Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge  (läst 39202 gånger)

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3931
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #180 skrivet: 29 maj-12 kl 08:34 »
Undvik stenfrukt (plommon, körsbär m fl)...
Vad är det som är farligt med dessa; löven, barken, bären? En getmadame som jag koppeltränar kalasade häromdagen på en massa klarbärssly...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #181 skrivet: 29 maj-12 kl 08:47 »
Hm, nu behöver vi nog en viss tomte här ...  Jag vet att det är av honom jag har lärt mig detta, men som vanligt har jag inte mer än noterat "Icke ge åt djuren", i stället för att plugga in latinska namn på såväl växten som de kemiska substanserna.  :-[

  Jag tror att hela växten är lindrigt, men dock giftig.  I klass med ek ungefär, om jag fattat rätt.

  Sen är det ju så, att våra raggiga vänner känner till mer än vi kan begripa också, om avmaskningskurer.  Se bara hur de kastar sig över käringtand om våren - i vissa fall!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3931
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #182 skrivet: 29 maj-12 kl 08:49 »
Låter rimligt. De äter ju både granbarr och eklöv, men det är inget av det som är någon egentlig favoritmat, kan vara för att det inte är nyttigt för dem i större mängder?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #183 skrivet: 29 maj-12 kl 09:07 »
Hm, nu börjar du fråga mer än jag vet.  Jag blir nu ganska OT:  Jag kan inte skriva i Handboken, och klarar inte ens att söka i den.  Därför börjar jag fundera på att göra några trådar att lägga i länksamlingen här på gettavlan.  Med lite olika ämnesrubriker så det går att hitta för den som, liksom 4-ever, så ivrigt söker fakta om våra raggiga vänner!   :-* :-*
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #184 skrivet: 29 maj-12 kl 10:08 »
Inga medicinalväxter! Gäller det liksom alla?
Daggkåpa är ju en medicinalväxt, och det har vi massor av i vallen!
Hallon är ju också medicinalväxt.
Eller man ska inte vara så avancerad?
Get tavle trådar hade varit superbra!!
I morse när vi gav de godis så var de uppe i knäet på mannen och pussade på hakan  :D
Jag fick tom städa undan alla grenar och kvistar i boxen utan att de slutade äta  :D
Så framåt går det juh.
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #185 skrivet: 29 maj-12 kl 13:43 »
Mnjaea, med "medicinalväxter" menade jag sånt som Digitalis eller Spikklubba.  Många prydnadsväxter är egentligen medicinalväxter, och rejält giftiga!  Och javisst, det går framåt!  Snart har du det motsatta problemet:  Hur fredar man sig från vänliga godistiggande gullungar?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sussilo

  • Gäst
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #186 skrivet: 29 maj-12 kl 19:03 »
4-ever, jag delar din uppfattning ang. giftiga preparat till djur, men just när det gäller avlusning/maskning har jag gjort avkall på min uppfattning. Man kan ju ta träckprov, så slipper man avmaska i onödan eller får veta vilka parasiter som finns. Kanske någon här vet om det finns giftfria preparat? Visst är det ett bra tecken att killingarna bräker efter dig. Så, även mannen är nu getpussad  :)!
Det är svårt att avgöra från bilder på en skärm, men jag tippar på att killingarna är 4-5 mån.

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #187 skrivet: 29 maj-12 kl 19:18 »
Alla "Prunus-arter" som hägg, slån, körsbär, plommon, persika, aprikos et c innehåller i varierande mängd, ett ämne som vi kan kalla bittermandel-olja på svenska.  Det ger smak av mandel men spjälkas även i kroppen, oavsett däggdjurs-art, bla till cyanväte/blåsyra, vilket är mycket giftigt.
Diktaren Dan Anderson dog av detta ämne, på grund av dålig vädring, av ett hotellrum, efter en vägglusbekämning.  Även  några miljoner Judar och andra koncetrationslägerfångar dödades med detta ämne, då under varunamnet "Cyklon B".  Även OM geten överlever, så far deras sk Vomm-samhälle väldigt illa. 
H/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Sussilo

  • Gäst
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #188 skrivet: 29 maj-12 kl 19:32 »
Det där med växter. Getter med bra och varierat bete och valmöjlighet undviker som regel giftiga växter. Med våmmen full av annat grovfoder kan de äta små mängder av giftiga växter utan att ta skada. Jag törs inte nämna vad mina satt i sig genom åren. Men rhododendron, azalea, lagerhägg och idegran ska man inte ha där man planerar att ha getter.

Giftigheten beror ibland på i vilket växtstadie växten är. En del växter är ofarliga som färska och torkade, men giftiga under själva  nervissnandet, t.ex. plommon, körsbär m.fl stenfruktsträd. (Ur: Diseases of the goat, av John Matthews, veterinär och getuppfödare).  Färska eller torkade löv av prunusträd har mina getter ätit med förtjusning, men inte i stora mängder och inte som enda föda! Andra växter som t.ex. smörblomman, är giftig färsk men oskadlig torkad.

Gran- och enris hörde till mina getters favoritmat vintertid, förutom hö förstås, och de var aldrig sjuka. Tall, särskilt barken, var några förtjusta i medan andra ratade det helt.

(Förtydligande)
« Senast ändrad: 30 maj-12 kl 10:02 av Sussilo »

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #189 skrivet: 29 maj-12 kl 19:43 »
Ojoj-känner att jag får ta och uppdatera mig vad gäller floran!
Jag får nog gå med boken ett tag så jag vet vad det är jag ger dem för något!
"hägg, slån, körsbär, plommon, persika, aprikos" Plommon-persika och aprikos ska jag ju klara av ;)
Men vilken är hägg och vilken är slån och vilken är ja ni förstår.

Det känns inte som att de äter något mer än det jag ger dem i form av sly?
Höet ser inte ut som det är ätit av, fårpellets och lucernpellets ratar dem.
Äpple ville de inte ha, inte heller morot.
Kross ville de inte alls veta av  ???
De måste ju äta något annat än det jag klipper ner!!!
Hur är det med maskrosblad?
Gräs ville de inte veta av heller!

Idag har jag kunnat klia den lille lite mera, och fick tom titta lite i pälsen, om än flyktigt.
Ser ut som små svarta prickar inne i pälsen liksom. Är det gnetter?
Och isåfall VAD ANVÄNDER jag för preparat?
sussilago- vad använder du för preparat?
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #190 skrivet: 29 maj-12 kl 19:54 »
Puh.. kollade just vad det är jag stoppat i dem de senaste dagarna!
Sälg är det de har gjort till favoriten, och den var ju på ok listan  :D
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Sussilo

  • Gäst
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #191 skrivet: 29 maj-12 kl 20:08 »
Sussilago var ett trevligt namn, jag tror jag byter till det ;)! Medel mot ohyra på de små liven? Googla på "Flusa" och se om det kan passa. Hört att det gått ur marknaden, kan det stämma?

Här kan du kolla växter:
http://linnaeus.nrm.se/flora/

Jag tror att dina killingar mår prima där i sin box med allt de kan välja på att äta.




Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #192 skrivet: 29 maj-12 kl 20:09 »
Tror jag med!  Hur mycket har du gett dem då? Du har ju roat dig mest hela tiden med att mata dem, och de är bara två stycken, ganska små.  De kan nog vara mätta.  Har de grop eller bulle där våmmen ska sitta?  ;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sussilo

  • Gäst
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #193 skrivet: 29 maj-12 kl 20:22 »
De kan nog vara mätta. 

 :) Ja, varför äta tråkigt hö när den där trevliga människan kommer in med härlig färsk sommarmat?

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #194 skrivet: 29 maj-12 kl 20:44 »
Oj förlåt, men i min gärna blir du sussilago som i tussilago för att jag ska komma ihåg det  :-[
De är nog inte mätta, varje gång jag kommer in så vill de ju äta mina blad 8)
De har en inåtmuktning precis framför höftbenen om du förstår vad jag menar. Ser utsvultna ut  ::)
Ska försöka få till en bild på deras magar. Och kanske inte asa in halva träd mera då?
Men det är ju roligt  :P
Flusa var det...Ska se om det finns att köpa på apoteket då.
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

 

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #195 skrivet: 29 maj-12 kl 21:48 »
Flusa finns inte mera :( Får varken säljas med eller utan recept.
Så då är frågan vad finnes istället?
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Sussilo

  • Gäst
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #196 skrivet: 29 maj-12 kl 21:53 »
Jodå, fortsätt du att asa in både halva och hela träd åt dem. Det ger dem både naturlig mat och sysselsättning. Inbuktningen framför höftbenen är normal - önskar jag kunde skryta med det samma  :-[. Synd på Flusa, har alltid funkat här.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3931
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #197 skrivet: 29 maj-12 kl 21:56 »
(Sussilo har nog en syster eller kompis som heter Sussilill, men henne ser en inte här på forat så ofta ;) )

Flusa får inte säljas längre, det skulle vara om någon butik har några gamla flaskor i lager ännu? Fråga i närmsta bonnabutik vad det finns för alternativa medel mot löss på getter, något måste de ju ha i sortimentet.

Enkel regel för att avgöra om getter har löss:
Getterna har småskräp i raggen, skräpet ligger still - ingen fara, de har bara kliat sig mot nåt träd eller rullat sig på marken och således blivit skräpiga.
eller
Getterna har småskräp i raggen, skräpet rör på sig - de har löss.
 ;)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Sussilo

  • Gäst
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #198 skrivet: 29 maj-12 kl 22:12 »
Nä, den stackars Sussilill syns inte bakom den något bredare Sussilo :-[ Men var det inte Sussilull hon hette, förresten?

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3931
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #199 skrivet: 29 maj-12 kl 22:21 »
Det kanske var Sussilull, ja, hmmm...hör bara i huvudet de stiliga sångarna från amerikanska Södern sjunga på bruten svenska i huvudet, och då låter det allt som om hon var liten....du har säkert rätt!

(Snacka om OT)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

495 gäster, 4 användare
Anna 123, Anna Broman, Rosanne, Kengus89

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser