Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fisk (abborre) långtidsförvaring  (läst 16455 gånger)

Ainon

• Norrbotten
Fisk (abborre) långtidsförvaring
« skrivet: 09 jun-12 kl 14:14 »
Vilka olika möjligheter finns det för att långtidsförvara fisk?

Vi får upp mängder med abborrar när vi lägger ut mjärde och det skulle vara kul att kunna spara de vi inte äter till hösten och vintern.
Frysa in borde väll vara det huvudsakliga alternativet (finns andra?), men hur är det bäst att frysa in de?

statustrött

SV: Fisk (abborre) långtidsförvaring
« Svar #1 skrivet: 10 jun-12 kl 20:15 »

Byracka

• -
« Svar #2 skrivet: 14 jun-12 kl 20:11 »
Det är viktigt att man får ut luften ur paketet vilket kan vara knepigt om man fryser in ofileade aborrar. Numera använder jag vakuumpump, tidigare slog jag en slatt vatten i påsen vilket fyllde ut alla håligheter.

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #3 skrivet: 14 jun-12 kl 20:24 »
I Polen åt jag något så gott som panerad fisk som konserverats i en citron, lök och oljelag. Rekommenderas!

Ainon

• Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 16 jun-12 kl 12:03 »
Tack!
Ok så filéer håller längre än hela fiskar?
Ska man då också vara noga med att få ut all luft?

Tror ni det skulle gå (och bli bra) att frysa in hel rökt abborre?

Byracka

• -
« Svar #5 skrivet: 16 jun-12 kl 20:56 »
Tack!
Ska man då också vara noga med att få ut all luft?

Tror ni det skulle gå (och bli bra) att frysa in hel rökt abborre?

Nja, det är möjligheten till luftfri paketering som gör att fileat blir bättre, däremot behövs det lite storlek på abborrarna för att det skall vara värt mödan att filea.

Man skall  alltid föröka få bort luften vid infrysning eftersom den ökar risken för frysbränna och härskning.

Rökt fisk går att frysa men jag tycker den blir vattnigare än färskrökt, för min egen del brukar dessutom inte den rökta fisken gå åt långt innan den blivit dålig i kylen.

Elritsan

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 21 aug-12 kl 11:19 »
Tack!

Absolut inte. Fisk skall frysas in hel. Orensad i det stora hela. Skär bort gällarna så blodet rinner ut. Skölj inte med vatten utan torka av fisken med kökstrasan. Lägg först in i en plastpåse, sen vira aluminium folie runt. Var smart när du virar så kan du använde folien många gånger om. Sen en till plastpåse runt folien. Då håller fisken längst.
Tänk på att frysa in i små påsar. Sen stoppa dom små påsarna i en stor påse för lättare ordning i frysen.
Grundregeln är att fiskköttet ska ej komma i kontakt med luft före saltning och tillagning.
Abborrfiléer härsknar snabbt i frysen. Håller sällan mer än 2 månader. Så bara vi som fiskar ofta fryser in file.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1812 gäster, 2 användare
torbjorn, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser