Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Element?  (läst 9288 gånger)

Majasmamma

• Gästrikland
SV: Element?
« Svar #20 skrivet: 31 jan-12 kl 15:42 »
Värmeplattor har säkert flera företag och det lär finnas flera olika modeller och storlekar.
Hittade min bland min kära makes alla prylar  ;D

Här hittade jag ett exempel på värmeplatta: http://www.hogbergaab.se/?page=product&ProductID=588
Det är typ en sådan vi har bara "lite äldre". Dessutom har vi våran inställd med timer så den värmer
ettt par timmar sen får den vila osv

Vårt höns hus har ännu så länge bara en vanlig dörr, saknar alltså lucka. Dörren är stängd från ca 17 på em
till 08 då jag kommer med fräsht utevatten och mat/godis till pullorna. Dagtid är dörren alltid öppen och de flesta
väljer att vara ute nästan hela dagen. De har en utegård under tak men kan även gå lösa i trädgården.

Dörren är inte tät och vi har inte försökt ändra på det utan väljer att se det som "självdrag" som det heter i
husannonser. ;)
« Senast ändrad: 31 jan-12 kl 15:47 av Majasmamma »
Vill man så kan man ;P

Tuvesson

• Västmanland
« Svar #21 skrivet: 31 jan-12 kl 15:57 »
Jag har 4 hönor på ca 6 kvadrat och jag har ett oljeelement som är 30*90 cm. I morse när jag gick ut var det -12  och i hönshuset var det +10 och jag skulle nog kunna hålla den temperaturen även om det skulle bli -25. Jag har läst att det är bäst för hönsen om det ligger mellan 5-10 grader på vintern(tror det var i "höns i trädgård"), men men det viktigaste är ju att inte vattnet fryser.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #22 skrivet: 31 jan-12 kl 16:06 »
Det viktiga är inte att vattnet inte fryser. Särskilt inte på natten, då är det inga hönor som dricker. Och temperaturen på golvet, nära dörren, där jag har mitt vatten, är givetvis inte densamma som temperaturen i andra änden av rummet, uppe på pinnarna där hönsen sitter på natten.

Det viktiga är att hönsen mår bra, får tillräckligt med vatten och mat, har ett bra klimat, dvs frisk luft och att man skyddar dem för de risker som man lätt kan skydda dem mot. T ex onödig brandrisk och rovdjur som tar sig in i hönshuset.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #23 skrivet: 31 jan-12 kl 19:05 »
Njaaaaaaaa, det där biltema-elementet skulle jag nog inte sätta i ett hönshus. Skulle kunna bli en dammexplosion när den stänger av. JÄTTELÄTT!

En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #24 skrivet: 31 jan-12 kl 22:14 »
Det viktiga är inte att vattnet inte fryser. Särskilt inte på natten, då är det inga hönor som dricker. Och temperaturen på golvet, nära dörren, där jag har mitt vatten, är givetvis inte densamma som temperaturen i andra änden av rummet, uppe på pinnarna där hönsen sitter på natten.

Värmen stiger ju för det första upp mot hönsen och i mitt fall känns det viktigt att vattnet inte fryser under natten eftersom det i såfall inte hinner tina upp igen på morgonen när hönorna vaknar.

Själv hinner jag sällan ut till hönsen innan kl 9.30-10 på morgon för det är en massa andra djur som också ska ha frukost så skulle vattnet ha frusit så får de vara utan vatten mellan gryning och när jag dyker upp.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #25 skrivet: 31 jan-12 kl 22:33 »
Ok, i mitt fall så har jag mörklagt hönshuset, så de går inte upp förrän jag öppnar. Och det för jag oftast strax efter gryningen. Då får de också nytt varmt vatten om det är kallt ute.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Xoot

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 31 jan-12 kl 23:40 »
Har en vindtät men icke isolerad lada till mina höns.
Eller vindtät och vindtät. Den känns tät men ventilationen är bra. ::)

Har filtar över dörrarna och fogskum i alla småhål. Många djur och en 250watts lampa.
Lyckas alltid hålla plusgrader ner till ungefär -18grader. Kallare har vi inte i Skåne.

Ändå varierar tempen lite osammanhängande. Hade -9grader inatt och +2grader inne tex.
Funderar på en 250wattare till eftersom det kläcks kycklingar nu den tredje. Iofs under ruvare.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #27 skrivet: 03 feb-12 kl 13:09 »
-18grader. Kallare har vi inte i Skåne.
Har vi inte? Vi hade -27 förra vintern.

Xoot

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 03 feb-12 kl 13:13 »
Har vi inte? Vi hade -27 förra vintern.

Låter kallt, vi lyckas aldrig med sådana temperaturer runt Båstad.
Ändå ligger vi nära vattnet.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #29 skrivet: 03 feb-12 kl 13:19 »
Det är väl just vattnet som gör att du inte får så kallt. Jag bor i inlandet i ett riktigt köldhål, räknar det som zon 3 faktiskt.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #30 skrivet: 03 feb-12 kl 13:23 »
Någon som använder handdukstork i hönshuset?
Nu har jag testat min, funkar bra tycker jag men jag är så feg så jag har timer på ändå så att jag kan sova lugnt. Borde vara brandsäkert, men är det det? Sitter på en vägg. Ingen som har testat?
Har också fördelen att man kan lägga vantarna på den medan man grejar med bara händer.

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #31 skrivet: 03 feb-12 kl 13:44 »
Jag kom att tänka på ett sätt att hålla temperaturen som ibland används som hjälp i (hobby)växthus.
Att man sätter in en eller flera stora dunkar som man har vatten i. ( Inte helfyllda så att inte de spricker OM det skulle
frysa i den.

Vattnet håller temperatur väldigt länge. Man använder ju tex vatten i kanaler i vissa sorters kaminer.

Så om man sätter in vatten och det är plusgrader i huset på dagen, så hjälper vattnet till att hålla upp temperaturen under natten när det är flera grader kallare.

Kunde kanske funka som dragjälp men det kräver ju att man har plusgrader i huset dagtid.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #32 skrivet: 03 feb-12 kl 13:47 »
Det säkraste och bästa är att antingen ha ett godkänt element, eller att ha ett hyfsat isolerat hus, hålla vattnet utan kontakt med golvet, och ha tillräckligt många höns per kvadratmeter.

Jag anser inte att det är snällt att ge dem massor av plats inomhus, när det samtidigt inte är möjligt för dem att värma utrymmet. Mina har lite mindre plats inne, men massor av plats ute, det tycker jag är bra djurhållning.

Xoot

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 03 feb-12 kl 19:24 »
Vi har fått en enorm köldknäpp här.

Dom vita hybriderna har tydligen lättare för att frysa än vad resterande höns har.
Lägger sig ner och skakar.

Dessa 2st hönor har ett boningshus med luftvärmepump på 22grader Helt för sig själva.
Har självklart en kaninbur i större storlek. Det om något får man kalla för lyx. ;D

Markus_Almroth

• Medelpad
« Svar #34 skrivet: 06 feb-12 kl 08:48 »
När jag tänker efter vore nog den bästa lösningen vilken billig sån där oljefylld radiator som  helst och så köper man en separat elektronisk termostat, de kan inte ge några gnistor. Det är ju bara öppna termostater som kan ge gnista för antändning av dammpartiklar.

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

kbh

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 06 feb-12 kl 08:54 »
När jag tänker efter vore nog den bästa lösningen vilken billig sån där oljefylld radiator som  helst och så köper man en separat elektronisk termostat, de kan inte ge några gnistor. Det är ju bara öppna termostater som kan ge gnista för antändning av dammpartiklar.

/M
Sitter ju redan en termostat på dom än än inte dam tät .Och vad går en sådan dam tät termostat till då om man ska köpa någon som vet ?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 06 feb-12 kl 09:09 »
Det allra bästa och säkraste är att ha ett lagom stort hönshus för antalet höns så att det håller värmen av hönsens kroppsvärme. Skall man ha någon form av extra uppvärmning är det bästa och säkraste vattenburen värme.

Vi har ingen värme hos hönsen, däremot på vattenledningen för att den inte skall frysa.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #37 skrivet: 06 feb-12 kl 09:10 »
Sitter ju redan en termostat på dom än än inte dam tät .Och vad går en sådan dam tät termostat till då om man ska köpa någon som vet ?

Ja, men om du ställer elementets egen termostat på en högre temperatur än den elektroniska termostaten så kommer elementets termostat aldrig att slå ifrån.
Men även många elektroniska termostater (t ex den som Jula säljer för ca 130 kr) har ett relä med mekaniska kontakter, det kan bli gnistbildning där, som också teoretiskt sett kan sätta eld på damm om inte relät är hermetiskt kapslat (plastkåpa som är igenlimmad runt anslutningarna osv). Vill man vara absolut säker så får man sikta på en elektronisk termostat som använder en triac för att bryta strömmen (men de har andra nackdelar - t ex spänningsfall, värmeutveckling och radiostörningar). Eller också sätter man termostaten utanför den dammiga lokalen, tar loss tempgivaren från den och flyttar bara givaren dit in.

kbh

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 06 feb-12 kl 09:20 »
Ja det är nog bra med termostaten utan för men fungerar ju dåligt såsom ja ser det då det inte blir rätt temperatur inne hos hönsen för att det är bra mycket kallare utan för .  Och en son där elektronisk termostat då hur dyra är dom då och var hittar man sådana ?

Markus_Almroth

• Medelpad
« Svar #39 skrivet: 06 feb-12 kl 09:55 »
Ja det är nog bra med termostaten utan för men fungerar ju dåligt såsom ja ser det då det inte blir rätt temperatur inne hos hönsen för att det är bra mycket kallare utan för .  Och en son där elektronisk termostat då hur dyra är dom då och var hittar man sådana ?

Jula 130 kr sade ju Torbjörn just.

Jag har MYCKET svårt att tänka mig att en sådan termostat skall kunna trigga en dammexplosion faktiskt. En miljö med kolväteångor/gasol eller liknande, ja.. Men att det skulle bli en damm-nivå inne i reläeet i en sån burk känns otroligt osannolikt. Då är det nog större risk för blixtnedslag i hönshuset. Miljön brukar inte heller vara SÅ dammig, och framför allt inte värsta sortens damm (typ bagerier).

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

Dela detta:

* Inloggade just nu

660 gäster, 2 användare (1 dolda)
Renevatio1

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser