Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Element?  (läst 9287 gånger)

änga

• Småland
    • 1811 ord&bild
Element?
« skrivet: 31 jan-12 kl 10:36 »
Nu blev det smällvinter här för första gången så nu tänkte vi sätta in lite värme till hönsen. De bor i ett välisolerat litet hus på 2x3 meter och vi vill bara att det ska vara frostfritt hos dem. Har ni några tips på bra element? Ju billigare desto bättre - vi räknar inte med någon vargavinter och som sagt är det bra med isolering och grejer.

johe71

SV: Element?
« Svar #1 skrivet: 31 jan-12 kl 11:01 »
ett hönshus räknas pga dammet som ett brandfarligt utrymme och då gäller följande: "Elvärmeapparater som används i brandfarliga utrymmen måste vara godkända för detta" och en av de få produkterna som jag sett som är godkända för användning i brandfarliga utrymmen är sandfyllda kamrörsradiatorer (brukar även ibland kallas kamflänselement i dagligt tal)....

Sedan så finns det flera varianter av kamrörsradiatorer, så bara för att det är en kamrörsradiatorer så är den inte med automatik godkänd, utan man får kolla för varje modell... :)

> Ju billigare desto bättre

eftersom det nu behövs saker som är godkända för brandfarliga utrymmen så blir det sannolikt inte billigt.... det finns för tex 3,6kkr hos granngården eller 3,7kkr hos nima
« Senast ändrad: 31 jan-12 kl 11:04 av johe71 »

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #2 skrivet: 31 jan-12 kl 11:28 »
Någon som använder handdukstork i hönshuset?

änga

• Småland
    • 1811 ord&bild
« Svar #3 skrivet: 31 jan-12 kl 11:31 »
Men... Har alla ni andra element för flera tusen i era små hönshus? Lagstiftningen måste såklart finnas men alltså, 2x3 meter yta och fem hönor. Det måste ju finnas någon sorts rimlighet i det.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 31 jan-12 kl 11:38 »
Det rimliga, som de flesta håller sig till, är att det inte behövs något element alls om man har lagom många höns per kvadratmeter och ett dragfritt hönshus med lagom ventilation. Det är det billigaste alternativet. Jag har inte ens el i mitt hönshus, och i dem jag bygger i framtiden kommer det att finnas el, men inget element.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #5 skrivet: 31 jan-12 kl 11:40 »
Men... Har alla ni andra element för flera tusen i era små hönshus? Lagstiftningen måste såklart finnas men alltså, 2x3 meter yta och fem hönor. Det måste ju finnas någon sorts rimlighet i det.

Vårt hönshus står 20 meter från närmaste byggnad och är 3x3 meter och isolerat. När det drar sig ner mot 15 minus kan vattnet frysa om fönstret är lite öppet. T o m nu när vi har 15 höns.
Så inatt hade vi elementet på, ett vanligt 1-fas oljefyllt.

Men så har vi rätt rymligt samvete också och bara måttligt oroliga för brand. Det står ju bara på en kort stund i stöten.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Majasmamma

• Gästrikland
« Svar #6 skrivet: 31 jan-12 kl 11:46 »
Hos mina höns finns inget element men väl en ordetligt tilltagen värmeplatta så vattnet inte fryser.
Har knappt 20 djur i ett litet ombyggt och isolerat utedass med golvyta ca 3,5X2m
Vill man så kan man ;P

änga

• Småland
    • 1811 ord&bild
« Svar #7 skrivet: 31 jan-12 kl 12:39 »
Vad många hönor ni har! Är det kanske ett bättre sätt, att skaffa fler? Vi har bara fem hönor och en tupp och jag vet inte om de värmer upp utrymmet alls... Ytterligare att krux är att vi har dörren på glänt hela dagarna och då blir det såklart smällkallt inne också. Hur har ni andra, stängt hela tiden eller en lucka?

Majasmamma, var hittar man värmeplattor? Det vore ju ett schysst alternativ såklart. Själv är jag faktiskt inte så orolig för hönsen men husse är :) och jag vill gärna slippa springa med vatten fem gånger om dagen. De välter ju ut alla bunkar och vattenbehållaren funkar inte när det fryser...

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #8 skrivet: 31 jan-12 kl 12:46 »
Änga, jag har ungefär som du, fem hönor, isolerat utrymme på 1,70x1,80 och det blir dessvärre en liten glipa i stora dörren när vi stänger och inget lyse eller el! I natt fick vi -12 grader och då trodde jag nog att deras sista stund var kommen men alla var glada och pigga i morse och det var bara en liten tunn  hinna is på vattnet så de värmer nog en del själva. Jag tänkte börja fixa med någon extern värmekälla idag men har ändrat mig. Ska bara ordna med ytterdörren så att det inte blir en liten glipa länst ner. På dagen är alla hönor ute från morgon till kväll och jag har hela stora dörren öppen då vi ännu inte fixat till den lilla hönsluckan, så hela hönshuset blir utkylt över dagen. Hönsen får varmt vatten ett par gånger om dagen och har gosig halm på golvet.
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #9 skrivet: 31 jan-12 kl 12:49 »
Ska tillägga att jag har Hedeomra och de har alltid varit ute, varje dag i alla väder hela vintern så de verkar inte vara direkt köld-känsliga! Tänkte låta dem vara instängda  här om dagen pga kylan men då gick de bara fram och tillbaka vid grinden och verkade irriterade :-\
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

änga

• Småland
    • 1811 ord&bild
« Svar #10 skrivet: 31 jan-12 kl 12:53 »
Argona, så dina värmer så mycket alltså! Här är vattnet stenfruset efter bara ett par timmar (om de inte hunnit trampa i det och slabbat ut det, hopplösingarna)... Våra har ändå en lampa också och den borde ju också värma en del, vi har riktat den så att den pekar på vattenskålen men inte sjutton hjälper det. Hm. Det får nog bli en grupp till och så ordnar vi en lucka. Vår dörr är som er, går inte att stänga riktigt tätt nu på vintern. Men mer halm är ju en bra idé också!

Vi har maraner och de är ju stora och ståtliga men de vill absolut inte vara ute när det är snö. Igår tyckte jag att de allt skulle få lite dagsljus så jag sjasade ut dem och det blev skrik och panik för hela slanten, haha. Men jag vill ändå inte stänga in dem helt, tänker att de får i alla fall lite ljus och frisk luft även om de bara stoppar ut huvudet ibland.

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #11 skrivet: 31 jan-12 kl 13:00 »
Ja, det tycket jag var underligt att vattnet inte var mer fruset i morse, räckte med att peta lite med ett finger så var vattnet fritt! Jag har ju ingen el i hönshuset men kom på att jag kan ju värma två täljstens tegelstenar eller vad det heter och ställa under vattenskålen så håller den sig längre! Jag ska också skaffa fler höns men vill vänta och spara kycklingar om de vill ruva själva, eller skaffa avelsägg och lägga under dem om de vill ruva. Jag har även lågt till tak, det gör nog sitt för värmen, ca. 170 i takhöjd.

jerker_s

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 31 jan-12 kl 13:05 »
Värmelampa/grislampa måste väl vara godkänt..?? Billigare till ett mindre boende...

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #13 skrivet: 31 jan-12 kl 14:21 »
Värmelampa/grislampa måste väl vara godkänt..?? Billigare till ett mindre boende...
Nej det är inte godkänt i fjäderfästall. Fjäderfä kräver bättre grejer än vanliga lagårdar.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #14 skrivet: 31 jan-12 kl 14:24 »
Gör inte dörren för tät, då blir det gaser i hönshuset som osar huggorm.
Dagtid är lucka 30x30 öppen, vid +grader även dörren.
Ett fönster minst 1 cm öppet dygnet om och 1 cm springa i dörren uppifrån och ner.
Nattetid är dörren och luckan stängda.
Hönsen går gärna ut men de flesta undviker snön.
Sen vi ökade hönsbeståndet från 7-9 till 14 har det blivit värme över, så vi kan ha mer öppet. Både torrare och bättre luft. Nästa vinter ska vi nog ha några till.
« Senast ändrad: 31 jan-12 kl 14:32 av ToA »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #15 skrivet: 31 jan-12 kl 15:15 »
Jag kör grislampa sedan ett par dagar då jag inte hunnit isolera mitt hönshus ( nybygge hösten 2011). Och nu är det KALLT här nere i Skåne.
Men vattnet har inte varit fruset i morse därinne trots att det var 7 minus i natt. Mitt hönshus är ca 2 x 2 meter med högt i tak och med 14 stora hönor.

Huset är helt fristående och ca 30 meter från andra byggnader så om det börjar brinna så är det  inte så att hela gården stryker med. Men lampan hänger stadigt och fritt och det borde inte bli så dammigt i armaturen på bara några få dagar.

Jag stänger av lampan på dagen när temperaturen går upp utomhus.

Målet är frostfritt inne i hönshuset- inte tropisk värme.

Hönorna är för övrigt ute och roar sig i trädgården trots kyla och snö.  De går in om det börjar blåsa för mycket dock.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Markus_Almroth

• Medelpad
« Svar #16 skrivet: 31 jan-12 kl 15:25 »
Det här borde funka:

http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Element-230-V/Oljefyllt-element-44803/

Inga öppna glödtrådar. Det finns kraftigare också.

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #17 skrivet: 31 jan-12 kl 15:30 »
, då blir det gaser i hönshuset som osar huggorm.

Och inte bara luktar illa  :-\  hönsen blir sjuka av lukten= ammoniakgasen!
Luftvägsinfektioner och ögonskador.
Just höns är väldigt känsliga för detta jämfört med andra djurslag.

25ppm ammoniak är högsta tillåtna ammoniakvärde i fjäderfä stall, när vi känner lukten är värdet mellan 20-30ppm.
« Senast ändrad: 31 jan-12 kl 16:08 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #18 skrivet: 31 jan-12 kl 15:39 »
Citera
•   Elementet är avsett för inomhusbruk. Dessutom får
det inte utsättas för vatten från t.ex. en dusch, eller
placeras nära en simbassäng.
•   Elementet får inte stå närmare brännbart material än 1
meter.

•   Elementet får inte övertäckas. Placera aldrig elementet
under en hylla eller något annat föremål som hindrar
luftcirkulationen.
•   Luftgallren för termostaten får inte täckas över.
•   Elementet får aldrig användas i brandfarlig eller explosiv miljö. T.ex. sådan där färger, lösningsmedel och
annat brandfarligt lagras.

Detta kommer aldrig att godkännas av försäkringsbolaget om det skulle börja brinna. Och kommer det en djurskyddsinspektör så har man problem.

De har inte skrivit ut ip-klassningen, det finns flera trådar kring detta, och har man inte rätt ipklassning på armaturer och all annan el som finns i byggnader där man håller djur så får man problem.

Så chansar man så ska man vara medveten om att det kan ge problem.

kbh

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 31 jan-12 kl 15:41 »
Det här borde funka:

http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Element-230-V/Oljefyllt-element-44803/

Inga öppna glödtrådar. Det finns kraftigare också.

/M
Tror inte såna är godkända då dammet kan tränga in till termostaten via dom där öppningarna på sidan om och i å med det så kan gnistbildning uppså med brand som följd .Obs bara min teor:)
« Senast ändrad: 31 jan-12 kl 23:43 av Dbs »

Dela detta:

* Inloggade just nu

662 gäster, 1 användare
Renevatio1

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser