Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Om hönsrasen Islandshöns  (läst 31425 gånger)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Om hönsrasen Islandshöns
« Svar #20 skrivet: 31 mar-09 kl 19:40 »
Här är en av mina Islandshöns.  :D
Mirran!

När vi fick henne så var det första hon gjorde att flyga 50 meter iväg ut till skogs... Hon var sedan borta i en vecka... Jäkla höna... Hon gick där mellan granarna ute i skogen men jag fick banne mig inte tag på henne. På nätterna satt hon 2m högt uppe i en gran.

En dag var hon helt plötsligt inne i hönshuset, så någon måste hittat henne och kastat in henne där. Fortfarande en gåta vem...  ???
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #21 skrivet: 31 mar-09 kl 21:07 »
Är det en erkänd ras? Var kommer den ifrån och hur gammal är rasen.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Ninni Carr

« Svar #22 skrivet: 20 sep-09 kl 17:16 »
Nu sommaren 2009 har vi importerat ägg och ruvat fram 5 tuppar och 4 hönor. Vi skulle gärna vilja samarbeta med någon och kanske byta tupp.
www.spelmansgarden.se

mazze

• Småland
    • Komålen
« Svar #23 skrivet: 20 sep-09 kl 18:54 »
Jag har islandshöns.
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #24 skrivet: 22 sep-09 kl 09:43 »
Jag har också Islandshöns... ... ... Men ingen tupp...  :-[

2st av de 4 jag har. Importerade som ägg från Island (dock inte jag som importerade dem).
« Senast ändrad: 10 feb-12 kl 10:04 av Sirpa »
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #25 skrivet: 22 sep-09 kl 11:24 »
Är det en erkänd ras? Var kommer den ifrån?
och hur gammal är rasen.

Rasen kommer från Island och är inte erkänd som ras (mer än Lantras) 
jag undrar lite om dessa höns....
- hur fungerar de på vintern? boende? äggmässigt och sånt?
- pris? - mat? jag är hönsnybörjare....

Mina Islandshöns är inte speciellt anorlundare än de andra hönsen.
Lita "argare" o livligare bara...
Bor tillsammans med och äter samma saker som de andra.  :)

Äldsta Islandstuppen (hättad) här hos mig

Äggen är vita och väger ca 55 gram.
« Senast ändrad: 12 sep-11 kl 16:18 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #26 skrivet: 07 mar-10 kl 13:31 »
Islandshönor ska inte lägga gröna ägg, de lägger vita. Om de lägger gröna är det troligen någon som blandat in araucana någonstans.

Guran

• Lappland
« Svar #27 skrivet: 09 mar-10 kl 12:35 »
Islandshönor ska inte lägga gröna ägg, de lägger vita. Om de lägger gröna är det troligen någon som blandat in araucana någonstans.

Jaså? Jag har fattat att de har det mesta i färgväg/modell på både ägg och fix och färdig höna. Varför "ska" islandshöns ej lägga gröna ägg?

(Fast för mig spelar det egentligen ingen större roll vad 17 det är i mina hönor så länge de fungerar som de ska.)

Sara zon 7

• Västerbotten
    • Kåtaliden Gård
« Svar #28 skrivet: 09 mar-10 kl 17:13 »
Jag har haft Islandshöns tidigare och det stämmer att de har vita ägg. Jag har också hört att det förekommer hönor som lägger gröna ägg vilket är synd för det är inblandat något i dem.
Islandshönsen är väldigt färggranna och har alla möjliga färger samt hätta på huvudet, de lägger otroligt bra med ägg som är vita och lite avlånga.
Min flock flyttade då jag inte kunde ha flera raser och flocken finns ännu kvar vad jag vet.

Jag förstår att dina höns funkar bra, för de lägger otroligt bra med ägg men det måste ha blivit nån inblandning med annan ras bakåt nångång.

Sara
Jag är intresserad av gamla lantraser och andra djur till husbehov. På gården finns Klövsjöfår, Gotlands- och Mellerudskaniner, Skånska Blommehöns, Skånegäss och Myskankor.

Guran

• Lappland
« Svar #29 skrivet: 10 mar-10 kl 13:26 »
Jo men just islandshönsen är nog en rätt så modern ras så visst är det mycket inblandat, det som man haft med sig över havet. ;) Så också med deras andra djurslag; får, häst, ko... det viktiga har varit att djuren varit tåliga med tanke på klimat och fodertillgång som varierat.

Vi får också ljusbruna, aprikosa och rosaaktiga ägg. Sällan helt vita, men det händer.

Ska höra mer med mina isländska kontakter. De har då inte protesterat när jag berättat om mina höns.

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
« Svar #30 skrivet: 10 mar-10 kl 13:40 »
Jo men just islandshönsen är nog en rätt så modern ras så visst är det mycket inblandat, det som man haft med sig över havet. ;) Så också med deras andra djurslag; får, häst, ko... det viktiga har varit att djuren varit tåliga med tanke på klimat och fodertillgång som varierat.
Vi får också ljusbruna, aprikosa och rosaaktiga ägg. Sällan helt vita, men det händer.
Ska höra mer med mina isländska kontakter. De har då inte protesterat när jag berättat om mina höns.
Nja, inte är det andra raser inblandade i isländska djuren. Tar du ut ett djur från island får du aldrig ta in det i landet igen. Deras raser har varit utan inblandning i evigheter. Håller själv på med islandshästar och har så gjort i 35 år. Har även varit domare för islandshästar så jag vet vilka hårda lagar dom har. INGA DJUR FÅR KOMMA IN ÖVER DERAS LANDSGRÄNS. Alla deras arter är gamla gedigna renrasiga. Naturligtvis så under vikingatiden korsades det men det är ju inte precis i moderna tider.

Helt renrasiga islandshöns värper INTE gröna ägg.
Vet att det här i norrland för ett antal år sedan avlades in Isbar i islandshönsen därav kan vissa värpa gröna ägg. Men de är då självklart inte renrasiga då.
« Senast ändrad: 30 maj-12 kl 12:50 av Sirpa »
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #31 skrivet: 10 mar-10 kl 14:11 »
Mina Islandshöns är import från island. De lägger helt vita ägg. Samma förra ägare har islandshästar också och driver ridskola (islandshästkonsult).

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #32 skrivet: 12 mar-10 kl 17:26 »
Och här går det över 70 blandisar. Bästa hönsen enligt mig. Men vad jag läst och hört överallt så lägger islandshöns vita ägg, inget vi här som bestämt och kan inte eller ändra på det. Vet en på forumet som har en dv silke som lägger gröna ägg. Ser precis ut som en ren silke men äggfärgen avslöjar att någon korsat in araucana t.ex någonstans.

Toki

• Västmanland
« Svar #33 skrivet: 26 jun-10 kl 22:57 »
Hej!
Brukar Islandshöns ha befjädrade ben?

mazze

• Småland
    • Komålen
« Svar #34 skrivet: 26 jun-10 kl 23:09 »
Mina har det inte.
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

Toki

• Västmanland
« Svar #35 skrivet: 26 jun-10 kl 23:22 »
Tack för ditt svar!  Läste på feathersite att dom kan ha det men hittar inga bilder på det..finns det någon annan som vet?

Toki

• Västmanland
« Svar #36 skrivet: 27 jun-10 kl 09:43 »
Då kanske det stämmer ändå ..fyra av mina fem Islandskycklingar är benbefjädrade , började tro att dom kanske inte är helt renrasiga...inte för att det gör nåt . Men det skulle vara kul att höra om det finns andra som har benbefjädrade islandshöns ..otroligt söta är dom iallafall!

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #37 skrivet: 27 jun-10 kl 10:08 »
Då kanske det stämmer ändå ..fyra av mina fem Islandskycklingar är benbefjädrade , började tro att dom kanske inte är helt renrasiga...
Mina Islänningar är inte benbefjädrade  ;)
Kommer dina ur ägg som inte är vita?
(då dom inte renrasiga).
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Toki

• Västmanland
« Svar #38 skrivet: 28 jun-10 kl 01:03 »
Läste lite fel på Grimlas svar  ;D...mina kycklingar kommer alltså ur vita ägg,men det kan ju vara
något inkorsat ändå . Tack för era svar!

Birgit

« Svar #39 skrivet: 30 aug-10 kl 09:51 »
Angående islandshöns, så är de nog kanske en av de mest renrasiga raserna i norden, då de är samma höna som vikingarna tog med sig till Island.
De är duktiga flygare, om det anses negativt? Jag tycker det inte. Eftersom de inte är avlade i någon riktning kan de se ut lite hur som helst. Mycket trevliga djur ;) Duktiga på fodersök, ruvar bra, lägger lagom med ägg för att vara lanthöns. Tar väl hand om kycklingar osv.

Mina första köptes av tjejen i Bollebygd som imp. ägg. Mina sista har jag importerat själv, från min bekant på Island, som är ansvarig för bevarandearbetet med dem.
Mycket trevliga, nyfikna och sällskapliga.
Renrasiga islandshöns lägger vita ägg, inga fläckiga eller annat. Då är det någon inblandning i dem.
Själv skulle jag aldrig köpa höns från någon som har fler raser ihop, precis som med andra djurslag ökar det risken för misstag!

Dela detta:

* Inloggade just nu

478 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser