Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad har ni för "måsten" på julbordet?  (läst 27581 gånger)

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Vad har ni för "måsten" på julbordet?
« Svar #40 skrivet: 26 nov-12 kl 19:36 »
För en kulturhistoriker är det jätteintressant att se vad folk äter till julen. Här lever fortfarande regionala och lokala traditioner, tror jag. För mig är det jättekonstigt med bruna bönor, potatis, mimosasallad eller omelett på julbordet. Lax är påskmat för mig, inte julmat.

På mitt julbord då:

Flera sorters sill
Sillsallad efter farmorsmors recept som ingen egentligen kommer ihåg hur det var från början, men gott är det  ;)
Skinka, stark hemgjord senap och långkål
Rullsylta och kanske något rökt kött, typ fårfiol
Vörtbröd, knäcke och nån god ost, gärna vällagrad cheddar
Julöl och kanske en lille en. Absolut INTE julmust.

Räcker för mig. Men sen ska ju andra säga till, då tillkommer köttbullar och prinskorvar, rödbetssallad, jansson och en massa annat... Och julmust  ::)

Till julkaffet ska det vara pepparkakor förstås, mandelformar (tummakagor) med vispad grädde och sylt, struvor, klenor/klenäter (om nån annan gör dem) och en fruktkaka (mer frukt än kaka)

Argona

  • Inlägg: 843
  • Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
SV: Vad har ni för "måsten" på julbordet?
« Svar #41 skrivet: 26 nov-12 kl 19:41 »
OJ, glömde ALLADINASK, den röda ;D Fast jag gillar inte den mörka chokladen men det är den röda asken det ska vara när det är jul!
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Vad har ni för "måsten" på julbordet?
« Svar #42 skrivet: 26 nov-12 kl 19:53 »
Ojojoj... Ska det vara ett riktigt julbord så ska det finnas

Det stenhårda skållerågbrödet efter farmors recept till dopp i grytan
Ingefärsgriljerade tjocka revben efter mormors recept.
Grönkål & brunkål
Huvudsylta
Leverpastej
Mammas löksill och ansjovis
Rödbetssallad
Risalamaltam med apelsinbitar och jordgubbssylt.

Allt detta ska vara hemlagat. Köpevarianterna är såpass tradiga att dom kan man vara utan. Sedan kommer en lång lista på saker som är gott till men som inte är måsten  ;)
Lutfisk är också ett måste under julhelgen. Den kan man dock köpa färdiglutad  ;) Till lutfisken ska det vara kokepärer, vit sås och senap.

Orkar/hinner jag och familjen inte laga alla rätter själva (vilket har hänt vid ett fåtal tillfällen) Kör vi en Intenationell jul de light  ;)

Då blir det kalkon/gås/anka med rödkål, brysselkål, gele, sås och potatis  ;D Rätt gott det också  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

pyromanen

  • Gäst
SV: Vad har ni för "måsten" på julbordet?
« Svar #43 skrivet: 26 nov-12 kl 20:07 »
Är ju dansk, så det viktigaste är:
Anka stekt i ugnen fylld med katrinplommon och äppelklyftor, brune kartofler (kokta småpotatisar, sen smälter man lite socker i botten på en gryta, slänger i en rejäl smörklick och de kokta potatisarna och lite salt och vänder å det så potatisen får lite knäck-yta), rödkål
Ris ala mandel (inte risalamalta!!!) D.v.s. skållade hackade mandel (massor), grötris kokta i vatten, vispad grädde och vaniljstång blandas. Till detta varm körsbärssås.

LimJans

  • Inlägg: 8946
    • Dalarna
SV: Vad har ni för "måsten" på julbordet?
« Svar #44 skrivet: 26 nov-12 kl 20:18 »
Konstigaste saken jag fått:
Grilljerad hel kokt kålrot!  ;D
Ingen hit kan jag säga, men det var ju väldigt sött av mattanterna på skolan att göra en "julskinka" också till oss veggisar..  :-*

Det är ju jättegott ju :)

Kabo

  • Inlägg: 248
SV: Vad har ni för "måsten" på julbordet?
« Svar #45 skrivet: 26 nov-12 kl 20:41 »
Hembakta rågkakor passar till allt det andra som brukar hamna på julbordet; skinka, tunga, leverpastej, kalvsylta.
En skinka ska det stå där fast troligen äter jag ingen förrän nattmackan senare. Jag brukar nämligen aldrig ta mig förbi sillen, sillsalladen och laxen.

Storlyckans Anna

  • Inlägg: 4492
  • Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: Vad har ni för "måsten" på julbordet?
« Svar #46 skrivet: 26 nov-12 kl 20:45 »
Lax, hemystad ost, all slags kål.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

fastfrusen

  • Inlägg: 1200
    • -
SV: Vad har ni för "måsten" på julbordet?
« Svar #47 skrivet: 26 nov-12 kl 21:55 »
Det är ju jättegott ju :)

Så bra att det finns någon som tycker om  :) Kännde mig lite elak och otacksam.. Men jag tog en skiva bara för den goda sakens skull..  ;)
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

praline1

  • Inlägg: 550
  • 100%bondmora med djur
    • Småland
SV: Vad har ni för "måsten" på julbordet?
« Svar #48 skrivet: 27 nov-12 kl 11:08 »
Här blir det        och jansson förstås
köttbullar
leverpastej
sylta
allt av kanin

bakar
kavring
vörtbröd
vitt bröd
hårdbröd

köper
skinka
prinskorv
räkor
« Senast ändrad: 27 nov-12 kl 11:11 av praline1 »
Bor i mitt lilla hus med hundar katter höns kaniner och gubben Pettson

Rav3n

  • Inlägg: 24
    • Småland
SV: Vad har ni för "måsten" på julbordet?
« Svar #49 skrivet: 27 nov-12 kl 11:21 »
Med rötter från Finland så är det Kålrotslådan och plommonstjärnor som tillkommer. Och några karelska piroger efter kvällens bastubad  ;D
Kan man inte göra det själv......då behöver man det inte

Kretsloppan

  • Inlägg: 726
    • Södermanland
SV: Vad har ni för "måsten" på julbordet?
« Svar #50 skrivet: 27 nov-12 kl 12:22 »
Julvört
Juledamer
Lite kravskinka (hoppas på gårdens egen glada skinka längre fram)
Hemlagade köttbullar
Senap men tycker egentligenbäst om Slotts till julmat, lite genant, men det är sant
Waldorfsallad
Julbollar m tofu och chili som fanns i DNs julrecept för några år sen
Sill, ägg, Janssons

Men för mig är sötsakerna hela grejen:

Lussekatter (utan russin, istället tinar man i mikron och penslar m smör o doppar i strösocker - bästa receptet jag hittat är från en bok som heter Julbak, glömt författarens namn. Också vört, mjuk pepparkaka utmärkta recept där)
Knäck (som alltid måste koka mycket längre än det står i de flesta recept - varför skriver dom 20 min??)
Pepparkakshys på köpt deg fast det hör väl till kategorin julpyssel
Lakritskola med saltgarnering
Gärna brysselkex och kanelsnittkakor

Och jag säger faktiskt Paradis-ask (höstpralinerna är bara mina! De är ändå för vuxna när det är kaffe i, faktiskt!)

Hur mycket vi hinner ordna av det får vi se. Har man lagat en del och fått in de rätta dofterna i huset så räcker det långt tillsammans med pynt man gillar och rätt belysning.

Och glöm för guds skull inte Jussi Björling och att se Love, actually!

 

TouchOfRed

  • Inlägg: 256
    • Skåne
SV: Vad har ni för "måsten" på julbordet?
« Svar #51 skrivet: 27 nov-12 kl 13:44 »
Jag kommer från Tornedalen och är halvfinsk så hos oss måste det finnas:

- Mammas hemmgjorda köttbullar gjorda på älgfärs
- Rödbetssallad
- Italiansalattti från finland
- Min finska mormors kålrotslåda och morotslåda
- Skinka med finsk senap
- Hemmagravd lax
- Rieska (ett slags bröd)
- Vörtbröd
- Julmust!
- Saltat och torkat renkött
- Sen äter min pappa gärna sylta och sånt, men det ratar jag  :-X ;)
- Vi har även sill på bordet, men det är mindre viktigt...

På juldagen äter vi alltid frukost tillsammans och då är det risgrynsgröt med en mandel i som gäller och till det äter vi alltid hjortron (råårörda, endast lätt sockrade, INTE hjortronsylt) och mamma kokar alltid en sorts plommonsås till, men vet inte om den är finsk? :)

Sen är ju självklart det söta också viktigt; alltid knäck, ischoklad, mina hemmagjorda praliner, nötter har vi slutat med för ingen äter dem, de bara står där ju  :D
På fikabordet står det lussebullar, peppparkakor, drömmar, fruktkaka och finska bakverk; mördegsstjärnor med ett plommon i mitten (minns inte vad de heter), snittade småkakor som smakar kola, hillakakku (mördegskakor med sylt i mitten) och bullar från tornedalen som påminner om munkar  :) haha, har hjärnsläpp just på på vad det mesta heter verkar det som ;D

Har fått uppleva ett annat slags julbord nu sen jag flyttade ner till skåne och här verkar sillen betyda mer och så har man alltid ål och vildsvin på julbordet  :D Kul med olika traditioner!
« Senast ändrad: 27 nov-12 kl 13:47 av TouchOfRed »
Har 2 katter och föder upp guld svartbandad och guld blåbandad  stor Brahma.

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Vad har ni för "måsten" på julbordet?
« Svar #52 skrivet: 27 nov-12 kl 14:18 »
Jag vill ha Julen så enkel som möjligt , då jag eg. skulle vilja slippa alldeles.
Heminlagd sill och siller av alla de slag ,aladobe och presssylta Jansson.
På juldagen äter vi brunabönor och revbenspjäll det har jag alltid gjort
hoppas att sonen för det vidare .
Allt övrigt vill jag vara utan .
Hedemorahöns

Vargerik

  • Gäst
SV: Vad har ni för "måsten" på julbordet?
« Svar #53 skrivet: 27 nov-12 kl 15:14 »
Att slippa julbord är min högsta önskan men familjetvånget vill annat. Gudskepris har min bror en fru från japan som har sett mitt plågade ansikte och gör sushi och annan japansk smaskmat! *lööve*

När FAN blev prinskorv gott?

Kretsloppan

  • Inlägg: 726
    • Södermanland
SV: Vad har ni för "måsten" på julbordet?
« Svar #54 skrivet: 27 nov-12 kl 16:17 »



Har fått uppleva ett annat slags julbord nu sen jag flyttade ner till skåne och här verkar sillen betyda mer och så har man alltid ål och vildsvin på julbordet  :D Kul med olika traditioner!


Om det stämmer så borde skåningarna vänja sig av med ålen. Den håller ju på att dö ut. Låt den simma vidare till Sargassohavet för att leka! Ät mera Janssons istället! Det lär ska vara bra för torskens återhämtning att vi äter ansjovis ...

Hökensås Bigårdar

  • Inlägg: 4
    • Västergötland
SV: Vad har ni för "måsten" på julbordet?
« Svar #55 skrivet: 27 nov-12 kl 16:20 »
Honungsglaserad skinka är ett måste. Äter gärna skinkmacka och risgrynsgröt och pepparkakste på morgonen. Alternativ den goda glöggen från www.stockuts.se som du kan blanda själv.

hen

  • Inlägg: 446
  • extremt mycket frågor...
    • Småland
SV: Vad har ni för "måsten" på julbordet?
« Svar #56 skrivet: 27 nov-12 kl 16:23 »
brunabönor

Klipparn

  • Inlägg: 983
  • Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
SV: Vad har ni för "måsten" på julbordet?
« Svar #57 skrivet: 27 nov-12 kl 18:37 »
Skinka , starksenap , grillade revben , grönkål och kall go öl (inte nån konstig julöl)
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Fridur

  • Inlägg: 154
  • Letar efter ett nytt arbete!
    • Halland
SV: Vad har ni för "måsten" på julbordet?
« Svar #58 skrivet: 27 nov-12 kl 18:46 »
Min och faderns jul korv
Min Laxpaté och grönkål måste vara med, sen är broderns låååång behandlade gris sida någonting med smält svål ochså mumma!

Mammas jul "bakelse" rulltårta med grädde och en liten formpressad tomte på ;D
Bor på landet med sambo, katter, kaniner, vaktlar och Höns! Letar efter en gård att fylla med allehanda djur :)

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Vad har ni för "måsten" på julbordet?
« Svar #59 skrivet: 27 nov-12 kl 18:52 »
Att slippa julbord är min högsta önskan men familjetvånget vill annat. Gudskepris har min bror en fru från japan som har sett mitt plågade ansikte och gör sushi och annan japansk smaskmat! *lööve*

När FAN blev prinskorv gott?
Blodgrupp A? Du, inte fisken eller korven.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

364 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser