Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Element?  (läst 9289 gånger)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Element?
« Svar #40 skrivet: 06 feb-12 kl 10:00 »
Miljön brukar inte heller vara SÅ dammig, och framför allt inte värsta sortens damm (typ bagerier).
:o :o Har du höns? Det blir definitivt ett damm som är jämförbart med dammet på bagerier, det finns en anledning till att det är högre krav på elsäkerhet i fjäderfäanläggningar än i andra djuranläggningar.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Markus_Almroth

• Medelpad
« Svar #41 skrivet: 06 feb-12 kl 10:16 »
:o :o Har du höns? Det blir definitivt ett damm som är jämförbart med dammet på bagerier, det finns en anledning till att det är högre krav på elsäkerhet i fjäderfäanläggningar än i andra djuranläggningar.

Inte jag, men svägerskan har och jag hjälper till ibland.
Tja, de kanske är ovanligt renliga av sig eller nåt hehe.

I vilket fall så är ju ett relä kapslat, även om det inte är hermetiskt tillslutet, så jag har otroligt svårt att tänka mig att dammet skall kunna ta sig in dit i sådan omfattning att det riskerar antända.

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #42 skrivet: 06 feb-12 kl 10:57 »

I vilket fall så är ju ett relä kapslat, även om det inte är hermetiskt tillslutet, så jag har otroligt svårt att tänka mig att dammet skall kunna ta sig in dit i sådan omfattning att det riskerar antända.

/M

Det har inte jag!
Tvärt om kan kapslingen samla på sig damm, iaf tills den är full. Men då har det redan smällt eller börjat glöda.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

kbh

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 06 feb-12 kl 11:54 »
Jula 130 kr sade ju Torbjörn just.

Jag har MYCKET svårt att tänka mig att en sådan termostat skall kunna trigga en dammexplosion faktiskt. En miljö med kolväteångor/gasol eller liknande, ja.. Men att det skulle bli en damm-nivå inne i reläeet i en sån burk känns otroligt osannolikt. Då är det nog större risk för blixtnedslag i hönshuset. Miljön brukar inte heller vara SÅ dammig, och framför allt inte värsta sortens damm (typ bagerier).

/M
Efter som det kan bli gnistblinin även  i dom trån jula så fråga ja efter något annat som typ hade sån där med triac i förstås men det fram gick tydligen inte sorry för det .

burhönan

« Svar #44 skrivet: 06 feb-12 kl 15:03 »
En köldknäpp är väl ok men ihållande kyla,flera minus påverkar i alla fall mina höns,erbjuder jag då värme(olaglig grislampa)tas det
tacksamt emot.Aptit och aktivitet igen och bättre rustade för kylan,håller ca 8 plus i hönshuset,vattnet fryser inte och ströbädden håller sig torr och lucker..

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #45 skrivet: 06 feb-12 kl 15:10 »
Höns skapar ett mycket fint damm, sånt damm som exploderar vid rätt mängd  i luften om det finns en gnista eller eld. all el ni tar in i ett hönshus ska vara märkt med ip klassning första sifran är för damm och 6 är högst den andra är för fukt och vatten. Ställ inte in el som inte är godkänd. Tyvärr hittar jag inte minimiklassen för hönshus men den är 5eller 6 så står det IP23 så är det inte ok även om ni dammsuger varje dag.

Det är som att röka eller ha bilen på när du tankar. Förmodligen händer inget men man gör inte det i alla fall. För det blir en sån jä**a smäll om det händer att det är inte värt risken.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #46 skrivet: 06 feb-12 kl 15:10 »
Ja det är nog bra med termostaten utan för men fungerar ju dåligt såsom ja ser det då det inte blir rätt temperatur inne hos hönsen för att det är bra mycket kallare utan för .  Och en son där elektronisk termostat då hur dyra är dom då och var hittar man sådana ?

Om du tar loss tempgivaren för termostaten, ansluter den med kabel och sätter den inne i hönshuset så kommer den ju att reglera på temperaturen därinne även om resten av elektroniken + reläet sitter utanför.

kbh

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 06 feb-12 kl 15:13 »
Om du tar loss tempgivaren för termostaten, ansluter den med kabel och sätter den inne i hönshuset så kommer den ju att reglera på temperaturen därinne även om resten av elektroniken + reläet sitter utanför.
Ok då är ja med  :)Tack

Dela detta:

* Inloggade just nu

645 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser