Vad snällt att du berättar direkt, jag har verkligen tänkt på dig och lilla Dunder idag och väntat och undrat hur det gått. Men stackare.. Nu känner jag med dig och är tacksam för allt du kan berätta sen i efterhand som vi kanske kan lära oss av.

Du får hem nu och pussas med dina andra skägg och tröstas bäst du kan!

Norrlänning som återvänt hem och lite till. Liten gård med hundar, katter, hästar, höns och lappgetter.

Sussilo

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 28 nov-12 kl 18:51 »
Usch så tråkigt, men ni har verkligen gjort allt ni kunnat för Dunder! Detta är baksidan med att ha djur - ibland går det helt enkelt inte som man hoppats. Berätta när du orkar.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #31 skrivet: 28 nov-12 kl 21:47 »
 :'( :'( :'(  Lilla Dunder.   :-* :-*  Men nu har ni sannerligen försökt!  (Ingen räkning hoppas jag, när de inte lyckades rädda honom?)
 :'(
Vi klarar att vänta på berättelsen hur det gick till.  Skriv när du orkar.  Det som har hänt, har hänt.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Bergsblomman

• Värmland
    • Hästarna i Berg
« Svar #32 skrivet: 29 nov-12 kl 00:13 »
Åh, nej vad tragiskt. Lider med dig och förstår vad du går igenom, när du kämpat så för lille Dunder. Hade hoppats på ett lyckligt slut.  :'(

gnets

• Småland
« Svar #33 skrivet: 29 nov-12 kl 08:39 »
Vi fick ju tag i en veterinär som hade gjort ingreppet på får. Hon trodde nog inte att det ändå skiljde så pass mycket på får och getter som det faktiskt gör så hon blev nog lite förvånad och fundersam på hur hon skulle göra.
Hon fick kontakt med Kalle hammarberg och hade honom i headset i stort sett under hela ingreppet så han coachade henne igenom det hela vägen.Det kändes väldigt bra att ha han i luren! Märktes så väl att han visste vad han pratade om.

Det hela gick till på det viset torpatomten skrev, tror jag.

Dunder blev sövd och sedan las lokalbedövning. Hon försökte först att leta upp penis med hjälp av att gåin med ett finger i fodralet, men hon kände ingenting. Tydligen så har och getter penis liggandes mycket längre bak än får så beslut om att lägga ett snitt tas. Hon känner med händerna bakåt från fodralets början mot bakbenen för att försöka lokalisera vart penis ligger så hon vet vart hon ska lägga snittet.

När hon lagt snittet så ser vi genast vart stoppet  sitter.. En Stor sten som tyvärr hade börjat trasa sönder penis.. Han måste haft jätteont. Att han ens kunnat kissa alls med den stenen förstår jag faktiskt inte om jag ska vara ärlig. Tyvärr sitter stenen också väldig långt upp på penis så hon vet inte alls hur vi ska göra och Kalle pratar om att gå in i buken med nål för att tömma blåsan. Men hur vi ska bli av med stenen fattar jag det som att inte han heller vet då den sitter så illa till. Att den skulle komma ut den riktiga vägen tror jag aldrig skulle gå, den var som en singel nästan och hade som sakt gjort hål på penis och hade lång väg kvar.

Vi valde att ge honom avlivningsvätska när han låg och sov så att han fick somna in. Vi var med honom ända in till hans sista andetag och det var nog det jobbigaste jag varit med om. Men hade inte känts bra att väcka honom och hoppas på att stenen mot all förmodan skulle komma ut den naturliga vägen.

Däremot så är det väldigt synd att inte fler veterinärer gör denna typ av ingrepp då det faktiskt var ett litet ingrepp, litet snitt och jag tror verkligen att det skulle kunna rädda många getter om stenen sitter bra till eller att man som på Dunder inte kommer åt penis på annat håll för att kunna klippa av den där grejen på toppen.

Tyvärr slutade detta väldigt tragiskt och jag hade kunnat göra vad som helst om jag hade kunnat får tillbaka en frisk Dunder.. Tusen tack igen för alla råd, stöttning och tips! Ni har varit guld värda och vi har lärt oss mycket!

Sussilo

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 29 nov-12 kl 10:24 »
Tack för din rapport, gnets! Ingen veterinär hade kunnat göra det bättre än den ni åkte till som dessutom coachades av Hammarberg. Dunder fick somna in under den allra sakkunnigaste övervakning. Heder åt er som kämpat så! Se fram mot nya killingar som antagligen kommer att födas hos er. De är riktiga glädjespridare.

gnets

• Småland
« Svar #35 skrivet: 29 nov-12 kl 12:11 »
Tack för din rapport, gnets! Ingen veterinär hade kunnat göra det bättre än den ni åkte till som dessutom coachades av Hammarberg. Dunder fick somna in under den allra sakkunnigaste övervakning. Heder åt er som kämpat så! Se fram mot nya killingar som antagligen kommer att födas hos er. De är riktiga glädjespridare.

Känns iaf som vi har gjort allt vi har kunnat göra, och det känns iaf bra i allt elände.

Lustigt, igår när vi kom hem så stod hela flocken vid grinden och skrek om vår upp uppmärksamhet, precis som dom endast gör när höet är slut i foderhäcken. Men Hö fanns det massor av då vi nyss fyllt den.. Så jag gick in för att se om nått annat var fel, men hittade inget. Alla stod verkligen och skrek stirrade ut mig. Så jag satte mig faktisk ner på huk mitt i flocken och berättade vad som hänt med Dunder :'( då lugnade alla ner sig och tystnade, efter en liten stund började dom bege sig till foderhäcken igen..

Jag är kanske löjlig men det kändes verkligen som att dom var oroliga men att dom sen förstod vad jag berättade..

Ser verkligen fram emot att våra första killingar ska komma:) ska bli så spännande:)

Tösen

• Småland
« Svar #36 skrivet: 29 nov-12 kl 12:37 »
Om man vill att de ska förstå så gör de det :)
Verkligen en tråkig historia det här men all cred åt er som gjort allt ni kunnat! Kram
Det blir vad du gör det till!

Sussilo

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 29 nov-12 kl 17:23 »
Alla stod verkligen och skrek stirrade ut mig. Så jag satte mig faktisk ner på huk mitt i flocken och berättade vad som hänt med Dunder :'( då lugnade alla ner sig och tystnade, efter en liten stund började dom bege sig till foderhäcken igen..

Jag är kanske löjlig men det kändes verkligen som att dom var oroliga men att dom sen förstod vad jag berättade..

Både flockkänslan och banden till släktingar är ofta starka hos getter. Helt klart var flocken orolig när en av dem saknades. Du gjorde rätt som satte dig och talade lugnande till dem, inget löjligt i det alls. Bra för både djur och människa!

Som tonåring hade jag en tålig lantrasbock som min förtrogne. Han fick lyssna till många hemligheter om olyckliga förälskelser, kompisar som svek, mamma som aldrig fattade..... och han hade en varm och go ragg för en 13-åring att gråta i  :).

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #38 skrivet: 30 nov-12 kl 07:24 »
Ja nog förstod dom dej gnets. Kram på dej. Det är mycket glädje med djur men även stor sorg.
Kram på er alla och go advent. Vi kan väll tänka på alla vi älskat när vi tänder första ljuset. så tänker vi på alla vi kommer att älska när vi tänder det andra ljuset.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

mattemamman

• Kopplar av med hantverk men hinner så sällan.
    • Skåne
« Svar #39 skrivet: 30 nov-12 kl 11:10 »
Hoppas det gick bra för din get. Jag hade under många år en katt som vi tog hand om ( omplacering) som hade urinsten. Han fick det med ojämna mellanrum under tolv års tid...Det gäller att komma iväg till veterinären rätt fort så att det inte blir blodförgiftning eller annat tydligen.
Vi hade dock en fantastisk vet som skrev ut ett reservkit att ha hemma så att man inte behövde få panik typ kl 23 en fredagkväll om  katten kom in och var dålig. Den tidigare ägaren vill inte ha honom för att det var besvärligt att behöva åka till vet. Så arg man kan bli. Katten var då 2 år...

Dela detta:

* Inloggade just nu

412 gäster, 1 användare
Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser