Vad ska du baka idag - inspirationstråd!

Startat av ChristinaR, 19 Maj-12 kl 08:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

javill

Ankarstock på skållat rågmjöl bakas det här idag.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

ChristinaR

Måste baka nåt till ungarnas marknadsförsäljning på lördag. Oinspirerad var ordet... :P

Lena i Fjollträsk

Citat från: ChristinaR skrivet 13 Sep-12 kl 16:05
Måste baka nåt till ungarnas marknadsförsäljning på lördag. Oinspirerad var ordet... :P

dra ihop en kladdkaka det går fort och säljer nog bra!

ChristinaR

Citat från: Lena i Fjollträsk skrivet 13 Sep-12 kl 16:17
dra ihop en kladdkaka det går fort och säljer nog bra!

Det är just så 95% av de andra föräldrarna också resonerar...  ;D ;D

sizz

Vaniljdrömmar, om du har hjorthornssalt hemma... Annars är ju chokladsnittar mycket kaka för liten insats... Om du har lite äpplen över (eller kan få lite fallfrukt av någon granne) så är ju äppelkaka (sockerkaksbotten i långpanna med äppelskivor och kanel på toppen) billigt och gott!

ChristinaR

Citat från: sizz skrivet 13 Sep-12 kl 16:47
Vaniljdrömmar, om du har hjorthornssalt hemma... Annars är ju chokladsnittar mycket kaka för liten insats... Om du har lite äpplen över (eller kan få lite fallfrukt av någon granne) så är ju äppelkaka (sockerkaksbotten i långpanna med äppelskivor och kanel på toppen) billigt och gott!

Japp, funderar på äppelsockerkaka fast i muffinsformar (lätt att packa i påsar). Chokladsnittar är ju gott, förstås. Pepparkaksmuffins med lingonsylt i smeten är en annan fundering.

Nena

Det blev en sats med valnötter, vetemjöl och rågsikt. Och en sats med skrädmjöl, rågsikt, vetemjöl, psylliumfrön och hackade torkade plommon. Nu ska de in i ugnen :)
Lev livet grönare så blir jorden skönare

sydtobak

Vanligt franskbröd fick det bli idag. Eftersom jag mest äter bröd på morgonen och gillar rostebröd så passar det bäst.
Min bästa ägodel är min vedspis!

TouchOfRed

På jäsning just nu:
-Valnötsbröd med äpple
-Rödbetsbröd

Aldrig bakat någon av de bröden tidigare så det blir spännande att se hur det blir! :)
Har 2 katter och föder upp guld svartbandad och guld blåbandad  stor Brahma.

MagnusH

Skall ta ut Godmorgonbullar ut ugnen o någon minut, jäst över natten och är färdifga på 10 minuter. Nygräddat bröd till frukost är populärt här hemma. :-)

Nettus

Idag blir det nog björnbärsmuffins. Eller kanske sockerkaka med hallonglasyr.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Buster

Här har det blivit Öster malma limpor, men vi har bytt ut vetemjölet mot dinkel. Snart dags för kanelbullar på dinkel får se hur det blir.
Hos oss finns 5 st lappgetter, 8 st roslagsfår, 6 st svensk blå anka, 20 st gotlandskaniner, 1 fjording och 4 st råttfångare.

TouchOfRed

Har 2 katter och föder upp guld svartbandad och guld blåbandad  stor Brahma.

LimJans

Igår blev det en paj. Smörj en form och häll i bär. Strö lite potatismjöl över och blanda runt så det inte blir blött i botten. Blanda 3 dl vetemjöl, 100 mjukt/smält smör och ett par msk socker till en deg som smulas över bären. 225 grader ca 15 min. ♥

torbjorn

Standardråglimpa i bakmaskin.

Grundreceptet:
3 dl vatten
1,5 msk smör
1,5 msk ättika
1 tsk salt
1,5 msk socker
180 g rågmjöl
360 g lantvetemjöl
7 g torrjäst

Mina avvikelser:
Lite mer vatten. 3,2-3,5 dl brukar bli lagom.
Dubbelt så mycket smör, 30-40 g, så håller brödet ihop bättre och blir inte så smuligt.
Mycket mindre ättika. 1,5 msk av min 24 %-ättika tar obönhörligen död på jästen, det räcker med 1 tsk.
Mjölblandningen kan bli lite olika från gång till gång. Idag 150 g grovt rågmjöl (jag gjorde slut på det sista jag hade), 210 g grahams, 180 g vanligt vetemjöl.
Lite kryddor fick följa med också. Anis, fänkål och kummin.

ChristinaR

Bakade fruktansvärt gott rågsurdegsbröd igår, ett dygns sammanlagd jäsning, bara att låta det sköta sig självt.  :D

vixol

Surdegsbröd på stenmalet rågmjöl, stenmalet grahamsmjöl, rågkross och kummin. Snart färdigt :-)
Jag är en köksglad fembarnspappa. Gillar Åland, allt som går att plocka gratis i naturen och filosofi.

Tallgrinden

Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Nordanvind

grisslan

Kom du levandes i hamn var det inget hårt vädeer.

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

972 Gäster, 1 användare
Galaxie