Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Torkning av frukt och bär?  (läst 60001 gånger)

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
Re:Torkning av frukt och bär?
« Svar #20 skrivet: 28 sep-07 kl 10:42 »
Jag köpte en torkolla från Bjurholms plast i höstas och det är min bästa investering hittills. Torkade ALLT. Har sålt och tjänat ihop till den bara på trattisar ;D Äpplen blir kanonbra och blåbär blev klara i ett nafs. Sett till energiförbrukning så tar den inte mycket om man jämför vad man tjänar på att göra själv.
jag köpte en 2:a sortering och den skickar de inte så om någon vill ha tag på en sådan ta kontakt med mej så fixar jag transporten. Det skiljer några hundralappar./gunilla
Nima maskinteknik säljer den för 1340:- Några kronor billigare än Bjurholms plast som tar 1750:- för den. Men då ingår frakt och postförskott. Men jag har närma till Nima så jag kan hämta den där.

Caligari

  • Inlägg: 327
  • Dada
    • Östergötland
Re:Torkning av frukt och bär?
« Svar #21 skrivet: 29 sep-07 kl 13:18 »
Den vi köpte från OBH Nordica kostade under 500 om jag minns rätt, och den har funkat jättebra i flera säsonger. Den rymmer omkring tio äpplen i bitar när den är full och de blir torra på runt sju timmar.

Ambjörn
harstorp4.se

fastfrusen

  • Inlägg: 1200
    • -
SV: Torkning av frukt och bär?
« Svar #22 skrivet: 22 feb-13 kl 13:09 »
nån som prövat att torka körsbär?
Vi har ett jättestort körsbärsträd i österrike, och har inte chans att äta upp alla (söta ät-körsbär)
jag gillar torkade bär, så skulle gärna vilja prova att torka dom...
men har ingen erfarenhet av torkning..
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Torkning av frukt och bär?
« Svar #23 skrivet: 22 feb-13 kl 14:12 »
nån som prövat att torka körsbär?
Vi har ett jättestort körsbärsträd i österrike, och har inte chans att äta upp alla (söta ät-körsbär)
jag gillar torkade bär, så skulle gärna vilja prova att torka dom...
men har ingen erfarenhet av torkning..

Nej, men de flesta bär och frukter måste "öppnas" för att torka fortare, och skall man ändå kärna ur körsbären (t ex med ett gem) så öppnas de också. Sedan borde det gå att torka dem. Det finns också olika maskiner som kan kärna ur körsbär (cherry stoner)

Jag kokar sylt på körsbären, blandar t ex med svartvinbär eller krusbär, men till det skall man inte ha bigarråer.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

324 gäster, 1 användare
Sundance

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser