Jag har c:a 8 hektar skog och en tillväxt på c:a 6 skogskubik/hektar om året enligt skogsbruksplanen.. Dvs gör man om det till "stjälpt mått" för brännved blir det c:a 100 kubik totalt i tillväxt om året.. Men då är det ju som Existens skrev även inräknat tillväxt på småplantor, sådant som inte går att ta till ved på iaf 20-30 år.
De senaste 4 åren har jag dock enbart tagit ut ved på ställen som inte omfattas av skogsbruksplanen, d.v.s. småområden i hagar, åkerholmar, åkerkanter. Totalt kanske jag plockat ut 100 kubik i stjälpt mått som inte ingått i skogsbruksplanen, och det står i.a.f. det dubbla kvar som man kan plocka ut. Finns det en skogsbruksplan så ska man inte bara stirra sig blind på den, det finns oftast mycket brännved att blocka ut på marken som den inte omfattar.
Men jag säger som flera har sagt förut, det är väldigt svårt att säga hur många hektar som går åt.. Allt beror på ålder och tillväxt. Men jag tror att hur man än vänder och vrider på det så behöver man nog minst 4-5 hektar om man har vedpanna (vattenburen värme) om man ska kunna försörja sig med ved långsiktigt