Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skogsbolag fällde mina träd.  (läst 28086 gånger)

Stoinudden

• Skåne
SV: Skogsbolag fällde mina träd.
« Svar #40 skrivet: 07 mar-12 kl 21:12 »
Så då har jag träffat virkesuppköparen idag. Det var inga problem att få igenom mina ganska blygsamma krav, tycker jag att dom är iaf. Det vi kom överens om var att jag får dubbla virkespriset på de fällda träden, att jag får ersättning för påkörningsskador och att de rensar upp grenar mm efter sej. Fick även fälla några träd till som blev över efter deras bravader vilka jag får dubbelt betalt för också.

Känner mej ganska nöjd med detta. Kunde säkert få mer betalt om man gick vidare till högre instans men lägga tid och energi på sådant nej tack!       

Halte

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 07 mar-12 kl 21:33 »
Så då har jag träffat virkesuppköparen idag. Det var inga problem att få igenom mina ganska blygsamma krav, tycker jag att dom är iaf. Det vi kom överens om var att jag får dubbla virkespriset på de fällda träden, att jag får ersättning för påkörningsskador och att de rensar upp grenar mm efter sej. Fick även fälla några träd till som blev över efter deras bravader vilka jag får dubbelt betalt för också.

Känner mej ganska nöjd med detta. Kunde säkert få mer betalt om man gick vidare till högre instans men lägga tid och energi på sådant nej tack!     
Skönt att höra!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #42 skrivet: 07 mar-12 kl 21:52 »
Jaa,,, så lata dom e ! :)
dom sitter där o bara mejjar ner träd efter träd
 o sen så fikar dom hela dagarna :)
;D  Ja, och sitter i hytten med det, fast det finns så fina snödrivor att sätta sig i ...  ;D

Slutet på historien antyder att man kommer långt med lite vanlig vänlighet när man har nåt att klaga på.  :)

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Fundersam

• Västmanland
« Svar #43 skrivet: 13 mar-12 kl 13:56 »
Tar mig fräckheten att låna denna tråd lite då den just nu är väldigt passande för min del  :-[!

Jag har ett litet torp omgiven av gammelskog. Nu är det två av de markägare som gränsar till min fastighet som låtit slutavverka sina skiften. Jag fick frågan i höstas från virkesuppköparen om det var okej att "ta ner lite" av mina träd för att de skulle komma åt träden lättare. Svaret från min sida blev då nej. Man har sedan snitslat upp de områden undes vintern som ska avverkas, och för en dryg månad sedan började man avverkningen. När jag i förrgår kom ut till torpet så är det första jag ser att man tagit ner träd från min mark också. Detta i samma del man tidigare frågade om det var okej att ta ner. Det rör sig inte om många träd, men man har gått in ca 6-7 meter över gränsen. Allt detta för att komma åt ett 20 tal träd med skördaren från vägen.
Nu är jag naturligtvis väldigt ledsen för detta då dessa träd för mig har en helt annan betydelse än pengar och virke.
Jag har ringt virkesuppköparen som ganska snabbt sa att man skulle ersätta om det råkat bli fel. Vi har även bestämt datum han ska komma ut och titta. Jag frågade även om han inte sett det lilla röse om utgjorde hörnmarkeringen, men det hade de inte, utan helt gått efter GPS. Nu är ju röset inte kvar, men man kan ju fortfarande mäta upp gränsen lätt mellan hörnmarkeringarna.
Hur ska man nu värdera detta? Jag läser i tråden att dubbla virkesvärdet kan vara rimligt. Hur mycket är det? För mig är träden oersättliga, men skadan är ju redan skedd. Det rör sig om gran av en ålder på ca 100-120 år. Bara några få, men vad är värdet på dessa?

Vad kan man dessutom säga om att de "missat" hörnmarkeringen, inte snitslat upp detta område innan som man gjort med övriga delar, och inte kontaktat mig innan? Utan bara gått dit, hängt upp snittslar, tittat på GPS och skickat in skördaren omedelbart?  :(

Fundersam

• Västmanland
« Svar #44 skrivet: 13 mar-12 kl 14:05 »
Hur gör man för övrigt om man inte kommer överens om var gränsen är? Ta ut läntmäteriet är ju jättedyrt, och bedömmer de till virkesköparens fördel får ju jag betala? Man är bra liten i sådana här sammanhang...  :-\

Man är väl indirekt tvungen att acceptera utslaget oavsett vad det blir!  :(

Löparnäs

• Västerbotten
    • TjäderAndens
« Svar #45 skrivet: 13 mar-12 kl 14:15 »
Ring grannen och kolla vad de fick betalt..
dubbla det.. sen bör de oxå markbereda och plantera nytt även på din bit..
Om du så vill..  Vi fick planterat lärk på vår bit  ;D
Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #46 skrivet: 13 mar-12 kl 14:17 »
Jaa,,, så lata dom e ! :)
dom sitter där o bara mejjar ner träd efter träd
 o sen så fikar dom hela dagarna :)

Å de där maschinisterna, vet du vad de gör mer?

Jo dom pratar i telefon! Tänk dej, sitter i HYTTEN å ringer när lappschukan tränger sej på.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

anders50

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 13 mar-12 kl 17:41 »
Å de där maschinisterna, vet du vad de gör mer?

Jo dom pratar i telefon! Tänk dej, sitter i HYTTEN å ringer när lappschukan tränger sej på.

Visst!!  De ser ju hur rika markägarna är så de kan gott få lite dyrare avverkning genom att de pratar i telefon istället för att jobba! Vilar lite...  ;D    Och drar in 1000-tals kronor när maskinen står still...

Vilket drömjobb!   ;D

Fundersam

• Västmanland
« Svar #48 skrivet: 14 mar-12 kl 23:20 »
Att fråga grannarna vad de fick för sina flera hektar hjälper mig nog inte, när det i mitt fall handlar om enstaka träd. Då är nog priset per träd mer intressant, vilket säkert inte är lätt att säga. Men jag har som sagt ingen som helst aning vilket värde några få träd kan tänkas ha!  :-\

Existens?

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 15 mar-12 kl 08:21 »
Att fråga grannarna vad de fick för sina flera hektar hjälper mig nog inte, när det i mitt fall handlar om enstaka träd. Då är nog priset per träd mer intressant, vilket säkert inte är lätt att säga. Men jag har som sagt ingen som helst aning vilket värde några få träd kan tänkas ha!  :-\

Skriv ett krav som du anser vara rimligt utifrån din syn på saken, och se om det accepteras eller om ni får förhandla.

Hela situationen låter ju absurd.. Man kan ju inte ta ner träd på andras mark för att 'lättare komma åt'.. Då får man ju antingen be om lov och sen följa det lov man får, eller strunta i att ta ner de träden som står illa till.

Fundersam

• Västmanland
« Svar #50 skrivet: 20 mar-12 kl 21:30 »
Sådär! Då har jag träffat virkesköparen, som efter mycket om och men, och kontroller av kortor mm höll med om var gränsen går och att de gått in ca 5 meter på min tomt. Nu är det inte mycket att bråka om då det endast gäller lite småpinnar samt 3-4 stora granar. 1000 kr tyckte han det var värt för deras övertramp, och då tyckte han själv att han var generös och tog hänsyn till att det var deras misstag!  ::) Vad säger ni om det erbjudandet?  ::)

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #51 skrivet: 20 mar-12 kl 22:17 »
Hej!

Här kan du ungefärligt räkna ut virkesvolymen hos ett träd. http://www.skogforsk.se/KunskapDirekt/Alla-Verktyg/Volymberakning/
Här kan du räkna om skogskubikmeter till kubikmeter fast under bark: http://www.skogforsk.se/KunskapDirekt/Alla-Verktyg/Mattenheter/
Här kan du se ungefärliga virkespriser angivet per skogskubikmeter fast under bark: http://www.skogforsk.se/sv/KunskapDirekt/Priser-och-andra-siffror/Virkespriser/

Hoppas det är till hjälp. Min spontana reaktion är att om det var rejäla granar så är nog 1.000 kr i underkant.

Vänligen
Jens

Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Existens?

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 20 mar-12 kl 23:09 »
1000 kr per gran.
 Det ska kosta lite att göra idiotiska misstag.

Johnny

• Värmland
« Svar #53 skrivet: 24 mar-12 kl 20:15 »
Verkar vara standard att de skall gå övergränserna varje gång de hugger då de verkar inte uppdatera sinna GPSer

Bor granne med Bergvikskog som har varit på plats 2 gånger och gått över gränsen båda gångerna.
Sist tog de även 3 meters veden som jag hade lagt upp åt mig på min mark.
Då körde de även sönder utloppet till 3 kammarbrunnen.

Första gången betalade de det jag begärde efter nästan 1 år.
Sist har jag inte fått en krona och återställning fick jag göra själv.

Fundersam

• Västmanland
« Svar #54 skrivet: 29 mar-12 kl 16:01 »
Nu har virkesköparen ångrat sig efter att han pratat med ägaren till den fastighet som avverkningen ägde rum på. Nu tycker de båda att de inte längre gått över gränsen, utan att de gjort rätt. Jag sa då att om vi inte kan enas om detta så blir vi tvugna att ta ut lantmäteriet för en fastighetsbestämning. Fick då till svar av virkesköparen att det skulle jag låta bli, om jag inte ville betala 30.000:- ur egen ficka. Jag påtalade då att kostnaden faktiskt delas av berörda markägare. Han bad mig då avvakta. Sedan blev det tyst igen....

Dessutom har de nu kört sönder vägen till mitt torp såpass att jag inte ens längre kommer in med bilen. Detta trots att jag har en rejäl fyrhjulsdriven bil. Eftersom de inte grusade på en gång som de lovat så kommer det nu dröja innan det blir gjort då tjällossningen påbörjat nu. Fyf...n vad förbannat man blir på människor...  >:(

Som vanligt lät allt så bra i höstas innan avverkningen påbörjades, men blev bara skit. Nu har man inte ens tillträde till sin egen fastighet om man inte vill gå i lervälling med höga stövlar.....  >:D

Existens?

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 29 mar-12 kl 16:04 »
Vilket skogsbolag är köparen?

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #56 skrivet: 29 mar-12 kl 16:11 »
Jo det kan ju va bra för de som kan beröras, vilket bolag det var.

Citera
Jag påtalade då att kostnaden faktiskt delas av berörda markägare.
Det där ska du inte va så säker på, här i krokarna var en tvist där det inte blev jämn fördelning. Å andra sidan MÅSTE man ju veta var rågångarna går.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #57 skrivet: 29 mar-12 kl 18:55 »
Dessutom har de nu kört sönder vägen till mitt torp såpass att jag inte ens längre kommer in med bilen. Detta trots att

Jag blir så arg när jag läser sådant som du beskriver i ditt inlägg. Den citerade raden gör ju bara att man blir ännu argare.

Jag tror att det ibland inte tas så noga på gränser och att man räknar med att den som råkat ut för intrånget inte gör något åt det för det är dyrare, eller riskerar att bli dyrare, än att bara tiga och lida. Morr  >:( !

Jag har tyvärr inget annat än medkänsla att komma med... Men berätta gärna vilket bolag som gjort jobbet, eller har ansvaret. När jag tänker efter borde det ju inte vara något problem, om du är säker på gränserna borde de som klantat sig få stå för kostnaderna. Man brukar kunna få en liten stunds gratis rådgivning av jurist inför ett ev. ärende. Det kan vara värt att ringa och kolla i alla fall.

Har du framfört dina krav i brev med mottagningsbevis, om inte, gör det!

Vänligen
Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

kurt

« Svar #58 skrivet: 29 mar-12 kl 20:29 »
Det enda som hjälper i sådana här fall är att få dit media, bilder på förstasidan i lokaltidningen eller ännu bättre lokaltv kostar mycket mera för skogsbolaget än ev böter.

Fundersam

• Västmanland
« Svar #59 skrivet: 29 mar-12 kl 22:39 »
Vilket skogsbolag är köparen?

Korsnäs!

Jo det kan ju va bra för de som kan beröras, vilket bolag det var.
Det där ska du inte va så säker på, här i krokarna var en tvist där det inte blev jämn fördelning. Å andra sidan MÅSTE man ju veta var rågångarna går.

Säker är jag inte men när jag kollade med lantmäteriet så sa de att berörda markägare alltid får dela på kostnaden. Endast i de fall man ser att fastighetsbestämningen beställs för att medvetet ställa till elände för annan så kan beställaren få betala allt själv. Annars ser lantmäteriet det som att samtliga berörda parter har nytta av bestämningen och därmed ska betala.

Jag tror att det ibland inte tas så noga på gränser och att man räknar med att den som råkat ut för intrånget inte gör något åt det för det är dyrare, eller riskerar att bli dyrare, än att bara tiga och lida. Morr  >:( !

Jag har tyvärr inget annat än medkänsla att komma med... Men berätta gärna vilket bolag som gjort jobbet, eller har ansvaret. När jag tänker efer borde det ju inte vara något problem, om du är säker på gränserna borde de som klantat sig få stå för kostnaderna. Man brukar kunna få en liten stunds gratis rådgivning av jurist inför ett ev. ärende. Det kan vara värt att ringa och kolla i alla fall.

Har du framfört dina krav i brev med mottagningsbevis, om inte, gör det!

Visst verkar det vara så. Tig och acceptera, eller hosta upp stålar. Vilka möjligheter det öppnar för den med ont uppsåt. Kapa ner alla träd på grannens mark som står vid gränsen. Klagar grannen ska det tydligen vara dennes problem att bevisa rätten till sin tomt, och betala för detta.
Jag var säker på gränsen tidigare, trodde jag. Nu finns ju inget hörnröse längre så jag har bara längdmåttet på den gamla fastighetskartan från tidigt 1900 tal att gå på. Denna karta ska enligt lantmäteriet vara den som gäller juridiskt. Vad resultatet av en fastighetsbestämning blir vet man ju inte. Kanske där jag tror, kanske kortare eller längre. Beror ju på vad lantmätaren finner att gå på. Oavsett så får man en ny tydlig juridisk gräns. Väljer man att inte göra bestämningen vet man ju aldrig hur länge det dröjer innan grannen åter kommer och tar yttterligare träd.........

Jag bör nog fortsätta dialogen med virkesköparen skriftligt fortsättningsvis då den fram till nu varit muntlig.

Nu har jag visst inte bara lånat utan stulit trådskaparens tråd...  :-\ Sorry  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

483 gäster, 2 användare (1 dolda)
Luffsen

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser