Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge  (läst 39180 gånger)

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #80 skrivet: 20 maj-12 kl 18:14 »
Älskar gamla stallfönster :) Och vi har en hel del jag samlat på mig  :-[
Ska ju vara klara med huset till på fredag!! Då kommer de 2 första småttingarna hem  :D
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

4-evers man

  • Inlägg: 11
  • Motorgalen 4-everman
    • Skåne
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #81 skrivet: 20 maj-12 kl 23:12 »
Foderhäck är på väg att tillverkas.............. ;D
Älskar friheten med att bo på landet .

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3931
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #82 skrivet: 21 maj-12 kl 07:54 »
Vad ni kan :D ! Riktigt läckra fönster, ni skyddar dem väl med något, galler eller nät? (Här har det *host* rykt ett fönster som det bara satt spjälor till skydd för...hornspetsarna kunde visst komma in mellan spjälorna när en viss person vred på huvudet :-[ , tack och lov ramlade glasbitarna utåt...)

Nu kan ni väl knappt vänta tills ni får hämta getterna :) !
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

 

4-evers man

  • Inlägg: 11
  • Motorgalen 4-everman
    • Skåne
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #83 skrivet: 21 maj-12 kl 23:23 »
Foderhäck nästan klar........men svetsjävelen fick elfel och när det väl var lagat sååå.........tog gasen slut......släckte verkstaden och gick ......tar det i morgon......lite panik nu getterna kommer ju snart hem. ;D ;D ;D
Älskar friheten med att bo på landet .

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
Bild på foderhäcken  ;D
skräptanten - jag hade tänkt att de inte skulle ta i sönder fönstrena  :-[, men jag kanske får tänka om!
O ja, längtar längtar till fredag  ;D
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Sussilo

  • Gäst
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #85 skrivet: 22 maj-12 kl 06:19 »
Härligt bygge! Men jag skulle sätta kraftigt nät eller galler på både in- och utsidan av fönstren. Har haft killingar som flugit genom glasrutor..... :P!

Sussilo

  • Gäst
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #86 skrivet: 22 maj-12 kl 06:24 »
Foderhäck nästan klar........men svetsjävelen fick elfel och när det väl var lagat sååå.........tog gasen slut......släckte verkstaden och gick ......tar det i morgon......lite panik nu getterna kommer ju snart hem. ;D ;D ;D

 ;D Sån´t där kan driva en från vettet! Men lugn, en hötuss kan i nödfall läggas på golvet om inte höhäcken skulle bli alldeles klar till fredag :).

4-evers man

  • Inlägg: 11
  • Motorgalen 4-everman
    • Skåne
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #87 skrivet: 22 maj-12 kl 16:24 »
Foderhäck äntligen svetsad.....nu fortsätter det med avgränsning och grinder och stolpar.......allt i metall.....tänkte bygga det i verkstan och sen skruva upp det i huset.......hoppas det passar.......... ::) ??? ::) ;D
Älskar friheten med att bo på landet .

4-evers man

  • Inlägg: 11
  • Motorgalen 4-everman
    • Skåne
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #88 skrivet: 22 maj-12 kl 22:03 »
Allt metalljobbet klart.......hoppas bilder kommer in hehehe :P
Älskar friheten med att bo på landet .

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
Nu är grindar och avdelning på plats! Foderhäcken likaså  8)
Det som är kvar nu är golvet och sen att sätta nät till en liten hage ute.
Tanken är att de ska få vara i huset de första dagarna och sen i en liten hage en vecka eller så. Så att vi lär känna dem
och att de får koll på oss  :P
Nu har det dykt upp ny fråga: Hur transporterar man hem dem bäst??
I en vanlig personbil? I en pick-up med kåpa ( där de åker där bak) Eller i ett stort hästsläp?
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #90 skrivet: 22 maj-12 kl 22:46 »
Och en "helhetsbild"
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3931
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #91 skrivet: 23 maj-12 kl 06:51 »
Snajsigt :D !
Getterna går utmärkt att transportera i en vanlig personbil, företrädesvis kombi. Hundbur funkar om ni har en sån (vi har en specialbyggd bilmåttanpassad getbur 8) ), har ni inte det går det bra utan, då är det bara att binda getterna i varsin lastögla eller så. Lägg plast eller pressenning som underlag och sen någon form av strö på det. Tar ni rast under transporten kommer den ovanliga lasten garanterat att väcka uppmärksamhet på rastplatsen!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #92 skrivet: 23 maj-12 kl 08:02 »
Om det rör sig om små killingar kan de ofta sitta i någons knä.  Dock helst inte förarens knä, även om jag gjort så ibland också ...  Men då har det varit mina egna killingar, som jag kände väl.  Nya bekantskaper bör kanske helst sitta i baksätet.

Getter är sociala djur, och brukar gärna ligga i knä.  Med en "blöja" av något mjukt och täta rastningar borde både bilens och medhjälparnas klädsel klara sig.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #93 skrivet: 23 maj-12 kl 08:16 »
Tackar!
Då blir det vanlig bil då  :D
Blir ju lite svårt att ha 3 stycken i knäet ( en extra transport ner)
Jo, vi har en hundbur, men där går ju inte in 3 stycken getter!!
Det kommer att bli en spännande färd känner jag  :P
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #94 skrivet: 23 maj-12 kl 08:22 »
Tre människor:  En som kör och två som sitter i baksätet med nyförvärven!  Såvitt jag fattat rör det sig om killingar?  Om de bara inte drabbas av panik, så borde det vara ett guldläge att bli bekant med dem.  Se bara till att rasta dem under vägen.  De är väl vana vid koppel?  Vid folk?

  I annat fall får du försöka olika milda tvångsmedel, halsband och koppel på hela tiden, kanske bakdelen i en papperssäck under färden för "olyckor" pga nervositet.

  Vore det jag, skulle jag be nån annan köra, och ägna mig åt att kela med de små liven under färden.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #95 skrivet: 23 maj-12 kl 08:48 »
Jag har faktiskt ingen aning om de är vana vid koppel!
Det har jag liksom inte frågat  :-[
Och jo, det är killingar och det är inte jag som kör  :D
Jag får väl sitta i baksätet med killingarna, en på var sida om och en i knäet och sen byta med jämna mellanrum!
Stanna och rasta dem är ju självklart! Då får det ju bli koppel på dem i vilket fall som helst.
Åååå vad spännande det ska bli  :D
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Sussilo

  • Gäst
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #96 skrivet: 23 maj-12 kl 09:07 »
Snitsigt gethus :)! Transport av killingarna är inga problem. Pressenning och något strö + hundgaller om ni ska åka långt. Rastning på vägen skulle jag alldeles bestämt avråda från. Situationen för killingarna kommer att vara ovan och halsband kan de lätt kränga sig ur om man tar ut dem :o. Killingar kan vara ganska starka redan vid några månader, särskilt om de är panikslagna.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #97 skrivet: 23 maj-12 kl 10:53 »
Klart att du som vanligt har något vettigt att säga, Sussilo!  Men alltför lång transport i ett svep är detsamma som en nersölad bil.  Hur länge beräknas transporten vara?  Om de är "nyrastade" vid start, så borde de kunna hålla sig ett par timmar utan problem, även om de fortfarande dricker mjölk.  Mina brukade "läcka" så fort bilen stannade; folk brukade titta lite undrande vid rödljus, där jag kröp fram så sakta och hoppades slippa stanna helt ...  ::)

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #98 skrivet: 23 maj-12 kl 11:34 »
Haha, tur att det inte är så många rödljus på en europaväg  8)
Det kommer att ta ungefär 3 timmar att köra. Och det blir ganska sent på kvällen.
Vi vänder nog vid 21-22 tiden och sen 3 timmar framåt.
Kanske de tycker att det är natt då och är sömniga o:)
Då blir det ingen rastning. Känns inte som att jag vill börja mitt getliv med att jaga getter
mitt i natten vid en högtrafikerad väg :-X
Skulle det hända lite olyckor i bilen så får vi fixa det sen. Tror inte getterna skäms över det  ;)
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Sussilo

  • Gäst
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #99 skrivet: 23 maj-12 kl 12:21 »
Ni kommer att fixa transporten galant :)! Jag skulle köra i ett sträck. Killingarna har ingen känsla för var de kissar, i bilen eller utomhus, så varför ta risken med rastning ute. När bilen väl är i rörelse tror jag att killingarna ganska snart kommer att lägga sig ner i ströet och ta det lugnt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

465 gäster, 4 användare (1 dolda)
Tur-Johan, hannakjellin, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser