Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Glass  (läst 7989 gånger)

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Glass
« Svar #20 skrivet: 19 jul-12 kl 23:42 »
http://www.glasskoll.se/2009/05/11/hemmagjord-graddglass/

Typ..så! fast just det där receptet har jag inte testat, utan det var det första bästa jag googlade fram..men beskrivningen är bra  :)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Glass
« Svar #21 skrivet: 20 jul-12 kl 08:14 »
http://www.glasskoll.se/2009/05/11/hemmagjord-graddglass/

Typ..så! fast just det där receptet har jag inte testat, utan det var det första bästa jag googlade fram..men beskrivningen är bra  :)


Sådär gör jag med, en kokt kräm som vaniljsås ungefär. Blir absolut bäst. Ska prova med att låta den mogna, det var nytt för mig!

*måste återkräva den utlånade glassmaskinen*

Glöm inte att göra sorbet!! Passerad frukt, sockerlag, ev. äggvita. Lätt som luft och vansinnigt gott. Perfekt när alla sommarbär mognar.

LottaLuvin

  • Gäst
SV: Glass
« Svar #22 skrivet: 20 jul-12 kl 13:59 »
Frances, du som inte är så himla vilse i köket.. hur gör man en sån glass halal? Vad ska i istället för sockret, och när? ...och en gissning räcker helt bra, jag har råd med att upptäcka att det inte riktigt funkade och jag behöver experimentera vidare. Det är bara skönt att ha nån gissning att UTGÅ ifrån.  :-[

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Sv: Glass
« Svar #23 skrivet: 20 jul-12 kl 14:03 »
Skippa sockret bara rakt av och ösa i ordentligt med frukt istället?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

LimJans

  • Inlägg: 8925
    • Dalarna
SV: Glass
« Svar #24 skrivet: 20 jul-12 kl 14:07 »
Mosad banan kanske? Det är ju rätt sött... hm.

LottaLuvin

  • Gäst
SV: Glass
« Svar #25 skrivet: 20 jul-12 kl 14:33 »
Ska testa när jag kommit hem till Sherwoodskogen om några veckor. :D

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Glass
« Svar #26 skrivet: 20 jul-12 kl 14:45 »
Lottas bananglass är iallafall supergod  :)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Glass
« Svar #27 skrivet: 20 jul-12 kl 15:37 »
Bästa smoothien som nästan är som glass gör man på frysta bär, lite banan, naturell yoghurt och en skvätt grädde. Mixa och njut. Men bären ska vara riktigt frysta, då blir konsistensen som mjuk glass (inte mjukglass  ;)).

Lottahalal?

LottaLuvin

  • Gäst
SV: Glass
« Svar #28 skrivet: 20 jul-12 kl 16:26 »
Ja, Lottahalal.  :D

LimJans

  • Inlägg: 8925
    • Dalarna
SV: Glass
« Svar #29 skrivet: 20 jul-12 kl 16:42 »
Är bananen också fryst blir det ännu krämigare. Lite kakao (om det är halal?) blir också gott i. Man får smaka sig fram :)

Fru Jansson

  • Gäst
SV: Glass
« Svar #30 skrivet: 21 jul-12 kl 18:19 »
http://www.glasskoll.se/2009/05/11/hemmagjord-graddglass/

Typ..så! fast just det där receptet har jag inte testat, utan det var det första bästa jag googlade fram..men beskrivningen är bra  :)


Provade nåt dylikt, fast på bara grädde (har sällan mjölk hemma), och det blev himla god glass, men totalt stenhård! Jag pytsade över den i en bytta när den var ungefär som mjukglass i konsistensen... Skulle jag ha rört fler gånger? Nu får den ligga i kylen och tina nån timme innan det går att äta av den...

sannah

  • Inlägg: 126
    • -
SV: Glass
« Svar #31 skrivet: 31 jul-12 kl 15:34 »
Mannen köpte en jättefin maskin till min födelsedag, fatta man tappade hakan  ;D exido tror jag..

Iaf, jag gör på 2/3 mjölk och 1/3 grädde, ibland mindre grädde, då blir det sådär god gräddsmak, men den smälter snabbt i munnen så smakerna kommer fram bra.

Samma delar mjölk och grädde som ovan med lite fast smaksättning som choklad (vi gör typ lös tryffel och blandar i) gör glassen åt det hållet att det "fastnar" på tungan, nästa gång ska jag testa med bara mjölk i, för chokladen gör att glassen smälter långsammare (eller nåt sånt) på tungan = fet hinna i munnen  :-\ är ju ok för smaken är fantastik men ändå.. Smakar inte längre som mövenpick då  ;D

Nordanvind

  • Inlägg: 242
    • Östergötland
SV: Glass
« Svar #32 skrivet: 12 aug-12 kl 20:54 »
3 äggulor
3 msk strösocker
3 tsk vaniljsocker
3 dl vispgrädde.

Vispa äggulor, strösocker och vaniljsocker i en skål så att den blir fluffig. Lättvispa vispgrädden i en annan skål. Blanda alltihop försiktigt. Frys in. Behöver inte röras om i frysen. Går att göra i olika mängd utan att glassen blir isig. Väldigt mättande glass.  :P

Sork

  • Inlägg: 548
  • TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
SV: Glass
« Svar #33 skrivet: 14 aug-12 kl 00:30 »
3 äggulor
3 msk strösocker
3 tsk vaniljsocker
3 dl vispgrädde.

Vispa äggulor, strösocker och vaniljsocker i en skål så att den blir fluffig. Lättvispa vispgrädden i en annan skål. Blanda alltihop försiktigt. Frys in. Behöver inte röras om i frysen. Går att göra i olika mängd utan att glassen blir isig. Väldigt mättande glass.  :P
Det där måste jag lägga på minnet; Kan behöva det efter som att vi ska utöka familjen med 2ungar till ;)
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Nordanvind

  • Inlägg: 242
    • Östergötland
SV: Glass
« Svar #34 skrivet: 14 aug-12 kl 19:51 »
Det där måste jag lägga på minnet; Kan behöva det efter som att vi ska utöka familjen med 2ungar till ;)


Gör det! I den här familjen är det sex barn. Fyra på heltid och två som är varannan vecka. Och de älskar den glassen och det behövs inte mycket innan de är mätta. ;)

backtonature

  • Inlägg: 13
    • Västmanland
SV: Glass
« Svar #35 skrivet: 12 sep-12 kl 17:17 »
Halojjj!
Något som slår mig när jag sitter och läser och fnular är hur ofta vi letar efter recept som går snabbt... Ja, glass MÅSTE ju ta den tid det tar, man kan ju inte expressfrysa direkt eller vad man ska kalla det.. :P men tid är ju en bristvara för de flesta av oss. Men att t.e.x stå vid spisen och fokusera på att röra och röra i rätt fart och ordning kan vara som en meditation. Med risk för att bli flummig  :-[  Min farmor sa att "man skall icke hasta fram maten, inte hasta i sig den heller - för då får den bråttom ut".
Dags att dra ner på tempot!


Sandy_7

  • Inlägg: 26
    • Västergötland
SV: Glass
« Svar #36 skrivet: 21 sep-12 kl 13:19 »
Jan Hedh har en glass-kokbok som man med fördel kan låna på sitt närmaste bibliotek. Den heter Glasspassion. Hittar man väl sitt favoritrecept, så kör man på det. Jag tycker det funkar bra att göra glass utan glassmaskin. Jag försöker vispa varannan timma så blir det ganska krämigt. Glassen tar man fram en 20-30 min innan man skall äta den, så går det lätt att göra kulor.

Lättaste receptet är alltid:
Vispa 3 äggulor med 1½ dl socker + vanilj
Vispa 3 äggvitor
Vispa 3 dl grädde
Blanda ihop med slickepott. Låt frysa ett par timmar, vispa igen och tillsätt ev krokant, nötter, hackad frukt etc.
Frys ytterligare någon timme, vispa. Glassen blir fluffig och fin, men inte så luftig som i butik tack o lov.

Kulfi (indisk glass)
6 dl mjölk, koka upp och låt sjuda tills hälften kvarstår. Tar ungefär 30 min.
3 dl grädde + 1 dl socker, 1 tsk vaniljsocker, tillsätt, koka upp och låt sjuda tills häften kvarstår. Tar ungefär 30 min.
Rör hela tiden. Detta är mödosamt - jag vet  :P Blandningen skall ha tjocknat ganska bra. Strö på pistagenötter och frys ner. Oftast fördelar man detta i portioner och fryser ner. Det blir lite parfait liknande. Mycket sött och gott.

hon på torpet

  • Inlägg: 1702
    • Uppland
SV: Glass
« Svar #37 skrivet: 22 sep-12 kl 06:51 »
De flesta glassrecept innehåller bara äggulor, men någon gång kan man se (som ovan!) att även vitorna får vara med, jag tycker det är praktiskt, det blir MER glass och man slipper tänka på vad det ska bli av vitorna sen..MEN jag har för mig att det är ohälsosamt att äta råa äggvitor...har tyvärr glömt varför... (får man kanske dåligt minne av dem?) :o
Tala ut människa!!!

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Glass
« Svar #38 skrivet: 18 nov-12 kl 19:02 »
Vad beror det på att svensk köpeglass som GB eller siaglass innehåller så mycket luft och hur mycket luft innehåller den glass ni gör själva? Hur gör de för att få in så mycket luft, vispar de i en evighet? Blåser in luften? Att den innehåller mycket luft är förstås av ekonomiska skäl.. de tar betalt för luft.

En vanlig GB gräddglass väger 250 gram för 500ml, medans Hagen Daaz och Ben and Jerrys (som båda är amerikanska glassar) väger ca 430 gram per 500ml.
Vad väger er glass per 500ml? Jag kan tänka mig att egengjord glass bli väldig tung?

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Glass
« Svar #39 skrivet: 22 nov-12 kl 18:03 »
Faktum är att all glass innehåller luft, annars skulle den inte bli mjuk och krämig utan en hård och oätlig isklump. Jag gör min glass själv i glassmaskin, då blir den ordentligt krämig. Gör man utan maskin, måste man vispa i glassmeten flera gånger under tiden den blir fryst.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

327 gäster, 2 användare
Hantverkaren, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser