Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge  (läst 43178 gånger)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :)
« Svar #60 skrivet: 11 maj-12 kl 10:23 »
Då får du väl vidareutbilda dig då, och bli mocknings- OCH permanentbäddsexpert!

Om kommunen har dragit in vatten, så har de antagligen synpunkter på eventuellt läckage också.  Bäst du tar reda på!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

4-ever

• Skåne
« Svar #61 skrivet: 11 maj-12 kl 10:32 »
Varför ska de klödda till det? Och varför ska det vara så krångligt att ha djur?
Nu menar jag inte att ha hand om dem, utan sådant här med gödsel och dylikt!
Då fick denna dagen gå åt till att läsa på de reglerna!
Tack för upplysningen
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

4-ever

• Skåne
« Svar #62 skrivet: 11 maj-12 kl 11:14 »
Vad jag kan få fram så blir det ju inte totalt 2 djurenheter här på gården och även om vi då bor i Skåne som är känsligt område så ska vi inte behöva tänka på det där med lagring och spridning av gödsel!
Men jag kan säkert ha riktigt fel!
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #63 skrivet: 11 maj-12 kl 13:13 »
Varför är det inte aktuellt med betonggolv? Det är det bästa underlaget för en ströbädd, håller med Trollmor (som alltid :) ). Gethuset kanske är mycket stort så det blir besvärligt att gjuta golv där? Nu är jag ingen expert på det ämnet, men jag vet att det är fullt möjligt att beväpna tidigare nämnda släktingar och vänner med material, armering och en cementblandare och köra in med skottkärra och gjuta golvet allteftersom. Köpebetong på lastbil är ju smidigt, men kostar sina slantar.

Till att köra in höet kan en hösvans vara lämplig, klicka på den 10:e bilden i galleriet får du se hur det går till. Hösvansar är nästan gratis.
http://www.nasboholm.se/Fotogalleri3.html?album=arbete-pa-garden-genom-tiderna-1049
Hur ser det ut där höet ska förvaras? Är det ett traditionellt ränne (höskulle heter det väl på rikssvenska) med en rännebro där en kan köra upp lassen med traktorn? Eller ska höet ligga på markplan i en särskild lada? Finns där hjälpmedel, typ höhiss för att få höet dit det ska (bild 9 i det länkade galleriet, de är förstås en aning livsfarliga, men många av dem fungerar, har själv använt detta hos en bekant)?

Det bästa sättet att lagra gödsel om en inte har gödselplatta är att lägga upp det på hög på en åker, där det kan ligga och förmultna, gärna minst ett år, gärna två, innan ni sprider ut det.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

4-ever

• Skåne
« Svar #64 skrivet: 11 maj-12 kl 13:34 »
Vilka härliga bilder!!!
I år blir det nog ett sådant år där vi lär och får se hur vi ska göra sedan!
Vi har en liten vagn, så den får nog användas i år. Mannen min har ju planer på att skaffa en sådan där maskin som packar de i balar. Och det skulle inte vara av lös-bals-karaktär utan hårdbalspress (heter det så?)
Vi har bara loftet ovanpå stallet, tänkte att det skulle få innehålla hö. Och dit finns det bara en lucka i gavlen. Så det blir väl att antingen lyfta upp det med traktorskopan eller så får vi väl dra upp det på något vis.
Jag tror jag lämnar detta åt mannen  :-[ han brukar hitta på lösningar!
Annars har vi ju ett par boxar i stallet, de lär ju inte ha några djur i sig då de ska vara ute.
Vill dock ha en box ledig som "sjuk-karantän-vad-händer" box. Så jag kan ta in något djur om det behövs.
Stallet är inrett med 3 stora hästboxar, ett litet rum där vatten och div annat är och sen en gång bakom liksom där jag har tänkt jag ska ha foder i tunnor. Allt står nu i säckar och tunnor lite huller om buller och det är bara jag som vet vilket djur som ska ha mat.
Häromdagen fick kaninerna vildfågelfrö för yngsta dottern skulle mata kaninerna  ;D
Betonggolv.. jag vet inte, jag har fått en sådan idé för mig att alla hus till djuren ska gå och flytta på. När djuren byter mark så får huset liksom flytta med.
Linderödaren bor i ett fullt fungerande hästsläp. Där är ju både ventilation och fönster. Lilla dörren går hon ut och in i och sen kan jag öppna bak och mocka ut och göra rent (hon ska inte vara själv, letar galt till henne, men den suggan som skulle föda hennes pojkvän lurades och var inte dräktig)
Minigrisarna bor i ett hus byggt på en stor pall.
Ankorna i ett hus byggt på en stor pall. Allt går att flytta med traktor eller på gafflar  ;D
Betonggolv blir liksom lite svårt att flytta :P
Men jag får kanske fundera en runda till på detta!!
Jag hade tänkt att jag skulle bygga två hus vart och ett på en 5 kvm. Så att de har varsitt hus när de ska vara delade och sen kan de välja hus när de är ihopa  :)
Har suttit och skissat lite på hus idag, mellan gödsel-regel-letandet, så jag får se vad mannen har att säga om det när han kommer hem  :P
Vi har en midding, eller gödselsta, bakom stallet. Så visst kan jag använda den!
Tydligen är detta miljöfarlig verksamhet och har man mer än 2 djurenheter ska man söka tillstånd och ha plan för hur man tar om hand gödseln (tack trollmor)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #65 skrivet: 11 maj-12 kl 14:11 »
Under tiden har jag kommit på en djurfientlig sak till:  Produktionsplatsnummer!  Alla regler är anpassade till stordrift, vi som vill ha husbehovsodling och -djur hittar ofta inte ens en ruta att kryssa i ...  ::)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

4-ever

• Skåne
« Svar #66 skrivet: 14 maj-12 kl 23:31 »
I går var vi och tittade på och bokade vår lilla bockkilling  :D
Och idag har vi fortsatt att bygga på vårt gethus.
Om allt fungerar med det tekniska här så ska jag ju lyckas få in bilder på både killingen och hus byggs början

4-ever

• Skåne
« Svar #67 skrivet: 14 maj-12 kl 23:33 »
Då ska jag bara lyckas med husbilderna också

4-ever

• Skåne
« Svar #68 skrivet: 14 maj-12 kl 23:48 »
Och början på gethuset  :)

4-ever

• Skåne
« Svar #69 skrivet: 15 maj-12 kl 00:01 »
Sötis är han tycker vi  :-[
Och sedan blir det 2 från trakterna kring hornborgarsjön.
Bygget fortsätter i morgon  :P

Sussilo

• Gäst
« Svar #70 skrivet: 15 maj-12 kl 06:45 »
Vilken fin liten bock! Gethusbygget ska bli kul att följa.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #71 skrivet: 15 maj-12 kl 08:28 »
Åh, en sån liten sötnos :-* ! (Jag har oxå en get som kommer från Hornborgasjön från början, hon är en stor getpersonlighet, älskar äpplen och har lång tunga som en annan kameleont...)

Hur har du tänkt nu med golvet till ditt gethus? Om du ska flytta gethuset (som dina andra djurbyggnader - klurigt!), kan det vara en variant att ha trägolv med båspallsmatta på (kostar dyrt, men du ska ju inte ha så mycket) alternativt vanlig våtrumsmatta för att skydda trägolvet från kisset (men våtrumsmatta kan vara för halt för getterna, båspallsmattan har rugglig yta). En annan tanke kan vara att låta huset vara utan golv och låta getterna göra sin djupströbädd direkt på marken, den kan mycket väl bli en halvmeter tjock i ett gethus av din storlek, sedan flyttar du huset på våren och har en färdig gödselhög som kan ligga och kompostera, det är tillåtet och kallas stuka.
Om du har tänkt dig vårkillingar kan ju getter och bockar gå ihop under vintern, så odelat hus fungerar då (så vida de är sams. På sommaren, när de isf ska vara åtskilda för att inte ivrigt producera små vinterkillingar, behövs inte något hus enligt lag, även om en kan ha det ändå om en vill. Vi har IBC-tankar som vi skurit ur ingångshål på, lätta att flytta mellan olika beten och mycket uppskattade av getterna. (Det finns en gammal tråd om detta, du kan använda den tillfälliga sökfunktionen.)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

4-ever

• Skåne
« Svar #72 skrivet: 15 maj-12 kl 08:38 »
Vi fick nog inse att just detta huset inte kommer att flyttas runt på.
Golvet kommer att bli betongplattor där det ska vara "hus".
Tanken blev såhär nu. Ett "hus" i varje långsida och så öppet i mitten för att kunna ha maten där utan att den ska bli blöt.
I mitten blir det inget golv alls.
Med dubbla hus kan vi ju dela på dem när det behövs och de kan gå tillsammans i bägge husen sen.
En halv meter  :o Huga vad jag får hålla fingrarna i styr!! Inte mocka, inte mocka - ska försöka intala mig detta!!
Idag fortsätter byggandet  :D Vi får se hur långt vi hinner under dagen.

Det är väl det som är så kul med getter, alla har sin ganska stora personlighet :)
Hoppas att någon av dem vi ska ha är som din, finns ett stooort äppelträd där de ska gå, så isåfall har de att tugga i sig  ;D

skarmyra

• Blekinge
« Svar #73 skrivet: 15 maj-12 kl 10:10 »
Spännande att följa den här tråden! Intressant att följa byggplanerna, lägg gärna upp mer om bygget allt eftersom!
sembrar una planta es crear una vida

4-ever

• Skåne
« Svar #74 skrivet: 16 maj-12 kl 00:23 »
Ska se till att lägga upp bilder  ;)
Idag är båda kortsidorna och baksidan på plats.
Början till framsidan med fönster är också på g.
Men det är mycket planerande och ändrande av planer allt eftersom byggandet fortskrider.
Klart är i varje fall att vi hämtar våra getkillingar inom de närmaste 2 veckorna  :P
Blir ju en liten bit att köra, men det är det värt!!!

4-ever

• Skåne
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #75 skrivet: 20 maj-12 kl 15:57 »
Nu har det hänt lite med gethuset.
Väggar är uppe och det är inte så himla mycket kvar  :)
Delningen och grindar är kvar, och höhäck.
Okej det var ganska mycket ändå  o:)

4-ever

• Skåne
« Svar #76 skrivet: 20 maj-12 kl 15:58 »
Fler bilder

4-ever

• Skåne
« Svar #77 skrivet: 20 maj-12 kl 15:59 »
Och ännu mera bilder  :-[

4-ever

• Skåne
« Svar #78 skrivet: 20 maj-12 kl 16:00 »
Och sista för nu

Sussilo

• Gäst
« Svar #79 skrivet: 20 maj-12 kl 16:57 »
Men oj vad ni har jobbat de här dagarna och så gettefint det blir! Vilka fantastiska fönster!

Dela detta:

* Inloggade just nu

363 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser