Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur nära gårdar får man jaga egentligen...?  (läst 26247 gånger)

Lisasgården

• lisasgarden.se
    • Dalarna
    • Lisasgården
hur nära gårdar får man jaga egentligen...?
« skrivet: 25 nov-06 kl 13:12 »
Fy vad jag är upprörd  >:( , jag var ute och promenerade som vanlig på förmiddan.
Såg en bil som stod parkerad ca 100 meter från mitt hus. Jag kände igen den, det var en jägare som brukar vara här och jaga.
Jag gick min runda och hörde hans jakthund driva en bit framför mig hela tiden. Jag kom förbi grannens hus, där sprang jakthunden inne på gården. Och gjorde vad ??
Grannen, som var ute på gården, var inte heller så glad. Hunden hade vart ute i hästhagen och jagat hästarna en stund, men fortsatte sedan med korna som gick i nästa hage.
När jag nästan var hemma så hörde jag ett ljudligt skott smälla av alldeles framför mig på vägen. Jodå, jägaren hade fällt ett rådjur i en smal lite skogsremsa på tjugo meter som ligger mellan kohagen och vägen !? Och max 200 meter från mitt hus.
Finns det några som helst minimiavstånd till bostadshus när det gäller jakt ? Jag var inne på jägarförbundets hemsida och tittade men kunde inte hitta något. Det kanske finns någon jägare här på Alternativ som vet ?

Bor på en solig gård ute på landet tillsammans med bonde, dotter och massor av husdjur. Hundar, kattor, höns, gotlandsfår, kaniner för produktion. Har jordbruk med inriktning på kött och spannmål. Både KRAV och konventionellt.
www.lisasgardens.blogspot.com
Kaninproducent på Lisasgarden.se

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
Re:hur nära gårdar får man jaga egentligen...?
« Svar #1 skrivet: 25 nov-06 kl 14:10 »
Här går dom PÅ TOMTEN en halv meter utanför köksfönstret med sina gevär och walkietalkies och sprätter. Hälsar inte ens när man sticker ut huvudet och hejar. Dom sätter näsan i vädret och låtsas om att man inte finns. Att vi har tamdjur på gården bekymmrar dom inte ett dugg. Hunden ränner hit och dit utan tillsyn.

Vad gör man? Inte direkt så att man ställer sig och motar bort 15 karlar med gevär. Vissa är inte ens bofasta utan kommer från tyskland och jagar.

Är riktigt trött på dom!

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #2 skrivet: 25 nov-06 kl 14:33 »
Här går dom PÅ TOMTEN en halv meter utanför köksfönstret med sina gevär och walkietalkies och sprätter. Hälsar inte ens när man sticker ut huvudet och hejar. Dom sätter näsan i vädret och låtsas om att man inte finns. Att vi har tamdjur på gården bekymmrar dom inte ett dugg. Hunden ränner hit och dit utan tillsyn.

Vad gör man? Inte direkt så att man ställer sig och motar bort 15 karlar med gevär. Vissa är inte ens bofasta utan kommer från tyskland och jagar.

Är riktigt trött på dom!
Jag har glömt bort vad som gäller i Sverige.
Så här ser lagen ut hos mig:

Citera
It is illegal to discharge a firearm or bow:

so that the load or arrow passes over any part of a public highway,
within 500 feet of any school, playground, or an occupied factory or church,
within 500 feet of a dwelling, farm building or structure in occupation or use unless you own it, lease it, are an immediate member of the family, an employee, or have the owner's consent.
You may hunt waterfowl, over water, within 500 feet of a dwelling or public structure as long as neither are within 500 feet in the direction you are shooting.

I övrigt får ingen jaga, fiska, sätta fällor eller ens beträda privat mark utan ägarens tillstånd.

Men som sagt detta gäller i my neck of the woods.....svenska jägarförbundet kan säkert upplysa om vad som gäller hos er.

Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #3 skrivet: 26 nov-06 kl 23:16 »
Vi har också haft besök av jakt hundar i får hagen... men min lille geta bock försvarade fåren!!!! och stångade hunden.. så husse fick gå in o hämta den...

Nu härom dan stod en älghund och skällde på mina linderödsgrisar... galten Hilding snart 4år gammal stod mellan smågrisarna och hunden.. och spände upppsig...

NI skulle hört hundförarens kommentar... när han ficxk syn på min galt...
OCH FYYY F-N...... sa han... den där väger ju minst 400 kg....

så det gick fort att kalla in hunden....

Nu skall vi sätta upp rovdjurs stängsel... så sen blir det nog slut med främmande jakt hundar på gården....

El biter även på hundar......

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Skald

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 27 nov-06 kl 00:32 »
Jag tror stenhårt på Fred´s variant att lugnt och stilla prata med hundägaren att om hans hund ställer till ofog får han den tillbaka skjuten och flådd :D

gunilla

• Västerbotten
    • fallforsfrieser
« Svar #5 skrivet: 27 nov-06 kl 18:10 »
Jag är själv jägare både älg och småvilt men skulle aldrig komma på tanken att jaga så nära bebyggelse. Jag ser det som dålig jakt etik att kunna åsamka andra obehag med min jakt.
För älgjakten har vi i laget mycket strikta regler om var det får jagas. I närheten av byn är det jaktförbud och alla håller sig till dessa regler= bra jaktledare som respekteras.
Jakt är en trevlig sysselsättning även om man inte kommer hem med ett byte men man ska som jägare ALDRIG påtvinga någon att bli en passiv deltagare av jakt om denne inte önskar det = jaga för nära bebyggelse.
Det är mina principer men det finns ju andra meningar...
med sambo, frieserhästar,jakthundar och skogkatt är man aldrig ensam i norrlands inland

RA

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 29 nov-06 kl 22:48 »
Det som helt krasst bestämmer var jakt får bedrivas är fastighetsgränserna, på icke stadsplanelagt område. Går den en meter från en villa tomt kan han i princip stå där ( ja några cm. in på sin jaktmark och skjuta in i jaktmarken)
Att stå tvärtom är inte god jaktsed om inte ett brott mot jaktförordningen rent av. Att stå ca 100 m in på jaktmarken och skjuta mot/nära hus.
En dialog med grannen om han har jakträtten på sin egen mark är bäst.
Om den är utarrenderad (jakträtten alltså, inte grannen) är det jaktledaren man ska föra diskussionen med. En smart jakledare håller sig på god kant med ickejagande grannar till jaktmarken. Om inte så ut och leta svamp så fort hunden gläfser eller en orange hatt syns i skogsbrynet.
Rådjur älg går relativt långt när de blir stötta av männ i skor!!!

hasteus

« Svar #7 skrivet: 30 nov-06 kl 20:43 »
Som några sagt så formellt sett jagar han 1 cm in på marken så länge han riktar bössan innåt, till detta kommer dock hänsynsfrågan. Obs det kan ju vara så att det finns skäl till att han jagar så nära, dvs hur stor är jaktmarken han har/hyr?

Vad upprörde dig eg? att han sköt ett djur eller att du kände det utsatt när det skjuts i din närhet?

Att hunden går in i hagen och hetsar tamdjuren är ett verkliget problem (och ett tecken på en otillräckligt tränad hund)  som du bör ta upp till en försiktig diskssion, dels bör det från hundföraren sida arbetas bort men det ligger ju även i deras intresse att hunden jagar vidare så fråga hur du bäst får hunden att jaga vidare lämpligare byte, finns det kommandon den lyssnar på etc?

Är dom griniga så kan du ju försynt fråga om du får skjuta hunden enligt paragraf 28? dvs behandla den som en varg som angriper din boskap...  Men konflikt är nästan aldrig lösningen, många jägare är väldigt trötta på oförstående stadsmänniskor utan någon förståelse för naturen mer än det dom sett i "Bambi" och orkar inte ens försöka ta diskussion med oresonliga "naturvurmande idioter"

Att som du skriver jägarna inte hälsar tillbaka låter väldigt konstigt? en tidigare konflikt? Näsan i vädret? de flesta jägare är väldig ödmjuka och naturintresserade, och mer insatta i natur och viltvårdsfrågor än de flesta "djuraktivister" ev kanske det kan bero på att det är arrendejakt med som du antyder utländska jägare, tyvärr håller ju jakten (spec i södra sverige) på att förvandlas till den rikemansport som vissa alltid försökt hävda att det varit istället för en av sveriges största folkrörelser...  

Lycka till

« Senast ändrad: 30 nov-06 kl 20:45 av hasteus »

john

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 04 jun-07 kl 11:24 »
Lånar tråden.

Vi är spekulanter på ett hus med 1,5 ha skogstomt (varav 1 ha skog). I materialet från mäklaren står att läsa: Marken utarrenderas årsvis till jaktlag, dock sker ingen jakt på marken.

Vad kan detta innebära mer exakt? Varför arrenderar dom marken utan att bedriva jakt där? Vad betalar dom för det? 5 kg älgkött?

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #9 skrivet: 04 jun-07 kl 11:29 »
Antagligen är marken del av ett större område, sannolikt ett älgskötselområde, eller för den delen en A-licens på älg. Då är ytan på hela licensens jaktmark av vikt för att fastställa hur många älgar som får skjutas, även om man aldrig skjuter något just specifikt på "din" mark.

I bästa fall betalar de upp till en hundralapp per hektar, oftast betydligt mindre om det är så lite mark. Svårt att bedriva egen meningsfull jakt på 1.5 hektar.

Säljaren har nog detaljer, mäklare brukar försöka undvika att hantera jaktfrågor.
« Senast ändrad: 04 jun-07 kl 11:31 av larso »
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

john

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 04 jun-07 kl 11:40 »
larso>> Låter logiskt. Där marken slutar börjar ett kalhygge med ett antal älgtorn. Det är väl där de kommer att hålla till. Men älgen som bor i "vår" skog "får" inte skjutas förrän den knallar ut på hygget?

Hur brukar det vara med jakthundar? Enligt denna tråd så springer de runt lite som de vill. Vad säger jägarna ifall vår hund skulle springa dit och vilja leka? De får väl inte skjuta den hur som helst?

Och så en riktig amatörfråga: När är det jakt? När kan man förvänta sig se folk i tornen? Begränsad tid på hösten? Endast tidiga mornar? Har noll koll på det där, "stadsmänniska" och gammal vegetarian som man är.  ::)

Marieberg

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 04 jun-07 kl 11:58 »
Att de skriver att jakten hyrs ut årsvis innebär nog att du för detta år kan anse jakten vara uthyrd. Inför nästa år, när du äger gården, bör du alltså själv kunna bestämma om jakten ska hyras ut eller ej.
Det hade varit sämre villkor med t.ex. femårskontrakt...

Vi har en liten gård med många jaktspekulanter p.g.a. att många växlar sker över gårdens trekantsformade yta. dessutom gränsar gården till tre olika jaktlag.
« Senast ändrad: 04 jun-07 kl 12:00 av Ior »

Olofssonskan

• Härjedalen
« Svar #12 skrivet: 04 jun-07 kl 11:59 »
larso>> Låter logiskt. Där marken slutar börjar ett kalhygge med ett antal älgtorn. Det är väl där de kommer att hålla till. Men älgen som bor i "vår" skog "får" inte skjutas förrän den knallar ut på hygget?

Hur brukar det vara med jakthundar? Enligt denna tråd så springer de runt lite som de vill. Vad säger jägarna ifall vår hund skulle springa dit och vilja leka? De får väl inte skjuta den hur som helst?

Och så en riktig amatörfråga: När är det jakt? När kan man förvänta sig se folk i tornen? Begränsad tid på hösten? Endast tidiga mornar? Har noll koll på det där, "stadsmänniska" och gammal vegetarian som man är.  ::)
Om jaktlaget arrenderar jakträtten så kan de skjuta i 'er' skog. Observera att om jaktlaget har arrende så kan det vara så att det gäller framåt i tiden. 10 år ingen ovanlighet.  Kontrollera med säljare.

Om jakthundar går lösa eller ej beror på vilken jaktform jaktlaget använder sig av. Lyssna med jaktledare.

I regel bedrivs jakt tidiga mornar och förmiddagar.

När jakttiden inträffar, t.ex för älg, beror på var i landet men jagar. Sen kan det ju vara så att man jagar annat än  älg. Fågel, rådjur etc.
mvh
//marita

edit: noterade inte att det stod 'årsvis'. Glöm 10 års kontraktet. /m
« Senast ändrad: 04 jun-07 kl 12:02 av Olofssonskan »
Ju mer jag kan desto mer inser jag hur lite jag vet

john

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 04 jun-07 kl 12:12 »
Tack för svaren. Jag tror att jag avvaktar och ser ifall vi köper huset innan jag börjar bråka om det där. Det är  ändå inget det står eller faller med. Men man vill ju inte att det blir som att bo mitt i en paintballmatch, men med skarpladdade vapen...

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #14 skrivet: 04 jun-07 kl 14:20 »

Formellt så får de skjuta den på eran farstukvist, om de arrenderar jakträtten. Men om det är älgjakt, så sitter de med all sannolikhet i just de där tornen. Ett vettigt jaktlag har specifika pass, med avgränsade skjutriktningar och kulfång, så ingen riskerar att skjuta någon annan vid en miss.

Hundar driver tyvärr lite hur som helst, de följer viltspåren. Rent formellt får de förstås inte driva inne på mark som man inte har jakträtten på. Arrenderar de av "er", så får hunden driva där. Jakthundar är oftast ganska ointresserade av att leka, de spårar ju, mycke roligare, sluta stör...

"Årsvis" när det gäller jakt är 1:e juli - 30 juni, så om ni tar över stället i höst så går arrendet ut nästa sommar. Sannolikt.

Är det ett vettigt jaktlag kan det vara trevligt att vara överens med dem och låta dem fortsätta jaga älg, men du kan alltid säga att de inte får jaga småvilt på din mark, för det vill du göra själv (om du vill det). Om du inte jagar själv, så kan det vara trevligt med bra kontakt med jaktlaget om du behöver skyddsjakt (ex räv, mink, kanadagås etc) någon gång.

Om det är ett vettigt jaktlag kan du märka på deras vapenhantering. Öppna studsare med bakåtfört slutstycke vid förflyttning etc. Om de gör patron ur eller viker hagelbössorna när du dyker upp så är de vettiga. Folk som pratar med "civila" med skarpladdade vapen är inte vettiga.

Jakt skall bedrivas utan fara för annan. Allemansrätten råder, och alla skall fritt och utan rädsla kunna vistas i skog och mark, även mitt under pågående älgjakt. Dock är det nog väldigt bra att vara klädd i väldigt oranga kläder om man vill plocka svamp andra veckan i oktober (i södra Sverige).

Alla jägare lever inte upp till detta. Det finns de som tror att pågående jakt åsidosätter allemansrätten.
« Senast ändrad: 04 jun-07 kl 14:22 av larso »
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

halle

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 04 jun-07 kl 22:56 »
Hejsan
Jag är också en gammal jägare.
Jag tycker det är vidrigt när jaktbart villt ska skjutas vid tomter o trädgårdar.
Det finns ett undantag i detta ämne, och det är då det gäller skadat villebråd eller om det gäller skyddsjakt.
Som tex när räven kommer in på gården för att kalasa på mina höns o ankor.
Jag tycker det också är vidrigt när jägare måste sitta vid åtelplatser eller viltåkrar för att skjuta sina djur , när de går dit för att äta.
Det är ju lika som om man skulle bli skjuten vid bordet när det serverades middag.
Mvh Halle

Rosten

• Närke
« Svar #16 skrivet: 05 jun-07 kl 17:18 »
Lånar tråden.

Vi är spekulanter på ett hus med 1,5 ha skogstomt (varav 1 ha skog). I materialet från mäklaren står att läsa: Marken utarrenderas årsvis till jaktlag, dock sker ingen jakt på marken.

Vad kan detta innebära mer exakt? Varför arrenderar dom marken utan att bedriva jakt där? Vad betalar dom för det? 5 kg älgkött?
Jag skulle kunna tänka mig att arrendera en sån mark om jag hade jakträtten på grannmarken. Skjuter man en älg och den går över på eran mark och dör så tillfaller den staten om dom inte har jakträtten där. För du har ju inte heller jakträtten på älg (undantag någon speciell dag på året då du får jaga kalv.)
Så det är nog därför som dom har den typen av arrende. Men då kan du nog inte heller räkna med att få några pengar för marken.
Men ett byte kan ju alltid vara av intresse. ;) Du kanske vill ha hjälp med slakt och styckning någon gång. Eller vill lära dig stycka. Då har du perfekta kursledare i närheten. Eller det finns kanske fiskevatten på deras mark. Det är aldrig fel med lite fiske. ;)

Själv så har jag 2 hektar åker som gränsar mellan 2 jaktlag. Så jag tänkte förhandla till mig rätten att fiska (metspö/kastspö) i ån som korsar båda jaktlagens marker. En plats att binda fast roddbåt skulle inte heller sitta fel.. ;)
Till hösten så kanske man kan köpa kräftor per kg efter att man själv har dragit upp dom ur ån. (3-5kg för husbehov)

Så jaktlag är inte alltid till ondo. Det finns alltid saker som också kan vara till allas fördel om man bara sätter sig ner och funderar en stund. ;)
« Senast ändrad: 05 jun-07 kl 17:22 av Rosten »

Rosten

• Närke
« Svar #17 skrivet: 05 jun-07 kl 17:33 »
Jag tycker det också är vidrigt när jägare måste sitta vid åtelplatser eller viltåkrar för att skjuta sina djur , när de går dit för att äta.
Det är ju lika som om man skulle bli skjuten vid bordet när det serverades middag.
Mvh Halle
Själv så skjuter jag hellre vid en viltåker än jagar med hund.Allt beror på vad man skjuter och hur mycket man skjuter.

Med hund så vet man ju aldrig vad som dyker upp. Om det är en get som har ställt av sina kid eller ett smaldjur.

turbofish

• Dadaistisk Drömutforskare
« Svar #18 skrivet: 07 jul-07 kl 20:15 »
Kan man inte bara gå ut med bössan ala amerikansk redneck?

"Git the hell of my property or I'll blast the lot of ya!"

For somewhere in my mind there is a painting box,
I have every color there it's true.
Just lately when I look inside my painting box, I seem to pick the colors of you.  Vår fotodagbok: http://www.flickr.com/photos/23597963@N07/

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #19 skrivet: 07 jul-07 kl 21:49 »
Kan man inte bara gå ut med bössan ala amerikansk redneck?

"Git the hell of my property or I'll blast the lot of ya!"

Häröver kan man det.....skulle nog få annorlunda konsekvenser i Sverige. Även om man är svensk redneck.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Dela detta:

* Inloggade just nu

648 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser