Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skogsbolag fällde mina träd.  (läst 28110 gånger)

nordtravare

• Medelpad
SV: Skogsbolag fällde mina träd.
« Svar #20 skrivet: 29 feb-12 kl 11:49 »
Problemen brukar vara flera , rån skall vara uppmärkt så den som bandar upp avverkningen hittar den sen skall den bandas så skördarföraren ser lätt.Känner en som bandar avverkningar och vad han säger om ägares skötsel av rågångar vill dom inte höra ,därmed inte sagt att det gäller dig utan mer allmänt. Dubbla virkesvärdet och gratis avverkning+ kanske gratis återplantering är regel.

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #21 skrivet: 29 feb-12 kl 16:24 »
Det var inte så att kommunen bett om den avverkningen när det avverkades på andra sidan gränsen samtidigt??

Kan jag aldrig tänka mig, för de visste inte ens om att de hade mark här när vi ringde och frågade om vi fick köpa. Dessutom har de inte "gallrat" allt, utan bara typ hälften av den tomtbiten.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Huggorm

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 29 feb-12 kl 19:54 »
Och ni som tror att det är så enkelt för en skördarförare att med hjälp av en karta (1:10 000) följa en osynlig gräns med likvärdig skog på båda sidor, er gratulerar jag.
Då är det väll bättre att de håller sig ordentligt på rätt sida gränsen och hellre lämnar kvar några av sina egna träd?

anders50

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 29 feb-12 kl 20:20 »
Då är det väll bättre att de håller sig ordentligt på rätt sida gränsen och hellre lämnar kvar några av sina egna träd?

Ja...om man vet var gränsen är....

Och tror inte uppdragsgivaren blir så glad om man lämnar en massa träd som han betalt för?

Huggorm

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 29 feb-12 kl 20:34 »
Ja...om man vet var gränsen är....

Och tror inte uppdragsgivaren blir så glad om man lämnar en massa träd som han betalt för?
Blir han glad när grannarna ringer och skäller då?

anders50

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 29 feb-12 kl 22:12 »
Blir han glad när grannarna ringer och skäller då?

Man får nog ha en märklig läggning om man blir glad åt att få skäll?

Men som jag skrev lite högre upp så behövs det inget skäll om gränserna är klara och utmärkta från början.

Neiklot

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 29 feb-12 kl 22:34 »

Och ni som tror att det är så enkelt för en skördarförare att med hjälp av en karta (1:10 000) följa en osynlig gräns med likvärdig skog på båda sidor, er gratulerar jag.

Nej, det är ibland snudd på omöjligt även om man står på marken och har kartan i näven.

Halte

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 01 mar-12 kl 21:22 »
De där skördarförarna kan väl ändå inte sitta med papperskartor i sina datoriserade mångmiljonsmaskiner? Alla gränser o.s.v. måste väl ändå finnas digitalt med maskinen utmarkerad via GPS, så så förbaskat knöligt kan det ju inte vara att hålla reda på vart man är..

Iof behöver ju inte Lantmäteriets gränser stämma överens med verkligheten men det ger ju en indikation om ungefär vart någonstans man bör börja vara vaksam på att gränsen kan finnas..

Neiklot

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 01 mar-12 kl 21:27 »
De där skördarförarna kan väl ändå inte sitta med papperskartor i sina datoriserade mångmiljonsmaskiner? Alla gränser o.s.v. måste väl ändå finnas digitalt med maskinen utmarkerad via GPS, så så förbaskat knöligt kan det ju inte vara att hålla reda på vart man är..

Iof behöver ju inte Lantmäteriets gränser stämma överens med verkligheten men det ger ju en indikation om ungefär vart någonstans man bör börja vara vaksam på att gränsen kan finnas..

Nej, såklart. Dom har GPS osv.
Jag syftade på mig själv som allt som oftast får en papperskarta i näven...

anders50

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 01 mar-12 kl 22:34 »

Nu gällde det ju en kommentar till "att kunna läsa kartan".  Och drömmen vore väl om alla visste hur det är att sitta i en skördare och jobba, kanske på den mörka delen av dygnet, och försöka lista ut var en dåligt utmärkt gräns på en avverkning är.
Och vad det gäller digitala kartor och GPS-styrning så är det nog bara de bolagsägda och de större entreprenörerna som jobbar åt de större bolagen som har sådan utrustning. Dyra saker! Och då förutsätts att de bolagen har digitala  avverkningsdirektiv att erbjuda, som är kompatibla med skördarens eventuella GPS utrustning.

Och tro inte att GPS:en har millimeterprecision....inte ens meterprecision, jämför med er egen handhållna GPS! Gratulerar om ni kommer närmare målet än 4-5 meter i snitt!

Meningen med GPS i maskinerna är inte att sträva efter millimeterprecision, man lägger in att GPS:en ska varna vid ett visst avstånd från olika objekt, gränser, elledningar, naturhänsyn m.m. så att föraren vet att det gäller att se upp extra noga.

Varnar GPS:en för en gräns och den inte är utmärkt så att föraren kan se den, eller felaktigt utmärkt....vem är då den skyldige?

Ellinor L

• Ångermanland
« Svar #30 skrivet: 02 mar-12 kl 10:31 »
Nu gällde det ju en kommentar till "att kunna läsa kartan".  Och drömmen vore väl om alla visste hur det är att sitta i en skördare och jobba, kanske på den mörka delen av dygnet, och försöka lista ut var en dåligt utmärkt gräns på en avverkning är.
Och vad det gäller digitala kartor och GPS-styrning så är det nog bara de bolagsägda och de större entreprenörerna som jobbar åt de större bolagen som har sådan utrustning. Dyra saker! Och då förutsätts att de bolagen har digitala  avverkningsdirektiv att erbjuda, som är kompatibla med skördarens eventuella GPS utrustning.

Och tro inte att GPS:en har millimeterprecision....inte ens meterprecision, jämför med er egen handhållna GPS! Gratulerar om ni kommer närmare målet än 4-5 meter i snitt!

Meningen med GPS i maskinerna är inte att sträva efter millimeterprecision, man lägger in att GPS:en ska varna vid ett visst avstånd från olika objekt, gränser, elledningar, naturhänsyn m.m. så att föraren vet att det gäller att se upp extra noga.

Varnar GPS:en för en gräns och den inte är utmärkt så att föraren kan se den, eller felaktigt utmärkt....vem är då den skyldige?
jag har inte bättre precition på min handhållna GPS:s heller :)
Tydliga märkningar i fält behövs ju verkligen :)
Och skördarföraren får ju inte något extra för att ta ut fler träd än vad som finns på trakten :)
Synd att det blir missar, det blir det ibland även om man tycker att det är noga gjort. Och självklart ska man få kompensation, oavsett vad som orsakar felet.

Stoinudden

• Skåne
« Svar #31 skrivet: 02 mar-12 kl 19:19 »
Oj här var det många som delat med sig, tackar för all bra info.
Jag ska träffa virkesuppköparen på tisdag och diskutera hur vi ska gå tillväga. Tänkte begära dubbla virkespriset, att dom kör bort riset och fixar körskadorna, tycker att detta låter ganska rimligt.
Tror ni man kan begära virkespriser på träden som de skavt av barken på också?

Vad gäller gränsen som de körde över så gick den mitt i en 8m bred ledningsgata :o. Så de kan inte skylla på otydlig gräns iaf.
« Senast ändrad: 02 mar-12 kl 19:22 av Stoinudden »

Halte

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 02 mar-12 kl 19:25 »
Ja jag tycker du ska begära även för träden med skador. Känns rimligt och de kan ju inte gör mkt värre än att säga nej

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #33 skrivet: 02 mar-12 kl 23:21 »
Det är stor risk att de skadade träden dör eller får sjukdomar. Du ska ha ersättning för dem men de kan få ta träden - det tror jag är en rimlig överenskommelse.

/Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Halte

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 03 mar-12 kl 09:33 »
Det är stor risk att de skadade träden dör eller får sjukdomar. Du ska ha ersättning för dem men de kan få ta träden - det tror jag är en rimlig överenskommelse.
/Jens
Varför ska de ha träden?

Huggorm

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 03 mar-12 kl 09:42 »
Varför ska de ha träden?
För att det känns orimligt att både får ersättning för träden och få behålla dem?

Halte

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 03 mar-12 kl 09:48 »
För att det känns orimligt att både får ersättning för träden och få behålla dem?
Känns det orimligt att man både får ersättning och behålla träden om nu någon olovandes kör in i ens skog och förstör träden? Då är det väl lika orimligt att få dubbelt betalt för att de avverkade träden med..

Existens?

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 03 mar-12 kl 09:56 »
jag har inte bättre precition på min handhållna GPS:s heller :)
Tydliga märkningar i fält behövs ju verkligen :)
Och skördarföraren får ju inte något extra för att ta ut fler träd än vad som finns på trakten :)
Synd att det blir missar, det blir det ibland även om man tycker att det är noga gjort. Och självklart ska man få kompensation, oavsett vad som orsakar felet.

Tycker ett problem är att man inte uppdaterar sig på modern teknik. Här sätter alltid vår inspektor på Södra ut markeringarna som avgränsar avverkningen, men när han ska gå en gräns så gör han det med karta och kompass....2012 ::) Har du ingen gps frågade jag sist.. Nej, det fanns visst bara nån enstaka som dom delade på.

Alltså..inom lantbruket så styr vi tröskor och traktorer med gps, med en marginal på max 10 cm.. Så tekniken finns.

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #38 skrivet: 03 mar-12 kl 11:30 »
Hej!

Angående det med de skadade träden var jag lite otydlig. Huvudsyftet med mitt inlägg var att tydliggöra att även de skadade träden bör betraktas som avverkade eftersom de riskerar att bli sjuka eller dö. Ersättningsfrågan menar jag att man - för att vara lite smidig - kan behandla som andra avverkade träd. Men det var bara en spontan tanke. Det viktiga var att man ska få ersättning för körskador på träden.

Vänligen
Jens

Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Humle

• Västerbotten
« Svar #39 skrivet: 03 mar-12 kl 14:53 »
Tyvärr är det sånt man får räkna med och knappt lönt att anmäla. Är det däremot någon som satt upp en fågelholk i din skog så anmäl den fan, ta dit SÄPO och sätt upp övervakningskameror.   (:)
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Dela detta:

* Inloggade just nu

527 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser