Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skogsbolag fällde mina träd.  (läst 28076 gånger)

Fundersam

• Västmanland
SV: Skogsbolag fällde mina träd.
« Svar #60 skrivet: 29 mar-12 kl 22:43 »
Hela situationen känns ju så vansinnigt löjlig då det endast handlar om några meter och enstaka träd. Men rätt ska vara rätt. Dessutom tycker jag inte att man ska behöva acceptera sådant här nonchalant uppförande, för vart ska det sluta.....

Existens?

• Gäst
« Svar #61 skrivet: 29 mar-12 kl 22:48 »
Den här miljöpolicyn har även Korsnäs skrivit under. Se vad dom skriver om vägar, och kräv sen att dom omgående gör i ordning din väg. Hänvisa till dokumentet.

Nån måste våga ta strid mot eländet!

http://www.holmen.com/Global/Holmen%20documents/Skog/Branschgemensam_miljpolicy.pdf?1020605

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #62 skrivet: 29 mar-12 kl 22:58 »
Den här miljöpolicyn har även Korsnäs skrivit under.

Tumme upp!

/Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

hayproducer

• Jämtland
« Svar #63 skrivet: 07 apr-12 kl 00:33 »
Hur gick det med övertrampet??

Jag tror att du har stora möjligheter att vinna en tvist! de visste ju redan innan avverkningen om vart rågången går! varför fråga dig om lov att avverka dina träd? i annat fall.

Här handlar det om att de MEDVETET  har avverkad träd på din mark!

Det är ju helt sannslöst att trots att man på förfrångan och fått nej! likt förbannat hugger ned dina träd!
dessutom på ett torp!

Vore jag du så skulle jag kräva skadestånd långt över trädens värde!

Det är ofta som det växer mossa på rågångsstenar, I de flesta fall hittar man igen dem om man är nogrann

Lars Pers Maria

• -
« Svar #64 skrivet: 07 apr-12 kl 02:12 »
Håller med Hayproducer. Stå på dig o ge dig inte om du vet att du har rätt. Det finns nog många gamla tecken i naturen som anger gränsen. Leta! och fortsätt "hota" med lantmätaren...
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #65 skrivet: 07 apr-12 kl 08:59 »
Här handlar det om att de MEDVETET  har avverkad träd på din mark!

dessutom på ett torp!
Men det förstår du väl, att de riktigt stora rika knösarna i verkligheten äger all mark, och då särskilt små torp och backstugor på ofri grund?  Här på landet gäller 1600-talets regler!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Fundersam

• Västmanland
« Svar #66 skrivet: 07 apr-12 kl 13:28 »
Det ser ut att bli en lång och dyr process. Jag träffade ju virkesköparen, som medgav misstag. När jag ringde upp densamma för en dryg vecka sedan hade han dock nu "ångrat" sig. Han hävdade nu att vi mätt fel och att gränsen inte alls överskridits längre. Jag sa att om vi inte kan komma överens så återstår endast att ta ut lantmäteriet för en fastighetsbestämning. Virkeslöparen blev då inte glad och sa att jag då skulle få betala hela kostnaden på minst 30.000:- själv. Jag meddelade då virkesköparen att lantmäteriet kommer dela upp kostnaden på samtliga berörda markägare. Virkesköparen sa då åt mig att avvakta och bad att få återkomma när han har tid.. Sedan dess har det varit tyst.  ::)

Det finns inget uppenbart röse längre vid gränsen. Finns dock en del nerkörda stenar. Dock svårt att fastställa omnågon av dessa har utgjort tidigare gräns. Det enda jag har att gå efter nu är gränsens längd i meter med skalmått från en gammal tomtkarta från tidigt 1900-tal.

Mitt nästa steg blir nu att köpa ut kartor för grannfastigheterna från lantmäteriet. Sedan med hjälp av dessa och min egen karta mäta upp gränsen för att se om jag fortfarande hamnar på samma punkt. Godtar de sedan inte mätningen samt var jag anser min gräns går så återstår läntmäteriet. Tvingar man mig att gå så långt kommer jag göra mitt yttersta för att ta igen de utgifterna på ett skadeståndskrav gentemot virkesköparen långt över virkesvärde eller annat. Då blir det ett rättsärende av kalaset. Trots allt är det en småhusenhet man tagit träd av och inte en skogsfastighet. Visar den nya förättningen att de inte gjort något fel så ska jag personligen be om ursäkt, och samtidigt berätta att vi nu kan vara glada åt att vi har en ny tydlig gräns, och att de inte betalat ersättning till mig för något jag inte haft rätt till från början.

Efter rekomendation av lantmäteriet har jag nu synliggjort de övriga rösena runt fastigheten, tagit bort mossa, blåbärsris, mm.

Känslan jag får är att om man drar ut på tiden, skräms med dyra utgifter, så kommer jag låta kalaset falla i glömska, och acceptera att förlora några träd..... Men sådant fungerar inte på mig. Dessutom är jag inte dummare än att jag förstår att det endast vore att skjuta problemet åt framtiden!  :-\

Glad påsk på er!  :)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #67 skrivet: 07 apr-12 kl 14:59 »
Citera
Det finns inget uppenbart röse längre vid gränsen. Finns dock en del nerkörda stenar. Dock svårt att fastställa omnågon av dessa har utgjort tidigare gräns. Det enda jag har att gå efter nu är gränsens längd i meter med skalmått från en gammal tomtkarta från tidigt 1900-tal.

Ja då kanske de gjort åverkan på gamla odlingsrösen och gränsstenar m.m. som är skyddade i lag.

....och DET kan bli dyrt ;D och värt att påminna om.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

tinna.m

• Skåne
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Humle

• Västerbotten
« Svar #69 skrivet: 25 apr-12 kl 22:19 »
Den här miljöpolicyn har även Korsnäs skrivit under. Se vad dom skriver om vägar, och kräv sen att dom omgående gör i ordning din väg. Hänvisa till dokumentet.

Nån måste våga ta strid mot eländet!

http://www.holmen.com/Global/Holmen%20documents/Skog/Branschgemensam_miljpolicy.pdf?1020605

Vilket dåligt skämt den där miljö policyn är. Här kan vi verkligen snacka om två verkligheter, en verklighet där man vänder papper och babblar om mångfald och miljöhänsyn, sen har vi den riktiga verkligheten där vinsten ska maximeras och där förarna och bolagen ej har råd att ta hänsyn. Eftersom normen ända sedan traktorns införande i skogsbruket har varit att skita ner skogen för maximal profit är det ingen som orkar anmäla sakerna. Kan man förresten anmäla även om det inte är ens egen mark? Som markägare tycker väl många att man äger rättigheten att misshandla sin natur efter eget godtycke?
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Halte

• Gäst
« Svar #70 skrivet: 26 apr-12 kl 10:03 »
Har du servitut på vägen till torpet så MÅSTE de återställa vägen, annars begår de ett lagbrott.. Så det är inget snack om den saken.

Angående kartor. Har du kollat på Lantmäteriets "Historiska kartor", där finns ofta många gamla kartor och dokument, från 1600-tal fram till 1927 eller så iaf. Inte alltid man hittar det man söker men det är iaf enkelt att kolla vad som finns där. Vill du ha hjälp med sökning efter dokument där i så skicka ett pm till mig så kan jag hjälpa dig, det är en tjänst jag använder flera ggr i vecka.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #71 skrivet: 26 apr-12 kl 10:38 »
Rättsskydd ingår i din hemförsäkring. Kontakta ditt försäkringsbolag och se om det här är ett ärende dom kan hjälpa med.
//Lina

Fundersam

• Västmanland
« Svar #72 skrivet: 29 apr-12 kl 05:49 »
Tack för alla tips och råd!

Servitut saknas. Dock finns det fler markägare som har det på vägen, och som behöver vägen för att nå sin skog. Vägen kommer återställas, frågan är bara när. Jag blir dock så besviken när jag tidigt förklarade att jag behöver ha vägen körbar under hela året, vilket jag blev lovad, och ändå så kör man sönder så att jag inte kommer fram. Tomma ord.....

Jag har faktisk varit på lantmäteriet och fått hjälp av dem att gräva efter kartor. De hittade på en gammal karta. Dock finns inga andra kartor med mått angivna än den tomtkarta jag har över mit torp. Som lantmätaren sa så kommer min karta förmodligen bli "normgivande" vid ett eventuellt ärende.

Fortfarande knäpptyst från virkesköparen samt markägaren som väntat. Jag kommer nu skicka ett mail till bolaget där jag förklarar mitt ärende, vad som hänt, hur jag tycker de hanterat det hela samt hur jag kommer gå vidare. Sedan återstår väl tyvärr att krossa spargrisen och ta ut lantmäteriet.....  >:(

Tänk... Allt detta hade kunnat besparas om virkesköparen och markägaren istället visat lite ödmjukhet, och kanske bett om ursäkt istället. Så svårt det kan vara för vissa....

anders50

• Gäst
« Svar #73 skrivet: 29 apr-12 kl 10:07 »
Tack för alla tips och råd!

Servitut saknas. Dock finns det fler markägare som har det på vägen, och som behöver vägen för att nå sin skog. Vägen kommer återställas, frågan är bara när. Jag blir dock så besviken när jag tidigt förklarade att jag behöver ha vägen körbar under hela året, vilket jag blev lovad, och ändå så kör man sönder så att jag inte kommer fram. Tomma ord.....

Jag har faktisk varit på lantmäteriet och fått hjälp av dem att gräva efter kartor. De hittade på en gammal karta. Dock finns inga andra kartor med mått angivna än den tomtkarta jag har över mit torp. Som lantmätaren sa så kommer min karta förmodligen bli "normgivande" vid ett eventuellt ärende.

Fortfarande knäpptyst från virkesköparen samt markägaren som väntat. Jag kommer nu skicka ett mail till bolaget där jag förklarar mitt ärende, vad som hänt, hur jag tycker de hanterat det hela samt hur jag kommer gå vidare. Sedan återstår väl tyvärr att krossa spargrisen och ta ut lantmäteriet.....  >:(

Tänk... Allt detta hade kunnat besparas om virkesköparen och markägaren istället visat lite ödmjukhet, och kanske bett om ursäkt istället. Så svårt det kan vara för vissa....

Förstår att du har det jobbigt! Men angående gränsen så är det väl ditt och din grannes problem?
Korsnäs har väl inget ansvar för vad gränsen mellan fastigheterna går?  Såvida de inte har ett totalt förvaltningsuppdrag på din grannes fastighet.
Är du säker på din sak så ta ut lantmäteriet, även om det svider för dig så svider det hos grannen också!

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #74 skrivet: 29 apr-12 kl 10:44 »
Håller med Anders där,,,

Går det inte få någon rätsida på gränstvisten, så är det bara att plocka ut Lantmäteriet och "krossa spargrisen" för samma scenario gäller grannen/grannfastigheten.
Det är fö det enda som LAGLIGT kan återställa/fastställa en gräns som av olika anledningar försvunnit, och det vet GARANTERAT virkesköpande bolag, och vilka kostnader som är inblandade,,,så "syna bluffen".

Som avslutning får jag väl citera "Hirdvall" i Molinfilmen "Midvinterduell",,,,

"Det är väl själve fan att rättvisa ska kosta pengar"

Men så är det ibland,,,,

Halte

• Gäst
« Svar #75 skrivet: 29 apr-12 kl 11:23 »
Jag tycker nog att det är den enklaste vägen att gå via skogsbolaget som utförde avverkningen, oavsett om det är den riktiga vägen att gå eller ej. Om det nu är pengarna för det avverkade träden som är det primära. Sätter man lite press på dem borde de betala ut hur som helst, det är ju så små summor det handlar om.

Men är det primära att fastställa den exakta gränsen en gång för alla så finns det ju bara en väg att gå och det är via lantmäteriet. Sedan kan ju iof du och din granne komma överens om vart ni anser att gränsen går men finns inte markeringarna kvar så kommer det ju ändå inte bli något som är juridiskt hållbart i framtiden. Men så länge man inte kommer i en ny tvist så duger ju en sådan överenskommelse bra.

Fundersam

• Västmanland
« Svar #76 skrivet: 29 apr-12 kl 17:25 »
Förstår att du har det jobbigt! Men angående gränsen så är det väl ditt och din grannes problem?
Korsnäs har väl inget ansvar för vad gränsen mellan fastigheterna går?  Såvida de inte har ett totalt förvaltningsuppdrag på din grannes fastighet.
Är du säker på din sak så ta ut lantmäteriet, även om det svider för dig så svider det hos grannen också!

Min avsikt från början var ju att gemensamt med grannen och dennes virkesköpare enas om vart gränsen går efter avverkningen av träden, och utefter det begära rimlig ersättning för övertrampet. Som jag skrivit tidigare medgav ju virkesköparen att de gått över gränsen till en början, men efter att denne och markägaren haft ett samtal så tog de sedan tillbaka det erkännandet. Just nu tycker de ju båda att de inte gjort något fel, och då är det ju svårt att enas om vart gränsen går tillsammans med markägaren, och än mer svårt att få någon ersättning för skadan de orsakat.

Jag anser visst att virkesköparen delar ansvar tillsammans med markägaren då det är markägaren som i samråd med virkesköparen beslutat om avverkningen. Hur de sedan fördelar sina kostnader sig emellan har jag ju ingen uppfattning om. Virkesköparen bär ju ändå ansvar för vart man går in med sina maskiner.

Jag tycker inte detta är mer jobbigt än den tid och de pengar detta kostar mig. Jag blir bara så irriterad och förvånad över den nonchalans som uppvisas.

Men visst hade jag nöjt mig om vi kommit fram till vart gränsen går, och efter det fått ersättning, och sedan låtit saken bero. Men den bollen ligger inte hos mig längre, så där ser jag det som att man tvingar mig att gå vidare. Kanske är det lika bra dessutom då man med en sådan granne inte vet vart gränsen enligt honom hamnar hamnar nästa gång han vill ha något....

Fundersam

• Västmanland
« Svar #77 skrivet: 29 apr-12 kl 17:29 »
Och förresten borde ju både markägaren och virkesköparen vara glada om vi tar ut lantmäteriet, så de kan få bevisat att de inte gjort något fel, och därmed inte behöver betala ut någon ersättning jag anser mig har rätt till....

Slutresultatet vet vi ju faktiskt inte...

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #78 skrivet: 29 apr-12 kl 17:46 »
Virkesköparen sa då åt mig att avvakta och bad att få återkomma när han har tid.. Sedan dess har det varit tyst.  ::)
Hmm. Varför är jag inte förvånad?

Mitt nästa steg blir nu att köpa ut kartor för grannfastigheterna från lantmäteriet.
Varför köpa ut? Du kan väl skriva ut dem själv på din egen skrivare hemma? Jag kan förstå att det är litet jobbigt för en ovan att hitta rätt bland socknar och sånt via nätet, men det går. Är faktiskt väldigt roligt och intressant, man lär sig mycket om traktens historia genom att kolla på kartorna (säger jag som miljöskadad som har setat på lantmäteriet och pulat med kartor länge).

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #79 skrivet: 29 apr-12 kl 18:21 »
Det är aldrig fel att ha ett ordentligt kartunderlag för fastigheten, men har den VERKLIGA gränsen av olika anledning försvunnit med tiden så hjälper gamla kartor/privat GSP mm, föga som "bevismaterial" även om du faktiskt skulle ha rätt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

529 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser