Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge  (läst 39179 gånger)

Sussilo

  • Gäst
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #200 skrivet: 31 maj-12 kl 06:43 »
Flusa finns inte mera :( Får varken säljas med eller utan recept.
Så då är frågan vad finnes istället?

Ja vad säger ni som avlusat getter efter det att Flusa försvunnit? Vad ska man använda i stället?

skånetösen

  • Inlägg: 553
    • Skåne
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #201 skrivet: 31 maj-12 kl 13:50 »
CityGross i Höör har haft något liknande medel för hästar. Polaren som har hästar har bunkrat, för även detta medel ska försvinna från marknaden. Kan hända att de har någon flaska kvar. Vet inte om man kan använda det på getter men hon behandlar framgångsrikt sina russ när de får löss i vinterpälsen.
Titta på CityGross' djuravdelning. Står bredvid alla flaskor med hovglans och annat "hästigt".
Det jag inte hinner idag kanske jag hinner imorgon.

Sussilo

  • Gäst
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #202 skrivet: 02 jun-12 kl 23:50 »
Hur går det med killingarna, 4-ever?
« Senast ändrad: 02 jun-12 kl 23:56 av Sussilo »

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #203 skrivet: 02 jun-12 kl 23:58 »
Jodå, det går nog framåt ;)
Flusa är ju fortfarande ett problem. Var på Citygross efter skånetösens tips och sprang runt bland hästkemikalierna, men tyckte inte att jag hittade något som skulle passa de små liven.
Var på apoteket och pratade med en som såg exakt ut såhär: ???
Tror jag ska försöka att ta en skånetur till alla små lanthandlar och bonnabutiker.
Så där pågår jakten fortfarande *suck*
Vad gäller de små liven så är den lille ganska nyfiken och tillåter att jag klappar henne nu när hon äter  :D
Hon kommer fram till boxdörren när hon hör att någon är på gång och bräker.
Tyvärr är inte den andra lika modig och när jag sitter inne i boxen så får hon ibland ryck av rädsla och springer iväg eller rycker till, och då är den lille också med på att vara rädd. Dock inte lika länge.
Tycker jag har varit snäll och lugn och bjudit på massa godis (sly)
Knäckebröd hade jag som ett säkert kort i mitt huvud och tyckte att nu när jag varit duktig och köpt hem detta så kommer de att älska mig ännu mera  :P
Men pyttsan: det var inget gott  ??? :o
Så mutning pågår fortfarande och massor av spring in till dem om dagarna!
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3931
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #204 skrivet: 03 jun-12 kl 12:05 »
Fråga närmsta kobonde vad hen använder när kreaturen får löss! Dosen måste förstås getanpassas, 1/10 kodos borde vara lagom till fullvuxen get, mindre till killingarna.

Somliga getter är hårdföra sörlänningar (tycker inte om knäckebröd :P ), äpplen, morötter eller kålväxter rekommenderas!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #205 skrivet: 03 jun-12 kl 12:58 »
Jag får kanske ta och kila runt bland grannarna här och fråga efter lusmedel ;)
Alltså, jag undrar om det är getter jag fått hem. De vill inte ha morötter, inte knäcke, inte äpple ???
Då är det kålväxt kvar. Ska genast provas ;)
Men det funkar ju att såga ner sly, skogen ska ju ändå gallras  ;D
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Sussilo

  • Gäst
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #206 skrivet: 03 jun-12 kl 22:11 »
Ringde en kompis med kor och frågade om lusmedel. Han använder "Flumetrin" för nöt, mot löss och skabb, 10 ml/100 kg. Skrivs ut av veterinär. Jaså inte knäckebröd heller? Hm, då undrar jag också om det verkligen är getter ni fått hem ;D. Beror nog mest på att de aldrig har fått det förut och inte har fått smak på det. Kul att det går att klappa en av dem.

 

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #207 skrivet: 03 jun-12 kl 22:25 »
Tack för informationen och att du har ringt och kollat  :D
Jag får väl ta och ringa en veterinär och kolla.
Distriktsveterinärerna i Hässleholm sägs ju vara bra.
Ska försöka att få den lilla att stå stilla tillräckligt länge för att jag ska kunna kolla pälsen ordentligt.
Vill ju inte stoppa gift på dem i onödan!

Jag tror det är getter ::) De bräker, har 2 horn var, luktar get och hoppar upp i höbingen!
Den lilla har fått smak för lammpelletsen nu.
Men fortfarande är det TRÄD som är godast, och hallonsly  :P
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Sussilo

  • Gäst
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #208 skrivet: 03 jun-12 kl 22:36 »
Vill ju inte stoppa gift på dem i onödan!

Jag tror det är getter ::) De bräker, har 2 horn var, luktar get och hoppar upp i höbingen!
Den lilla har fått smak för lammpelletsen nu.
Men fortfarande är det TRÄD som är godast, och hallonsly  :P

Visst vill man helst undvika gift men ibland tvingas man göra avkall på inställningen. Ohyra, om det nu är det, på getterna är inte heller bra. På din beskrivning låter det nästan som om det är getter  ;).

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #209 skrivet: 03 jun-12 kl 22:43 »
Mitt stora problem just nu är att få den större av dem att sluta vara så hemskt rädd! Och skrämma den lilla med sin rädsla.
Jag tycker jag är lugn och fin och bjuder på goda saker, men icke, hon blänger fortfarande på mig!
Jag har fått klappa henne på nosen när hon äter, men om jag försöker flytta handen till sidan av halsen så är det som jag hade gett henne en elstöt!!!
Hon rusar iväg och drar den lille med sig!
Sen kommer den lille igen, men då är den större kvar i sitt hörn.
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Sussilo

  • Gäst
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #210 skrivet: 03 jun-12 kl 22:52 »
En del individer tar helt enkelt längre tid att vinna över på sin sida. Fortsätt att bara röra henne litet på nosen om hon accepterar det och ta sakta bort handen innan hon blir rädd. Förhoppningsvis kommer den räddare att se att den modigare blir ännu modigare och att inget otäckt händer.

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #211 skrivet: 04 jun-12 kl 19:28 »
Den lille, Winnie är hur modig som helst nu!
Jag kan gå in till dem och lyfta upp henne, då snusar hon in nosen under hakan på mig. Sen släpper jag ner henne snabbt igen, och då stannar hon vid mina fötter.
Den större, Fieli, blir nästan räddare och räddare  ???
Hon vill bara komma fram när det är träddags, annars är hon inte alls nyfiken av sig :-\
Står mest i sitt hörn när jag är inne och tittar på mig som jag vore det hemskaste som finns!

En veterinär idag tyckte flusa till löss, men det finns ju inte mera! Bakläxa blev det där  >:D
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Sussilo

  • Gäst
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #212 skrivet: 04 jun-12 kl 21:45 »
Men det är ju fantastiskt att du kan lyfta lilla Winnie och gosa med henne :)! Det är "bara" att lugnt vänta in den rädda Fieli. Kommer killingarna från samma ställe? Vad händer om du går in där utan träd, men med t.ex. pellets?

En vet som rekommenderar ett preparat som man inte längre kan köpa! Ja, jösses.......!
« Senast ändrad: 04 jun-12 kl 22:01 av Sussilo »

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #213 skrivet: 04 jun-12 kl 22:04 »
Ja de kommer från samma ställe, så varför de är så olika vet jag inte  ::)
Om jag kommer in utan träd så kommer Winnie fram ändå och nosar och kollar.
Pellets tar hon gärna från handen.
Hon kommer till boxdörren när hon hör att jag kommer in i stallet och pratar med dem!
Idag var hela hon uppe och hoppade i mitt knä för att kolla mig ;)
Fieli är supermisstänksam dock.

Vad gäller min eftersökning på lusmedel: Frontline för hund ska tydligen fungera  ::)
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Hippievagnen

  • Inlägg: 343
    • Västergötland
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #214 skrivet: 04 jun-12 kl 22:52 »
Jag använde Switch pour on (godkänt för hästar) när killingen jag fått hem hade löss. Och det funkar! Detta medel kommer att förbjudas från i sommar, men finns fortfarande att köpa receptfritt på alla djurhandelsbutiker.

Fick veta på omvägar att Switch Pour On ska ges i DUBBEL dos till getter. Så jag läste på doseringen på baksidan av paketet (som är för häst) och så dubblade jag dosen bara. Denna behandling bör upprepas ett par gånger för att döda av lusäggen som kläcks under tiden. Nu kommer jag inte ihåg hur lång livscykel en lus har men man bör i alla fall behandla tillräckligt många gånger så att man täcker in livscykeln hos lusen. Förslagsvis bör behandlingen upprepas efter två veckor, och sedan efter ett par veckor igen för att säkerställa att inga ägg har kläckts och överlevt behandlingen.

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #215 skrivet: 04 jun-12 kl 22:57 »
Det reade de ju ut på City Gross  :P
Jag ska ta tag i Winnie i morgon och luskamma henne!
Vad jag har sett så finns det bara svarta prickar i hennes päls, inget som lever!
Får som sagt kolla nogrannare innan jag häller gift på henne.
Men om det ska förbjudas så kanske man borde köpa hem det i förebyggande syfte  ::)
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Hippievagnen

  • Inlägg: 343
    • Västergötland
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #216 skrivet: 04 jun-12 kl 23:16 »
Lössen som jag hittade hos min killing var lite orange-aktiga i kroppen och var nån millimeter stora, såg ut nästan som små linfrön i pälsen som rörde sig omkring. Mest runt halsen och huvudet. Så det var aldrig något att tveka på.
Dessutom kliade hon sig förfärligt mycket också såklart.

Funderar också på att köpa loss lite Switch. Men å andra sidan så finns det ju andra receptbelagda preparat att få tag på, om det skulle behövas.   Till exempel Bayticol. Fast då måste det ju ske via en veterinär förstås. Läs mer här: http://www.svdhv.org/upload/documents/Nyheter/2012/120310_medel_ektoparasiter.pdf

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #217 skrivet: 04 jun-12 kl 23:20 »
tack så mycket!
Ska efter kontroll efter orange-aktiga kryp ringa vet i morgon då!
OM det inte finns något som rör sig, finns det någon annan förklaring till att de kliar sig?
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Hippievagnen

  • Inlägg: 343
    • Västergötland
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #218 skrivet: 04 jun-12 kl 23:25 »
OBS: Såg nu på pdf:sidan att Bayticol inte ska ges till får som mjölkas för humankonsumtion. M.a.o så ska man kanske inte heller ge det till getter som man nån gång kanske vill mjölka till husbehov?

Om du inte hittar något i pälsen som rör sig så vetesjutton vad de har fått för nåt. Allergi?  :P
Eller så har de så lite löss att de inte syns. När jag hade behandlat min killing så "försvann" alla synbara löss efter cirka 3-4 dagar, men kliandet upphörde inte förrän efter kanske 1-2 veckor. Alltså: De kanske har löss i så liten mängd att du inte ser dem, men de finns där och orsakar klåda?

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #219 skrivet: 04 jun-12 kl 23:29 »
Men det kan väl inte gälla för alltid?
Isåfall är det ju STARKT!!!
Kan man använda luskam? För att kolla? Om det nu inte är så mycket tänker jag.

Luskammat ungar har man ju gjort en del *Suck*
Men att använda samma medel  :-X
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

450 gäster, 5 användare (2 dolda)
peterm, hannakjellin, Petter B

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser