Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge  (läst 39178 gånger)

Lina W

  • Inlägg: 353
    • Ångermanland
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :)
« Svar #40 skrivet: 10 maj-12 kl 13:53 »
Se det inte som ett påhopp Hippievagnen, men hur motiverar du ekonomiskt att behålla getter som inte går att betäcka om du inte har råd men en bock....

4-ever- Kastrat och bock går mycket bra ihop. Jag har en kastrat som jag har som sällskap till bocken och det fungerar mycket bra. Han är supertrevlig som busar och stångas med både storbocken och killingarna.
Lappgetter, Värmlandsfår, Dv Kochin, Vaktlar och en riktig bruksschäfer.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3931
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :)
« Svar #41 skrivet: 10 maj-12 kl 13:57 »
Kastrater har jag ingen erfarenhet av, men jag tänker att det är nog ändå bättre att ha två fertila bockar, då blir det en till som får sprida sina gener i genbanken, och det är alltid bra. Kastrater blir något mindre och är aningen lugnare och äter inte riktigt lika mycket, men det torde vara en marginell skillnad. Om du inte väldigt gärna vill ha en kastrat, förstås  :) .
Du får förhandla med gubben, om han får en självlastarvagn (går att få en fungerande för 2000:- och uppåt :o ), så får du en bock/kastrat till, då blir alla nöjda. (Egentligen är det väl den som ska sköta djuren/maskinerna som ska ha åsikter om hur många de är?) Fast det är klart, självlastarvagn är inte så smidigt till hässjetorkat hö. Spännande att ni ska hässja, förresten! Här kör vi löshö som får vändtorka ute på åkern och sedan skulltork som står och dånar inne i lagården för att få det helt torrt och fint, luktar fantastiskt gott! Ett hektar kommer både att räcka och bli över till 3-4 getter (speciellt om de inte är fullvuxna). Sly är mycket uppskattat ihop med höet.

Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Hippievagnen

  • Inlägg: 343
    • Västergötland
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :)
« Svar #42 skrivet: 10 maj-12 kl 14:05 »
Se det inte som ett påhopp Hippievagnen, men hur motiverar du ekonomiskt att behålla getter som inte går att betäcka om du inte har råd men en bock....

Det är inget jag försöker motivera ekonomiskt alls  ;D Geten det handlar om är mitt alldeles oeknomiska sällskapsdjur, en gammal dam som är den första geten jag skaffade. Övriga getflocken räknas som produktionsdjur. Men man skulle kunna försvara gammelgeten med att hon är viktig för flocken eftersom hon är deras trygga och erfarna ledare, rättvis och bestämd. Det kan vara nog så viktigt att tänka på gammelgetens hälsa när man har en liten flock på frigång som behöver en ledare som kan visa de yngre vad som är ätbart och vilka faror man bör undvika.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :)
« Svar #43 skrivet: 10 maj-12 kl 15:54 »
Ah, vad ni är produktiva!  Under tiden har jag suttit och pysslat ihop detta (hoppas inte alltför mycet blir dubbelt nu!):

Vilda getter håller normalt ihop hela året.  Hingstar och galtar verkar vara överens om att såväl söner som döttrar ska köras bort, men bockar accepterar alla flockmedlemmar.  Baggar utser ofta ett par "kronprinsar" som får gå med honom, medan resten av ungherrarna får hålla tillgodo med sitt ungdomsgäng.  Men tackorna går med lammen för sig, om de får välja - med den följd att när jag hade getter och får tillsammans (15 år) så gick tackorna med lammen för sig, och alla baggarna höll till i getflocken!

  När en tacka var brunstig, så reagerade baggarna, men om en get tog på sig Bästa Parfymen, så visade såväl baggar som bockar intresse.  Även jag hade mycket lättare att se om en get var brunstig än om en tacka var det.  Samma vid förlossningar - fåren var betydligt tystlåtnare.

  Jag föredrar nog att kiva med bockar framför mänskliga tonåringar.  De förstnämna är visserligen viga som cirkusartister, snabba som vinden, hala som ålar och luktar som  ...  som  ...  som bockar! :-[   Men de är raka och ärliga.  Och för det mesta mycket vänliga, vilket är värt mycket!

  Om man har djuren mest för glädjen att umgås med dessa vänliga mysiga rara djur, då kan man faktiskt strunta helt i varför andra har djur - och varför folk hade djur för 100 år sedan.  Du måste alltså själv (med maken) bestämma hur du ska göra för att hålla antalet inom den gräns där du själv och djuren mår bra.  Och det verkar du ju göra, så här i förväg, heders!

  Varning:  Dessa djur är mycket rara och personliga, de kommer snabbt att promenera in rakt i ditt hjärta!  Och bosätta sig där!

  Ja, Skräptanten, jag tror att den gamla sedvänjan att tjudra bocken (och baggen) för att beta av i trädgården långt ifrån "kvinnor och barn" är orsaken till att bockar anses så opålitliga och stångiga.  De blev väl galna av stress!  :o  Och nej, det går inte att lita på att de brunstar vid rätt årstid ...

  Varför kastrera den ena bocken, om du nu ska ha genbank och det är bra om så många individer som möjligt får vara med i aveln?  Ingen fara att de inte skulle dra jämnt bara för att de är fertila båda två.  Tvärtom, enligt min erfarenhet.  Om de känner varann.  Jag har ofta avnjutit hur både fadern och andra bockar undervisar (jo, just undervisar!) killingar i konsten att stångas.  Och hur ett helt gäng bockar går emellan killingarna och besökare!

  Jag är glad om jag slipper hässja.  Det är jobbigare än jag har lust med.  Lövtäkt är också känt för att vara arbetskrävande.  Men oj, vad djuren gillar att få en kärve då och då som godis!  Varning för pinnar kvar i ströbädden, jag har haft sönder mer än en dynggrep på sådana!  :P

  (När jag tänker på det, så var nog de gamla bock-, bagg-, tjur-, hingst- och galtföreningarna ofta detsamma som slutet på de gamla lokala raserna.  Man gick ihop om att skaffa en högproducerande ("ädel") hane, som parades med de lokala honorna, och sen bytte man nog, tror jag, med andra föreningar, för fortsatt "förädling" av de inhemska "oförädlade" djuren.  Matadoravel efterstävades!  Rätta mig om jag har fel, kanske man kan fråga på någon annan tavla, detta är ju mera historia än biologi och psykologi.  Lever Håkan Hallander?)

  Men att tillfälligt låna varandras bockar måste väl gå, särskilt när vi kan annonsera på alt.nu?

  Lina W, jag tror att Hippievagnen inte motiverar sitt getinnehav med ekonomi alls, utan hon har dem för att hon tycker om dem.  Se bara på hur hon föder upp sina små killingar!  Inget snålande där, inte!  :D

  Nya frågor varefter svaren kommer in?  Självklart!  Det är bara kvittot på att du tänker!  :D


En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Lina W

  • Inlägg: 353
    • Ångermanland
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :)
« Svar #44 skrivet: 10 maj-12 kl 16:37 »
Som genbanksansvarig för en allmogegetras gillar jag verkligen de som vill hålla flera bockar.
Men eftersom getter och bockar inte alltid håller sig där de ska vara kan det bli problem vid rymmningar då flera bockar hamnar hos getterna. Vem är då far till killingarna som kommer fem månader senare?
Där ser jag fördelen med en kastrat som bocksällskap för att säkerställa att det blir säker härstamming på killingarna.
Lappgetter, Värmlandsfår, Dv Kochin, Vaktlar och en riktig bruksschäfer.

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :)
« Svar #45 skrivet: 10 maj-12 kl 16:42 »
Ojoj... det gäller nog att inte lämna datorn  :P
Skräptanten: Vad är en självlastarvagn  :-[ Märks det att jag ska hålla mig till att hässja höet?!?  o:)
Skämt å sido, jag kör också maskinerna här på gården, men som jag sa innan, jag är mer naiv och vill göra "som förr". Medans min man gillar maskinerna och att det går fort!!
I min hjärna ser jag ju bilder på flera generationer (jo, barnen vill visst hjälpa till), svärföräldrarna och vi gå ute på marken och pilla med höet. Mysigt!! Sen om det är så himla mysigt egentligen det vet jag inte   :-X Men vi får i varje fall en stund ihopa där vi alla kan lära av varandra.
Det är ju jag som tar hand om djuren mestadels, men det ska ju betalas också  :-[ och för att mannen också ska tycka det är kul får jag ju muta honom med en maskin då och då  ;)

Lina W - låter bra att de kan gå ihopa och ändå må bra  ;D

Trollmor - puh vad du har varit aktiv med pysslandet  ;D
Jag har inga planer på får (sschhh...inga som mannen vet om i varje fall :o)

Tonåringar är kul, kanske inte just hunden då, hon lyssnar ju inte alls just nu! Men ungarna är kul nu när de är större och kan diskutera på ett vettigt sätt! eller enligt dem vettigt i varje fall
Tanken var inte att JAG skulle kastrera någon bock. Har pratat med avelsrådet igen  :-[ är ju lite stimmig på att få hem gullisarna, så då hade vi att välja på
1 bockkilling i Malmö ( ska kolla och betala den på söndag) som är 2 mån nu och ska vara kvar i en månad till ju.
2 getkillingar här i Skåne, som är födda i jan, men som inte ville lämna mamma förrän de är 6 mån, vilket ju innebär i praktiken med semester och annat i början av aug.
2 getkillingar vid hornborgarsjön, vilket jag förstått är 35 mil bort, men men, då får vi ju se andra delar av Sverige med. Som kan flytta i början av juni (Och det är ju snart :))
Och sen fanns det en get och en kastrat här omkring, som skulle säljas tillsammans, födda förra året.
Så då tog denna hjärnan ett varv till och tänkte som så: Geten och kastraten, bocken från Malmö och en getkilling härifrån Skåne senare i sommar  ;D

Tänker gör jag, om det sen blir så bra alltid  :-X :P

Hippievagnen-  Låter som du lever ett helt underbart liv! Kan jag då tycka, så du får gärna "upplysa" mig om alla nackdelar, för de är jag säker på att de finns!
Visst kostar allt! Så är det ju. Nu har vi ju fördelen av att ha en traktor som vi köpt billigt och min man lyckas alltid laga allting  o:) Det han inte lagar är för evigt sönder!
Sen sålde jag min mc för att kunna köpa nät och getter, men nu har jag inte fler att sälja  ;)

Och tack alla för alla goda råd hitills, jag kommer att behöva studsa många fler bollar på era plank känner jag!!

Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :)
« Svar #46 skrivet: 10 maj-12 kl 16:44 »
Som genbanksansvarig för en allmogegetras gillar jag verkligen de som vill hålla flera bockar.
Men eftersom getter och bockar inte alltid håller sig där de ska vara kan det bli problem vid rymmningar då flera bockar hamnar hos getterna. Vem är då far till killingarna som kommer fem månader senare?
Där ser jag fördelen med en kastrat som bocksällskap för att säkerställa att det blir säker härstamming på killingarna.
Ahhh. Det var ju också en sak jag inte tänkt på! Man ska ju veta det också!!  :-X
Då jag inte kommer bo med dem 24/7 och hålla koll på vem som gör vad kanske det är säkrast med en bock då!
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :)
« Svar #47 skrivet: 10 maj-12 kl 17:51 »
Vilket är viktigast, exakt härstamning eller att så många olika arvsanlag som möjligt går vidare till nästa generation?
---
Vem sa nåt om får?  Eller alpackor?  Där har du några riktigt dyra (och fina i håret!) att jämföra med, om maken skulle tycka att får inte får rum i budgeten.  Men du kan ju kolla först hur du trivs med att vara bunden av ett gäng getter, kanske de här första botar dig från önskan att ha djur för all framtid ...

  Aha, bocken ÄR redan kastrerad, då kommer ju hela saken i ett helt annat lä-ge!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

 

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :)
« Svar #48 skrivet: 10 maj-12 kl 17:59 »
Tror knappast att det finns något bot mot getter!
Jag fick en dvärgget för sisådär en 15 år sedan, en "här-har-du-get" och jag hade ju ingen aning om något!!  :o
Men hon fick ju bo på gården och följde med på våra dagliga turer till brevlådan, knackade på ytterdörren när hon ville in, mina småsyskon var inte sena att släppa in henne när de var på besök!
Men hon gick ju helt själv stackaren, och jag hade ingen möjlighet att ha fler, och ingen mark att ha dem på. Bodde då i ett hyrt hus.
Så hon fick flytta dit hon fick sällskap av artfränder.
Men efter det har jag alltid velat ha getter igen  - på RIKTIGT.
Att vara bunden? Om du menar att vara hemma på gården alla dagar i veckan alla veckor om året? Ja tack  ;D det är jag hemskt gärna!!
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Sussilo

  • Gäst
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :)
« Svar #49 skrivet: 10 maj-12 kl 18:09 »
Tror knappast att det finns något bot mot getter!

 ;D ;D ;D Det är alldeles obotligt! De går en liksom i blodet!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :)
« Svar #50 skrivet: 10 maj-12 kl 18:36 »
Usch, så ni säger ...  Jag som trodde att det fanns hopp ...  för mig ...  :-[
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :)
« Svar #51 skrivet: 10 maj-12 kl 18:37 »
Usch, så ni säger ...  Jag som trodde att det fanns hopp ...  för mig ...  :-[
men det är väl just det det gör! Finns allt hopp i världen om att du aldrig kommer bli botad  ;)
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Sussilo

  • Gäst
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :)
« Svar #52 skrivet: 10 maj-12 kl 18:53 »
Usch, så ni säger ...  Jag som trodde att det fanns hopp ...  för mig ...  :-[

Det urartar och blir kroniskt. Blossar upp speciellt i killingtider!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :)
« Svar #53 skrivet: 10 maj-12 kl 18:54 »
j a g   v e t  . . .   :P
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :)
« Svar #54 skrivet: 10 maj-12 kl 21:57 »
Finns ju värre saker att vara beroende av så då är väl getter ett bra beroende  o:)
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Hippievagnen

  • Inlägg: 343
    • Västergötland
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :)
« Svar #55 skrivet: 10 maj-12 kl 22:59 »
Sen kan man ju stolt tycka att om en klarar av att vara getägare, ja till och med trivs i rollen - då finns det sedan inga gränser på vilka djur man sedan kan skaffa - klarar man av att sköta om en getflock, då är man på sätt och vis redan förebredd på allt  ;D

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3931
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :)
« Svar #56 skrivet: 11 maj-12 kl 07:43 »
Skräptanten: Vad är en självlastarvagn  :-[ Märks det att jag ska hålla mig till att hässja höet?!?  o:)

Här är en självlastarvagn (även om jag misstänker att modellen på bilden kostar lite mer än 2000:- , och att den som skrivit texten inte är bonne...)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sj%C3%A4lvlastarvagn
I min hjärna ser jag ju bilder på flera generationer (jo, barnen vill visst hjälpa till), svärföräldrarna och vi gå ute på marken och pilla med höet. Mysigt!! Sen om det är så himla mysigt egentligen det vet jag inte   :-X Men vi får i varje fall en stund ihopa där vi alla kan lära av varandra.

Ska en köra hö på gammaldags vis går det åt en del folk, och det är trevligt att ösa med högaffel och klia hödamm tillsammans ;) . Det är nog en anledning till att alla större bönder numera kör ensilage; maskinerna är apdyra, men det räcker med en person för att sköta hela skörden. Vi fattiga småbrukare som kör hö har råd med maskinerna, men får i gengäld be släkt och vänner om hjälp med att hässja, eller mata hökanonen, eller ösa ut höet jämnt efter höhissen, eller stapla balar i all oändlighet. En får välja det system som passar den egna gården bäst. Vi slår med en gammal dubbelkniv, vänder höet med en rotorvändare under några förhoppningsvis soliga dagar, strängar med en sidoräfsa, samlar upp hösträngarna med en självlastarvagn, kör till lagården där hökanonen som matas av släkt och vänner blåser upp höet på skulltorken, som sedan får stå och blåsa ur den sista fukten ur höet.
Ni som hässjar slipper vändning, strängning och skulltorksmomentet, eftersom höet redan är torrt nog när det ska upp på rännet. Hur har ni tänkt er att transportera höet från hässjorna till lagården på enklaste vis?
Skönt att du fått tag på lämpliga djur, genbanksansvarig är duktig på att trixa ihop det :) .
   Jag föredrar nog att kiva med bockar framför mänskliga tonåringar.  De förstnämna är visserligen viga som cirkusartister, snabba som vinden, hala som ålar och luktar som  ...  som  ...  som bockar! :-[   Men de är raka och ärliga.  Och för det mesta mycket vänliga, vilket är värt mycket!

Oh ja, en väluppfostrad (eller vad en nu ska använda för ord) bock som är bemött med lugn och vänlighet - blir en mycket trevlig bekantskap! (Värre med bockar som blir provocerade och stånglekta av okunniga människor när de är små...)
   Varning:  Dessa djur är mycket rara och personliga, de kommer snabbt att promenera in rakt i ditt hjärta!  Och bosätta sig där!

Och fort går det, när en väl har mött den drömmande blicken med de horisontella pupillerna blir en för alltid en förändrad människa :-* ...
   Jag är glad om jag slipper hässja.  Det är jobbigare än jag har lust med.  Lövtäkt är också känt för att vara arbetskrävande.  Men oj, vad djuren gillar att få en kärve då och då som godis!  Varning för pinnar kvar i ströbädden, jag har haft sönder mer än en dynggrep på sådana!  :P

Skulle ha skrivit det, jag med! Ta alltid bort gårdagens avbarkade slypinnar innan du ge getterna nya, annars kommer ströbädden att bli ohjälpligt ihopfiltad...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :)
« Svar #57 skrivet: 11 maj-12 kl 09:49 »
Aha, det är en tröska fast för hö  :P
Tror att det så småningom blir en balpress, eller vad de heter. Men detta året så vill jag prova att hässja höet.
Hur vi ska få hem det ??? Så långt har jag inte tänkt  :-[ Får väl bli på en vagn? Och sen slänga det på höloftet?
Hmmm... detta får jag tänka på ett varv till!
Låter lite mysigt med att stå och mata en hökanon! Misstänker att det kan bli många goda skratt  :D
Ta bort gårdagens sly! Check- inmatat i kom-ihåget!
En ytterligare fråga har dykt upp i min hjärna nu, eller i natt när jag låg och planerade gethus :-[
Ska jag bygga ett golv, eller ska man liksom ha golvet på marken, jordgolv, och sen på med sågspån och halm?
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :)
« Svar #58 skrivet: 11 maj-12 kl 10:04 »
Räkna med att pisset blandas med ströet och tränger ner i underliggande material om det kan.  Piss är fint som jordförbättrningsmedel, men pest i brunnen!  Så det beror helt på hur marken ser ut, vart deras urin tar vägen!

Ströbädd går allra bäst på cementgolv.  Men många andra modeller fungerar.  Trägolv + permanent ströbädd brukar inte bli så bra.

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :)
« Svar #59 skrivet: 11 maj-12 kl 10:14 »
Här runt omkring så har ju alla kommunalt vatten för att kommunen la en borra som torkade ut allas vatten  >:D
Så då fick ju kommunen installera vatten till alla här.
Om man ser till den aspekten så är jag inte orolig för att det skulle bli ngt problem.
Jag tänker mest för getternas skull. Betong blir det inte tal om, så antingen blir det jordgolv eller trägolv.
Sen är jag ju mockningsexpert.  :-[ Har insett att jag får sluta med det om jag ska ha getterna ute över vintern!

Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

437 gäster, 4 användare (1 dolda)
ManPåGården, hannakjellin, Caroline Carlsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser