Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Artikel: Inkokning  (läst 103288 gånger)

Vasa81

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Artikel: Inkokning
« Svar #120 skrivet: 27 nov-12 kl 22:59 »
Men släpper du på trycket bryter du konserveringen.

 

Gammeltanten

  • Inlägg: 21
    • Östergötland
SV: Artikel: Inkokning
« Svar #121 skrivet: 06 mar-13 kl 20:22 »
Fick den märkligaste tanke! Kan man koka in ägg? ???? Knäcka ner dom i en burk å koka :P Tänkte man kanske kunde ta fram som pålägg till vintern.....

Argos

  • Inlägg: 44
    • Småland
SV: Artikel: Inkokning
« Svar #122 skrivet: 27 jun-13 kl 10:54 »
funderar på nu när man har tillgång till fin nypotatis, kan man lägga in eller konservera in  dom där små goe potaterna på glasburkar? Kör ju med konserveringsapparat alá 40 tal ;) detta med botulism är ju lite skrämmande :( men har för mig läst här att sött surt salt och kallt gäller! så man borde väl kunna köra potater och dill i en saltlag sen konservera glasen??? eller är jag ute och cyklar helt?

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Artikel: Inkokning
« Svar #123 skrivet: 27 jun-13 kl 11:06 »
Man kan torka förvällda skivade  potatisar.

Tidigare fanns det konserverade potatisar att köpa (industrin har ju inget problem att autoklavera så att även sporer dör), förhoppningsvis har de slutat sälja sådan vidrigheter!

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Artikel: Inkokning
« Svar #124 skrivet: 27 jun-13 kl 11:06 »
Fick den märkligaste tanke! Kan man koka in ägg? ???? Knäcka ner dom i en burk å koka :P Tänkte man kanske kunde ta fram som pålägg till vintern.....

Även ägg kan torkas, som äggröra eller rått ägg.

Argos

  • Inlägg: 44
    • Småland
SV: Artikel: Inkokning
« Svar #125 skrivet: 27 jun-13 kl 11:21 »
Man kan torka förvällda skivade  potatisar.

Tidigare fanns det konserverade potatisar att köpa (industrin har ju inget problem att autoklavera så att även sporer dör), förhoppningsvis har de slutat sälja sådan vidrigheter!

jo torka vet jag, men frågan va om man KAN förvälla potatis sen konservera in dom? tex 1-2 tsk salt per burk p med kokande vatten sen konservera dom på glas??

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Artikel: Inkokning
« Svar #126 skrivet: 27 jun-13 kl 12:09 »
Potatis inlagda på glasburkar finns ju fortfarande att köpa Kurt .

Och för den som har sockersjuka är de förbehandlade potatisarna bättre val än att koka "färska"potatisar hemma till varje måltid .

Så visst går det att konservera potatis

Ägg ska inte kokas in utan de läggs i en kryddig ättikslag istället efter att de blivit kokta .

kanka

  • Inlägg: 564
    • Västerbotten
SV: Artikel: Inkokning
« Svar #127 skrivet: 28 jun-13 kl 20:55 »
Inlagda ägg lät ju spännande, hur lång hållbarhet är det på dem?
Det ska bara gå, 4600 kvm har jag till förfogande.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Artikel: Inkokning
« Svar #128 skrivet: 03 jul-13 kl 13:38 »
Mina egna potäter håller sig i ett år, så jag undrar hur stort behovet att konservera är? Bättre jordkällare och bättre odling kanske hellre? (Potatis ska inte gödslas. Möjligen lite brunnen gödsel på hösten innan.)

Om inlagd potatis är bra för något slags specialkost är mer än jag vet, men jag är skeptisk.

Jag köper otvättade ägg och de håller sig 3-4 månader. Räcker för mina behov.

Jag har sökt i artikeln + tre sidor diskussion efter ordet "vitamin" men hittar det inte. Dags att tänka om?

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Artikel: Inkokning
« Svar #129 skrivet: 03 jul-13 kl 13:42 »
Det finns ju faktisk de som bor i lägenhet där det inte finns matkällare eller andra källar/vindsförråd som är lämpliga att ha potatis och rotsaker i . De kanske vill ta hand om lite grann från höstens överflöd de med ??
Och då måste ju konserveringen komma till sin rätt ?

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Artikel: Inkokning
« Svar #130 skrivet: 03 jul-13 kl 13:49 »
Det finns ju faktisk de som bor i lägenhet där det inte finns matkällare eller andra källar/vindsförråd som är lämpliga att ha potatis och rotsaker i . De kanske vill ta hand om lite grann från höstens överflöd de med ??
Och då måste ju konserveringen komma till sin rätt ?

Ja kanske.

För övrigt: I exemplet potatis så har jag de två senaste åren förvarat dem dels i ett kallställt rum, dels i kylskåp. Man måste omsluta dem i t.ex. papperssäck eller papperskasse så de inte torkar ut eller får ljus. Kallrum kan man kanske inte ha i lägenhet och potatisförvaring i kylskåp kräver en kyl extra, som förstås kostar en slant i drift. Det finns också diverse andra lösningar.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Artikel: Inkokning
« Svar #131 skrivet: 03 jul-13 kl 13:53 »
Det finns ju faktisk de som bor i lägenhet där det inte finns matkällare eller andra källar/vindsförråd som är lämpliga att ha potatis och rotsaker i . De kanske vill ta hand om lite grann från höstens överflöd de med ??
Och då måste ju konserveringen komma till sin rätt ?
En rejäl frysbox och sedan kan man torka mycket tex svamp och kryddor. (säger en som inte sett en konserveringsapparat i gång sedan början av 1960-talet)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Artikel: Inkokning
« Svar #132 skrivet: 03 jul-13 kl 14:07 »
I lägenhet kan också finnas något av följande:
* kallskafferi
* balkong eller vindskontor på kallvind, där man t ex kan ordna stor isolerad låda, kanske med frostvaktelement.

Källare har varit för varma i de hyreshus där jag bott.

Odlar man i koloniområde så kanske man kan ordna något slags vinterförvaring där, egen eller ihop med övriga i området. Dock stöldrisk på många såna ställen vad jag vet.

Nästa steg, för den som har möjlighet att lämna stan delvis men inte helt. är att skaffa landställe, odla och vinterförvara där.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Artikel: Inkokning
« Svar #133 skrivet: 03 jul-13 kl 15:38 »
Nu är ni ot , tråden handlar om inkokning .

Och varför skriver ni i en tråd om just inkokning om ni är emot det ?? Den som vill prova att koka in potatis ska väl inte behöva höra att det inte går eller är totalt fel och då kanske sluta bry sig om att ens försöka ??
Var mer positiva och hjälpsamma i stället och läs överskriften på tråden och ge svar därefter .

Inget fel med att koka in potatis speciellt om man bor på ett sånt sätt att det ite är möjligt med kallrum , finns många såna mpdernare lägenheter som är helt utan .

Det är en läkare som sköter om en sockersjuk släkting som förordar konserverad potatis men läkare kan ha fel de med .

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Artikel: Inkokning
« Svar #134 skrivet: 03 jul-13 kl 15:57 »
Jag ville ge ett kompletterande perspektiv som jag tycker saknades. Jo, jag tror det kan vara bra för den som vill ägna sig åt konservering i stor skala att fundera över om det behövs, om det kan finnas andra och kanske bättre metoder samt vad som händer med näringsinnehåll, t.ex. vitaminer, vid konservering. Jag tycker nog även att jag gett ett och annat tips om förvaring av mat ovan, som förhoppningsvis kan vara till hjälp, låt vara att dessa är något avvikande från ämnet.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Artikel: Inkokning
« Svar #135 skrivet: 03 jul-13 kl 16:05 »
Nu är ni ot , tråden handlar om inkokning .

Och varför skriver ni i en tråd om just inkokning om ni är emot det ?? Den som vill prova att koka in potatis ska väl inte behöva höra att det inte går eller är totalt fel och då kanske sluta bry sig om att ens försöka ??
Var mer positiva och hjälpsamma i stället och läs överskriften på tråden och ge svar därefter .

Inget fel med att koka in potatis speciellt om man bor på ett sånt sätt att det ite är möjligt med kallrum , finns många såna mpdernare lägenheter som är helt utan .

Det är en läkare som sköter om en sockersjuk släkting som förordar konserverad potatis men läkare kan ha fel de med .
Är det mitt inlägg du åsyftar på så är jag inte emot inkokning bara inte sett det utföras sedan jag var liten. När det gäller potatis är det inte vidare gott med konserverad potatis jämfört med färsk eller lagrad enligt vad jag tycker. Har ätit hemkonserverat kött, svamp, frukt och säkert annat och vad jag minns så var smaken helt ok och de konserverade päronen och kantarellerna var jättegoda...
(När det gäller matförvaring är det ett allmänt problem i nya lägenheter, i äldre hyreshus finns ibland sk matkällare där man kan lagra potatis, konserver eller annat)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Artikel: Inkokning
« Svar #136 skrivet: 03 jul-13 kl 21:44 »
Vände mig inte till en speciell i det här fallet utan det var flera som gick OT

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Artikel: Inkokning
« Svar #137 skrivet: 03 jul-13 kl 22:46 »
Det blir lätt så - ämnet svävar ut och gör lite avstickare hit och dit - det är det som gör det här forat så fantastiskt fasetterat och lärorikt. Här en som konserverar i återanvända glaburkar >   http://lottabrinck.wordpress.com/2010/08/12/konservera-utan-konserveringsapparat/
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Artikel: Inkokning
« Svar #138 skrivet: 04 jul-13 kl 03:52 »
Nu är ni ot , tråden handlar om inkokning .

Och varför skriver ni i en tråd om just inkokning om ni är emot det ?? Den som vill prova att koka in potatis ska väl inte behöva höra att det inte går eller är totalt fel och då kanske sluta bry sig om att ens försöka ??
Var mer positiva och hjälpsamma i stället och läs överskriften på tråden och ge svar därefter .

Inget fel med att koka in potatis speciellt om man bor på ett sånt sätt att det ite är möjligt med kallrum , finns många såna mpdernare lägenheter som är helt utan .

Det är en läkare som sköter om en sockersjuk släkting som förordar konserverad potatis men läkare kan ha fel de med .


Men som det konstateras i den andra tråden om riskerna med inkokning, så är ju förvaring av inkokta konserver i rumstemperatur inte heller alltid lämpligt, speciellt inte om vi talar om t ex potatis som garanterat innehåller bakteriesporer. Dessutom är det ju helt orimligt att konservera baslivsmedel som just potatis, i genomsitt äter vi drygt 50kg potatis per år. Konservering kan vara ett bra alternativ till infrysning, av t ex svamp,

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=52583.0

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Artikel: Inkokning
« Svar #139 skrivet: 04 jul-13 kl 08:39 »
Sätter du det i relation till att affärerna har slut på potatis och du måste odla själv för att överleva så .
Och då är det bra att öva så du vet hur man gör och att tekniken sitter .

Världen är inte så stabil ala gånger .


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

449 gäster, 2 användare
Nina W, Tältbyggare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser