Vad har ni för "måsten" på julbordet?

Startat av Solöga, 25 Nov-12 kl 22:10

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

gråkråka

Saltrökt lax, svagdricka samt kål i alla former :)
Nihil novi sub sole.
Hellre inre utveckling än yttre inveckling.
Livet består mestadels av logistik och transaktioner, men ävenså av däribland strödda ögonblick av sällhet...

LottaLuvin

Levande ljus. God stämning (men den är väl snarare VID matbordet).
Och jag gör gärna pepparkakor (det är ett göre som får mig att känna julstämning), men äter dem inte själv.
Maten är verkligen inte vad som gör julen, hos mig.

Snuzer

skinka, hemmagjord senap och dopp i grytan = tillsammans

Äter bara det på julbordet. Allt annat som går under namnet "julmat" kan man äta året om. Innan julafton och efter julafton småäter jag av allt det andra  ;D
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

trassla

Nej mummrick, jag menade min egen mors hemma gjorda köttbullar ;D.

Snuzer

Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Broberg

Citat från: Halte skrivet 25 Nov-12 kl 22:18
Dopp i grytan, resten kan kvitta.. :)

Brukar vara för mätt och slö för det, efter all mat..

Sill, kål och leverkorv är viktigt. Och senap. Och skinka om den är hemgjord och inte kemiskt röd och salt av nitrit, för då kan den likagärna utebliva.

vindensbonig

Citat från: trassla skrivet 26 Nov-12 kl 12:39
Nej mummrick, jag menade min egen mors hemma gjorda köttbullar ;D.
Pu tur det då ja blev lite orolig  där  :D

parpen

Instämmer med Tinna.m och säger att långkålen är ett måste! Utan den, inget julbord!

MVH Pär

Majasmamma

I vårt hus finns vissa saker alltid med...
Skinkan med hemmagjord senap
Rökt lax
Långkål

Andra saker varierar från år till år
Chillisill
Köttbullar
Brysselkål
Hemmagjord älg/hjort-korv
Apelsinsallad med vitkål coh granatäpplen
Vill man så kan man ;P

Neon Knight

Det enda som är oundgängligen nödvändigt på julbordet är dopp i grytan. Doppbrödet skall vara Gene. Doppspadet skall vara blandat av spadet från skinkan och rullsyltan. Skinka och rullsylta hamnar således på bordet som en sorts biprodukter från dopptillverkningen.

Och så bör där finnas torkad fårfiol.

Jogar

Sill. Janssons frestelse. Vörtbröd med gräddost.

TheoA

Julskinka, köttbullar, prinskorv. Sen så måste jag ha apelsinris som efterrätt. Det är så sjukt gott.
Bor i sörmland med min familj och 130 kor, både kött- och mjölkkor, 25 höns, 2 katter, 10 vaktlar, och 3 akvarium.

Isidor

I år ska vi ha kokta ägghalvor från de första egna hönsen!!! Magiskt!:)  I övrigt är hemmagjorda köttbullar och Janssons ett måste på julbordet.

Pernille2233

På vårt julbord måste det finnas:
köttbullar
prinskorv
egen skinka
dnsk fläskstek
brunkål
rödkå
sill i många former.
Hedemorahöns- brittish spotted pony, genbank för gotlandskanin, katter,hundar,åsenfår, dammråttor, gerbler, tamråttor, undulater och två gojor,

Pata

Blana, dopp, sill (brukar oftast göra en citron- och dillsill som är sjukt god), skinka och viktigast av allt inlagda stekta strömmingar.

fastfrusen

som vegitarian blir det ju lite annorlunda.

Måsten:
rödbetssallad
svampomelett efter mormors recept..

Gott:
Ägghalvor med majonäs och nån annan topping..
Janssons utan ansjovis
fake-köttbullar efter ett speciellt recept, helst i gräddsås.. (detta är något mina icke-veg systrar nu också gärna vill ska vara med, "för det är ju så gott")

Konstigaste saken jag fått:
Grilljerad hel kokt kålrot!  ;D
Ingen hit kan jag säga, men det var ju väldigt sött av mattanterna på skolan att göra en "julskinka" också till oss veggisar..  :-*
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

Nena

Rödkål, aladåb, rökt älghjärta, tunga, morotslåda och rödbetssallad. Och hemmalagrad whiskycheddar...nu vill jag ha jul!
Lev livet grönare så blir jorden skönare

flax

Mysigast och godast är skinkan kvällen före julafton.
Ätes ljummen på vörtbröd alternativt knäckebröd tillsammans med öl och nubbe. Sen på julafton äter jag ingen skinka, då njuter jag av rökt lax, hemgjorda köttbullar med juliga kryddor, brysselkål, kålrotslåda och lite annat smått och gott som varierar och  som inte är ett måste.
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

kanka

Varje år säger vi att det ska inte vara så mycket mat men det som ändå brukar dyka upp är:
Skinka, älgköttbullar, revbensspjäll, syltefläsk, leverpastej, torkat lammlår.
Gravad lax och 2 sillsorter.
Rödbetssallad, mimosasallad, rivna morötter, mjölksyrade grönsaker, potatis, vitkålssallad
gele av olika slag.
Ljusugnsbröd och limpa.
Minst 3 sorters ostar.
Det ska bara gå, 4600 kvm har jag till förfogande.

Munkabol

Grönkål, skinka & Jansson! Sill i alla dess former & några köttbullar på det  :D
Människans bästa vän på jorden är trädet. När vi använder trädet respektfullt
och ekonomiskt har vi en av de största resurserna på jorden." Frank Lloyd Wright

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

425 Gäster, 2 användare
torstain, Hantverkaren