Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hatar öronmärkena!!!  (läst 22698 gånger)

Gården Lund

• Värmland
SV: Hatar öronmärkena!!!
« Svar #100 skrivet: 27 mar-13 kl 21:20 »
Detta med öronmärken verkar ju fruktansvärt!Jag har 4 små killingar på 3 månader som ska märkas snart men detta vill jag helst inte utsätta dom för! :(

Charlotte

• -
« Svar #101 skrivet: 27 mar-13 kl 21:26 »
Vad tror ni om dom här nya märkena?
http://www.hundenochherden.se/autoflat/397-0
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

4-ever

• Skåne
« Svar #102 skrivet: 27 mar-13 kl 21:50 »
Jag vet inte om det finns något bra öronmärke!!!
Helst av allt skulle det ju varit ett chip, precis som med katter och hundar!
Om de nu MÅSTE märkas!
Hade varit så enkelt med ett chip, och inte massa onödig smärta!
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Charlotte

• -
« Svar #103 skrivet: 27 mar-13 kl 21:57 »
Jag vet inte om det finns något bra öronmärke!!!
Helst av allt skulle det ju varit ett chip, precis som med katter och hundar!
Om de nu MÅSTE märkas!
Hade varit så enkelt med ett chip, och inte massa onödig smärta!
Men nu är ju inte chip ett alternativ...
Jag tycket det verkar bra, dels med den smalare, vassare spetsen (gör antagligen mindre ont), och att märket delar sig istället för att slita sönder örat om djuret fastnar verkar ju kanonbra.
Mvh
Charlotte
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

4-ever

• Skåne
« Svar #104 skrivet: 27 mar-13 kl 22:04 »
Problemet som jag ser det är inte att sätta i märkena, utan att det blir massa skit EFTER de är i.
Jag hade stora infektioner och massa smärta hos mina småttingar!! Och det var långt efter märket satt där.
Det slutade med att den ena geten inte har några märken alls och att den andra bara har ett.
Lagvidrigt- absolut!!!
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #105 skrivet: 28 mar-13 kl 13:16 »
Det hade det också varit att ha märkena i getternas öron, och därmed ökade risker för infektion. Lagen om märkning är inte av myndigheten harmonierad med djurskydds-bestämmelserna. :-X 
/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Nina K

• Skåne
« Svar #106 skrivet: 28 mar-13 kl 17:12 »
Vi har gått över till stall mästarens mickro märken på våra får. Är betydligt mindre än de vanliga och saknar kanter som kan haka sig fast. Vi har även märkt att det gör skillnad var på örat du sätter märket. Exempelvis om det är långt in typ mitten av örat så har det svullnat upp betydligt och blivit lite infekterat. De senaste gångerna har vi satt märkena en bit fram från mitten (lite svårt att beskriva) och det har gått bra utan infektion än så länge. Kan vara tur också.

http://www.stallmastaren.se/737.Micro-ronm-rke.html

S00L

• Norrtäljebo med Hedemorahöns och svensklantras get
    • Uppland
« Svar #107 skrivet: 01 apr-13 kl 14:37 »
Ni som har tagit bort era märken, hur gör ni om de skulle behövas slaktas eller flyttas, märker ni om de då?
Hur tar man bort de här märkerna enklast? Stor tång runt "pluppen", lossnar de då? Eller måste man in med tången mellan öra och märke?
« Senast ändrad: 01 apr-13 kl 15:00 av S00L »

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #108 skrivet: 01 apr-13 kl 14:47 »
Det finns en tråd om det någonstans här på gettavlan.  Jag tror den hette ungefär "Hur tar man bort öronmärken?"
« Senast ändrad: 01 apr-13 kl 17:31 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

S00L

• Norrtäljebo med Hedemorahöns och svensklantras get
    • Uppland
« Svar #109 skrivet: 01 apr-13 kl 16:03 »
Inte direkt svullet men det varar lite :(

4-ever

• Skåne
« Svar #110 skrivet: 01 apr-13 kl 16:08 »
Vi tog bort det genom att klippa bort själva knoppen på baksidan. Då behövde vi inte mellan märket och örat.
Då vi inte har någon plan på att de ska bort härifrån har jag inget svar på hur jag kommer att göra om det skulle "behövas".
Men blir de så skadade att de behöver avlivas så blir det ju här hemma i vilket fall som helst.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #111 skrivet: 02 apr-13 kl 08:14 »
Vi har gått över till stall mästarens mickro märken på våra får. Är betydligt mindre än de vanliga och saknar kanter som kan haka sig fast.
Fick klippa bort ett Micro på en förtvivlad bock förra veckan. Fästet, eller vad en ska kalla det, hade krupit igenom hålet i örat och vridit märket c:a 2 cm. Fult, infekterat och blodigt var det :'( . Jag klippte först av den lilla staven med kulan som fäster i märkets hål, och sedan klippte jag i nederkanten, där märket viker sig. Som bockstackarn skrek :-\ !
Hällde sedan på Jodopaxlösning (någon hade reagerat på att jag skrivit slarvigt att jag använt Jodopax till ett öronsår, men det var förstås lösning blandad enligt flaskans instruktion, och inte koncentratet). Örat är nu torrt och verkar läka bra.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

• -
« Svar #112 skrivet: 02 apr-13 kl 09:01 »
"vridit märket c:a 2 cm" ...  Förstår inte.  8) :-[

Nina K

• Skåne
« Svar #113 skrivet: 03 apr-13 kl 22:02 »
Fick klippa bort ett Micro på en förtvivlad bock förra veckan. Fästet, eller vad en ska kalla det, hade krupit igenom hålet i örat och vridit märket c:a 2 cm. Fult, infekterat och blodigt var det :'( . Jag klippte först av den lilla staven med kulan som fäster i märkets hål, och sedan klippte jag i nederkanten, där märket viker sig. Som bockstackarn skrek :-\ !
Hällde sedan på Jodopaxlösning (någon hade reagerat på att jag skrivit slarvigt att jag använt Jodopax till ett öronsår, men det var förstås lösning blandad enligt flaskans instruktion, och inte koncentratet). Örat är nu torrt och verkar läka bra.

Tråkigt att höra att det blev så illa. Här har de setat bra utan problem än så länge. Undrar hur bocken lyckades med de. Hur var märkett satt? Mend fästet (knoppen) ut eller inåt? Det finns även en mickro märke i metall och den rekomenderas inte. Metallen var alldeles för mjuk och staven som går genom örat vek sig eller knäptes inte igen då staven vikt sig och missa baksida. Fullsändigt värdelös. Pluss numer syns väldigt dåligt.

skräptanten

• Jane of all trades
    • Småland
« Svar #114 skrivet: 05 apr-13 kl 07:17 »
"vridit märket c:a 2 cm" ...  Förstår inte.  8) :-[
Du vet hur Micromärkena ser ut? När en trycker i märket går den lilla plastpiggen igenom örat och fastnar i det lilla hålet på andra sidan märket. På den aktuelle bocken hade hålet i örat blivit större, och själva fästanordningen hade krupit igenom hålet och ut nästan 2 cm på baksidan av örat.
Tråkigt att höra att det blev så illa. Här har de setat bra utan problem än så länge. Undrar hur bocken lyckades med de. Hur var märkett satt? Med fästet (knoppen) ut eller inåt? Det finns även en mickro märke i metall och den rekomenderas inte. Metallen var alldeles för mjuk och staven som går genom örat vek sig eller knäptes inte igen då staven vikt sig och missa baksida. Fullsändigt värdelös. Pluss numer syns väldigt dåligt.
Hur bocken gjort detta vet jag inte, han var sån när han kom hit, det troligaste är att han fastnat med örat och märket i något. Knoppen satt på baksidan av örat.
Har du många getter märkta med Micromärkena?
Metallmärkena du skriver om heter Horten. Jag har använt såna tidigare, men inte haft problem med att metallen vikt sig, hur gick detta till? Däremot har det varit infektioner runt märkena (så vi fått klippa bort dem, precis som med Micro), en get slet av halva örat när hon fastnade med märket i något :'( .

Trollmor

• -
« Svar #115 skrivet: 05 apr-13 kl 13:32 »
Tack, jag förstår nästan  :-[  Kan man säga att alla märken har det gemensamt att ett trubbigt våld tvingas igenom öronbrosket?

Charlotte

• -
« Svar #116 skrivet: 05 apr-13 kl 13:58 »
Tack, jag förstår nästan  :-[  Kan man säga att alla märken har det gemensamt att ett trubbigt våld tvingas igenom öronbrosket?
Ja, så är det ju....
Därför tjatar jag igen :-[
Ingen som har några funderingar på om detta märke kan vara bättre än andra alternativ som tydligen inte alls är bra på getter:
http://www.hundenochherden.se/autoflat/397-0
Vass spets som ska göra märkningen mindre smärtsam och att märket delar sig istället för att riva sönder örat om djuret fastnar i något.
Och enligt försäljaren som jag varit i kontakt med är det lättare att se siffrorna än på plastmicromärkena.
Mvh
Charlotte

Trollmor

• -
« Svar #117 skrivet: 05 apr-13 kl 21:36 »
Verkar i alla fall som om tillverkaren har tänkt på djuren, det känns trösterikt.

4-ever

• Skåne
« Svar #118 skrivet: 05 apr-13 kl 21:42 »
Verkar i alla fall som om tillverkaren har tänkt på djuren, det känns trösterikt.

Ja det är ju mer än jordbruksverket och lagen gör!!!!  >:D

skräptanten

• Jane of all trades
    • Småland
« Svar #119 skrivet: 06 apr-13 kl 10:57 »
Ja, kanske, Charlotte. Är den här typen av märken helt ny?
Har inte haft problem med att siffrorna är svårlästa på Micromärkena, oavsett färg. Det borde gå att klippa av Micro i vikningen oxå, men det är klart, då blir det ett extra moment, och inget som sköter sig självt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

485 gäster, 1 användare
alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

Hästar, väder och vind.
i Brukshästar
[Igår kl. 19:12]

Skillnad på electrolux assistenter
i Bröd
[27 jul-25 kl 22:41]

400 kr kvar till mat.
i Ekonomi
[27 jul-25 kl 21:41]

Ramstorlek?
i Biodling
[27 jul-25 kl 18:43]

Myrsyrabehandling och invintring, I vilken ordning?
i Biodling
[27 jul-25 kl 17:45]

Naturlig hygrometer
i Vaktlar
[27 jul-25 kl 11:32]

Mf 4335 vill inte köra
i Meka
[27 jul-25 kl 09:59]

Ta bort potatisblast.
i Grönsaker
[25 jul-25 kl 16:19]

Kombucharecept
i Drycker
[25 jul-25 kl 04:15]

Hur mycket isolerar snö?
i Frukt & bär
[22 jul-25 kl 23:18]

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser