Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Om hönsrasen Islandshöns  (läst 31400 gånger)

Birgit

SV: Om hönsrasen Islandshöns
« Svar #60 skrivet: 17 feb-11 kl 07:11 »
Att Islandshönsen härstammar från Norden är ju ganska givet, Järhönsen sägs vara ursprunget men de är idag en framavlad ras, där bara individer med "rätt" utseende godkänns.
Att de har värphybrider är ju ganska välkänt.
Däremot har deras gamla höns hållits tämligen isolerat. De har t.ex inget naturligt försvar mot de i Sverige vanliga hönssjukdomarna. de har aldrig varit utsatta för dem. (Som Scrapie på får-en importerad sjukdom).
Om något gentest gjorts, vet hon som har varit ansvarig för bevarande arbetet på Island, så jag ska kolla med henne.

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #61 skrivet: 02 mar-11 kl 11:47 »
Nu har jag äntligen hittat sidan jag tänkte på:

http://www.simnet.is/andres/haenur.htm

Det står inget om att de gjort en genetisk koll, där hade jag fel. Det som står är att han som skrev texten, Andrés þór Filippusson, samlade ihop några islandshönor på 70-talet och avlade upp en stam som han sedan spridde ut få flera gårdar. Många år senare, när han inte haft höns på många år hade han tagit tillbaka ägg från vissa av dessa gårdar men blivit besviken när han såg resultatet. Hönsen som kläcktes såg inte alls ut som de som han sett tidigare under sin tid. Han anser att många blandat in "dvärghöns" som var vanliga på island och hade blandade färger.
Det var en mycket kort sammanfattning, ni kan läsa hela texten i länken jag skickade, den är dock på Isländska. Om det är något ni inte förstår kan jag försöka hjälpa till med översättning.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #62 skrivet: 11 maj-11 kl 20:53 »
Min sista Islandshöna av 4 jag hade förut. Flyger ut och in ur hönsgården hur hon vill genom en glugg i taknätet. ::)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

lilla Kotten

• Skåne
« Svar #63 skrivet: 11 maj-11 kl 21:06 »
Kul med islandshöns för jag har inte hört något om de här på alternativ innan  :-\
där jag rider (islandshästar  ;D) har de islandshöns :D

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #64 skrivet: 12 jun-11 kl 11:52 »
Här är en av hönorna, och en av tupparna. Jag har även en riktigt snygg ungtupp som nog kommer bli svart med röd sadel, men jag har ingen bild på honom.

Råless

• Västerbotten
« Svar #65 skrivet: 12 sep-11 kl 13:54 »
Är det någon som håller isländska lantrashöns typ dom här i Sverige?

Finns det nåt att läsa om den här rasen?

Nina W

• Värmland
« Svar #66 skrivet: 12 sep-11 kl 14:17 »
Jag googlade och hittade Fridhems Islandshöns. Finns fler uppfödare också. Jag minns en rolig krönika i hundsport om hur det gick till då hon skaffade sådana. Minns inte om hon hade hönsgård utan tak, eller om hon helt enkelt släppte ut dom innan dom kände sig hemma i hönshuset. Men första kvällen fick hon ta sina Irländska settrar -en slags fågelhund, till hjälp att leta rätt på dom... Dom hade flaxat upp i träden och funnit nattkvist där som vilda fåglar. Dom var inte alls lätta att fånga in! Så god flygförmåga har dom tydligen. På Fridhem står det att dom har god värpförmåga. Jag har hört motsatsen.... Dom är i alla fall vackra, naturliga och härdiga. Dom letar upp sin föda, ruvar och tar hand om sina småttingar o s v.

Råless

• Västerbotten
« Svar #67 skrivet: 12 sep-11 kl 17:24 »
Intressant tråd. Det jag undrade över är också hur pass renrasiga dom är dessa isländska lantrashöns. Dom som vurmar över "ursprungliga" svenska raser borde ju hoppa jämfota av förtjusning över höns som såg ut som dom gjorde för 1000 år sen då.. kan man tycka.  :)

Ronny

• Skåne
« Svar #68 skrivet: 13 sep-11 kl 16:14 »
Dom är väl lika "renrasiga" lantrashöns som våra svenska. Skillnaden är väl i stort sett bara att de är anpassade till Island och inte till någon del av Sverige. Island har bevarandeansvar för sina raser och vi för våra. Varför vi skulle hoppa jämfota förstår jag inte. De isländska ser inte mer ut som höns gjorde för 1000 år sedan än de svenska. Om vi bara skulle titta på utseendet och jämföra med benfynd (storlek) och gamla kyrkomålningar (färgvariation) så ligger nog åsbo allra närmast.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

skogensrå

• Västmanland
« Svar #69 skrivet: 24 sep-11 kl 21:36 »
jag har inte hittat mycket o läsa om rasen kläckte mina första ägg 2009 o om inget var inblandat på island så är dom rena.
dom har varit duktiga o lägga ägg.I våras började två ruva en av dom hönorna från mon andra kläckning la sig först o sen började den andra ruva.dom tog hand om kyklingarna bra.av 16 ruvade ägg blev det som jag tror 6 hönor o 2 tuppar om jag inte ser galet så är glad då det nästan bara varit tuppar när jag maskinkläckta.
en av  i första kläckningen var elak o några väldigt galiga o bråkiga eller våldsamma på hönorna så sparade på den tuppen hönorna föedrog.sparade en tupp i andra kläckningen men han o gammla tuppen gillade inte varran dom slogs så delade upp hönsen i två grupper.då hönorna flydde ungtuppen o kyklingarna från hans ägg inte ville kläckas så hamnade hann i grytan med.hoppas nu på dom två nya ungtupparna.tycker hönsen är sälskapliga men är stor skillnad på dom maskinkläckta o ruvade dom maskinkläckta kommer springande när man kommer gående när dom är ute på stallbacken.har tak på hönsgården då dom är väldigt flygiga.
« Senast ändrad: 10 feb-12 kl 09:59 av Sirpa »

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #70 skrivet: 07 okt-11 kl 23:52 »
Är det någon som håller isländska lantrashöns typ dom här i Sverige?
Finns det nåt att läsa om den här rasen?
Jag har höns som härstammar från Jóhanna, ägaren till tuppen på bilden. Min tupp (bild ovan) är ganska lik honom men fotot är inte särskilt bra.
« Senast ändrad: 13 maj-12 kl 10:41 av Sirpa »

Martina_G

• Norrbotten
« Svar #71 skrivet: 10 okt-11 kl 10:43 »
Är det nån som vet när islänningar börjar värpa?
Jag gillar det varierande utseendet på mina islänningar.
De är väldigt sociala men de är även väldigt rädda för olika ljud o nya saker.
karl, 3 barn, fiskar, 3 råttor och med 9 islands höns oxå!

Birgit

« Svar #72 skrivet: 10 okt-11 kl 11:03 »
Citera
Om vi bara skulle titta på utseendet och jämföra med benfynd (storlek) och gamla kyrkomålningar (färgvariation) så ligger nog åsbo allra närmast.
Tycker nog de södra hönsraserna är lite väl stora, Ronny?
Har också höns från Jóhanna H. Jag gillar mina islänningar. De är duktiga flygare och väldigt härdiga och duktiga på fodersök. De har väldigt naturlig vaksamhet, vilket tyder på ett fritt hållande. Vissa individer blir väldigt tillgivna, andra är mer skygga, som det bör vara i en naturlig flock.
De börjar inte värpa supertidigt. Jag har inte funderat på exakt ålder, utan låter de böja när de börjar.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #73 skrivet: 10 okt-11 kl 11:54 »
Är det nån som vet när islänningar börjar värpa?
Enligt Isländsk uppgift vid 20 - 24 veckor.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Lilla Zoo

• Västergötland
« Svar #74 skrivet: 27 feb-12 kl 08:35 »
Sökte lite efter info om islandshöns, men hittar inte det jag söker:
Är de ruvvilliga?
Vilken färg har de på äggen?
Äggvikt på ett ungefär?
Hur är de till sinnet, läste i nått inlägg att tupparna verkade vara trevliga, men det är ju olika från individ till individ.

Skriv gärna nått om ni vet nått av svaren och gärna egna erfarenheter kring rasen.
Mvh Lilla zoo
En konstnärssjäl som bor i husvagn, är odlare och hönsgalen...
Allt kan ha ett annat användningsområde,det är fantasin som styr....

Sirpa

• -
« Svar #75 skrivet: 27 feb-12 kl 17:36 »
Sökte lite efter info om islandshöns, men hittar inte det jag söker:
Är de ruvvilliga?Vilken färg har de på äggen?Äggvikt på ett ungefär?
Vita ägg med vikt ca:55gram
« Senast ändrad: 06 apr-13 kl 16:07 av Sirpa »
Höns och Liljor i min trädgård.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #76 skrivet: 04 maj-12 kl 13:18 »
Många pratar om importerade ägg, vilket måste betyde att ni kläcker i kläckare, vilket man ju inte bör göra med svenska lantrashöns. Ser hönslantrasbevaringsarbetet på Island annorlunda ut än det svenska?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #77 skrivet: 04 maj-12 kl 21:57 »
Ja, där är det fritt fram att maskinkläcka. De vill föröka dem så mycket som möjligt antar jag, för att de inte skall vara för sårbara. För bara något år sedan brann en av Islands största Islandshönsflock inne tyvärr.

Oskar 123

• Dalsland
« Svar #78 skrivet: 12 maj-12 kl 22:23 »
När jag hade mina islänningar så tyckte jag att dom var den bästa hönsrasen som fanns.
Dom flög upp på armen och åt ur händerna.
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #79 skrivet: 12 maj-12 kl 22:50 »
Många pratar om importerade ägg, vilket måste betyde att ni kläcker i kläckare, vilket man ju inte bör göra med svenska lantrashöns. Ser hönslantrasbevaringsarbetet på Island annorlunda ut än det svenska?
Jag tror dom inte bryr sig om vi kläcker i kläckare. Dessa islandshöns som finns i sverige får inte införas till island. Samma med islandshästar har jag hört. Men är inte säker. En gång från island, alltid från island.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Dela detta:

* Inloggade just nu

444 gäster, 1 användare
Jona d

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser