Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Glass  (läst 8811 gånger)

stellasmatte

• Norrbotten
Glass
« skrivet: 13 jun-12 kl 21:50 »
Någon som gör glassen själv? Måste man ha en glassmaskin? Vi har så långt till affären att glassen hinner tina, och så gillar jag inte köpt glass. Tacksam för recept!

LottaLuvin

• Gäst
SV: Glass
« Svar #1 skrivet: 13 jun-12 kl 22:15 »
3 äggulor.
3 mogna bananer.
1 msk kanel.
2,5 dl lätt vispad grädde.

Vispa gulorna så ini...
ner med mosade bananer och kanelen.
Mixa.
Blanda ner grädden.

Häll upp i lagoma förpackningar och frys.
Rör om flera gånger under infrysningen, så slipper du få en kompakt monsterglass (det är väl den enda nyttan man har av en bra glassmaskin - att den gör det jobbet åt en).

Anders Perols

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 14 jun-12 kl 00:14 »
Kolla Handboken under "Desserter", jag har lagt in några glassrecept där. En maskin är dock nästan ett måste för att få en krämig och slät glass. Annars får du prova parfait eller semifredo (italiensk parfait med mascarpone). Där behövs ingen glassmaskin.
Kock till yrket. Bagare, styckare och hobbybonde på fritiden.

LimJans

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 15 jul-12 kl 10:16 »
Petar upp denna tråd igen. Igår gjorde jag jag glass på grädde, äggulor och florsocker som vispades till en smet och sen i med hackad choklad. Den blev supergod! Dock känns den lite fet (det är den ju också...  ;D) så jag undrar om man kan få sen lite magrare/lättare genom att ha i något annat? Eller det kanske är att häda?  :P

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 15 jul-12 kl 10:27 »
Det är bara att byta ut önskad del av grädden mot mjölk!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

kurt

« Svar #5 skrivet: 15 jul-12 kl 14:42 »

Om man använder glassmaskin kan man säker byta ut en del av grädden mot mjölk. Men utan glassmaskin så borde den bli ännu hårdare om man använder mjölk i stället för grädde.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #6 skrivet: 15 jul-12 kl 14:51 »

Om man använder glassmaskin kan man säker byta ut en del av grädden mot mjölk. Men utan glassmaskin så borde den bli ännu hårdare om man använder mjölk i stället för grädde.

Det är också väldigt gott att använda naturell yoghurt. Jag använder den milda, treprocentiga. Men då är nog en glassmaskin nästan ett krav.

Själv köpte jag en för flera år sedan och det har blivit många liter smarrig glass. Speciellt kul när man har egna bär att använda. En bra "investering".  :D

Frances

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 15 jul-12 kl 16:22 »
Det funkar bra utan glassmaskin också, man får se till att vända runt i glassen då o då under frysningen. Vilket jag brukar göra med glassmaskin också, förfrysa lite innan jag kör glassen i maskin, det går lite fortare då..
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #8 skrivet: 15 jul-12 kl 16:30 »
Det funkar bra utan glassmaskin också, man får se till att vända runt i glassen då o då under frysningen. Vilket jag brukar göra med glassmaskin också, förfrysa lite innan jag kör glassen i maskin, det går lite fortare då..

Hmm, jag har provat men tycker det blir isigt utan glassmaskin, även om jag rör runt under infrysningen. Om man inte har en väldigt gräddig glass, typ parfait, förstås.

Kretsloppan

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 15 jul-12 kl 16:50 »
Har bara lagat utan maskin men har inte tyckt att det blivit särskilt bra. Lurar på att skaffa en efter att ha köpt en jättefin bok med glassrecept. Har läst tester att en phillipsmodell varit bra. Har ni några rekommendationer eller blir det otillbörlig reklam då?

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #10 skrivet: 15 jul-12 kl 16:53 »
Min är utlånad, men jag har för mig att det är en Philips. Jag har ett extra frysblock, väldigt bra när man vill göra mycket på en gång.

Frances

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 15 jul-12 kl 17:05 »
jag har också en Philips med extra block :)

pyromanen

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 15 jul-12 kl 17:15 »
Har också en philips. Stör mig lite på att den är för liten, 2 liter hade varit bättre.  Tycker om fet men inte så söt glass och då funkar det utmärkt med grädde som bas  ;D.  Sen tycker jag det är lite märkligt att det bland hela det stora glassurvalet i affären inte finns nån som inte är sliskigtsöt!  Förstår att genomsnittssvensken är en sockergris, men nog borde det finnas fler än jag som tycker köpeglass är för söt.  Dom lite dyrare t.ex. carte dór mm är till o med ännu sötare tycker jag.

LimJans

• Dalarna
« Svar #13 skrivet: 19 jul-12 kl 12:20 »

Det blev tyvärr alldeles isigt och knasigt.

Madde Len

• Dalsland
    • Livet på landet
« Svar #14 skrivet: 19 jul-12 kl 13:23 »
Vi investerade i en Philips glassmaskin för några år sedan efter att ha läst boken "Den hemlige kocken". Jag är inte mycket för elektriska prylar men älskar verkligen min glassmaskin! :-)
Till glassmaskinen följer en bok med grundrecept på glass som man kan alternera på många sätt. Vi gör nästan bara vaniljglass (med riktigt vaniljpulver) och alternerar tillbehören. Bär, sylt, chokladsås, colasås m.m.
Isglass till barnen gör vi av hemkokad saft, rabarberglassen är mest eftertraktad, rabarbersaft som jag späder med ung hälften vatten, och fryser i IKEAs glassformar. Brukar även frysa om jag fått något över när vi gjort fruktyoughurt.

Så jag tycker att en glassmaskin är en bra investering, jag har inte tid att röra runt i glassen för hans flera gånger medans den fryser.

Frances

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 19 jul-12 kl 13:39 »
Det blev tyvärr alldeles isigt och knasigt.

Hur såg receptet ut?

Menar... jag VET att det funkar att göra glass av mjölk.... men då har jag gjort den lite mer arbetssamma varianten med att koka kräm och mogna osv.
det kanske inte funkar med lite enklare recept.

LimJans

• Dalarna
« Svar #16 skrivet: 19 jul-12 kl 13:51 »
2 dl vispgrädde, 2 äggulor, 2 dl florsocker vispas till en smet. I med smaksättning. Frys. Rör ibland.

Gjorde så, men med häften mjölk, hälften grädde. Blev blä.

Frances

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 19 jul-12 kl 23:28 »
Okej, då förstår jag. Har du provat att koka "riktig" glassmet nån gång? Det är värt besväret, så man slipper den där feta känslan som sätter sig i gommen....

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 19 jul-12 kl 23:37 »
Och jag som tycker det är felet med köpeglass.. Den känns inte riktig... Som att de snålat på grädden. Även när det gäller det man tror är kvalitétsglass... Den enda köpeglass som riktigt håller måttet är den där från glassbilen... Sundborn eller vad den heter.. Tror jag måste skaffa mig en glassmaskin jag med! För de gånger jag gjort glass så har den blivit isig, trots att jag försökt röra om under infrysningen...

LimJans

• Dalarna
« Svar #19 skrivet: 19 jul-12 kl 23:38 »
Nix, kokt glass har jag inte testat ;) (alltså, du ska berätta hur!)

Dela detta:

* Inloggade just nu

598 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser