Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bästa bössan i bästa kalibern?  (läst 25510 gånger)

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
Bästa bössan i bästa kalibern?
« skrivet: 09 jun-12 kl 23:59 »
Hej!

Har en 6,5*55 men vill komplettera. Anledningarna är i huvudsak två; jag litar inte på 6,5an efter att kikarmontaget gett upp och 6,5*55 uppfyller inte alltid kraven på ett klass 1-vapen (för den som ifrågasätter det kan jag bara hänvisa till datablad över anslagsenergier för olika 6,5*55-patroner med olika kulvikter samt tanken att det händer att folk skjuter på betydligt längre avstånd än 80 m - vill du diskuera detta så kan vi väl ta det i en ny tråd).

Jag är ute efter ett vapen för smygjakt eller jakt från pass/gömsle efter i första hand älg, dov och vildsvin. Jag har snöat in på en Tikka T3 super varmint i kaliber 308W för att få en oöm bruksbössa med hög precision och med marginal uppfylla klass 1. Samtidigt är jag lite rekylrädd så 9,3*62 går bort av den anledningen, förutom att 308W är en vanlig patron så det går att få tag i ammo till rimligt pris.

Tänkte mig att köpa den med gängad pipa, ljuddämpare (minskar rekylen) och stativ.

Kikare vet jag inte än, lutar åt Nikon Monarch E eller Nikon Monarch X.

Har även tittat på Tikka T3 TAC men förstår inte vad jag får för de extra 4.000 kr som den kostar jämfört med Super varmint. Hade jag mer pengar än jag visste vad jag skulle göra med så är väl drömmen ett Sako TRG... Men, då hamnar vi långt från praktisk självhushållning.

Kommentarer om vapen, kaliber eller kikare?

Vänligen
Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Fundersam

• Västmanland
SV: Bästa bössan i bästa kalibern?
« Svar #1 skrivet: 10 jun-12 kl 16:02 »
Jag använder både 6.5x55 och 308w till klass 1 jakt, och tycker de båda är utmärka kalibrar. Har dock övergått mer och mer till 6,5x55 då jag känner mig bekvämare med den och därmed skjuter bättre med den. Med bättre menar jag mer avslappnat.
Jag försöker dock hålla mig till rådjursjakt med 6,5x55, och 308w till de större fyrbenta, även om 6,5x55 duger till allt.

Ljuddämpare på 308w är inte alls dumt. Den kombinationen kan man ju dessutom få kort och smidig vilket är skönt vid smygjakt.

Nikons sikten anser jag vara väldigt mycket sikte för pengarna, och absolut av bra kvalitét. Har haft ett Nikon tidigare som fått lämna till förmån för ett fyra gånger så dyrt Helia. Jag skulle inte tveka att köpa ett Nikon igen.

Kapsyl

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 13 jun-12 kl 00:13 »
Ta och provskjut en 8x57JS.Visst har den rekyl men det är ingen större "snärt" i den tycker jag. Den har haft ett oförtjänt rykte som potatiskastare men den verkar bli allt populärare verkar det. Jag använder min till gris och älg och någon råbock har också fällts för den. Dessutom finns det gott om begagnade i bra skick till ett bra (läs billigt :) ) pris.

Quercus

• Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
« Svar #3 skrivet: 15 jun-12 kl 16:45 »
Håller med - 8x57is är en mycket trevlig kaliber. Annars kör jag mest med 30-06, Browning halvautomat, Leupold 4,5x14, 50mm med belyst riktpunkt. Skiftar med aimpoint hunter 30 mm. Funkar perfekt.
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

torpjens

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 15 jun-12 kl 21:15 »
Tack för tipsen. Nu blev jag lite ivrig och for iväg till en vapenbutik och det slutade med en  http://www.sako.se/kulvapen_tikka.php?page=3&id=tikka_t3_tactical fast med ljuddämpare isället för rekylbroms och siktet blev ett Meopta 3-12*50 med belyst riktmedel.  >:D  I samband med detta köp uppfann jag ett nytt ord: Efterköpsångest

Jag tror det blir jättebra. Är jag inte nöjd med kikaren sätter jag den på min gamla 6,5*55, känns kikaren bra köper jag istället en billigare till 6,5-an samt nya fästen till den eftersom kombinationen svikit mig ett par gånger.

Vänligen
Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Fundersam

• Västmanland
« Svar #5 skrivet: 15 jun-12 kl 23:26 »
Vad kul, och spännande. Grattis!  :D

Vad har du för fäste nu då mellan bössan och kikaren?

torpjens

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 15 jun-12 kl 23:50 »

Vad har du för fäste nu då mellan bössan och kikaren?

Weawer, men de ser ut som luftgevärsfästen; väldigt klena och små skruvar med små skruvskallar bara på vänstersidan.

Ja, jag är väldigt spänd på att får prova nya bössan. Tänkte mig att hyra in mig på den närbelägna skjutbanan med ett hundratal övningsammo och försöka hamna inom en femkrona på 100m.

Detta leder mig till en religiös diskussion: Vilka ammo ska man testa?
* Lapua Mega har jag kört till 6,5-an, testa samma, åsikter?
* Norma oryx, aldrig provat, åsikter?
* Sako Hammerhead? Ingen aning.

Andra bra idéer? Jag vill nog ha en (åtminstone i botten) bondad kula. Skjuter mest på dov, rådjur och kan komma att skjuta en eller annan älg eller vildsvin. Tror på att det är bra att undvika genomskott så jag vill ha något som skjuter rakt och svampar upp tidigt men ändå håller ihop...

Så har du någon favorit blir jag glad om du rekommenderar den men motivera varför du tycker om den! (Tänk också på att jag skjuter 308W så en ammunition som är bra i 9,3*74 i bufflar kanske inte passar min 308W till dovhjort/älg).

Vänligen
Jens

Fundersam

• Västmanland
« Svar #7 skrivet: 16 jun-12 kl 01:19 »
Se till att montera dit fäste/ ringar av bästa kvalitét då, så gör det både sikte och bössan rättvisa. Ett dåligt kikarmontage förstör allt, det vet jag av erfarenhet...  :-\

Jag har själv optilock till min Tikka. Dyrt, men värt varje krona. Skjuter man dessutom på levande ting måste det vara bra och skottfast.

Lapua Mega kör jag med till 6,5x55. Fungerar mycket bra till den för mig. Håller skotten inom femkronan på 100 meter.

Oryx har jag hört blandade åsikter om...

En kula som fungerat bra för mig och flera andra till 308W är hornady Interbond (tror jag den heter). Har fått dem av en som handladdar och vet inte om de går att köpa färdigladdade. Vet flera som skjutit både älg och rådjur med bra resultat. Själv har jag bara skjutit rådjur med den, och har inte haft något att anmärka på. Ska jag jämför den med megan (dock i 6.5x55) så tycker jag megan slog sönder mer.

Annars är det nog en riktigt fin bössa och sikte du köpt dig.  :D

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #8 skrivet: 16 jun-12 kl 08:23 »
Hej ,Jag skjuter med barnes TSX 150 grain till 300 wm.Den kulan har funkat lysande på gris och älg,Mvh

hayproducer

• Jämtland
« Svar #9 skrivet: 09 jul-12 kl 16:35 »
Hej!

Har en 6,5*55 men vill komplettera. Anledningarna är i huvudsak två; jag litar inte på 6,5an efter att kikarmontaget gett upp och 6,5*55 uppfyller inte alltid kraven på ett klass 1-vapen (för den som ifrågasätter det kan jag bara hänvisa till datablad över anslagsenergier för olika 6,5*55-patroner med olika kulvikter samt tanken att det händer att folk skjuter på betydligt längre avstånd än 80 m - vill du diskuera detta så kan vi väl ta det i en ny tråd).

Jag är ute efter ett vapen för smygjakt eller jakt från pass/gömsle efter i första hand älg, dov och vildsvin. Jag har snöat in på en Tikka T3 super varmint i kaliber 308W för att få en oöm bruksbössa med hög precision och med marginal uppfylla klass 1. Samtidigt är jag lite rekylrädd så 9,3*62 går bort av den anledningen, förutom att 308W är en vanlig patron så det går att få tag i ammo till rimligt pris.

Tänkte mig att köpa den med gängad pipa, ljuddämpare (minskar rekylen) och stativ.

Har även tittat på Tikka T3 TAC men förstår inte vad jag får för de extra 4.000 kr som den kostar jämfört med Super varmint. Hade jag mer pengar än jag visste vad jag skulle göra med så är väl drömmen ett Sako TRG... Men, då hamnar vi långt från praktisk självhushållning.

Vänligen
Jens

Det är väl knappast bössans fel att folk skjuter på för långa håll :o för i sådana fall så har alla bössor en begränsning!

Du köper väl inte en kraftigare kaliber för att öka på skjutavståendet? i sådanafall så har du nog inte det omdömme som krävs för att inneha licens på ett jaktvapen.

När det gäller ammunition så är det upp till den ensklillde jägarens ansvar att tillse att rätt ammo används för ett specielt villebråd!

Att det finns flera typer av ammunition fråntar dig inte ditt ansvar!

Använder man sin bössa med ansvar och omdömme så minimeras även skadskjutningar, att som vissa påstå att det är kalibern som orsakar skadskjutningar visar brist på omdömme.

Om du använder din 6,5 på det sätt som den är avsedd till så kommer du aldrig att få några problem med den!

Ska du jaga älg med den köper man ammo avsedd för älg  eller hur?

Ett tipps ;) det är ditt ansvar att du ser till att kikaren är monterad på ett säkeret sätt på din 6,5, inte bara mot viltet som du jagar utan  även mot dina jaktkamrater, så se till att du fixar bössan innan du tar den till skogen igen.

John.F

• Norrbotten
« Svar #10 skrivet: 18 dec-13 kl 15:19 »
har jagat älg snart 10 år med en tikka .260rem öch det funkar fint.fin kaliber man kan skjuta från alla obekväma skjutställningar.

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 18 dec-13 kl 18:28 »
Hej!

Vänligen
Jens

Ta mod till dig och testa en 375 H&H mag. Jag har själv en sådan ( bland annat) och har använt den flitigt i många år. Rekylen är inte besvärande och köttförstöringen inte värre än med 6,5 an.
Många som testat min har blivit mycket positivt överraskade

torpjens

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 18 dec-13 kl 21:15 »
Tack till dem som svarat på frågorna!

Så här blev det: Behöll 6,5an men köpte nya ringar och en ny (billig) kikare. Köpte också en .308W med Nikonkikare och ljuddämpare, jag trivs väldigt bra med nya bössan. Mindre rekyl i den (subjektivt) än i 6,5an vilket är lite märkligt, det känns så även med dämparen av.  ???

/Torpjens

Rosten

• Närke
« Svar #13 skrivet: 23 dec-13 kl 22:33 »

Så här blev det: Behöll 6,5an men köpte nya ringar och en ny (billig) kikare. Köpte också en .308W med Nikonkikare och ljuddämpare, jag trivs väldigt bra med nya bössan. Mindre rekyl i den (subjektivt) än i 6,5an vilket är lite märkligt, det känns så även med dämparen av.  ???

/Torpjens
Det är inte bara kalibern som skapar rekylupplevelsen. En rakstockad bössa ger mera rekyl bakåt vilket är trevligare då kroppen tar upp den kraften.
En böjd stock ger en rekyl snett uppåt som upplevs otrevligare. Även om kraften är lika.
Bakkappan är också en sak som påverkar rekylupplevelsen positivt eller negativt.
Den totala vikten på vapnet påverkar också rekylupplevelsen. Ett tungt vapen har snällare rekyl.

Erik Gunnar

• -
« Svar #14 skrivet: 10 jun-14 kl 08:18 »

Ta mod till dig och testa en 375 H&H mag. Jag har själv en sådan ( bland annat) och har använt den flitigt i många år. Rekylen är inte besvärande och köttförstöringen inte värre än med 6,5 an.
Många som testat min har blivit mycket positivt överraskade

Jo 375 är en väldigt fin jaktkaliber men den har vissa nackdelar, dels kostar skotten ofantligt mycket och det finns inga JM för älgbanan vilket gör det rätt begränsad  till att öva med, så man behöver att annat vapen för detta.
Patronen behöver också en lång magnummekanism.
Rekylen är absolut inga problem om bössan är bra stockad och man har en bra skjutställning, men skjutställning kan det ju bli lite si och så med när det gäller snabba skott på älg och vildsvin vilket återigen kräver mer träning.
Norma ha länge länge pratat om JM till 375 men vi får väll se om det blir något med det
/Erik

Markus_Almroth

• Medelpad
« Svar #15 skrivet: 10 jun-14 kl 08:39 »
Gratulerar till ditt nya vapen! Du kommer säkert bli väldigt nöjd med den många år framöver. 308 är en trevlig allroundkaliber med snäll rekyl och dödar allt svenskt villebråd inom rimliga skotthåll.

Faktum är att 6,5 är förmodligen en bättre långhållsjaktkaliber än 308. Lägre startenergi, men de långsmala kulorna behåller kraften längre, men nu jagar vi ju inte på 600m, så det har ingen betydelse, utan är bara kuriosa :-)

Svaret på frågan om ammunitionsmärke är förstås att du skall börja ladda själv :-). I kaliber .30 är utbudet på kulor enormt, men jag vill slå ett fast slag för Sierras pro-hunter som man laddar till en hastighet kring 700m/s. Det är inte en bondad kula, men väljer man en relativt tung i 180grains får man en bra patron som inte slår sönder mycket, och håller ihop ändå pga en lägre fart, vilket är att föredra när man jagar på lite kortare håll, som jag förstod att du skulle göra? Dessutom skjuter den bra i nästan alla vapen.

Skall vi nu prata kalibrar vill jag ändå slå ett slag för gamla hederliga 9,3x57 som levererar mycket kraft utan att slå sönder dig. Inom normala skotthåll behöver man egentligen inte bry sig om kulbanan heller. Ett i det närmaste perfekt komplement till 6,5x55 i mina ögon. 8x57js som nämndes är också väldigt trevlig.

Du gjorde nog precis rätt som hittade ett vapen du tycker om med de egenskaper du var ute efter, sedan vilken kaliber det är har ju egentligen inte så stor betydelse.

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

Mitt i Planeten

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 15 okt-14 kl 05:52 »
Det är väl knappast bössans fel att folk skjuter på för långa håll :o för i sådana fall så har alla bössor en begränsning!

Du köper väl inte en kraftigare kaliber för att öka på skjutavståendet? i sådanafall så har du nog inte det omdömme som krävs för att inneha licens på ett jaktvapen.

När det gäller ammunition så är det upp till den ensklillde jägarens ansvar att tillse att rätt ammo används för ett specielt villebråd!

Att det finns flera typer av ammunition fråntar dig inte ditt ansvar!

Använder man sin bössa med ansvar och omdömme så minimeras även skadskjutningar, att som vissa påstå att det är kalibern som orsakar skadskjutningar visar brist på omdömme.

Om du använder din 6,5 på det sätt som den är avsedd till så kommer du aldrig att få några problem med den!

Ska du jaga älg med den köper man ammo avsedd för älg  eller hur?

Ett tipps ;) det är ditt ansvar att du ser till att kikaren är monterad på ett säkeret sätt på din 6,5, inte bara mot viltet som du jagar utan  även mot dina jaktkamrater, så se till att du fixar bössan innan du tar den till skogen igen.

Mycket bra kommentar. De som inte förstår vad jägarmässigt avstånd är (sunt förnuft gäller) eller vad lämpligt kulfång är och dess regler samt att man måste ha god överblick kring viltet, hund, andra jägare, pass - regler som jaktledaren satt upp inför jakten etc, dessa personer (skriver inte jägare) borde stanna hemma i stället.

/Jaktledarutbildad och läser ofta rapporter om tillbud vid jakt. Tyvärr några med dödlig utgång i år igen pga olämpligt omdöme. Personer med stora bössor, gärna halvautomater med långa kikarsikten som skryter om att de kan skjuta ett rådjur på 600 meter. Jaktforumen är fulla av sådant dravel.

Markus_Almroth

• Medelpad
« Svar #17 skrivet: 15 okt-14 kl 08:43 »

/Torpjens

Enligt min erfarenhet är ofta billiga kikare i själva verket väldigt dyra eftersom de inte håller måttet. Särskilt när det gäller skottfasthet. Är det en billig belyst kinakikare, så släng den igen och köp en lika billig begagnad kikare med lite kvalitét. Har du inte råd ändå, så köp en gammal weaver med 4x fast förstoring eller så, den får du för 300 kr och de är skottfast och pålitliga även om de är tråkiga.

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

exilbonde

• All utveckling beror på nyfikenhet och lathet.
    • Jämtland
« Svar #18 skrivet: 15 okt-14 kl 19:28 »
Vid skytte är det som med det mesta här i livet: Du ka köpa allt utom skicklighet.
Du ka välja så dyr utrustning som helst, främsta förutsättningen för att lyckas är att träna så du känner din utrustning, och din egen begränsning.

(OK Rätt kula har faktisk en viss betydelse)
Har lämnat kvinna fårgård och hund på annat håll i landet för ett jobb, så därför ingen djur, men säkert en mening om det mesta ;)

torpjens

• Södermanland
« Svar #19 skrivet: 04 nov-14 kl 22:01 »
Tack för de hjälpsamma kommentarerna! :) 

Den billiga kikaren är f.ö. en Nikon prostaff III som jag, för sitt pris, är mycket nöjd med.

/Torpjens
« Senast ändrad: 04 nov-14 kl 22:07 av torpjens »

Dela detta:

* Inloggade just nu

380 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser