Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Duett EPA traktor Motorbyte Diesel?  (läst 14526 gånger)

Linus.C

• Bohuslän
Duett EPA traktor Motorbyte Diesel?
« skrivet: 09 mar-12 kl 18:27 »
Hej,

Det är så att jag har en Epa traktor (äkta), en duett som jag tänkte stopp i en diesel i istället för min lilla B20.

Undrar om någon vet lite vad för dieslar som passar utan att man behöver bygga om. Har en M40 låda i

Tack på förhand.

MVH Linus.C

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Duett EPA traktor Motorbyte Diesel?
« Svar #1 skrivet: 09 mar-12 kl 23:34 »
Man får nog räkna med en del modifieringar hur man än gör, vad jag vet finns det ingen dieselmotor som är direkt kompatibel med B20 när det gäller motorfästen, fläns mot växellådan, splines på kopplingslamellen osv.

Om du ska montera en dieselmotor så är det nog mest praktiskt att också byta växellåda, ta helt enkelt motor och växellåda från samma bil. Det är enklare och billigare att anpassa kardanaxeln till en annan växellåda än att börja bygga om saker runt koppling och sprängkåpa.

Tänkbara och vanliga dieslar som sitter ihop med en "rak" växellåda för kardanaxeldrift är t ex Mercedes 123, 124 eller 201-serie, Peugeot 505, eller någon japansk pickup. Du bör nog hålla dig till fyrcylindriga motorer, en rak sexa kan bli svår att få ner i Duettens motorrrum. Tänk på att de flesta dieslar är tyngre än en Volvo B20, kolla upp vikt för olika motorer och bedöm om det kan ställa till med några problem (t ex att epan blir otrevligt framtung, framfjädringen trycks ihop för mycket eller att tillåtet axeltryck överskrids).

Se till att du får med all kringutrustning som behövs för dieselmotorn - bränslefilter och kondenssamlare, ev bränsleförvärmare, elutrustning för t ex förglödning och styrning av stoppmagnet. Läs på noga i verkstadshandbok och elschemor för den dieselbil du ska plocka motorn från innan du sätter igång med arbetet. Se upp med att generatorn eventuellt måste kopplas in på annat sätt än den gammaldags växelströmsgenerator som sitter på B20, det kan röra sig om t ex annan inkoppling av laddningslampan, eventuell direkt matning från tändningslåset till laddningsregulator och magnetisering, eventuellt en extra "mätledning" från batteri + till laddningsregulatorn.

Du måste göra en ny registreringsbesiktning efter motorbytet.

Rosten

• Närke
« Svar #2 skrivet: 09 mar-12 kl 23:38 »
Vi tänkte använda Golf, Caddy eller Passat motor eftersom det finns färdiga adaptrar till dom mot volvolåda för inte allt för mycket pengar.
http://www.smt.nu/default.asp?Expand=12&Display=22

Får man byta motor i en äkta EPA utan att den klassas om till A-traktor?

Linus.C

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 10 mar-12 kl 09:50 »
Vi tänkte använda Golf, Caddy eller Passat motor eftersom det finns färdiga adaptrar till dom mot volvolåda för inte allt för mycket pengar.
http://www.smt.nu/default.asp?Expand=12&Display=22

Jag tänkte köpa en hel bil. T.e.x en golf eller vad jag nu kommer över. Men går den adaptern mellan sprängkåpan och växellådan då eller hur funkar det?

Får man byta motor i en äkta EPA utan att den klassas om till A-traktor?

Jag ska dubbelkolla men min besiktningsman sade att så länge motorn inte var starkare var det okej utan omregeristrering.
« Senast ändrad: 10 mar-12 kl 09:57 av LinusTheMan »

Linus.C

• Bohuslän
« Svar #4 skrivet: 10 mar-12 kl 09:59 »
Man får nog räkna med en del modifieringar hur man än gör, vad jag vet finns det ingen dieselmotor som är direkt kompatibel med B20 när det gäller motorfästen, fläns mot växellådan, splines på kopplingslamellen osv.

Om du ska montera en dieselmotor så är det nog mest praktiskt att också byta växellåda, ta helt enkelt motor och växellåda från samma bil. Det är enklare och billigare att anpassa kardanaxeln till en annan växellåda än att börja bygga om saker runt koppling och sprängkåpa.

Tänkbara och vanliga dieslar som sitter ihop med en "rak" växellåda för kardanaxeldrift är t ex Mercedes 123, 124 eller 201-serie, Peugeot 505, eller någon japansk pickup. Du bör nog hålla dig till fyrcylindriga motorer, en rak sexa kan bli svår att få ner i Duettens motorrrum. Tänk på att de flesta dieslar är tyngre än en Volvo B20, kolla upp vikt för olika motorer och bedöm om det kan ställa till med några problem (t ex att epan blir otrevligt framtung, framfjädringen trycks ihop för mycket eller att tillåtet axeltryck överskrids).

Se till att du får med all kringutrustning som behövs för dieselmotorn - bränslefilter och kondenssamlare, ev bränsleförvärmare, elutrustning för t ex förglödning och styrning av stoppmagnet. Läs på noga i verkstadshandbok och elschemor för den dieselbil du ska plocka motorn från innan du sätter igång med arbetet. Se upp med att generatorn eventuellt måste kopplas in på annat sätt än den gammaldags växelströmsgenerator som sitter på B20, det kan röra sig om t ex annan inkoppling av laddningslampan, eventuell direkt matning från tändningslåset till laddningsregulator och magnetisering, eventuellt en extra "mätledning" från batteri + till laddningsregulatorn.

Du måste göra en ny registreringsbesiktning efter motorbytet.

Jo jag vill ju ha en ganska liten motor, eftersom jag byter för bränsleförbrukningen.

Sedan så sade min besiktningsman att om motrn hade lägre effekt än den man hade först var det okej. Men jag ska dubbelkolla för säkerhetens skull.

Rosten

• Närke
« Svar #5 skrivet: 10 mar-12 kl 17:37 »
Jo jag vill ju ha en ganska liten motor, eftersom jag byter för bränsleförbrukningen.
Så tänker vi också när vi började leta efter lösningar till grabbens Porsche.
Och det var då som vi hittade adaptern för att skarva ihop Golf dieselmotorn med Volvo växellåda.
Så kanske kommer vi att ha världens enda dieselporsche. ;D

Linus.C

• Bohuslän
« Svar #6 skrivet: 10 mar-12 kl 17:46 »
Och det var då som vi hittade adaptern för att skarva ihop Golf dieselmotorn med Volvo växellåda.

Vet du vad man får ge för en adapter och är det det enda som behövs mellan motor och vxl låda?

Rosten

• Närke
« Svar #7 skrivet: 10 mar-12 kl 18:16 »
Vet du vad man får ge för en adapter och är det det enda som behövs mellan motor och vxl låda?
Adaptern kostade 18 eller 1900:- inklusive tips vilket svänghjul och startmotor mm som man skall använda.
Så man köper adaptern och får alla lösningar på köpet så att det bara är att skruva ihop.
Enkelt och snabbt.

Linus.C

• Bohuslän
« Svar #8 skrivet: 10 mar-12 kl 19:13 »
Adaptern kostade 18 eller 1900:- inklusive tips vilket svänghjul och startmotor mm som man skall använda.
Så man köper adaptern och får alla lösningar på köpet så att det bara är att skruva ihop.
Enkelt och snabbt.

Ska man inte ha orginal startmotor och sånt? Alltså från dieselmotorn.....

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #9 skrivet: 10 mar-12 kl 20:05 »

Vanligtvis gör man på det sättet. När det gäller VAG-dieslar får man se upp litegrann, i Golf och andra modeller med tvärställd motor (samt transporter T3) sitter startmotorn så att säga felvänd, dvs längs med växellådan, medan den är "normalt" monterad i de modeller som har längsställd motor framtill (Passat I och II, Audi 80/100 m fl).
En annan fördel med att utgå från en motor som har suttit i en Passat eller Audi är att dess främre motorfästen förmodligen är lättare att anpassa till ett gammalt Volvomotorrum.

1,6 liters VAG-dieselmotorn borde inte vara nämnvärt tyngre än en B20. Volvo PV och Duett har ju ganska klent byggd framvagn och det är inte alls ovanligt, ens på bilar i originalskick, att framvagnsbalken eller framänden av ramen på Duett (respektive "hornen" som sticker ut från torpedväggen på PV) böjer sig. Det var så vanligt att många småverkstäder på 60-talet hade gjort iordning en speciell ram eller jigg för att enkelt kunna rikta PV-framvagnsbalkar. Så man ska vara försiktig med hur man belastar framänden av sådana bilar, och alltid se till att fjädrar och stötdämpare är i bra skick så man inte riskerar genomslag.

Beträffande registreringsbesiktning så måste ju i varje fall ändrat bränsle noteras, det är mer formaliteter med att byta från bensin till diesel än med att byta till en annan motor för samma bränsle som den gamla. Eftersom det är en epatraktor antar jag att också anordningarna för hastighetsbegränsning (spärrade växlar, varvtalsbegränsare etc) måste kontrolleras. På dieslar är det lätt gjort att ställa om varvtalsbegränsaren i insprutningspumpen och se till att en verkstad med rätt behörighet plomberar den och skriver ett intyg om saken.

Rosten

• Närke
« Svar #10 skrivet: 10 mar-12 kl 21:22 »
Om du använde golfens motor så var du tvungen att anända startmotor från passat.
Hur det var med startkrans och svänghjul vet jag inte.
Han som sålde adaptern ville inte berätta något innan man hade betalat.
Men så fort han hade fått pengarna så skulla han skicka adaptern och en beskrivning hur man gjorde och vilka delar som man använde.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #11 skrivet: 10 mar-12 kl 22:34 »

Nope, det e redan byggt av en kis i Nol.. 
http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic.php?f=7&t=6801&hilit=porsche+924+diesel

Urschäkta för trådkap.
« Senast ändrad: 10 mar-12 kl 22:37 av Skogsvilde »
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Rosten

• Närke
« Svar #12 skrivet: 11 mar-12 kl 02:05 »
Då får vi vara först med att trycka ner en diesel i en 944. För han hade ju en Audi/Porsche (snikmodellen 924 med Audimotor) ;D

Imp

« Svar #13 skrivet: 11 mar-12 kl 14:00 »

Rosten

• Närke
« Svar #14 skrivet: 11 mar-12 kl 23:03 »
Porsche traktorer gills inte. ;D

Linus.C

• Bohuslän
« Svar #15 skrivet: 12 mar-12 kl 11:07 »
Vanligtvis gör man på det sättet. När det gäller VAG-dieslar får man se upp litegrann, i Golf och andra modeller med tvärställd motor (samt transporter T3) sitter startmotorn så att säga felvänd, dvs längs med växellådan, medan den är "normalt" monterad i de modeller som har längsställd motor framtill (Passat I och II, Audi 80/100 m fl).
En annan fördel med att utgå från en motor som har suttit i en Passat eller Audi är att dess främre motorfästen förmodligen är lättare att anpassa till ett gammalt Volvomotorrum.

1,6 liters VAG-dieselmotorn borde inte vara nämnvärt tyngre än en B20. Volvo PV och Duett har ju ganska klent byggd framvagn och det är inte alls ovanligt, ens på bilar i originalskick, att framvagnsbalken eller framänden av ramen på Duett (respektive "hornen" som sticker ut från torpedväggen på PV) böjer sig. Det var så vanligt att många småverkstäder på 60-talet hade gjort iordning en speciell ram eller jigg för att enkelt kunna rikta PV-framvagnsbalkar. Så man ska vara försiktig med hur man belastar framänden av sådana bilar, och alltid se till att fjädrar och stötdämpare är i bra skick så man inte riskerar genomslag.

Beträffande registreringsbesiktning så måste ju i varje fall ändrat bränsle noteras, det är mer formaliteter med att byta från bensin till diesel än med att byta till en annan motor för samma bränsle som den gamla. Eftersom det är en epatraktor antar jag att också anordningarna för hastighetsbegränsning (spärrade växlar, varvtalsbegränsare etc) måste kontrolleras. På dieslar är det lätt gjort att ställa om varvtalsbegränsaren i insprutningspumpen och se till att en verkstad med rätt behörighet plomberar den och skriver ett intyg om saken.

Då det är en äkta epa så behöver man bara spärra växellådan, den gör väl 80 men man får bara köra i 30 Men man har inte fått tillverka dem sedan 1975.

Linus.C

• Bohuslän
« Svar #16 skrivet: 12 mar-12 kl 11:09 »
Om du använde golfens motor så var du tvungen att anända startmotor från passat.
Hur det var med startkrans och svänghjul vet jag inte.
Han som sålde adaptern ville inte berätta något innan man hade betalat.
Men så fort han hade fått pengarna så skulla han skicka adaptern och en beskrivning hur man gjorde och vilka delar som man använde.

Varför ska man inte ha orginal startmotor?

(inte jättehaj på sånt här)

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #17 skrivet: 12 mar-12 kl 23:43 »
Varför ska man inte ha orginal startmotor?

(inte jättehaj på sånt här)

För att Golfens startmotor sitter monterad på växellådan och är så att säga riktad åt fel håll. Dessutom är startmotorn på Golf mer eller mindre hopbyggd med ett av motorfästena, och Golfens motorfästen går ju inte att återanvända när motorn ska monteras på längden.
Om du tar en titt i motorrummen på några olika VAG-bilar från 80-talet (spelar ingen roll om det är bensin eller diesel) så syns det tydligt vad det är frågan om.

Förresten, ett gott råd beträffande anskaffning av dieselmotor: köp inte dieselmotorn lös utan se till att vara med själv när du plockar ur den ur bilvraket, det är enda sättet att vara säker på att få med alla småprylar som behövs.
Som jag skrev förut, börja med att läsa på noga i alla tillgängliga verkstadshandböcker, reservdelskataloger och annan dokumentation för den bil du ska plocka motorn ifrån så du har fullständigt klart för dig vilken kringutrustning som hör ihop med motorn, var den sitter i bilen osv.
Se till att du får med kabelhärvor, reläer mm för förglödning, stoppmagnet och sånt så kompletta och oskadade som möjligt.

Tännlappen

• -
« Svar #18 skrivet: 13 mar-12 kl 00:35 »
Man kan även goggla på Volvo Amazon diesel om man vill,finns dom som lagt dieselmotorer i sina Amazoner.Där kan man nog finna mycket som är givande i sitt pysslande med olika motoralternativ. Här en som testar en dieselmotor i sin Amazon....

Amazon -64 Diesel
« Senast ändrad: 13 mar-12 kl 00:43 av Tännlappen »

Curt Jonsson

• Jämtland
« Svar #19 skrivet: 23 mar-12 kl 23:00 »
Dieselmotorn har väl ett betydligt lägre varvtal.

Dela detta:

* Inloggade just nu

442 gäster, 5 användare (2 dolda)
JoeDirt, MickeMård, Kevinbok

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser