Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Torkning av frukt och bär?  (läst 60004 gånger)

ymareth

  • Gäst
Torkning av frukt och bär?
« skrivet: 02 maj-04 kl 22:27 »
Hej alla

Har tänkt pröva att torka sommarens bär så man kan blanda dem med musli mm till hösten och vintern utan att det blir så 'sockrigt'. Vet nån av er om vilka bär som detta funkar (bäst) med? Tänkte testa med svarta vinbär, krusbär, blåbär, lingon, rönnbär, smultron, jordgubbar och ev skogshallon om jag hittar några. Funderar lite på om man kan trä upp dem på tråd och låta torka så, eller om det är bäst att göra det när de väl är torkade.

Om nån vet nån bra bok i ämnet så tipsa gärna.


ymareth

  • Gäst
Re:Torkning av frukt och bär?
« Svar #1 skrivet: 05 maj-04 kl 21:16 »
Tänkte besvara min egen fråga eftersom jag har snubblat över en bok i ämnet som verkar vara riktigt bra.

Sigris bok om Torkning
av Sigri Sahlin
tryckt 1979
ISBN 91-85900-00-1
Kostade mig 50 kr på Antikvariat i förrgår. :)

I boken står det att bla att blåbär är mycket lämpliga att torka, att man skall börja med en läg temperatur och öka till strax under 50 grader allt eftersom. Blåbären är färdigtorkade när de är som russin ungefär. De skall ej bli stenhårda. Sedan finns det massa info om hur man förvarar de grönsaker, frukter och örter amn har torkat och hur man torkar och en massa jox som jag inte har hunnit läsa än.

Jag har ju inte provtorkat nåt än, men som sagt verkar boken riktigt bra. Kanske har nån annat sett och prövat det som står där?

PS, notera att det är verkligen Sigri, inte Sigrid eller nåt sånt som personen ifråga heter.
« Senast ändrad: 05 maj-04 kl 21:17 av ymareth »

mirakel

  • Inlägg: 171
    • Närke
Re:Torkning av frukt och bär?
« Svar #2 skrivet: 05 maj-04 kl 21:28 »
Hej!
Måste bara tillägga att torkade blåbär är supergott! Äter dem som de är eller blötlagda till paj etc. Man blir lätt beroende!

Torkade (amerikanska) tranbär är också väldigt gott som "naturgodis"

Vårhälsningar, gabriella

ymareth

  • Gäst
Re:Torkning av frukt och bär?
« Svar #3 skrivet: 06 maj-04 kl 00:38 »
Heheh, jag fick idén till att själv torka bär när jag såg att tranbär kostar ca 60 kr för ca 250 gram.  :o För dyrt med sådanna för mig. Men blåbär är ju gratis!  :)

Camilla

  • Gäst
Re:Torkning av frukt och bär?
« Svar #4 skrivet: 06 maj-04 kl 10:41 »
Om nån vet nån bra bok i ämnet så tipsa gärna.


Ett lästips:
"Tema torkning" i nr 3/01 av Tidningen Åter är fullt av tips, hur man gör, recept,  hemmabyggda torkapparater osv. Rekommenderas!
http://www.alternativ.nu/ater/bestall.shtml

Själv använder jag en gammal bok om konservering, köpt på loppis för bara några kronor (visst är det roligt att fynda! :) ) som ingår i en serie som heter "Hem och hushåll - uppslagsböcker för alla moderna hem" från 1941.

All fakta du behöver finns säkert i boken du hittade, men så här står det i min bok:

"Det bästa är torkning på så kallade torkollor. Dessa bestå helt enkelt av fyrkantiga träramar, på vilka spänts fina nät av ståltråd eller någon stark väv av tyg. På en vedspis läggas ett par tegelstenar över bakugnen, och på dessa placeras ollorna ovanpå varandra. Under torkningens gång omflyttar man ollorna, så att innehållet på ollorna få samma värmemängd och ej någon del därav bli för hårt torkad.
Ett annat sätt, som såväl en stads- som lanthusmor kan använda sig av, är torkning på plåtar i bakugnen.
Torkning kan även ske ute i solen. Så torkas med fördel en del bärsorter."


Förra sommaren torkade jag röda vinbär och även en del körsbär. Provade först att torka i ugnen på 50 graders värme, men det tog evigheter, och jag riktigt hörde hur elräkningen tickade iväg... Så det blev lufttorkning istället, och resultatet blev helt OK. Jag kommer att torka betydligt mer i sommar, tänkte prova soltorkning också, det verkar mer effektivt. Särskilt röda vinbär är ju väldigt saftiga - tror det är betydligt lättare att torka t ex blåbär som är lite "torrare" redan i färskt tillstånd.

Att - som du skriver - trä upp bären på tråd verkar jättepilligt! Det skulle jag nog inte ge mig på. Tror du inte det bara blir smet av det hela? Någon som provat? Jag ska nog inte ge mig på det själv - att kärna ur körsbär är tillräckligt tålamodsprövande för mig, det blev saft av de flesta körsbären för där kan man lätt sila bort kärnorna  ;D

Camilla

Tantjohanna

  • Inlägg: 50
  • Ingen är hopplös!
Re:Torkning av frukt och bär?
« Svar #5 skrivet: 12 sep-05 kl 18:02 »
Affärer säljer ofta svamp i blå eller gröna plast"korgar" 25X30 cm, jag har fått ett gäng gratis och de är suveräna att torka trattisar och örter i.  Jag har sju åtta stycken staplade på varandra och de tar ingen plats , nästan.  Men när jag försökte med blåbär tog det tre-fyra veckor innan de var torkade, trots att de står i skrubben där värmeväxlaren sitter (det blir ca 32 grader där). Är det någon här som vet om det är normalt att det tar sån tid? Och inte blev de så söta som den handfull jag provtorkade förra året heller.... :(

Attis

  • Inlägg: 654
    • -
Re:Torkning av frukt och bär?
« Svar #6 skrivet: 12 sep-05 kl 21:14 »
Är det någon här som vet om det är normalt att det tar sån tid? Och inte blev de så söta som den handfull jag provtorkade förra året heller.... :(

Kanske inte var tillräckligt med luftcirkulation? Den fuktiga luften måste ju bort.
Kryddor brukar bli sämre smak/lukt om dom torkar för långsamt, kanske gäller samma för bär?
/Attis

Tantjohanna

  • Inlägg: 50
  • Ingen är hopplös!
Re:Torkning av frukt och bär?
« Svar #7 skrivet: 13 sep-05 kl 19:19 »
Luftcirkulation, jo kanske det, jag hade lagt papper i botten på korgarna, och kanske så många ovanpå varandra blev för mycket....  :-\  annars är det gott drag i skrubben.

jette

  • Gäst
Re:Torkning av frukt och bär?
« Svar #8 skrivet: 05 jun-06 kl 17:41 »
förra året torkade jag bär (linon, blåbär) genom att sätter de på tråd och hänger de över vedspisen. en del har jag lagd på en plåt ovanpå spisen men då måste man akta att det inte blir för varmt. det tog lite tid men det gick ganska bra.
att torka i sol går också jätte bra och ganska snabb om det är varmt i flera dagar.

HildaM

  • Inlägg: 129
Re:Torkning av frukt och bär?
« Svar #9 skrivet: 20 aug-06 kl 19:21 »
Jag tänkte torka äppelskivor nu.
Sommaräpplena är mogna och inte så goda som de är, men jag hoppas att de blir bra torkade...
Själv är jag så lat (eller mer ivirg, kanske?) så jag torkar det mesta i ugn så att det går fort! Bara man har luckan lite på glänt så fungerar det...

Wynja

  • Inlägg: 271
    • Västmanland
Re:Torkning av frukt och bär?
« Svar #10 skrivet: 13 jan-07 kl 15:06 »
Någon som torkat exotiska frukter?
Jag skulel vilja torka kiwi, banan, melon, papaya osv Och även jordgubbar och andr abär. Jag har bara torkat blåbär förut och de blev som sten..nu har jag förstått att det nog gick lite för fort men hur betér jag mig när jag vill att bären och frukterna ska bli mjuk-sega efter torkningen?

Hus-Modern

  • Inlägg: 14
    • Hus-Modern
Re:Torkning av frukt och bär?
« Svar #11 skrivet: 25 jan-07 kl 16:45 »
Bananer går bra att skiva tunnt och torka på plåt i ugnen (utnyttja eftervärmen efter något bak!)
Syltning, saftning och bakning.

Comarum

  • Inlägg: 49
  • Skogseremit
    • Dalarna
Re:Torkning av frukt och bär?
« Svar #12 skrivet: 23 mar-07 kl 16:51 »
Torkade matvaror är väldigt bra tycker jag, och förvaringen är synnerligen energisnål. Vill därför försöka utöka mina färdigheter i torkningens konst.

Blåbärssäsongen närmar sig raskt! Och återigen funderar jag på hur man ska torka blåbär (och "liknande" bär, som t ex svarta vinbär).

Har provat någon gång, men blev mest som en saftig smet/gröt som jag inte fick någon ordning på. Troligen har jag haft för hög temperatur så att de lilksom kokte sönder och saften rann ut. Men ska väl prova igen. Tror inte jag har tålamod att trä upp dem på ett snöre...

Har någon lyckats bra med att torka blåbär eller svarta vinbär? Vad lade ni bären på? Vilken temperatur? Hur lång tid tog det? Andra erfarenheter?

Jag har läst i Sigrid Sahlins bok om torkning, dock inte i Åter-numret om torkning. Ska antingen beställa det eller se om jag kan hitta det på bibblan.

Någon som provat hennes metod att mosa bären och torka det till en stor kaka?

Äpplen går bra att torka tycker jag. Kärnar ur men behåller skalet, och skivar i några millimeter tjocka skivor. Trär upp dem på tunna träpinnar typ blompinnar och lägger pinnarna på plåtstället. Detta får sedan stå på/vid vedspisen (som ju ändå är varm!). Man får ha lite koll så att det står lagom varmt.

Rotfrukter brukar jag finfördela och sedan lägga på en vanlig slät plåt. Plåtstället och vedspisen igen! Ganska ofta brukar jag skrapa och röra om med en rak bakskrapa så att inga bitar torkar fast på plåten. Har provat att torka på galler typ bärrensningsgaller. Men tycker att det gärna vill fastna i trådarna efterhand som det torkar; och försöker man peta loss det så trillar mycket igenom gallret och ner på spisen. Bitarna blir ju också mindre efterhand som de torkar och man skulle behöva ha ett mycket tätare galler. Nackdelen med att använda en vanlig slät plåt är väl att luftcirkulationen blir sämre än med galler. Men det torkar i alla fall tycker jag, och, som sagt, smidigt med bakskrapan! Har provat både med råa rotfrukter och med förvällda. Går väl lite fortare med förvällda men annars ingen jättestor skillnad tycker jag.

Jordgubbar! Har torkat det på slät plåt efter att jag skivat dem ganska tunt. Blev fantastiskt goda jordgubbschips!

Ja, det var några frågor och erfarenheter i detta!

/C

Träd, stjärnor och stenar.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Torkning av frukt och bär?
« Svar #13 skrivet: 23 mar-07 kl 17:03 »
Det är rätt dyrt att torka i ugn.  Det behövs betydligt mindre värme om det finns luftcirkulation. Ovanpå en kamin går det utmärkt och det är billigare värme.  Träramar med fint nät gör att det tar lite plats samtidigt som luften lätt cirkulerar.

Vid rätt väder kan solen torka. Hissa upp i flaggstången så går det fort.

(Lättsaltad sill torkad uppe i flaggstången kallas "vinnad sill").

Brukar torka äpplen, det går att trä skivorna på tråd om man har horisontell plats som är fri från slyltgäster.



Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Caligari

  • Inlägg: 327
  • Dada
    • Östergötland
Re:Torkning av frukt och bär?
« Svar #14 skrivet: 05 maj-07 kl 16:51 »
Vi köpte en torkapparat från OBH Nordica. Den kostade några hundralappar, men funkar jättebra till att torka allt möjligt. Vi har provat äpplen, nypon, blåbär, squash, tomater mm. Jag skulle dra att den drar betydligt mindre ström än en elspis med luckan på glänt.

Hälsningar
Ambjörn
harstorp4.se

sivan48

  • Inlägg: 516
    • Uppland
Re:Torkning av frukt och bär?
« Svar #15 skrivet: 09 maj-07 kl 13:40 »

varför inte bygga en soltork i sommar?

http://www.i4at.org/surv/soldehyd.htm

Men pastörisera efteråt,för att undvika småkryp

'If you want to store the dried fruit for any great length of time, it is best to pasteurize the slices to destroy any insect eggs. To do this, when drying is complete, freeze the fruit for several days at zero degrees in a deep freeze (the freezer compartment of a refrigerator won’t do), or heat in a 175 degree oven for 10-15 minutes'


gunilla

  • Inlägg: 18
    • Västerbotten
    • fallforsfrieser
Re:Torkning av frukt och bär?
« Svar #16 skrivet: 25 maj-07 kl 19:15 »
Jag köpte en torkolla från Bjurholms plast i höstas och det är min bästa investering hittills. Torkade ALLT. Har sålt och tjänat ihop till den bara på trattisar ;D Äpplen blir kanonbra och blåbär blev klara i ett nafs. Sett till energiförbrukning så tar den inte mycket om man jämför vad man tjänar på att göra själv.
jag köpte en 2:a sortering och den skickar de inte så om någon vill ha tag på en sådan ta kontakt med mej så fixar jag transporten. Det skiljer några hundralappar./gunilla
med sambo, frieserhästar,jakthundar och skogkatt är man aldrig ensam i norrlands inland

Olofssonskan

  • Inlägg: 242
    • Härjedalen
Re:Torkning av frukt och bär?
« Svar #17 skrivet: 25 maj-07 kl 19:23 »
Jag vill...  ;D
PMar dig.
//marita
Ju mer jag kan desto mer inser jag hur lite jag vet

PellePutt

  • Inlägg: 146
Re:Torkning av frukt och bär?
« Svar #18 skrivet: 07 aug-07 kl 12:10 »
Tänkte försöka mig på att torka blåbär i ung, men kan man förtorka dem i rumstemperatur utan risk för flugor?  

Har någon provat att torka på tråd som trådstartaren beskriver, hur gick det i så fall?
Bli vägitarian - ät bara roadkill

Linnea-maria

  • Inlägg: 323
  • grönsaksnörd
    • Dalarna
    • linnea på landet
Re:Torkning av frukt och bär?
« Svar #19 skrivet: 21 sep-07 kl 21:59 »
Imorgon ska jag gå ut på en myr och plocka tranbär. En liten del ska jag prova torka. Sen provar jag med rårörda tranbär och om det blir över tranbärssaft ;)
kan själv


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

373 gäster, 3 användare (2 dolda)
fri

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser