Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur nära gårdar får man jaga egentligen...?  (läst 26243 gånger)

Elektra

Re:hur nära gårdar får man jaga egentligen...?
« Svar #20 skrivet: 18 jul-07 kl 14:33 »
Jag gick min runda och hörde hans jakthund driva en bit framför mig hela tiden. Jag kom förbi grannens hus, där sprang jakthunden inne på gården. Och gjorde vad ??
Grannen, som var ute på gården, var inte heller så glad. Hunden hade vart ute i hästhagen och jagat hästarna en stund, men fortsatte sedan med korna som gick i nästa hage.
Räcker med en väriktad kula så är problemet med hunden löst. Jägaren lär fortsättningsvis se till att framtida hundar är bytesrena och håller sig längre bort vid jakten än vid gränsen.  ;)
"Djur dödar inte för nöjes skull.
Endast människan finner nöje i att tortera och döda andra varelser."

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #21 skrivet: 18 jul-07 kl 14:56 »
Ger man sig på en jägare (och hans egendom) finns risken att man får hela byn emot sig. Inget jag försvarar men något att beakta innan man handlar.

Margit

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 18 jul-07 kl 19:23 »
Räcker med en väriktad kula så är problemet med hunden löst. Jägaren lär fortsättningsvis se till att framtida hundar är bytesrena och håller sig längre bort vid jakten än vid gränsen.  ;)

Siktar du på hunden eller på jägaren?? Ett riktigt dumt förslag faktiskt...håller definitivt med om att det är högst olämpligt att påbörja en jakt så nära bebyggelse!!

Men det är inte lätt att "se till" att hunden håller sig borta från tomtgränser! Jakten kan ju vara påbörjad kilometervis bort och hunden vet INTE vart gränserna går! Att jakthunden ska jaga det djuret som är avsett är ju självklart, en stövare får inte ge sig till att börja jaga rådjur t. ex, men...en orutinerad älghund skäller lika friskt på ett gäng kossor som på en älg... :-[

Nej, jag tror på en annan lösning!! Men det är min åsikt  ;)

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #23 skrivet: 19 jul-07 kl 08:25 »
Men det är inte lätt att "se till" att hunden håller sig borta från tomtgränser! Jakten kan ju vara påbörjad kilometervis bort och hunden vet INTE vart gränserna går! Att jakthunden ska jaga det djuret som är avsett är ju självklart, en stövare får inte ge sig till att börja jaga rådjur t. ex, men...en orutinerad älghund skäller lika friskt på ett gäng kossor som på en älg... :-[

Svårt det där med hund. Hunden får väl inte driva vilt på annans jaktmark. Är väl rent av ett jaktbrott, men det saknas väl antagligen uppsåt.

Enda rimliga är en kompromiss, när grannhunden är ute och driver, så går man ut med hagelbössan och väntar på rådjuret och skjuter rådjuret framför grannens hund, lyfter på hatten och tackar för köttet.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Margit

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 19 jul-07 kl 22:24 »
Svårt det där med hund. Hunden får väl inte driva vilt på annans jaktmark. Är väl rent av ett jaktbrott, men det saknas väl antagligen uppsåt.

Enda rimliga är en kompromiss, när grannhunden är ute och driver, så går man ut med hagelbössan och väntar på rådjuret och skjuter rådjuret framför grannens hund, lyfter på hatten och tackar för köttet.

???Är det en kompromiss...??? ??? Nja...snarare upptakten till ovänskap...

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #25 skrivet: 19 jul-07 kl 22:57 »
Tycker det är en ypperlig kompromiss. Markägaren tar köttet och jägaren får tillbaka sin hund.

Häröver (NY State) är hundar inte tillåtna vid klövdjursjakt (undantag gäller ibland vid spårande av skadeskjutet vilt med hunden i lina). Anledningen till förbudet var just att jakthundar intränade på klöv ofta förvirrade sig in i hagar och skrämde och/eller attackerade boskap.

/Fred
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Rosten

• Närke
« Svar #26 skrivet: 19 jul-07 kl 23:48 »
Jag skulle skjuta rådjuret om jag ansåg att hundägaren gjort fel. Släppt hunden på för liten mark. Eller släppt hunden för nära markgränsen. Skulle det upprepas så skulle jag gärna ha delat med mig av inälverna till hunden. ;)

Den minsta mark som jag vet om att folk släpper hund på är 4ha. Där släpper dom en beagle. (eller hur det nu stavas) Och man jagar 1-2 gånger i veckan på marken. :o men alltid på vardagar då alla andra är på jobbet.

Några kilometer från mitt förra hus så vart ett jaktlag på 3 personer av med sina 20ha pga att man gjorde flera rådjursdrev med tax på marken. Marken är bara 100 meter som bredast och kanske 1 km lång. Dom gjorde flera drev på en dag. Hunden var nog till 90% på fel mark.

Margit

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 20 jul-07 kl 07:47 »
Tycker det är en ypperlig kompromiss. Markägaren tar köttet och jägaren får tillbaka sin hund.

Häröver (NY State) är hundar inte tillåtna vid klövdjursjakt (undantag gäller ibland vid spårande av skadeskjutet vilt med hunden i lina). Anledningen till förbudet var just att jakthundar intränade på klöv ofta förvirrade sig in i hagar och skrämde och/eller attackerade boskap.

/Fred

Kompromiss = Ett beslut som syftar till att tillfredsställa flera parter i en intressekonflikt

Är båda överens och den som bor på marken har rätt att skjuta (dvs har jaktkort, licens...etc.) så är lösningen bra, men om man bara går ut och skjuter djuret för en annans hund...då vet jag hur det hade gått i mitt jaktlag i alla fall. Men folk löser saker på olika sätt och det är väl därför det finns så mycket osämja och hat mellan människor!

Margit

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 20 jul-07 kl 07:53 »
Jag skulle skjuta rådjuret om jag ansåg att hundägaren gjort fel. Släppt hunden på för liten mark. Eller släppt hunden för nära markgränsen. Skulle det upprepas så skulle jag gärna ha delat med mig av inälverna till hunden. ;)

Den minsta mark som jag vet om att folk släpper hund på är 4ha. Där släpper dom en beagle. (eller hur det nu stavas) Och man jagar 1-2 gånger i veckan på marken. :o men alltid på vardagar då alla andra är på jobbet.

Några kilometer från mitt förra hus så vart ett jaktlag på 3 personer av med sina 20ha pga att man gjorde flera rådjursdrev med tax på marken. Marken är bara 100 meter som bredast och kanske 1 km lång. Dom gjorde flera drev på en dag. Hunden var nog till 90% på fel mark.

100 meter x 1000 Hur kan det bli 20 ha ??? ???

Det är dessutom enligt jaktlagen inte tillåtet att använda drivande hund för att "driva av" annans mark för att sedan skjuta på den egna så beslutet var helt rätt, man måste ta ansvar och bedriva jakten på ett etiskt och regelrätt sätt.

att släppa en beagle på 4 ha är ju skrattretande - är du säker på att marken inte ingår i ett JVO? Det verkar faktiskt en aning skumt... ;)

Rosten

• Närke
« Svar #29 skrivet: 20 jul-07 kl 10:07 »
100 meter x 1000 Hur kan det bli 20 ha ??? ???

Det är dessutom enligt jaktlagen inte tillåtet att använda drivande hund för att "driva av" annans mark för att sedan skjuta på den egna så beslutet var helt rätt, man måste ta ansvar och bedriva jakten på ett etiskt och regelrätt sätt.

att släppa en beagle på 4 ha är ju skrattretande - är du säker på att marken inte ingår i ett JVO? Det verkar faktiskt en aning skumt... ;)

Jag har nu mätt på kartan. Marken verkar vara på 14Ha Den är ca 50 meter bred på smalaste stället och ca 100-110 meter på bredaste. Men det är ändå helt fel mark att släppa en hund på.

Den andra marken ligger mitt i min brors jaktmark. Han har varit på gubben "sjukpensionär" om att han skall polisanmäla det om det inte slutar. Men gubben hävdar att det är så synd om hunden om den inte får springa runt lite. Numera skjuter vi allt som hunden kommer drivandes och så matar vi hunden med gosaker. ;)

Elektra

« Svar #30 skrivet: 05 aug-07 kl 14:36 »
Siktar du på hunden eller på jägaren?? Ett riktigt dumt förslag faktiskt...håller definitivt med om att det är högst olämpligt att påbörja en jakt så nära bebyggelse!!

Nej, jag tror på en annan lösning!! Men det är min åsikt  ;)
Den hund som driver/river mina djur riskerar att få livet förkortat ganska omgående, skit samma om det är en jakthund eller inte.
"Djur dödar inte för nöjes skull.
Endast människan finner nöje i att tortera och döda andra varelser."

Margit

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 05 aug-07 kl 20:27 »
Det är skillnad på om hunden är i färd med att riva eller skada ett tamdjur, eller om hunden springer på gården och skäller på djuren...tycker jag!
Skulle du tycka att det var OK om din hund av en händelse sprang in på min gård och skällde på mina djur och jag sköt hunden omgående?  ??? Utan att du får EN chans att aldrig låta det hända igen?
Och säg nu inte att "det skulle mina hundar AAAALLLDRRIIIG göra" för det kan även hända den bäste!

Om hunden är i färd med att bita ihjäl tamdjuren så är synvinkeln absolut en annan - då kanske bössan åker fram för ett skrämselskott åtminstone  ;)

Askan

• Blekinge
SV: hur nära gårdar får man jaga egentligen...?
« Svar #32 skrivet: 07 jan-14 kl 12:53 »
Så nära är ett brott enligt Brottsbalken 4:e kapitlet
7 § Den som handgripligen antastar eller medelst skottlossning, stenkastning, oljud eller annat hänsynslöst beteende eljest ofredar annan, döms för ofredande till böter eller fängelse i högst ett år. Lag (1993:207).
Den har vi använt oss av, då vi efter 9 år, fick nog av att de sköt så nära som 50 m från vårt hus, dvs 4-5 m från tomtgränsen, och jag vid det tillfället satt på trappen och rökte, kl: 22.30 = kolsvart ute, och kunde givetvis inte se att det fanns någon därute.

emil.jönsson

• Skåne
SV: hur nära gårdar får man jaga egentligen...?
« Svar #33 skrivet: 08 jan-14 kl 19:47 »
På den marken jag har jakt skjuter jag ibland inne bland husen ;) Men är det i närheten av någon mark som jag inte har marken håller jag lagom avstånd, och ingen har klagat änsålänge  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

634 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser