Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skogsbolag fällde mina träd.  (läst 28150 gånger)

Stoinudden

• Skåne
Skogsbolag fällde mina träd.
« skrivet: 28 feb-12 kl 19:14 »
Var ute ikväll och gick en runda på min lilla skogsfastighet, visste att markägaren brevid beställt avverkning på skog som gränsade till mig så jag gick dit för att kolla. Självklart kunde skördarföraren inte läsa karta så han hade tagit en vända in på min mark också >:(. Han lyckades fälla ca tio granar, någon tall, nån bok, köra på en fin tall och över smågranar mm. Fantastiskt att han lyckades träffa allt som kom i närheten av maskinen!
Så nu undrar jag om någon här varit med om något liknade eller har erfarenhet av sånthär och vad man kan vänta sig för ersättning för skador på marken och träden.   

Mvh /Stoinudden

Neiklot

• Gäst
SV: Skogsbolag fällde mina träd.
« Svar #1 skrivet: 28 feb-12 kl 19:25 »

Tyvärr inget ovanligt, si de dära maskingubbarna är för lata för att gå ut å titta. ;)

Ring skogsbolaget som har varit där och kört.

Kräv ersättning MINST för virkesvärde och återställning av eventuella markskador.

Stå på dig, för dom brukar vara snikna dom jäklarna.

tinna.m

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 28 feb-12 kl 19:27 »
Fotografera!Ta tillbaks virket de avverkat, begär skadestånd för åverkan.
« Senast ändrad: 28 feb-12 kl 19:29 av tinna.m »
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #3 skrivet: 28 feb-12 kl 19:36 »

Hej!

Det är troligen är det skogsbolaget men grannen din borde bandat eller låtit banda gränsen (satt röda eller gul/röda band på träden på din sida). Körskador är normalt svårt att få ersättning för men eftersom du inte beställt avverkning kan det gå lättare.

Du måste ju få ersättning för virkesvärdet plus kostnaden för att markbereda och plantera nya träd. Eftersom den stora värdetillväxten på träd kommer i slutet (när det går från massaved till timmer) kan du ju - om dina träd inte var avverkningsmogna - diskutera att du tappat den värdefullaste perioden och därför kanske kan få åtminstone timmerpris för dina träd, istället för massapris.

I slutänden tror jag att det blir mycket tjafsande om du vill ha ut något mer än timmerpris + pengar för nya plantor för själva träden (även för de skadade träden som nu bara duger till massaved). Markskadorna bör de dock kunna åtgärda om du är tuff och står på dig.

Vänligen
Jens

Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

anders50

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 28 feb-12 kl 19:38 »
Tyvärr inget ovanligt, si de dära maskingubbarna är för lata för att gå ut å titta. ;

Hördududu!!!  >:D  Ajabaja!!!   >:D                                             ;)

Neiklot

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 28 feb-12 kl 19:41 »
Hördududu!!!  >:D  Ajabaja!!!   >:D                                             ;)

8) Står för mitt ord.

En del sitter ju fanimej kvar o fikar i hytten!

;D

Stoinudden

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 28 feb-12 kl 19:58 »
Ja timmerpris är ju det minsta man kan förvänta sig tycker jag och att dom städar upp efter sig!
Ringde virkesuppköparen och bestämde träff med honom på plats nästa vecka. Tydligen visste han om att de hade varit inne på min mark redan i söndags och ändå hade han inte ringt mej för att berätta vad som hänt, man blir lite småsur...... >:(

Ska försöka få så mycket kött på benen i detta ämne tills dess!

Tackar för alla svar! 

Neiklot

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 28 feb-12 kl 20:06 »

Nej det är inget dom talar om - Om du inte märker det själv!

Lycka till!
Och berätta gärna sen hur det gick. :)

/Neiklot

Xoot

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 28 feb-12 kl 20:08 »
Sen behöver du en insättning extra också eftersom du driver all din mark ekologiskt och utan motordrift.
Jag kan vara väder-och-vind-konsult. Det tar flera år innan du kan räkna marken som ekologisk igen. ::)

Stoinudden

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 28 feb-12 kl 20:15 »
Bra id'e Xoot, då måste jag nog ut med spaden och fylla i körspåren från min Grålle på åkern brevid ;D

Gullregn

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 28 feb-12 kl 20:42 »

Jaa,,, så lata dom e ! :)
dom sitter där o bara mejjar ner träd efter träd
 o sen så fikar dom hela dagarna :)

Ellinor L

• Ångermanland
« Svar #11 skrivet: 28 feb-12 kl 21:00 »
Bolagen brukar vara lättare att ha och göra med än privatpersoner.

Vi fick några träd fällda på vår TOMT i sthlms skärgård och då blir det ett polisärende (somom polisen har tid eller lust med det liksom) Och där handlar det om ganska stora vinster för den person som fällde träden (och då fick sjöutsikt).

Bolagen är ju måna om sitt rykte.

Tråkigt för dig!

De liknande fall jag stött på har man fått ersättning för virkespriset. Det är ju faktiskt mest kostnadeseffektivt att avverka så snart man kan. (så säger då alla modeller jag räknat på). Men det finns ju många andra värden än de strikt ekonomiska! Och det är ju svårare att beräkna vilket rekreativt värde skogen har för dig tex :)

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #12 skrivet: 28 feb-12 kl 22:07 »
Hej!

Intressant inlägg om virkespriset och när man ska avverka. Den "gamla sanningen" är ju att man ska vänta för att få ut timmer istället för massaved men det har väl ändrats iom att efterfrågan på biobränsle dragit iväg.

Men det är väl fortfarande sant att om man har ett bestånd som är nära att gå över gränsen från massaved till timmer så kan det vara lönsamt att vänta några år för att få den högre kvalitén? Tittar man på t.ex. http://www.skogsaktuellt.se/?p=35800&m=1424 så är massapriset ca 300/m^3fub och timmerpriset ca 620/m^3toppmätt. Relationen mellan fub och toppmätt kan jag inte på rak arm men det är i alla fall en rejäl ökning. Med anledning av det tänker jag mig att om beståndet är 5 år från att dimensionsmässigt gå över gränsen till timmer kan det vara värt att vänta. Är det ett rimligt resonemang?

Däremot, om man har ett tätt bestånd med smala stammar som har uppnått lägsta avverkningsbara ålder (det finns enligt lag en sån gräns) tror jag att det - som du säger - är bättre att ta ned den än att gallra och vänta över 10 år. Är det rätt uppfattat?

Vänligen
Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

JFOT

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 29 feb-12 kl 09:25 »
Ta reda på vad som gäller mer exakt innan du börjar förhandla om priser, jag har t ex sett dubbla värdet som ersättning men vet inte exakt på vad de har räknat.

En titt här skogsforum.se borde ge fler ledtrådar.

Ellinor L

• Ångermanland
« Svar #14 skrivet: 29 feb-12 kl 09:35 »
Hej!

Intressant inlägg om virkespriset och när man ska avverka. Den "gamla sanningen" är ju att man ska vänta för att få ut timmer istället för massaved men det har väl ändrats iom att efterfrågan på biobränsle dragit iväg.

Men det är väl fortfarande sant att om man har ett bestånd som är nära att gå över gränsen från massaved till timmer så kan det vara lönsamt att vänta några år för att få den högre kvalitén? Tittar man på t.ex. http://www.skogsaktuellt.se/?p=35800&m=1424 så är massapriset ca 300/m^3fub och timmerpriset ca 620/m^3toppmätt. Relationen mellan fub och toppmätt kan jag inte på rak arm men det är i alla fall en rejäl ökning. Med anledning av det tänker jag mig att om beståndet är 5 år från att dimensionsmässigt gå över gränsen till timmer kan det vara värt att vänta. Är det ett rimligt resonemang?

Däremot, om man har ett tätt bestånd med smala stammar som har uppnått lägsta avverkningsbara ålder (det finns enligt lag en sån gräns) tror jag att det - som du säger - är bättre att ta ned den än att gallra och vänta över 10 år. Är det rätt uppfattat?

Vänligen
Jens

Jag ber om ursäkt att det här OT.
Hej!
Om man bara kollar ekonomiskt, så är det ofta bra att avverka så fort man kan. Har jag fått lära mig.

MEN: Nu kollar jag av med min sambo som säger att rent skötselmässigt så ju mer volym, desto tidigare är det lönsamt att hugga. Det stående kapitalet är ju stort då och  man jämför tillväxten med volymen.

Skillnad på fub (fast under bark) och toppmätt (alså man räknar bort det som inte är cylindriskt på trädet och använder minsta tillåtna diameter). Det försvinner ju lite skogskubikmeter när man räknar om det till toppmätt. Ett träd består ju oftast av en rotstock som kan klassas som timmer och sen en bit som blir klentimmer/massaved och toppen kan bli massaved.
Timmer toppmätt ska vara minst 14-16 cm. (man kan ta ut från 12 cm) Och då ska de vara mellan 31 och 55 dm långa (standard 46 dm) (det här varierar ju mellan vilken industri man skickar till. Så OFTAST brukar man ju får lite timmer på en post när det uppnått lägsta ålder för avverkning, om det inte är väldigt klent. Klass ett kan man kanske inte räkna med att man har. Det finns nån omräkningstabell på http://www.sca.com/Global/SCA%20Skog/F%C3%B6r%20skogs%C3%A4garen/PDF/Virkesprislista%20AA1201%20%209%20januari%202012.pdf?epslanguage=sv bara som ett litet exempel. Men det är en djungel med priserna!!!

Har du ett tätt bestånd kan du ju tjäna mycket på gallring ja! Bestånd som står och stampar med liten grönkrona är inte lönsamma :)

Så svaret på dina frågor är JA, det är därför man gallrar, för att få mer timmer och mindre massa :), och Ja, det är lönsammare att avverka om man har stor volym.

Halte

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 29 feb-12 kl 09:40 »
Dubbla ersättningen ska du absolut kräva tycker jag. Det är ändå så små volymer det handlar om i deras ögon och det är ju de som gjort fel och de skulle förlora i en rättegång, vilket blir betydligt dyrare än att betala dubbla värdet. Givetvis ska de också fixa körskadorna, de har ju inte rätt att köra på din mark med maskinerna. Fundera på vad det skulle ta i timmar att åtgärda skadorna själv, salta tidsuppskattningen lite och begär ersättning på 150kr/timme för din egen arbetstid, plus ev. maskinkostnader.

Kompisen råkade ut för samma sak förra året, han krävde 3 ggr virkesvärdet och fick det utan krångel

anders50

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 29 feb-12 kl 10:44 »
Utan att veta några detaljer om hur denna gränskränkning gått till, hur rågången är utmärkt, hur/om avverkningsgränsen var utmärkt m.m. så vet jag att sådant här gör man inte av ren ovilja eller för att stjäla skog.

Misstag är lätt att göra och eftersom många verkar tro att det endast är skogsbolag eller storskogsägare som gör sådant här så kan jag tala om att så inte är fallet.  ;)

Och ni som tror att det är så enkelt för en skördarförare att med hjälp av en karta (1:10 000) följa en osynlig gräns med likvärdig skog på båda sidor, er gratulerar jag.

Men som sagt...utan att veta några detaljer så har du ju blivit av med några träd och ska givetvis ha en rejäl kompensation för detta.

Och framför man sitt klagomål på ett trevligt och sansat sätt så kan det ge ett bättre resultat än om man är aggressiv. 

Hoppas allt går bra och att du blir nöjd Stoinudden.   :)

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 29 feb-12 kl 10:45 »
Usch vad sorgligt... lider med dig för de har gjort precis likadant här på tomten som gränsar till vår, och här var det då verkligen inte svårt att se vad som inte var deras mark! Som väl är är marken inte vår utan kommunens, men vi skulle vilja köpa den och nu har de tagit ner hälften och dessutom inte tagit hand om det! Det var väl gallring för de kanske.... ::) Ser förskräcklig ut.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

anders50

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 29 feb-12 kl 10:50 »
Usch vad sorgligt... lider med dig för de har gjort precis likadant här på tomten som gränsar till vår, och här var det då verkligen inte svårt att se vad som inte var deras mark! Som väl är är marken inte vår utan kommunens, men vi skulle vilja köpa den och nu har de tagit ner hälften och dessutom inte tagit hand om det! Det var väl gallring för de kanske.... ::) Ser förskräcklig ut.

Det var inte så att kommunen bett om den avverkningen när det avverkades på andra sidan gränsen samtidigt??

Halte

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 29 feb-12 kl 11:01 »
Utan att veta några detaljer om hur denna gränskränkning gått till, hur rågången är utmärkt, hur/om avverkningsgränsen var utmärkt m.m. så vet jag att sådant här gör man inte av ren ovilja eller för att stjäla skog.
SÅ kan det ju givetvis vara, även om det inte kanske är bolagen som står för stölden..

För min kompis del så var det grannen som faktiskt märkte upp gränsen fel i syfte att stjäla några träd han ville åt. Skogsbolaget ersatte dock kompisen ändå. Vet inte om det var av ren välvilja eller för att de kanske hade skyldighet att kolla upp gränserna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

537 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser