Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Måste man söka tillstånd för att hålla häst?  (läst 11636 gånger)

Rutagården1885

• -
Måste man söka tillstånd för att hålla häst?
« skrivet: 28 jul-12 kl 18:45 »
Hej!

Vill skaffa ponnyer!

Behöver man skaffa något typ av tillstånd från länsstyrelsen eller annat för att bygga om en redan befintlig byggnad för att passa hästar?
Behöver man söka tillstånd för att över huvud taget hålla häst på sin egen tomt/mark?

Hästarna kommer att vara rena sällskaps/hobbydjur och kommer inte att inbringa några pengar från tex avel.

Jag läste på länsstyrelsens hemsida men jag förstod inte om krav på att ansöka om rättighet bara gällde företag och andra verksamheter eller även privatpersoner?

Är det lätt att få tillstånd eller är det en långdragen process med bygglov och folk som ska komma och inspektera tomt och byggnad?

??? ::)
http://wheretheforestends.blogspot.com/  
Bor med min dräng, två katter, tio hönor och två underbara shetlandsponnyer på en liten plätt i Sverige. Förutom hela min flock så är fina saker och byggnadsvård något som tar upp mycket plats av intressedelen i min hjärna.

johe71

SV: Måste man söka tillstånd för att hålla häst?
« Svar #1 skrivet: 28 jul-12 kl 21:05 »
ur Djurskyddsbestämmelser Häst
angående förprövning av byggnaden
"Du behöver bara förpröva om antalet hästar som ryms på anläggningen efter att byggnationen är klar kommer att vara 5 eller fler"

vidare från den publikationen:
I vissa fall behöver du tillstånd från länsstyrelsen för att bedriva hästverksamhet. Du behöver ha ett tillstånd när du
•    ansvarar för 10 hästar eller fler som är äldre än 24 månader, till exempel om du äger dem eller har dem på foder
•    hyr ut 4 eller fler hästar per år, till exempel turridningsverksamhet
•    föder upp 4 eller fler hästar per år
•    säljer 4 eller fler hästar per år
•    samtidigt förvarar eller utfodrar 4 eller fler hästar, till exempel hyr ut boxplatser i ett stall. Din avsikt ska vara att det är något som sker samtidigt och regelbundet, det vill säga inte bara någon tillfällig inhysning
•    har ridskoleverksamhet
•    har yrkesmässig hästverksamhethästverksamhet

sen kan givetvis djurskyddsinspektören komma och inspektera även om man har färre hästar... så läs och följ alla djurskyddsregler

Om du inte följer djurskyddsreglerna kan kontrollmyndigheterna, det vill säga länsstyrelserna, besluta om förelägganden och förbud. Länsstyrelserna kan fatta beslut om omhändertagande av djur samt förbud om att hålla och sköta hästar. Om du med uppsåt eller av oaktsamhet bryter mot djurskyddsreglerna kan du dömas till böter eller fängelse i högst två år

Rutagården1885

• -
« Svar #2 skrivet: 28 jul-12 kl 21:22 »
Okej, jo. Jag har ju läst snart en miljard utdrag ur den texten men jag tolkar det väl så som det står. Att vi som vill ha två shettisar på vår egna tomt i lösdriftshage dock också med lada där halva ytan är ombyggt till hästvänligt kallstall INTE behöver söka om några typer av lov för detta.

Djurskyddet får jättegärna komma och kolla när allt är klart. Har inte alls för avsikt att tumma på några regler och jag hoppas att djurskyddsinspektörerna har tid och möjlighet att åka omkring till hushåll med djur hemma :)

Då kan jag nog bygga på ladan utan att känna att vi nog glömt att skicka någon typ av ansökan.....
Bor med min dräng, två katter, tio hönor och två underbara shetlandsponnyer på en liten plätt i Sverige. Förutom hela min flock så är fina saker och byggnadsvård något som tar upp mycket plats av intressedelen i min hjärna.

johe71

« Svar #3 skrivet: 28 jul-12 kl 21:49 »
Då kan jag nog bygga på ladan utan att känna att vi nog glömt att skicka någon typ av ansökan.....

har du andra djur i samma byggnad så har jag för mig att man ska räkna något medelvärde på alla djuren för att se om man behöver förpröva (bygger man för 5 hästar så behöver man förpröva, bygger man för 20 får behöver man förpröva..... och om jag inte minns helt fel så blir det så att om du bygger för 2 hästar och 12 får så behöver man förpröva, för då är summan "värd" lika mycket som 5 hästar :))

men vill du vara helt säker så kan du alltid ringa länsstyrelsen och fråga... de får ju betalt med våra pengar för att svara på sådana frågor :)

om det är örebro län så är det kanske denna person du ska prata med
Anna Nordblad
Djur och Livsmedel
Anna.Nordblad@lansstyrelsen.se
019-193845

Rutagården1885

• -
« Svar #4 skrivet: 28 jul-12 kl 21:58 »
Tack för din hjälp :)
Men jag har redan mailat den personen, idag. Och jag är rädd att hon inte jobbar lördagskvällar..
Jag vill ju VETA nu!  :P

Är så peppad på detta. Har ju väntat i 22 år på att få egna hästar för bövelen  >:D

Rosten

• Närke
« Svar #5 skrivet: 28 jul-12 kl 22:02 »
Problemet blir om du bor i "tätområde"
Har du grannar och vill släppa hästen på tomten. Då brukar det bli liv.
Bor du lite mera avskiljt från grannar då brukar det funka.

Rutagården1885

• -
« Svar #6 skrivet: 28 jul-12 kl 22:11 »
Problemet blir om du bor i "tätområde"
Har du grannar och vill släppa hästen på tomten. Då brukar det bli liv.
Bor du lite mera avskiljt från grannar då brukar det funka.

Nä, vi bor på landet. Inte i detaljplanerat område. Dock har vi två granar nära. Den ena har ett gäng hästar, den andra inte. Min tredje närmsta granne har även den ett stort stall. Jag tror inte det bör bli några problem där. Men vi måste såklart informera om att vi skaffar hästar då våra hagar kommer att gränsa varandras :)

Rosten

• Närke
« Svar #7 skrivet: 28 jul-12 kl 22:17 »
Om grannarna klagar på landet så brukar det bli 30 meter från tomtgräns.
Om grannarna klagar som bor istadsplanelagt område så är gränsen 200 meter.
Gäller om man startat med häster där det inte finns hästar förut.

kbh

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 29 jul-12 kl 00:06 »
Om grannarna klagar på landet så brukar det bli 30 meter från tomtgräns.
Om grannarna klagar som bor istadsplanelagt område så är gränsen 200 meter.
Gäller om man startat med häster där det inte finns hästar förut.
Det enda som jäller är femtio meter i från brunn samma regler som för kor.

Rosten

• Närke
« Svar #9 skrivet: 29 jul-12 kl 06:39 »
Det enda som jäller är femtio meter i från brunn samma regler som för kor.
Regeln som finna är 15 meter från bostadshus på landet men om grannen klagar så blir det 30 meter. Finns ett domstolsbeslut på det som länstyrelsen brukar följa.
I tätbebyggt område gäller 200 meter.

Hur vet jag det. ;)
Jag stred som fan för att grannen inte skulle få släppa hästar utanför vår förra kåk.
Grannen själv hade inga hästar utan var en tant i 80-års åldern som snällt lånade ut sin mark till en läkare som arrenderade ut hagen till sommarbete. Som tack för lånet av hagen så fixade han så damen fick sin operattion på mindre än 2 veckors väntetid på det privata sjukvårdskliniken som han jobbar på.
Förlorade och fick flytta därifrån pga familjens allergi.
Nu äger jag marken runt hela vår gård så här blir det inga pälsdjur. >:(
Så äntligen vet vi att vi kan bo kvar i framtiden.
Förra kåken fick vi lämna efter 17 år.
Kändes bittert eftersom vi hjälpt damen med massor av saker under dom 17 åren utan att ta ett öre i betalning. Men helt plötsligt var all hjälp med veden, bilen, gräsmattan, snöskottning, målning mm inte värt ett enda öre.
« Senast ändrad: 29 jul-12 kl 06:46 av Rosten »

Rutagården1885

• -
« Svar #10 skrivet: 29 jul-12 kl 09:21 »
Regeln som finna är 15 meter från bostadshus på landet men om grannen klagar så blir det 30 meter. Finns ett domstolsbeslut på det som länstyrelsen brukar följa.

Hur vet jag det. ;)
Jag stred som fan för att grannen inte skulle få släppa hästar utanför vår förra kåk.
Grannen själv hade inga hästar utan var en tant i 80-års åldern som snällt lånade ut sin mark till en läkare som arrenderade ut hagen till sommarbete. Som tack för lånet av hagen så fixade han så damen fick sin operattion på mindre än 2 veckors väntetid på det privata sjukvårdskliniken som han jobbar på.
Kändes bittert eftersom vi hjälpt damen med massor av saker under dom 17 åren utan att ta ett öre i betalning. Men helt plötsligt var all hjälp med veden, bilen, gräsmattan, snöskottning, målning mm inte värt ett enda öre.

Okej. Tråkigt att det inte kunde lösa sig för allas bästa!

Eftersom två av tre grannar har hästar och det finns så pass mycket hästar i området runt om så hoppas och tror jag att dom som inte har är helt OK med djur. Annars passar den här byn nog inte så bra, det bor betydligt mer hästar än människor här :)
Får hage kommer inte heller att gränsa mot den hästlösa grannens tomt :)

Men operationen, var den livsviktig? Det hör inte hit men om det var en väldigt allvarlig åkomma så kan man ju förstå att hon gjorde som hon gjorde?

kbh

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 29 jul-12 kl 09:57 »

Hur vet jag det. ;)

Hur vet jag det. ;)
Har också stritt mot grannen  som tyckte hästarna var förära denna miljö inspektören ville veta var om det var närmare än femtio meter och så var det inte så fallet bifölls inte vilket var till stort förtret för grannen . Så uppenbarligen är det olika i olika kommuner då .

Zadie

• Västerbotten
« Svar #12 skrivet: 29 jul-12 kl 15:35 »
Behöver man skaffa något typ av tillstånd från länsstyrelsen eller annat för att bygga om en redan befintlig byggnad för att passa hästar?
Behöver man söka tillstånd för att över huvud taget hålla häst på sin egen tomt/mark?

Hej!

Du har fått många svar redan om specifika regler vid olika situationer men jag ville svara med mina erfarenheter om det här. När vi köpte den här gården för 2,5 år sedan läste jag på om detta hos sjv.se och som det är formulerat antog att jag behövde tillstånd eftersom min ligghall är 100 kvadrat och således får det plats fler hästar även om jag bara har två.

Jag kontaktade kommunen (Robertsfors, Västerbotten) och fick till svar att jag inte behöver tillstånd för att bygga om befintlig byggnad till stall - men då har jag lantbruksfastighet utanför detaljplanerat område. Något tillstånd för att hålla 2-4 hästar behövdes inte heller, oavsett hur stor ligghall jag ville ha för dem.

Jag hoppas du bor lika bra och att om du kontaktar kommunen får grönt ljus direkt! Lycka till! :)

//Z

Norrlänning som återvänt hem och lite till. Liten gård med hundar, katter, hästar, höns och lappgetter.

Rutagården1885

• -
« Svar #13 skrivet: 29 jul-12 kl 22:09 »
Hej!

Du har fått många svar redan om specifika regler vid olika situationer men jag ville svara med mina erfarenheter om det här. När vi köpte den här gården för 2,5 år sedan läste jag på om detta hos sjv.se och som det är formulerat antog att jag behövde tillstånd eftersom min ligghall är 100 kvadrat och således får det plats fler hästar även om jag bara har två.

Jag kontaktade kommunen (Robertsfors, Västerbotten) och fick till svar att jag inte behöver tillstånd för att bygga om befintlig byggnad till stall - men då har jag lantbruksfastighet utanför detaljplanerat område. Något tillstånd för att hålla 2-4 hästar behövdes inte heller, oavsett hur stor ligghall jag ville ha för dem.

Jag hoppas du bor lika bra och att om du kontaktar kommunen får grönt ljus direkt! Lycka till! :)

//Z

Hej! Tack för ditt svar :)
Jag har ju mailat ansvarig för min kommun men fick autosvar att hon var på semester :(
Vårt hem är inte en lantbruksfastighet utan på papper ett hus på landet (i ett icke detaljplanerat område) med ekonomibyggnader och väldigt stor tomt.
Det verkar otroligt grötigt allt det här med alla regler men det är väl för att det inte är varken svart eller vitt när det kommer till djurhållning.

Just nu är jag så förvirrad av alla do´s and dont´s när det kommer till hur vi ska göra stalldelen i ladan osv. OM vi nu ens får bygga där dvs  :o

Rosten

• Närke
« Svar #14 skrivet: 30 jul-12 kl 23:13 »
Men operationen, var den livsviktig? Det hör inte hit men om det var en väldigt allvarlig åkomma så kan man ju förstå att hon gjorde som hon gjorde?
Läkaren klippte bort en tå som lagt sig på ovansidan av dom andra tårna.
Hade hon sökt läkarhjälp på vanligt vis så hade hon fått stå i kö.
Nu slapp hon kön och blev av med grannarna som hade hjälp henne under massa år på köpet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

650 gäster, 3 användare (1 dolda)
Tur-Johan, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser