Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Om hönsrasen Islandshöns  (läst 31445 gånger)

Guran

• Lappland
SV: Om hönsrasen Islandshöns
« Svar #40 skrivet: 30 aug-10 kl 22:18 »
Angående islandshöns har jag aldrig mött en tupp som gett sig på kycklingarna! Varken egna eller andras. Jag känner bl.a flera på Island som jobbar med bevarandet av dem.

Hur många islandshöns finns det där nu? En del påstår att det endast finns islandshöns på Island för att i nästa andetag fortsätta med uttalandet att de är utrotningshotade. Ändå får jag intrycket av att det äts en hel del inhemskt producerade ägg. Får inte ekvationen gå ihop. Kanske islandshöns är supervärpare? ;D
Du kanske vet eftersom du verkar ha lite aktuel info?

Ronny

• Skåne
« Svar #41 skrivet: 30 aug-10 kl 22:25 »
Jag tror att de isländska lantrashönsen i mångt och mycket är rätt lika de svenska, utom att de är anpassade till det isländska klimatet, sjukdomsbilden, fodret o.s.v. Det rör sig i båda fallen om oförädlade lantraser. Uppriktigt sagt så förstår jag inte riktigt vitsen med att importera isländska lantrashöns, när vi har flera svenska lokalraser att bevara. Men, det finns ju i stort sett alla världens hönsraser i vårt land, så varför inte isländska. Det är säkert mycket härdiga och bra höns, fullt i klass med våra svenska lantrashöns.

Jag kan bekräfta att varken svenska eller isländska lantrashöns värper blå/gröna ägg.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Ronny

• Skåne
« Svar #42 skrivet: 30 aug-10 kl 23:06 »
Du frågar visserligen inte mig men jag svarar ändå.

Äggproduktionen på Island kommer i huvudsak från leghorn.

De isländska lantrashönsen räddades (precis som de svenska) på 1970-80 talet. Det skedde i samband med att man internationellt började få upp ögonen för värdet av att bevara den biologiska mångfalden, inkl. de inhemskt anpassade husdjursraserna.

På Island påbörjades bevarandearbetet 1974. Då tillvaratogs 70 höns och 367 ägg från olika ställen på ön. 1976 etablerades en besättning med 20 tuppar och 60 hönor i en genbanksbesättning (Husdyr i Norden (Norge) 1992/93). Från denna besättning härstammar alla dagens islandshöns. Så det var nära ögat att islandshönsen blivit utrotade, precis som det var med de svenska lantrashönsen.   

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #43 skrivet: 30 aug-10 kl 23:13 »
Hur många islandshöns finns det där nu? 

Nästan 3000 st
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Ronny

• Skåne
« Svar #44 skrivet: 31 aug-10 kl 00:21 »
Tack för upplysningen Grimla!

Det hade jag ingen aning om. Då har ju bevarandearbetet där gått ungefär som med våra lantraser i Sverige!

hönstokan

• Jämtland
« Svar #45 skrivet: 31 aug-10 kl 07:40 »
jag har kläckt fram  10 st islanskycklingar som  nu är 6 veckor - mina första islänningar. Jag har försökt läsa på om denna ras och stämmer det att det endast är hönorna som har hätta? kan dom även vara utan hätta. 9 av mina har hätta, några stor och någon bara en liten toffs. jag hoppas ju verkligen att någon är en tupp.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #46 skrivet: 31 aug-10 kl 08:25 »
Jag kan ingenting om just Islandshöns men rent genetiskt tror jag inte det stämmer att endast hönor skulle ha hätta. Om inte Islandshönan har en unik genetisk mutation så har anlaget för hätta inget med kön att göra mer än att formen på hättan skiljer sig något mellan tuppar och hönor. Det kan man dock inte se förrän de börjar få sin vuxenfjäderdräkt
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
« Svar #47 skrivet: 31 aug-10 kl 09:23 »
Vissa islandshönor har hätta och vissa inte.
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

Ronny

• Skåne
« Svar #48 skrivet: 31 aug-10 kl 10:19 »
Det finns två nordiska lantraser som kan få tofs/hätta. Det är skånska blommehöns och islandshöns. Vad jag känner till är det samma gen eller mycket närstående mutationer som fungerar på samma sätt eller på ungefär samma sätt. Den är inte könsbunden (båda könen kan få tofs), Den är i princip dominant i förhållande till normalgenen (den kan dölja anlaget för icke tofs). Det verkar dock som att den är intermediär, dvs kan förstärkas eller försvagas.

mazze

• Småland
    • Komålen
« Svar #49 skrivet: 31 aug-10 kl 11:56 »
Jag kan ingenting om just Islandshöns men rent genetiskt tror jag inte det stämmer att endast hönor skulle ha hätta. Om inte Islandshönan har en unik genetisk mutation så har anlaget för hätta inget med kön att göra mer än att formen på hättan skiljer sig något mellan tuppar och hönor. Det kan man dock inte se förrän de börjar få sin vuxenfjäderdräkt

Är inne på 3e året med islänningar och i min stam är det så att hönskycklingarna ser ut som holländska luvhöns fram tills de börjar värpa sen blir hättan mindre. Tuppkycklingarna har betydligt mindre hätta, oftas bara lite längre fjädrar i nacken.
För övrigt är denna ras mycket trevlig, värper bra, lugna och vackra.
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

Ronny

• Skåne
« Svar #50 skrivet: 31 aug-10 kl 12:47 »
Jo, av de tuppar jag sett med tofsanlag av skånska blommehöns (många) och islandshöns (inte så många) får de en nacktofs, medan hönornas tofs är större och mer utbredd. Av båda dessa lantraser finns det höns (tuppar och hönor) med tofs och höns utan tofs.

Att hönornas tofs/hätta skulle "bli mindre" vid tiden då de börjar värpa låter underligt  ??? Det får du gärna utveckla, Mazze.

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #51 skrivet: 31 aug-10 kl 13:12 »
Rasen är medelstor, relativt högrest och väger runt 2 kilogram. Hönorna har ofta en fjäderbuske (crest) på huvudet.
tror dem menar alltså att hönsrasen kan få hätta fast dem skrivit det på ett konstigt sätt, läste det för ett tag sedan och reagerade på samma sätt men sen så tänkte jag mig att dem bara skrivit konstigt, för hade alderles innan kollat bilder på "hättade" islandstuppar....
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Guran

• Lappland
« Svar #52 skrivet: 31 aug-10 kl 21:29 »
Tack för svar Ronny och Grimla.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #53 skrivet: 01 sep-10 kl 08:08 »
Igår fick jag ut i mörkret och leta efter en hysterisk islänning. Hade glömt bort att hon rymt från hönsgården igen (måste försöka laga det där hålet i hörnet i taket!) och när jag trävar mig förbi ett träd så hör jag en höna vråla och flyga iväg (jävla pucko, hade du gjort lika om en räv gått förbi där tro istället för att stanna där uppe över 2 meter i säkerhet!?)

Ser att det är en av mina Islandshöns, hon snurrar runt och ser knappt ett dugg i mörkret utan ser ut att bara springa ändå åt något håll, in i höggräset. ::) Jag hämtar lampa, lyser snabbt... Får syn på henne som ligger och trycker. Släcker lampan, närmar mig saakta, kastar mig fram uppifrån för att ta henne men hon vrålar och springer iväg längre in i gräset, det prasslar och har sig och helt plötsligt kommer hon farande RAKT in i mina händer, skriker som en stucken gris när hon märker att hon är fångad så grannarna säkert kunde tro att det var ett rovdjur där och tog något fast det bara var jag som skulle ha in henne i skydd från dessa. :P

Ja... Mina Islänningar är allt annat än lugna kan jag säga. Rena rama vildfåglarna. Flyger som in i helsike, håller avstånd, vrålar som att de ska dö när man tar i dem. ::) De var ännu värre ändå när jag fick dem för flertal år sedan. Började med att de flög till skogs hela bunten, de flög säkert 50-100 meters sträcka beroende på vart de tog avsats ifrån.  :o Och HÖGT! En bodde ca 200meter ute i skogen under en veckas tid då man inte fick tag i henne, mamma såg 2st rävar går precis där hon höll hus en gång och tänkte att det var väll kört nu... Men så kunde man se hönan där gå och picka, likt en fasanhöna eller något i skogsbrynet! ::) Hon lever än, och nu inte ute i skogen då. ::) 
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Guran

• Lappland
« Svar #54 skrivet: 14 sep-10 kl 13:26 »
Precis Guran! Säljer de då islandshöns "renrasiga" eller någon annan ras, så kan ju inte köparen veta det, eller????

Jag förstår inte riktigt vad du frågar mig. Men slarv är slarv oavsett typ av avel.

Toftgaarden

• Övriga världen
    • Toftgaardens Racehøns
« Svar #55 skrivet: 14 feb-11 kl 16:33 »
Meget interessant tråd!
Jeg har lige selv ruget 6 kyllinger ud af æg fra importerede islandske høns. Endnu aner jeg ikke hvad farver de vil blive, men kyllingerne er væsentligt mindre end mine engelske araucanaer.
Æggene er hvide og ikke så forfærdeligt store.
At der ikke er tilført nye dyr til Island er ikke helt rigtigt, men det er sikkert svært. Den islandske høne holdes mest af kulturelle grunde, på samme måde som så mange andre landhøns i andre lande.
VH Gunni.
« Senast ändrad: 10 feb-12 kl 10:22 av Sirpa »

Ronny

• Skåne
« Svar #56 skrivet: 16 feb-11 kl 00:24 »
Jag har också funderat på hur det kan finnas gröna ägg hos höns med samma bakgrund som de isländska.

Bakgrunden kanske är samma, men knappast inslaget av höns utifrån. Inga nordiska lantrashöns värper blå/gröna/gröntonade ägg.

Guran

• Lappland
« Svar #57 skrivet: 16 feb-11 kl 10:16 »
Bakgrunden kanske är samma, men knappast inslaget av höns utifrån. Inga nordiska lantrashöns värper blå/gröna/gröntonade ägg.

På Island äter man ägg.
Islandshönsen är/var utrotningshotade. För något/några år sedan fanns ett par hundra islandshöns.

Har inte Island importerat höns för att få ägg? Eller är dessa hundratal islandshöns supervärpare? Har islänningarna inte blandat in andra höns i sina inhemska? När slutade de med detta i sådana fall?

Har inte vikingarna hämtat/lämnat diverse, t ex höns, från andra länder än Norden? Är inte vikingarna grundare av flera raser just tack vare/p g a import/export?

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #58 skrivet: 16 feb-11 kl 12:29 »
På island finns det produktionshöns, ras/hybrid vet jag inte. Vet att Leghorn/Italienare har varit vanligt. Islandshönsen är som lantraserna i sverige, de har hållits isär efter bästa förmåga, dock har viss inblandning skett enligt genetisk kontroll. Jag tror att bevarandearbetet har skett sedan 70-talet men med vissa missöden därimellan. Nu verkar lantrasföreningen seriös, jag känner en av de aktiva på Island och har varit och sett hennes höns några ggr.

Att inga djur får återföras/importeras till Island stämmer inte. Hästar däremot får inte föras in eller tillbaks. Inte ens i karantänområden på flygplatsen för vidare transport till annat land. Där är de stenhårda.

Andra husdjur får föras in dock, hundar och katter är inga problem, men det är rigorösa karantänregler som i alla fall har inneburit att djuret måste hållas i karantän av staten, på en ö utanför fastlandet.

Jag har bott på Island i många år och har därav denna inblick i hur det funkar där.

Ronny

• Skåne
« Svar #59 skrivet: 17 feb-11 kl 01:47 »
Islandshönsen är som lantraserna i sverige, de har hållits isär efter bästa förmåga, dock har viss inblandning skett enligt genetisk kontroll. Jag har bott på Island i många år och har därav denna inblick i hur det funkar där.

Intressant om det gjorts någon "genetisk kontroll". Det borde jag hört talas om, så jag är mycket intresserad av var du fått de uppgifterna från. Det enda jag hört/läst är att vissa gener skulle vara gemensamma med norska järhöns och att man därav dragit slutsatsen att de isländska lantrashönsens ursprung är Norge, vilket ju också låter högst sannolikt. Att det under tidens gång har kommit in höns även från andra håll är ju inte omöjligt, men jag har inte hört talas om någon "genetisk kontroll" som skulle ha konstaterat detta.

Dela detta:

* Inloggade just nu

335 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser