Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge  (läst 39137 gånger)

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
Igår började vi hägna in till våra kommande getter  :D
Så nu är det på gång i varje fall!
Är bara så glad och ville bara skriva av mig om glädjen lite där någon förstår mig  ;D
Efter all läsning här vad gäller nät så blev det ett 1,60 m högt viltstängsel, sådant med små rutor nere och större upptill.
Innanför det blir det elnät på 60 cm. Sen ska de väl stanna?!?
Marken är stenig, med stenhögar, MYCKET sly, några sälgbuskar, ett stort äppelträd, några småbjörkar och massor av vildhallon!
Så just nu så är vi snart klara med våra 300 meter stängsel.
Sen ska vi ju bygga ett hus till dem, med uteplats där de kan få sin mat under tak.
När det är klart så kan vi köra och hämta en här och en där.
Blir Göingegetter, så det blir ju avelsansvarig där som har koll på vilka vi ska ha.
Men det ska bli så himla kul!!
Jaja, ville bara bubbla av mig lite  o:)
« Senast ändrad: 16 maj-12 kl 00:24 av 4-ever »
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :)
« Svar #1 skrivet: 01 maj-12 kl 22:36 »
Ja, visst är detta ett härligt forum!  :D  Jag är så urgammal, så jag minns en tid före datorerna ...  Jo, säkert!  Då hände det att jag ringde på en annons om "Bockkilling säljes" bara för att få prata get en stund.  Och annonsören pratade på i en halv eller en hel timme.

Så svältfödda var vi på den tiden.  Mirabile dictu.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :)
« Svar #2 skrivet: 01 maj-12 kl 22:46 »
Haha. Men å andra sidan fanns det ju en annan sida också innan datan. Då PRATADE folk med varandra, och man kunde få tips och ideér av människor man mötte.
Mina föräldrar och syskon är riktiga "stadsmänniskor" så de kan liksom inte dela glädjen med mig att sätta massa hundra meter stängsel. För att få ett par GETTER?!?!?
Men jag är superglad! Snart snart är de här *s*
Förresten, hur stort hål behöver man där de ska gå in och ut  ???
Hittar inte det någonstans.
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :)
« Svar #3 skrivet: 01 maj-12 kl 22:55 »
Vaddå, vi pratar ju nu!!!  ;D

Storleken på hålet de behöver för att gå ut och in varierar högst väsentligt:

Storleken på djuret
Vigt eller klumpigt djur
Horn eller ej?

Och inte minst viktigt:  PÅ VILKEN SIDA OM STÄNGSLET FINNS GODISET?

;D

Gör så att det blir bekvämt för dig själv.  Och tänk på att det kan vara påfrestande om grinden går åt "fel" håll.  De är duktiga på att knuffa undan sånt som står i vägen, och om de pressar på från det håll grinden ska åt, kan det bli jobbigt.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :)
« Svar #4 skrivet: 01 maj-12 kl 22:59 »


Och inte minst viktigt:  PÅ VILKEN SIDA OM STÄNGSLET FINNS GODISET?

;D
:P Sååå sant!!!
Det blir ju göingegetter. Men jag har letat här, på Allmogegetens hemsida och googlat. Men jag kan INTE få fram en höjd!
Så kanske får det blir så att vi får hem killingarna, mäter dem och SEN sågar hål i väggen. Och sen får vi såga större och större hål  :P
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :)
« Svar #5 skrivet: 01 maj-12 kl 23:02 »
Jasså, var det höjden!  De böjer knä ganska villigt, och gillar inte drag!  Men inspektörerna brukar racka ner på om de blir avskavda på ryggen.  Någon lär ska ha satt upp en rulle i överkanten, men jag vet inte hur det fungerade.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :)
« Svar #6 skrivet: 01 maj-12 kl 23:08 »
Jag menar in och ut ur deras hus.
Tänkte bygga ett hus med en liten upphöjd liggplats inuti. Och som jag kan stå rak i då!
Och sen en uteplats under tak där de kan ha sitt hö.
En vägg som skyddar mot vind direkt in genom in och ut hålet.
Tja, helst hade jag ju haft tinnar och torn också, men mannen är inte riktigt med på det ;)
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3929
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :)
« Svar #7 skrivet: 02 maj-12 kl 07:05 »
Då får du bygga tinnar och torn själv, då :) !
Ingångshålet kan vara ungefär 1 x 1 meter. Och då undrar du "Ska det vara en meter brett oxå?", då svarar jag att det ska det, för bockarna kan få rätt rejäla horn med åren, och det är trevligt för dem att kunna gå rakt in utan att behöva tråckla in ett horn i taget...ja, det gör de med, om de måste eller vill, men det är bekvämast för dem att faktiskt få plats.
(Några europeiska sommargäster här i närheten undrade om de jättestora bockhornen var typiska för just svenska getter, de hade aldrig sett sådana horn på getter ute i Europa? Inte vet jag, jag har ju knappt varit utanför sockna´...)
Lycka till med deina göingegetter, de är verkligen fantastiska (*lite partisk*)...du kanske kommer hit och handlar bockkilling :P ?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :)
« Svar #8 skrivet: 02 maj-12 kl 08:53 »
Då blir det 1x1 meter!
För inte ska de behöva knixa och dona för att komma in!
Tycker det är fint med deras horn. Men det kanske är så att det är speciellt för "våra" getter.
Tyvärr blir det inte hos dig jag ska handla bockkilling, det ska jag tydligen göra i Malmö.
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :)
« Svar #9 skrivet: 02 maj-12 kl 11:15 »
De flesta bocker brukar veta alldeles exakt på millmetern var hornspetsarna är.  Man får ta hänsyn till drag och andra faktorer också.  Men med dina tinnar och torn utanför, ja, väggen alltså, så blir det nog inte så farligt med drag.

  De göingegetter jag har sett har haft större horn än de lantrasgetter jag sett.  De euorpeiska gästerna kanske helt enkelt inte hade sett några bockar som uppnått aktningsvärd ålder?  Om han får leva tills han blir tio år, kan det utan vidare vara en meter mellan spetsarna!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :)
« Svar #10 skrivet: 08 maj-12 kl 11:11 »
Nu är nätet på plats, grindar byggda och en eltråd uppsatt på insidan av nätet i knähöjd.
Bara huset som ska byggas.
Och getter som ska komma hem.
Tyvärr blir det ju inte ännu på ett tag  :'(
Hade själv en plan på att de skulle komma hem nu innan sommaren så att vi hade haft sommaren på oss att lära känna dem och de oss.
Men bocken får inte flytta förrän om en månad och getkillingarna ville inte lämna mamma förrän de var 6 mån, vilket blir i slutet av juli  :-\
Lite trist blev det just nu.
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

evamarta

  • Inlägg: 611
    • Skåne
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :)
« Svar #11 skrivet: 08 maj-12 kl 11:20 »
Ånej!  :-\

Nåja, snart är dom där. Kanske vi kan få komma på studiebesök då?

evamarta@live.se
0767-933525

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :)
« Svar #12 skrivet: 08 maj-12 kl 11:44 »
Alternativet är väl att du föder upp dem med flaska, och vet du, det kräver en hel del mer än att "bara" ha getter.    ::)  Förbered du, det har du igen sen!  Ett riktigt fint hus var det!  :D  Låt oss få veta hur det går!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sussilo

  • Gäst
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :)
« Svar #13 skrivet: 08 maj-12 kl 18:22 »
Kul med dina getplaner, 4-ever! Men släpper du ihop 6-mån getkillingar med en bock, blir de dräktiga för tidigt.

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :)
« Svar #14 skrivet: 08 maj-12 kl 19:37 »
Kul med dina getplaner, 4-ever! Men släpper du ihop 6-mån getkillingar med en bock, blir de dräktiga för tidigt.
Har koll på detta,  :P men tänkte bygga ett tvådelat hus och dela hagen till dem.
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :)
« Svar #15 skrivet: 08 maj-12 kl 19:47 »
Räkna med att getter är kända för att vara

- listiga
- viga
- gulliga (se fullständigt oskyldiga ut)
- starka
- och väldigt sexiga!

Bara så du är beredd på stora påfrestningar på stängslet ...  ;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :)
« Svar #16 skrivet: 08 maj-12 kl 22:56 »
Jo, jag får väl tänka på att de är som alla andra hormonstinna tonåringar. Det sker mitt på dagen också va  ??? :P
Jag ska verkligen verkligen försöka att göra ett bra jobb och hålla dem delade!
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :)
« Svar #17 skrivet: 09 maj-12 kl 04:34 »
Nä, de är som urtypen för hormonstinna tonåringar, komplett med åbänglighet och total partiell dövhet.  Men i regel mycket mysiga samtidigt, om man står ut med lukten!

Och de är verkligen inte lätta att hålla isär, ty även tjejerna fylls av såna där ... va sa du de hette ... homroner?  :-[

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Hippievagnen

  • Inlägg: 343
    • Västergötland
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :)
« Svar #18 skrivet: 09 maj-12 kl 09:24 »
Uppdatera gärna senare om hur det går att hålla bock och getter åtskilda!
Jag har själv funderat på att skaffa bock, men måste då hålla han åtskild från getterna, eftersom jag har minst en get som jag inte vill ska bli dräktig all pga åldern.
`Har därför inte brytt mig om att skaffa nån bock alls, på grund av det extra besväret. Men vill gärna veta vad för stängsel och metoder som kan tänkas fungera för att lyckas med att hålla dem åtskilda, och vad som inte fungerar. Kanske vågar jag så småningom skaffa egen bock, om jag kan fixa logistiken på nåt smart sätt.  ;)

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :)
« Svar #19 skrivet: 09 maj-12 kl 09:39 »
Det låter nästan som att de får bo på varsin sida av marken!
Och jag som i mitt enfald hade trott att mitt stängsleri skulle räcka  :-\
Jag kanske får vänta med att skaffa den ena sorten tills dess det inte gör något om de lyckas med sina rymningar!
Eller så får väl den ena sorten bo i köket under de månaderna  :P
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

422 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser