Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klimatsmart mat  (läst 11133 gånger)

Lena i Fjollträsk

• Gäst
SV: Klimatsmart mat
« Svar #20 skrivet: 02 sep-12 kl 12:31 »
Egenodlad kirskål är klimatsmart mat  o:)

fast risken finns att man blir lite glåmig om man bara ska äta det, fast med lite nässlor till, så kanske man får tillräckligt med protein  :P

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #21 skrivet: 02 sep-12 kl 12:41 »
Enkelt är väl det sista som det här ämnet är, men jo - konstgödsel ska väl inte finnas på KRAV-gårdar, och därmed slipper vi den fossilbränsleposten. Att det kryllar av andra, det vet jag. Och precis som du skriver, första trappsteget måste väl vara i en nivå som går att nå. Därifrån går det att nå nästa.

Detta väcker ju också frågor om effektivt kontra klimatsmart. Att mina egenodlade potatisar är tämligen klimatsmarta är väl ganska oproblematiskt. Jag odlar mycket småskaligt, till familjen och ibland lite att sälja till mina arbetskamrater. Det hela är inte större än att jag och två tonåringar kan sköta det helt för hand.

Men om jag skulle utöka lite, då skulle jag behöva maskinkraft. Jordfräs kanske, eller t.o.m en traktor. Jag skulle fortfarande inte odla mer än att jag kunde sälja till omgivningen, men jag skulle använda en hel del diesel, antar jag. (Eller vad traktorer nu går på). Och jag antar att de inte har så mycket avgasrening, iaf inte en så gammal traktor som jag skulle ha råd med. Skulle min småskaliga odling plötsligt bli en miljöbov? Skulle jag istället behöva odla jättestort, med moderna maskiner, för att minska miljö/klimatpåverkan per producerad kalori?

Finns det ett realistiskt mellanting mellan pytteodling och jättestort? Hur tänker alla alternativare som kör omkring med gamla skruttraktorer? Hästdrivna redskap, men hästrackarna ska ju äta också, då behövs större arealer.

Jag trasslar in mig, förstår nån vad jag menar?

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 02 sep-12 kl 12:45 »
Jag lade upp följande text på fejsbook, tillsammans med en bild på en av våra kaninpojkar. Den är resultat av en tids frustration över bristen på närvaro i ätandet, och bristen på respekt för både natur och råvaror... Orden kom inatt, och jag la upp bilden i hopp om att de som berörs av den ska dela, och föra mina tankar vidare.. Kanske någon därute reagerar med att tänka till?

"TACK MIN FINA LILLA KANINPOJKE! Tack för den glädje du gett oss när du busat med dina syskon. Tack för köttet som ska mätta oss, och skinnet som ska värma oss. Tack för det fossila bränsle du besparat oss genom att vi kan minska ner på provianteringsresor in till stan. Tack för att du betat vår gräsmatta så fint, och därmed inte förbrukat nämnvärda resurser under ditt liv. Dessutom besparat oss en hel del gräsklippning. Tack för att du hjälper mig att känna en djupare respekt och vördnad för vår natur, de resurser vi förbrukar, och maten vi äter. Tack!"

Trivial

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 02 sep-12 kl 13:11 »
Detta väcker ju också frågor om effektivt kontra klimatsmart. Att mina egenodlade potatisar är tämligen klimatsmarta är väl ganska oproblematiskt. Jag odlar mycket småskaligt, till familjen och ibland lite att sälja till mina arbetskamrater. Det hela är inte större än att jag och två tonåringar kan sköta det helt för hand.

Men om jag skulle utöka lite, då skulle jag behöva maskinkraft. Jordfräs kanske, eller t.o.m en traktor. Jag skulle fortfarande inte odla mer än att jag kunde sälja till omgivningen, men jag skulle använda en hel del diesel, antar jag. (Eller vad traktorer nu går på). Och jag antar att de inte har så mycket avgasrening, iaf inte en så gammal traktor som jag skulle ha råd med. Skulle min småskaliga odling plötsligt bli en miljöbov? Skulle jag istället behöva odla jättestort, med moderna maskiner, för att minska miljö/klimatpåverkan per producerad kalori?

Finns det ett realistiskt mellanting mellan pytteodling och jättestort? Hur tänker alla alternativare som kör omkring med gamla skruttraktorer? Hästdrivna redskap, men hästrackarna ska ju äta också, då behövs större arealer.

Jag trasslar in mig, förstår nån vad jag menar?

Ja. Det är därför jag tycker att det här är så in i helskotta svårt.

tench

• -
    • Solrot
« Svar #24 skrivet: 02 sep-12 kl 13:40 »
Mat i förhållande till koldioxidutsläpp är riktigt svårt. Man måste ofta räkna in logistiken i det hela och dessutom har vissa produktionssätt positiva effekter på klimatet, men har i stort negativ påverkan.
Det enklaste är att bilda sig en uppfattning om hur odling fungerar i vårt land och handla därefter.
Många rotfrukter och kålväxter växer bra här.
Utsläpp i förhållande till näringsvärde är också intressant i sammanhanget. Jämför t.ex. grönkål och isbergssallat, eller pumpa och växthusgurka. Notera sedan att isbergssallat och växthusgurka är de mest konsumerade grönsakerna i Sverige. Upp-och-nervända-världen. Folk bryr sig nog inte så mycket.

ChristinaR:
Eliot Coleman ger många bra tips om hur man kan sköta en mellanstor odling med nästan bara handverktyg. Läs t.ex. "The new organic grower".
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #25 skrivet: 02 sep-12 kl 14:00 »

Många rotfrukter och kålväxter växer bra här.
Utsläpp i förhållande till näringsvärde är också intressant i sammanhanget. Jämför t.ex. grönkål och isbergssallat, eller pumpa och växthusgurka. Notera sedan att isbergssallat och växthusgurka är de mest konsumerade grönsakerna i Sverige. Upp-och-nervända-världen. Folk bryr sig nog inte så mycket.

Folk bryr sig nog en del, men vet inte hur de ska laga till pumpa eller grönkål. Här behövs en massa kunskap!

ChristinaR:
Eliot Coleman ger många bra tips om hur man kan sköta en mellanstor odling med nästan bara handverktyg. Läs t.ex. "The new organic grower".

Lästips, tackar!  :D *skyndar till Amazon*

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #26 skrivet: 02 sep-12 kl 14:16 »
Eliot Coleman är klart intressant! Han odlar året om i klimat som temperaturmässigt motsvarar vårt. Men när det gäller ljustimmar så har vi det klart sämre vintertid...

Men jag kommer att försöka "vinter-odla" lite i år, i drivbänk med isolerskiva. Morötter och vintersallad främst.

Det finns en del "Eliot Coleman" på Youtuben också. Bara att söka...

tench

• -
    • Solrot
« Svar #27 skrivet: 02 sep-12 kl 14:23 »
Det mest klimatvänliga borde vara perenna grönsaker. De kräver ingen nämnvärd jordbearbetning och betydligt mindre gödsel och skötsel. I synnerhet ifall man skulle odla dem på duk. All jordbearbetning utgör en risk för näringsläckage både nedåt i markprofilen och uppåt i luften genom gaser, dessutom involveras ofta maskiner i arbetet.
Jag har börjat odla en del strandkål, björnrot och lungrot. Men har inte börjat använda de i mat än. Lungroten har jag smakat färsk, den är förfärlig. Men lär vara god om den tillagas.

anders:
Han har även mycket bra information om handverktyg och rationell skötsel i mindre skala. Det här med vinterodling tror jag inte på förrän jag ser det i Sverige :)

ChristinaR:
Det handlar säkerligen om matkultur också. Grönkål är enkelt att laga mat med. Kan användas i allt, men dyker upp som prydnad på julbordet på sin höjd. Pumpa kan vara lite svårare (har smakat på riktigt äckliga pumpasoppor, men även en hel del goda pumparätter som pumparisotto och liknande)
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #28 skrivet: 02 sep-12 kl 14:29 »
Jag har börjat odla en del strandkål, björnrot och lungrot. Men har inte börjat använda de i mat än. Lungroten har jag smakat färsk, den är förfärlig. Men lär vara god om den tillagas.

Jag odlar kirskål för fullt... Jag vet inte hur man ska tillaga den och till sallad smakar den inte gott. Nu använder jag kirskålen mest till att mata hönsen  med.
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #29 skrivet: 02 sep-12 kl 14:32 »

ChristinaR:
Det handlar säkerligen om matkultur också. Grönkål är enkelt att laga mat med. Kan användas i allt, men dyker upp som prydnad på julbordet på sin höjd. Pumpa kan vara lite svårare (har smakat på riktigt äckliga pumpasoppor, men även en hel del goda pumparätter som pumparisotto och liknande)

Båda delar är mycket användbara. Pumpa eller vintersquash, skuren i bitar och stekt i ugnen med vitlök är vansinnigt gott! Pumpacurry kan också rekommenderas. Grönkål till paj (gärna med svamp), soppa, späd som sallad och såklart långkålen på julbordet (den ska inte vara en prydnad där, den ska vara mat). Grönkål är också god att woka.

Hmm, skriva en kokbok?

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #30 skrivet: 02 sep-12 kl 14:35 »
Jag odlar kirskål för fullt... Jag vet inte hur man ska tillaga den och till sallad smakar den inte gott. Nu använder jag kirskålen mest till att mata hönsen  med.

Slå av kirskålen och använd sen det späda, ljusgröna som kommer upp.

Pesto: kirskål, nötter el. solrosfrön, vitlök, olivolja (eller fin rapsolja). Mixa eller stöt i mortel, smaka av med salt. Gott till pasta eller vadsomhelst.
Grön sås: plocka en massa ogräs - kirskål, nässlor, ängssyra, maskrosblad etc. Kör i mixer med vitlök, citronsaft och olja, salta lite. Läckert till kokta grönsaker, rödbetor t.ex. Eller potatis. Eller att dippa bröd och grönt i.

Misse

• nr 9424
« Svar #31 skrivet: 02 sep-12 kl 14:39 »
*StorGilla*  :-[ :D
Jag lade upp följande text på fejsbook, tillsammans med en bild på en av våra kaninpojkar. Den är resultat av en tids frustration över bristen på närvaro i ätandet, och bristen på respekt för både natur och råvaror... Orden kom inatt, och jag la upp bilden i hopp om att de som berörs av den ska dela, och föra mina tankar vidare.. Kanske någon därute reagerar med att tänka till?

"TACK MIN FINA LILLA KANINPOJKE! Tack för den glädje du gett oss när du busat med dina syskon. Tack för köttet som ska mätta oss, och skinnet som ska värma oss. Tack för det fossila bränsle du besparat oss genom att vi kan minska ner på provianteringsresor in till stan. Tack för att du betat vår gräsmatta så fint, och därmed inte förbrukat nämnvärda resurser under ditt liv. Dessutom besparat oss en hel del gräsklippning. Tack för att du hjälper mig att känna en djupare respekt och vördnad för vår natur, de resurser vi förbrukar, och maten vi äter. Tack!"
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #32 skrivet: 02 sep-12 kl 14:44 »
Eliot Coleman är klart intressant! Han odlar året om i klimat som temperaturmässigt motsvarar vårt. Men när det gäller ljustimmar så har vi det klart sämre vintertid...

Men jag kommer att försöka "vinter-odla" lite i år, i drivbänk med isolerskiva. Morötter och vintersallad främst.

Jag är också inne på att vinterodla lite, i trädgårdens ljusaste hörn. Till att börja med ska jag se hur länge jag kan hålla liv i landet med diverse asiatiskt grönt som jag sådde för några veckor sen. Det växer så det knakar och jag skördar för fulla muggar. Nu har jag elrör och fiberduk som ett tält över för att skydda mot stort och smått som gillar kålväxter. Och fårull runtom - inga mördarsniglar ännu. Undrar om jag ska byta ut fiberduken mot byggplast när det blir kallare?

(okej, OT, ta det i en annan tråd?)

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #33 skrivet: 02 sep-12 kl 16:01 »
Tillbaka on topic. Dagens middag blir följande, varsågod att analysera:

Lammgryta på lamm från en alternativgård några mil bort. Jag köper ett lamm om året och det räcker en bra bit till tre pers. I grytan också lök, vitlök, kryddörter från egen odling. Rödvin, olivolja och passerade tomater från Italien (tomaterna KRAV). Antar att det åkt lastbil hit.  :P

Till detta klyftpotatis och broccoli, egenodlat. Efterrätt vet jag inte om vi orkar, men jag funderar på att göra en sockerkaka med äpplen och kanel - svenska äpplen, mjöl från Halland, socker från vete-tusan, ägg KRAV, men varifrån? Smör dito, kanel från Långtbortistan.

LimJans

• Dalarna
« Svar #34 skrivet: 03 sep-12 kl 08:07 »
Om vi pratar köpe-alternativ: Vilket bröd är bäst? Hård vs mjukt.

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 03 sep-12 kl 09:01 »
Om vi pratar köpe-alternativ: Vilket bröd är bäst? Hård vs mjukt.

Ingen aning. Men kan tänka mig att det blir mindre svinn med hårdbröd, med tanke på dess längre hållbarhet. Mjukbröd är dessutom fullt av tillsatser. Om man snackar köpebröd då. Bakar man eget så består det ju av precis vad man stoppar i!

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #36 skrivet: 03 sep-12 kl 10:49 »
Har varit på en hel del kurser och föreläsningar via mitt jobb
ang. klimatsmart och eko-mat.

Man bör alltid tänka åt 2 håll när det kommer till att välja.
Ex:
Är det klimatsmart att köpa influgen eko-kiwi från Nya Zeeland när det finns
konventionellt odlad från te x Spanien?

Ibland är det mer klimatsmart att ta en funderare.
Svensk vitkål på vintern i salladen istället för importerad isbergssallad.
Gurka och tomat hör till sommargrönsaker.
Ris är inte så klimatsmart överhuvudtaget, pasta är bättre och bäst är nog ändå svensk potatis(för oss svenskar iallafalll).

Osv.
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 03 sep-12 kl 11:53 »
En sak jag funderat lite på, som platsar här, är just bacon. Nu är det ett bra tag sen jag använt just bacon, men har för mig att jag läst nånstans att just bacon är det kött som oftast är importvara från just den typ av uppfödning man (läs jag) helst vill undvika.. Men, jag tycker att just riktigt knaperstekt bacon fungerar väldigt bra som smaksättning i mycket mat. Så... finns nåt bra alternativ? Nåt annat rökt kött av bättre ursprung man kan ta till? Eller är det dags att bygga en rök och köpa sidfläsk på nån gårdsbutik oxh röka själv?

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #38 skrivet: 03 sep-12 kl 12:08 »
Det finns bacon-bacon (eko-bacon) i välsorterade varuhus.  Ungefär dubbelt så dyrt som det billiga importerade. Man får äta det med andakt... Men så skall väl allt kött ätas?

Men jag tror inte att det finns krav-bacon? Får inte vara med nitrit om det är krav?

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 03 sep-12 kl 12:24 »
Det finns bacon-bacon (eko-bacon) i välsorterade varuhus.  Ungefär dubbelt så dyrt som det billiga importerade. Man får äta det med andakt... Men så skall väl allt kött ätas?

Men jag tror inte att det finns krav-bacon? Får inte vara med nitrit om det är krav?

Ska kolla efter eko-bacon nästa gång jag besöker nåt inköpsställe. Och dubbelt så dyrt får det väl vara, man behöver ju inga ohemula mängder för smaksättning av en maträtt!

Dela detta:

* Inloggade just nu

522 gäster, 5 användare
Hans Hultén, ärt, oskarq, Nataks, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser