Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ett istället för två batteri??  (läst 4866 gånger)

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
ett istället för två batteri??
« skrivet: 23 jul-12 kl 18:31 »
 Vi har fått reda på att det går att köra på ett batteri i vår traktor istället för två som nu sitter i, ett på var sida. Då vi inte ska göra så tunga arbeten lät det bra. Eftersom batterierna var dåliga så har vi nu köpt ett nytt men så till frågan, vad gör man med sladdarna på den "tomma" sidan? Kan de bara hänga där och dingla?
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: ett istället för två batteri??
« Svar #1 skrivet: 23 jul-12 kl 18:39 »
Vi har fått reda på att det går att köra på ett batteri i vår traktor istället för två som nu sitter i, ett på var sida. Då vi inte ska göra så tunga arbeten lät det bra. Eftersom batterierna var dåliga så har vi nu köpt ett nytt men så till frågan, vad gör man med sladdarna på den "tomma" sidan? Kan de bara hänga där och dingla?

Hmmm. JA det funkar att bara ha ett startbatteri, men det innebär att man kan få en lägre startström vilket gör att traktorn inte går igång vid kallare väderlek.
Kablarna/kabelskorna på andra sidan måste isoleras så dom inte får kontakt med chassiet vilket innebär kortslutning och en massa otrevligheter.
I de flesta fall så är det + polen som skall isoleras om inte traktorn är utrustad med ett lucassystem vilket innebär att man jordar med +.    Lägg isolering på polen och sedan kan du skära upp en petflaska eller liknande och lägger ner plen i denna så har du både isolering och enormt bra skavskydd.

OBS.   Jag utgår från att du har ett 12 V system i traktorn.
« Senast ändrad: 23 jul-12 kl 22:24 av Skogsvilde »
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
« Svar #2 skrivet: 23 jul-12 kl 18:45 »
Tack så mycket för snabbt svar :)
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #3 skrivet: 23 jul-12 kl 19:04 »
Beror på......Om batterierna är seriekopplade eller paralellkopplade.
Har man 24V-system så måste man ha båda batterierna. Då är dom seriekopplade.
Har man 12V system så går det att köra med ett, iaf på sommaren.

Och OM ni ska köra med ett batteri, se för Bövfelen till att inga kabelskor går i gods. Jag fick ett par batterier att explodera i min ungdom. VILKEN JÄVLA SMÄLL!  :o
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 23 jul-12 kl 19:08 »
Vad är det för traktor?
12 eller 24 volt?
Batteriernas placering?
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Rosten

• Närke
« Svar #5 skrivet: 23 jul-12 kl 22:12 »
Och OM ni ska köra med ett batteri, se för Bövfelen till att inga kabelskor går i gods. Jag fick ett par batterier att explodera i min ungdom. VILKEN JÄVLA SMÄLL!  :o
Även jag har skjutit ett batteri. Vart en jäkla smäll och sedan kom smärtan när kropp och ansikte blev översköljt av batterisyra.

Temeriaire

• Småland
« Svar #6 skrivet: 23 jul-12 kl 22:19 »
Även jag har skjutit ett batteri. Vart en jäkla smäll och sedan kom smärtan när kropp och ansikte blev översköljt av batterisyra.
Aj! Låter ju riktigt smärtsamt!
Jobbarkompisen sköt ett 2,5-tons truckbatteri, alla celler i en smäll, och vilken smäll sen, dammade som fan från kabelstegar och liknande...

Nuffield

• Västerbotten
« Svar #7 skrivet: 23 jul-12 kl 22:38 »
Det är ju inte heller omöjligt att traktorn har två seriekopplade 6-voltsbatterier. Ursus vet jag körde med den lösningen åtminstone in på 70-talet.

Temeriaire

• Småland
« Svar #8 skrivet: 23 jul-12 kl 22:42 »
Det är ju inte heller omöjligt att traktorn har två seriekopplade 6-voltsbatterier. Ursus vet jag körde med den lösningen åtminstone in på 70-talet.
Även ferguson 35 har den lösningen, men min erfarenhet är att ett enkelt 12v -batteri har nog kapacitet.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #9 skrivet: 23 jul-12 kl 23:25 »
Det är ju onödigt att spekulera så mycket innan vi vet vilken traktormodell det är frågan om, vilken systemspänning det är, och om de två originalbatterierna var kopplade i parallell eller i serie.

Om man behöver mycket batterikapacitet eller inte beror inte på om man ska använda traktorn till tunga eller lätta arbeten, utan det hänger ihop med om man väntar sig att behöva göra svåra kallstarter.  Om man använder motorvärmare, har traktorn i varmgarage eller överhuvudtaget inte använder den på vintern, så behövs inte mycket batterikapacitet.
Kallstartproblemet är ju också mindre nu än förr i tiden eftersom moderna motoroljor inte blir så sega i kyla och moderna batterier har bättre kallstartegenskaper.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #10 skrivet: 23 jul-12 kl 23:46 »
Ett billigt modernt batteri av medioker amperetal har ju oändligt mer kapacitet vid minus 15 än ett 60tals batteri som en gång i tiden fanns på traktorn.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Existens?

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 23 jul-12 kl 23:49 »
Ett billigt modernt batteri av medioker amperetal har ju oändligt mer kapacitet vid minus 15 än ett 60tals batteri som en gång i tiden fanns på traktorn.

Ja, precis..jag har bytt ut alla dubbelbatterier mot ett nytt. Men som sagt, vi måste veta vad det är för traktor för att kunna säga nåt om kablarna.

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
« Svar #12 skrivet: 25 jul-12 kl 07:37 »
Oj, här har kommit många svar. Lite läskig läsning med exploderande batteri :o

Vi har en John Deere 3140, ett stort monster. Vi fick hjälp av en granne med batteriet :-[. Vi har ett plasmabatteri (tror jag det hette) och det skulle tydligen inte vara så farligt. Ett batteri fungerar bra om man kör lättare saker på sommaren. Nackdelen med dessa batteri är att man måste vara noga med att ladda dem några gånger på vintern annars är de svåra att få fulladdade.

William Beebe

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #13 skrivet: 25 jul-12 kl 09:45 »
Oj, här har kommit många svar. Lite läskig läsning med exploderande batteri :o

Vi har en John Deere 3140, ett stort monster. Vi fick hjälp av en granne med batteriet :-[. Vi har ett plasmabatteri (tror jag det hette) och det skulle tydligen inte vara så farligt. Ett batteri fungerar bra om man kör lättare saker på sommaren. Nackdelen med dessa batteri är att man måste vara noga med att ladda dem några gånger på vintern annars är de svåra att få fulladdade.

En 3140? Den är ju hur stor som helst för en liten självhushållare.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #14 skrivet: 25 jul-12 kl 10:32 »

Det är ingen traktor, det är ett LOKOMOTIV!
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #15 skrivet: 25 jul-12 kl 10:46 »
Mojoten i den traktorn är stor och det går åt en hel del ström till att dra runt den, men med friska friskt batteri så är det inte något problem att starta i varmt väder.
Dock tror jag att när vintern kommer och tempen sjunker så kommer problemet att få igång den som ett brev på posten.
Investera gärna i en batteriladdare med underhållsfunktion avsedd för din battertyp.
Anledningen att jag tvivlar beror juh framförallt på att det fanns 2 batterier av en anledning, men motsvarar det nya batteriet i de bortbytta i startström osv osv så borde det funka utan problem.

Men jag har haft fel för och varför skulle det vara annorlunda nuförtiden.   :-\

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
« Svar #16 skrivet: 25 jul-12 kl 15:37 »
Det är ingen traktor, det är ett LOKOMOTIV!

Ja vi har märkt det :-[ Vi blev lite chockade när vi kom till säljaren men köpte den ändå. Vi funderar på att sälja den om vi får tag i en mindre för rimligt pris för den här känns något överdriven ::)
Nu fungerar inte kopplingen som den ska så nu använder vi inte den ändå utan har lånat en av grannen.(stackars tålmodiga grannen)

William Beebe

Dela detta:

* Inloggade just nu

488 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser