Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Glass  (läst 7988 gånger)

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Glass
« Svar #40 skrivet: 27 nov-12 kl 20:55 »
Faktum är att all glass innehåller luft, annars skulle den inte bli mjuk och krämig utan en hård och oätlig isklump. Jag gör min glass själv i glassmaskin, då blir den ordentligt krämig. Gör man utan maskin, måste man vispa i glassmeten flera gånger under tiden den blir fryst.

Ja, det fattar väl jag med att den innehåller luft! Annars hade 500 ml vägt 500 gram, men billig svensk glass väger bara 250 gram, dvs 50% av glassen är luft. Om du köper en riktig glass så väger den ändå över 400 gram, dvs det är bara 20% luft. Tycker du Hagen Daaz är en oätlig isklump? Jag ska köpa mig en egen glassmaskin så får jag väl väga själv då. Man har ju inte direkt lust att betala över 100kr/kg för glass vilket är det man får betala för riktig glass i den här landet.

Neon Knight

  • Inlägg: 932
    • -
SV: Glass
« Svar #41 skrivet: 27 nov-12 kl 22:52 »
Det är olika mycket luft i glass av olika typ. Sådan glass som hälls i en burk på fabriken är mekaniskt enkel och behöver inte så mycket luft. En extruderad glass som Magnum däremot måste innehålla mycket mer luft och även frysas hårdare. En glass helt utan luft skulle mycket riktigt bara bli som en isklump.

Neon Knight

  • Inlägg: 932
    • -
SV: Glass
« Svar #42 skrivet: 28 nov-12 kl 08:55 »
Hur gör de för att få in så mycket luft, vispar de i en evighet?

En kommersiell glassfrysare består av en nedkyld stålcylinder där glassmix och luft matas in i ena änden och glass av lagom densitet och konsistens kommer ut i den andra. Inuti cylindern skrapar roterande knivar insidan av cylindern så att luft och mix blandas och glassen inte fryser fast. Det är en kontinuerlig process, så man gör inte en sats, häller ut den, gör en till och så vidare. Det skulle ju vara väldigt opraktiskt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

388 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser