Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur många hektar?  (läst 11592 gånger)

kríahlökk

• Övriga världen
Hur många hektar?
« skrivet: 08 jan-12 kl 23:13 »
Hej! Vi är ett par som funderar på att köpa en liten gård i Skåne.

Hur många hektar skog skulle ni tro att man behöver till att vara självförsörjande på ved?

Vi funderar på att ha djur, 10-15 får/getter, två hästar och en kossa. Hur mkt betesmark tror ni att vi skulle behöva?

tackar!
Kría

Huggorm

• Gäst
SV: Hur många hektar?
« Svar #1 skrivet: 08 jan-12 kl 23:17 »
Hur mycket ved som går åt beror ju på hur stort hus man har, hur bra isolerat det är och vilken värme man vill ha. En vanlig villa borde klara sig på kanske två-tre hektar om det sköts snyggt och boniteten är bra.

Jimmy_C

• Småland
« Svar #2 skrivet: 08 jan-12 kl 23:18 »
I skåne är väl skogsmarken ganska dyr att köpa? Om ni överväger att ha ved endast för ekonomi så tror jag att ni ska tänka om, Köp hellre in längder som ni kapar o klyver själva

Jag har själv 8 HA skog på min gård men det är i minsta laget så rekomenderar nog iaf minst 10-15 HA skog som är avverkninsbar för att säkra veden. Och antal HA för era får? Ja ska ni slå hö och ha växelbete för en sisådär 10 st så tror jag nog minst 10 HA bete/odlingsbar mark där med

Huggorm

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 08 jan-12 kl 23:22 »
I skåne är väl skogsmarken ganska dyr att köpa? Om ni överväger att ha ved endast för ekonomi så tror jag att ni ska tänka om, Köp hellre in längder som ni kapar o klyver själva

Jag har själv 8 HA skog på min gård men det är i minsta laget så rekomenderar nog iaf minst 10-15 HA skog som är avverkninsbar för att säkra veden. Och antal HA för era får? Ja ska ni slå hö och ha växelbete för en sisådär 10 st så tror jag nog minst 10 HA bete/odlingsbar mark där med
10-15 hektar? Det vore kul om någon som har koll kan räkna ut hur många kubik återväxten är vid normal bonitet. Jag skulle tro du kan värma ett halvt bostadsområde med den veden.

Jimmy_C

• Småland
« Svar #4 skrivet: 08 jan-12 kl 23:26 »
Så du menar att min ved kapacitet är säkrad? Jag behöver ca 35-45 kubik om året , och även om jag återplanterar skog så tar jag ju undan för undan av kapitalet så att säga ;) Och kom inte och gör dig lustig med en massa fräsiga ord som bonitet. Och 1 ha kanske är jävligt mkt träd på medans 2-3 ha är mindre sly/buskar, allt hänger nog på kvaliteten på dels skogen och marken ?

Huggorm

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 08 jan-12 kl 23:31 »
Förbrukar man 35-45 kubik så går det ju åt en del skog förståss... Jag växte upp i ett stort dragit hus värmt enbart med ved, uppvärmt enbart med ved. Där fanns runt tre hektar skog och det växte upp fortare än vi han hugga ner. Och då bodde jag inte ens i Skåne som trådskaparen

Jimmy_C

• Småland
« Svar #6 skrivet: 08 jan-12 kl 23:32 »
Tja jag tror nog att ska man ändå köpa en gård ska man nog titta på en med lite större volymer, stegen i prislappen är inte så stor när man kikar på gårdar, allt beror ju på vad man söker :)

mclaeson

• helgbonde och balkongodlare
    • Småland
« Svar #7 skrivet: 08 jan-12 kl 23:35 »
Jag får hålla med Jimmy_C att det är stor skillnad på vad det är för slags skog som står på marken.

Samtidigt är det ju så att syftet är ju också intressant. Ska all skog bli ved eller ska det säljas timmer/massaved också. Det får man ju ta med i kalkylen.

Min föräldragård består mestadels av jordbruksmark men det finns också 15ha skog i allt från hyggen till 100år gammal skog och den räcker och blir över för mina föräldrar att hugga ved på och de avverkar ju lite timmer/massaved ibland och säljer med.

Det kan ju också vara så att det finns beteshagar på en gård med lite träd på som ger ved vilket inte är helt betydelselöst i sammanhanget.

Det är alltså svårt att bedöma detta utan att faktiskt ha en gård att titta på eftersom varje enskild gård har så olika förutsättningar.

kbh

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 08 jan-12 kl 23:55 »
Förbrukar man 35-45 kubik så går det ju åt en del skog förståss... Jag växte upp i ett stort dragit hus värmt enbart med ved, uppvärmt enbart med ved. Där fanns runt tre hektar skog och det växte upp fortare än vi han hugga ner. Och då bodde jag inte ens i Skåne som trådskaparen
Jädrans bra åter växt du hade då  :)

Huggorm

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 08 jan-12 kl 23:58 »
Ett nybyggt hus i södra Sverige får förbruka max 90kWh/kvm och år, vilket blir 9000 kWh för en villa på 100kvm. En kubik björkved innehåller 1645kWh, och man skall alltså klara sig på 5,5 kubik. Nu är gamla hus naturligtvis inte lika energieffektiva som nya, men det är ändå en bit kvar upp till 45 kubik...

http://www.stodeenergi.se/products/dyrt_billigt.htm
http://www.boverket.se/Om-Boverket/Nyhetsbrev/Boverket-informerar/Ar-2011/20113/

Jädrans bra åter växt du hade då  :)
Nja, vi förbrukade ju inte några 45 kubik, utan snarare en fjärdedel
« Senast ändrad: 09 jan-12 kl 00:03 av Ett svart får »

kbh

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 09 jan-12 kl 00:07 »
Ett nybyggt hus i södra Sverige får förbruka max 90kWh/kvm och år, vilket blir 9000 kWh för en villa på 100kvm. En kubik björkved innehåller 1645kWh, och man skall alltså klara sig på 5,5 kubik. Nu är gamla hus naturligtvis inte lika energieffektiva som nya, men det är ändå en bit kvar upp till 45 kubik...

http://www.boverket.se/Om-Boverket/Nyhetsbrev/Boverket-informerar/Ar-2011/20113/
Var köper du så mycket mark utan hus och ladugård ?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #11 skrivet: 09 jan-12 kl 08:07 »
Det går ju givetvis att isolera ett gammalt hus så att energibehovet blir lågt. Detta är i normalfallet mycket billigare än att bygga ett nytt hus, särskilt om man är normalhändig och kan göra det mesta själv.

Angående priset på mark så beror det givetvis på var man bor, i norra Skåne så är priserna inte så höga. I södraste delarna av Skåne finns knappast någon skog, så det går ju bort direkt.

Man kan räkna med att hyfsad skogsmark kostar ca 100 000 per ha, och bete/åker kostar ca 30 000 per ha, om man inte ska hålla till i de mest attraktiva delarna av Skåne. Det finns ganska många gårdar på drygt 2 miljoner till salu, som skulle kunna passa trådstartarens behov.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Existens?

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 09 jan-12 kl 08:28 »
10-15 hektar? Det vore kul om någon som har koll kan räkna ut hur många kubik återväxten är vid normal bonitet. Jag skulle tro du kan värma ett halvt bostadsområde med den veden.

Boniteten ÄR tillväxten..  Har du en bonitet på 8, så betyder det att tillväxten är 8 kubik om året per ha.

Men det går ju inte att rakt av översätta till att man kan plocka ut 8 meter varje år och elda upp, men det ger en fingervisning.
Du kan ju tex ha en tät plantering med många stammar, då får du en hög tillväxt men det är ju odugligt som ved, med kanske 7 cm diameter.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 09 jan-12 kl 09:35 »
Ett räkneexempel:

100000 kr/ha
5 % ränta
5000 kr/år
bonitet 7-8 m3/ha/år (räkna försiktigt med 7)
5000/7 = 714 kr/m3 bara i räntor

Och då står veden kvar i skogen. Att köpa skog för att få egen ved verkar inte vara särskilt lönsamt.

jimmyt

• Uppland
« Svar #14 skrivet: 09 jan-12 kl 17:55 »
Ett räkneexempel:

100000 kr/ha
5 % ränta
5000 kr/år

Och då står veden kvar i skogen. Att köpa skog för att få egen ved verkar inte vara särskilt lönsamt.

Räknar man så betyder väl det också att marken alltså är värdelös när man tagit ved ur skogen?

Och att ett nybyggt hus enbart uppvärmt på ved skulle klara sig på 5,5 kubik ved är knappast sannolikt, med en verkningsgrad på 100% i pannan utan förluster så säkert! Hör av dig när du hittat en sån panna för då skall jag ha en ;D

kackelmann

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 09 jan-12 kl 18:35 »
Och att ett nybyggt hus enbart uppvärmt på ved skulle klara sig på 5,5 kubik ved är knappast sannolikt, med en verkningsgrad på 100% i pannan utan förluster så säkert! Hör av dig när du hittat en sån panna för då skall jag ha en ;D

En kollega byggde sig ett plusenergihus, uppvärmningen och varmvattnet går totalt på 3000kWh per år varav egen produktion med solfångare 1900kWh och resten 1100kWh från pelletskamin. Så visst går det att komma ner till väldigt liten förbrukning om kåken är ordentligt isolerad.
Du kan läsa lite mer om hans hus här http://www.alltombostad.se/plusenergihus-producerar-mer-22609/nyhet.html
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 09 jan-12 kl 19:55 »
Räknar man så betyder väl det också att marken alltså är värdelös när man tagit ved ur skogen?

Nej. Eftersom man bara tar ut tillväxten är värdet i princip konstant. De 714 kr/kubik är alltså endast räntekostnaden.

kríahlökk

• Övriga världen
« Svar #17 skrivet: 10 jan-12 kl 11:39 »
wow! tack för alla svar!
men jag är lite förvirrad.... skulle ni då säga att det inte skulle vara nog med 5 HA skog för ett litet hus och liten familj?

tack igen!
kría

Existens?

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 10 jan-12 kl 11:45 »
Förstår att det blir förvirrande med all information.. :) Det går inte helt lätt att säga, det beror precis på vad det är för skog du har. Om vi räknar med en bonitet på 7, så skulle det alltså teoretiskt gå att ta ut 35 kubik per år, och det räcker ju för att värma ett hus.
Men även om det räcker i några år, så betyder det ju att marken så småningom mer består av småplantor och träd, och då har du fortfarande tillväxt, men inte som du kan elda.

Men har du en halvgammal skog med mycket löv i som växer snabbt, då kan du plocka ut ved i rätt många år framåt, jämfört med om skogen nu består av enstaka jättegamla och stora granar/tallar.

Förstår du skillnaden?

Skogsola

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 10 jan-12 kl 12:37 »
Ett räkneexempel:

100000 kr/ha
5 % ränta
5000 kr/år

Betalar man 100 000 per ha så står där antagligen 200-300 kubik som man omedelbart kan sopa ner och casha in. Ett kalhygge kostar inga 100 000. Möjligen 10 000.

Dela detta:

* Inloggade just nu

368 gäster, 3 användare
Radar, ärt, HongMoorin

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser